דברים שחייבים לדעת כדי לרזות

מה כדאי לאכול כשרוצים משהו מתוק אחה"צ? מאיזה פרי עדיף להימנע בזמן דיאטה? ומהו התחליף הכי מומלץ לשתיית מים? כל התשובות החשובות

ליאת עיני

08/09/2014


אתם מנסים להוריד במשקל, בטוחים שעושים הכול "לפי הספר", משתדלים להיות מודעים ולאכול במידה אבל משהו לא עובד כמו שצריך. מכירים את ההרגשה? מתברר שהרבה מוצרים שנותנים תחושה של תזונה נכונה ודיאטה לא בדיוק עונים על ההגדרה הזו.

"בבואנו לקנות כל מוצר, בין אם הוא דיאטטי או לא, עלינו להבין מאיזה חומרים כדאי להימנע ומה אנחנו מצפים מהתזונה שלנו ומהמוצר שלנו", אומרת שרון יוגב, מאמנת לתוצאות בהרזיה ובעלת סדנאות וקבוצות תמיכה. "אני ממליצה תמיד לבדוק ברשימת הרכיבים ולהבין. כמות הרכיב מופיעה לפי סדר המצאותה במוצר - הרכיב שיופיע ראשון נמצא בכמות הרבה ביותר במוצר וכן הלאה".

יוגב ממליצה לאנשים השומרים על רמת סוכר נמוכה לצרוך את המוצר רק אם הסוכר מופיע במקום החמישי ומטה. להמלצתה, צריך גם לקרוא את כמות הקלוריות ומשקל המוצר בכדי להבין האם הוא באמת אפקטיבי או שהוא פשוט ארוז באריזות קטנות.

אז מה כדאי לאכול אחה"צ או בערב, כשחייבים משהו מתוק?

"בדרך כללל בשעות האלו מתחשק משהו מתוק מפני שאנחנו עייפים ולא רעבים. אם אין הזדמנות לישון אני ממליצה לבחור במאכל מאוזן מבחינת ההרכב התזונתי שלנו כדי שירגיע את הגוף וישביע. הייתי בוחרת בשילוב של פרי וחלבון כלשהו ואף כמות קטנה של שומן צמחי - כוס קפה ותפוח, מספר יחידות של ליצ'י וגבינת קוטג', שזיף ויוגורט, פרי שכמות הסוכר בו לא גבוהה עם חלבון מתון, ואם אפשר שניים שלושה אגוזים. זו ממש ארוחה קטנה, משביעה ומאוזנת שלא תגרום לנו רצון לעוד ארוחה".

פרי ויוגורט. צילום: שאטרסטוק

ולגבי שתייה - ידוע שצריך לשתות הרבה מים אבל לא כולם אוהבים את הטעם. מה הפתרון?

"אנשים שלא אוהבים מים הם בדרך כלל אנשים שהורגלו לשתיה ממותקת כילדים והמעבר למים לא פשוט בעבורם. משקאות דיאטטיים מתנהגים לעיתים כמו משקאות ממותקים - המוח מקבל תשדורת שנכנס משהו שמזכיר סוכר לגוף והגוף רוצה עוד מתוק. לכן הייתי ממליצה כשלב ביניים או כתחליף ראוי לצרוך מים בטעמים שאין בהם קלוריות (אני ממליצה ללקוחותיי למשל שוופס מים בטעמים עם אפס קלוריות וללא צבעי מאכל). זהו פתרון מושלם למי שאינו יכול לשאת את חוסר הטעם שבמים".

שתייה. צילום: שאטרסטוק

חלק מהפירות מלאים בסוכר. גם פה צריך להיזהר?

"הבעיה עם פירות מסויימים היא שכמות הסוכר שבהם רבה מדי והם מעלים את רמת הסוכר בדם. הגוף נצרך לאינסולין, דבר שמביא למעגל קסמים של צורך של הגוף בעוד סוכר. במקרים כאלה כדאי מאוד להשתמש בטבלת האינדקס הגליקמי (דירוג הפחמימות במזונות בהתאם להשפעתן המיידית על רמת הגלוקוז בדם) ולא לצרוך פירות שערכם הגליקמי גבוה מ-55. יש רבים כאלה, למשל - למנגו יש אינדקס גליקמי של 41, למשמש 46, לענבים 46, לתמרים יש אינדקס גליקמי גבוה: 103 ולכן קשה לאכול רק תמר אחד, לא בכדי הגוף לא מסתפק בתמר אחד".

מנגו. צילום: שאטרסטוק

הרעיון ברור - להיות במודעות, לבדוק האם מוצרים באמת נותנים מענה לצרכים, לתכנן מראש ולחשוב בריא. עם הזמן זה כבר יגיע באופן טבעי.