inbalyoga - הבלוג של ענבל טוניק אופרמן - יוגה להריון והכנה ללידה

את בהריון ומתעוררת בבהלה וכאב באמצע הלילה עם רגל תפוסה?

מה זה? התופעה: Cramp Nocturnal Leg נגרמת על ידי התכווצות פתאומית לא רצונית של שרירי השוק. העווית גורמת כאב חריף שבדר'כ מעיר את האישה משנתה. למה זה קורה? האמת הסיבה לא ממש ברורה ולרפואה המודרנית יש רק השערות, רמות גבוהות של פרוגסטרון, שינויי היציבה הקשורים בהריון, לחץ של משקל ההריון על הרגליים, לחץ על העובר, […]

ענבל טוניק אופרמן - יוגה להריון והכנה ללידה

20/07/2013


מה זה? התופעה: Cramp Nocturnal Leg נגרמת על ידי התכווצות פתאומית לא רצונית של שרירי השוק. העווית גורמת כאב חריף שבדר'כ מעיר את האישה משנתה.

למה זה קורה?

האמת הסיבה לא ממש ברורה ולרפואה המודרנית יש רק השערות, רמות גבוהות של פרוגסטרון, שינויי היציבה הקשורים בהריון, לחץ של משקל ההריון על הרגליים, לחץ על העובר, הפרעה בזרימת הדם לרגליים בלילה, מחסור בנוזלים ועוד.

טיפים למניעה ולהקלה:

  • להרבות בצריכה של מגנזיום. מינרל שתפקידו בין השאר לאזן את חילוף החומרים בשריר, למנוע התכווצות יתר ולגרום להרפייתו. יתרון נוסף שלו בהריון, שהוא מקל על מצבי עצירות (!)

באילו מזונות יש מגנזיום? בננה, תרד, שעועית לבנה, אגוזים (ברזיל, קשיו, מלך, צנוברים שקדים), גרגירי חומוס, פולי סויה, ירקות עם עלים ירוקים, גרעיני דלעת. במקרה שהתופעה מטרידה מאוד, ניתן ליטול טבליות מגנזיום לפי הוראות הרופא.

  • לא להגזים בצריכת סידן. הסידן חשוב בהריון למניעת הדלדלות העצם של האם ולבניית עצמות העובר. נוכחותו הכרחית גם לפעילות תקינה של המגנזיום אולם עודף ממנו עלול להגביר את התופעה. חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת המכילה סידן: ירקות, שומשום, דגים, מוצרי חלב, אולם אין צורך להגזים עם תוספים אם לא אובחן חוסר בבדיקת דם.
  • אכילת מזונות עשירים בויטמין B6 שאחראי על ספיגה תקינה של מגנזיום. ויטמין זה מועיל מאד בהריון גם כמפחית בחילות, מגן מפני סוכרת הריון ורעלת ואחראי למראה עור חיוני וזוהר. מקורות טובים לוויטמין 6B הם: בשר עוף, בשר הודו, דגים, נבטים, בננות, עגבניות.
  • שתיית מי טוניק (משקה המכיל כינין כחומר טעם להפגת המרירות. הכינין נמצא בכמות מזערית מאוד במי טוניק ולכן אין חשש לנזק בזמן ההיריון.) הכינין מווסת את הפעילות העצבית ומונע את התעוררות העצב המוטורי שמגרה את השריר וגורם להתכווצותו.
  • הקפדה על שתיה מרובה ומניעת התייבשות.
  • הקפדה על פעילות גופנית קבועה כמו הליכה שחייה או יוגה.
  • בזמן ישיבה ובמיוחד ממושכת הניעי קרסוליים ובהונות כדי להמריץ את זרימת הדם ברגליים.
  • לפני שעת השינה בצעי מתיחות של השוק ו/או אמבטיה חמה המרגיעה את השרירים.
  • בזמן התכווצות הורידי כפות רגליים לרצפה קרה ואח'כ הישעני על המיטה כשברכייך אל הרצפה ומתחי היטב את השוק התפוסה.