צרחנית אינטרנט - הבלוג של Netta Doron

60 שנה של יופי אמיתי? האישה האידאלית של דאב היא עדיין לבנה

מודעת פייסבוק בעמוד המותג דאב האמריקאי בה אישה שחורה הופכת לבנה תודות למוצר דאב הציתה גל של האשמות בדבר גזענות מצד רבים, עד כדי כך שהמותג נאלץ להסיר את המודעה ולהתנצל. האם ההתנצלות אמיתית ומתקבלת?

Netta Doron

09/10/2017


המותג דאב של יוניליוור זכור לי בעיקר לאור קמפיינים רגישים בעבר הלא רחוק אודות נשים. הנה מה שלמדתי: כל אישה, גם אם אינה דוגמנית רזה, היא יפה בדרכה. בקמפיין אחר בו צייר קלסתורנים צייר נשים שנוכחו לדעת שאחרים רואים אותן באור הרבה יותר חיובי מאשר הן את עצמן. אלה היו קמפיינים כל כך מוצלחים ורגישים עד שהם נחרטו בזכרוני היטב. שמרתי לי פינה חמה מאוד בלב לדאב והעדפתי את מוצריה.

embedded by Embedded Video

לכן היה זה מאוד מפתיע שדווקא מותג כמו דאב העלה מודעה טיפשית, שלא לומר גזענית, לעמוד הפייסבוק האמריקאי שלו בו נראה תהליך של הלבנה. אישה שחורה משתמשת במוצר הפלא DOVE BODY WASH והופכת ללבנה.

מה עבר בראש של הקריאייטיב שיצר כזו מודעה? לא ברור לי.

מה שברור הוא שאישה אמריקאית בשם נעמי בליק, מאפרת, שיתפה את המודעה והחלה כדור שלג (אהממ..לבן) שבסופו של דבר יצר גל ויראלי ויח"צ שלילי ביותר  לדאב. זו הורידה את המודעה והתנצלה שמדובר בטעות. הנה טרי מהטוויטר של המותג.

טעות?

כיצד זה יכול להיות שמודעה שברור שהוכנה בעמל רב, עברה כמה ידיים, קריאייטיב, קופירייטינג, צילום ועיצוב הצליחה בכל זאת לעלות לאוויר? לא לא, זה כנראה עמוק מזה.

ייתכן שכאן מתגלה הפרצוף האמיתי של המותג: לבנות שוות יותר. אידאל היופי הבאמת באמת אמיתי הוא לבן.

מכחישים שהם במשבר?

כנראה שדאב טרם הפנימו שלא מספיק להתנצל קלות שזו טעות. אתם צריכים הרבה יותר להתאמץ כדי להשיב את מה שגזלתם מאיתנו: האמון בכם כמותג, שמקדש ערך של אידאל יופי רחב ללא הבדל צבע עור או משקל.

הטעות הזו אינה טעות אנוש.

היא חושפת את ערוות יוניליוור/דאב, שכנראה, לצערי, אולי לא באמת מאמינים עד הסוף במה שהם בעצמם אמרו לנו הנשים בעבר: יש צדדים רבים ליופי הנשי. ואין צבע או משקל של אישה שעדיפים על אחרים.

אם זה המסר של דאב, ודווקא אחרי כל הקמפיינים שקידמו שוויון בין הנשים ללא הבדל משקל או צבע, מדובר במותג לא אמין. ועל חוסר אמינות ושקרים משלמים.