5 טיפים שיעזרו לכם לאכול מתוך שליטה

עד כמה אתם אחראיים על מה שאתם מכניסים לפה? האם קורה שאתם אוכלים לא מתוך רעב, אלא מעייפות ושיעמום? הדיאטנית ענבר ויטנברג מסייעת לזהות את המצבים ולדעת לבחור נכון

ענבר ויטנברג - דיאטנית בריאטרית

06/01/2014


בחודשים האחרונים הוצפנו בפרסומת על חטיף בוטנים, שבה טוען בתקיפות זאטוט ש"רק הוא יחליט על עצמו".  הכונה כמובן שרק הוא יחליט איזה חטיף הוא רוצה. הפרסומת הזו העלתה הרבה מאד זעם והתנגדות בקרב אוכלוסית הבוגרים בכלל, וההורים בפרט, שטענו שהיא גורמת להפרת גבולות ולפגיעה בסמכות ההורים, לא רק באכילה אלה בחיים בכלל .

כאשר מדובר על ילדים ניתן בהחלט להבין את ההתנגדות. אנחנו כהורים רוצים להיות ככל שניתן המחליטים והקובעים בתחומים חשובים בחייהם כמו לימודים שינה תזונה ועוד. ואולם מה לגבי  אנשים מבוגרים? עד כמה אנחנו כבוגרים באמת אחראים על האכילה שלנו ומחליטים עליה?

לאכול מתוך שליטה ובחירה

מנסיוני כדיאטנית קלינית המתמחה בטיפול בהשמנה, כמי שמטפלת  באנשים הסובלים מהשמנה, אני פוגשת  לא מעט אנשים  שמצורת האכילה שלהם מתברר שלמעשה לא הם עצמם  מחליטים תמיד על כמה ומה הם בוחרים לאכול, ושברוב  המקרים הם מוצאים עצמם אוכלים אפילו בלי שתכננו. אפילו משהו שלא ממש טעים להם, רק בגלל גורמים כמו מצב רוח, עיפות, שעמום ומצבים נוספים שאינם קשורים לרעב.  כמובן שאכילה כזו אינה מומלצת והיא מן הסתם מעודדת השמנה.

אז איך מחזירים את יכולת השליטה ההחלטה והבחירה על האכילה?

הנה 5 טיפים שיסייעו לכם להחזיר את הריבונות והלשליטה על מה וכמה אוכלים

1. הקשיבו לגוף וזהו את הצרכים שלו: חשוב ללמוד להבחין בין מצבי רעב, שהם אכן סיבה לאכילה, לבין צרכים אחרים של הגוף כמו מנוחה, רגיעה, נחמה, תעסוקה ועוד. בצרכים אלה האוכל הוא רק פיצוי, אך אינו הפתרון הנכון והיעל לאורך זמן.

אחרי שלומדים לזהות את המצבים האלה, יש למצוא ולספק להם את הפתרונות המתאימים. לדוגמא אם מישהו נוהג לאכול כאשר הוא עצבני עליו למצוא מהי אותה פעילות  שתרגיע אותו ותסייע אותו לצאת ממצב העצבנות ושאינה קשורה באכילה: מקלחת קרה, שמיעת מוסיקה וכדומה.

כי החלפת  נשנוש שאינו בריא בנשנוש "בריא" -  כמו ירקות פירות או פריכיות – אינה הפתרון. זאת, כיוון שעצם האכילה הנשנשנית  משמעותה אכילה ללא בחירה וללא שליטה. ולכן, אינה מומלצת בלי קשר למזון הנאכל.  נשנוש של מזון בריא ישמר את ההרגל הלא תקין ובסופו של דבר רוב הסיכויים שתחזרו לנשנש את המזון הפחות בריא שנשנשתם בהתחלה.

2. הפסקת אכילה אוטומטית: ניתן לעשות זאת על ידי כך שנשאל את עצמינו מספר שאלות: מה אנחנו רוצים עכשיו? האם אנחנו רוצים עכשיו אוכל או משהו אחר? אם אנחנו רוצים לאכול -  איזה מזון יעשה לנו הכי טוב עכשיו,  ובטווח הארוך? אם אנחנו לא רוצים לאכול  -  מה אנחנו כן רוצים?

3. קשיבות = Mindefulness : פירושה להיות בחוויה נוכחית, כאן ועכשיו, מתוך מודעות  וללא שיפוט וביקורת.המצאות בקשיבות תאפשר גם את ההקשבה וזיהוי צרכי הגוף.

כדי להיות בקשיבות באכילה חשוב לאכול  כל דבר  ליד שולחן בישיבה ולא תוך כדי עשיה אחרת. לאכול לאט, לעשות הפסקה בין ביס לביס, וללעוס טוב.

4. אכלו בריא אך טעים: המנעו מקטלוג מזונות כמותרים או אסורים. כל מזון הוא מותר כל עוד הוא נאכל מהסיבה הנכונה, בתדירות ובכמות המתאימה, מתוך מודעות ובחירה. המנעות ממזונות מסוימים (הנחשבים משמינים אבל אהובים) תביא בסופו של דבר לזלילת יתר שלהם ללא שליטה.  אל תאכלו "דיאטה":  אכילה של  פריכיות אורז לחם קל  ושאר מזונות דיאט למינהם  אינה משביעה  ואינה מספקת, לא פיזית ולא רגשית, ולכן עלולה לגרום אחריה אכילה  נוספת כפיצוי.

לאכול מתוך שליטה ובחירה

5. אהבו את עצמכם ואת החיים שיצרתם לעצמכם: נשמע קלישאתי, אבל אמיתי ביותר. רק שביעות רזון  מהתחומים השונים שמרכיבים את חייכם - כמו עבודה, לימודים, זוגיות, משפחה, תחביבים וחיי פנאי, מצב כלכלי -  תיצור מצב שבו האוכל משמש לצרכי שובע ולא כפיצוי  וכתרופה לבעיות בחיים.

במידה שאתם מוצאים תחום בחייכם שאינכם מרוצים ממנו -  השקיעו לשפור המצב בו לפני שאתם רצים לעשות דיאטה ולהשקל. שפור מצבכם הכלכלי, המשפחתי, הזוגי, האישי, התעסוקתי  יש לו קשר ישיר על האכילה שלכם ועל הפיכתה לנשלטת  ולמודעת.

זכרו: השמנה נובעת לא רק מבחירת מזון לא נכונה ומכמויות גדולות מידי  - היא נובעת מהרגלי אכילה לא תקינים ומסיבות לא נכונות לאכילה. כאשר האכילה הופכת  כמקור לפיצוי ונחמה במקום ליצירת שובע  היא הופכת לפחות מודעת ונשלטת ככל שתצליחו להגדיל את המודעות שלכם לאכילה שלכם ככל תהיו אתם אלה שתחליטו על עצמיכם כך גובר הסיכוי שלכם להגיע למשקל הרצוי.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ענבר ויטנברג היא דיאטנית קלינית המתמחה בטיפול בהשמנה. לבלוג של ענבר