5 סיבות למה כדאי לשתות חלב אחרי ספורט

מהם משקאות הספורט המומלצים ביותר, מה יסייע לבניית שריר, להתאושש מהאימון ולהחזיר לגוף נוזלים ומלחים? ובכן, התשובה היא חלב, יוגורט ואפילו שוקו. הדיאטנית רקפת אריאל מסבירה וממליצה

חן אייל

13/05/2013


בשעת בוקר מוקדמת, באמצע היום או ממש מאוחר בערב, נדמה שאין שביל, פארק, מגרש או נתיב שלא תמצאו בהם קבוצת רצים, מדוושים או מכדררים. בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה משמחת וחיובית של מספר העוסקים בספורט באופן יזום, קבוע ואינטנסיבי – והיא משמעותית במיוחד בקרב הנשים שבחבורה.

אז אחרי שקנינו את הביגוד והציוד, התאמנו את התזונה, כיוונו את השעון המעורר והכנסנו את הפעילות הגופנית ליומן, עולה השאלה -  מה עוד אפשר לעשות כדי לשפר את הביצועים?

וגם: האם חייבים לרכוש שלל תוספים ומשקאות ספורטיביים, מהסוג שעומד למכירה בפתח חדר הכושר? אז זהו, שממש לא צריך. רקפת אריאלי, דיאטנית קלינית וספורט מהמרכז לרפואת ספורט "הדסה אופטימל", מסבירה מהו  משקה הספורט המומלץ  - ומתברר שהוא נמצא כמעט בכל מקרר. קוראים לו חלב. אבל אפשר גם לשתות יוגורט או שוקו.

5 סיבות מדוע כדאי לשתות חלב ומוצריו:

1. אימוני כוח ובניית שרירים - כדי לבנות שריר, הגוף חייב לקיים מאזן חלבון חיובי לאחר האימון. את זאת ניתן להשיג על ידי צריכת חלבון וחומצות אמינו. נמצא, ששתית חלב אחרי האימון משיגה את התוצאה הזו בהצלחה. "בחלב מתקיים יחס החלבונים האידאלי לספורטאים, החלבון שבו נמצא כבונה שריר אפקטיבי יותר מאשר חלבונים אחרים", אומרת אריאלי, "כמו כן הוא מאט את קצב פירוק השריר לאחר האימון, יותר ממשקאות ספורט מסחריים או משקאות סויה".

2. באימון אירובי כדוגמת הליכה, ריצה אופניים או שחייה, מופעלות קבוצות שרירים גדולות. באימון מסוג זה, השאיפה היא לשפר את יכולת ניצול החמצן לצורך הפקת אנרגיה משומנים ופחמימות. במהלך המאמץ הגוף משתמש במאגרי האנרגיה (גליקוגן). אריאלי מציינת, כי משקה חלב מסייע בהתאוששות השריר, במילוי מאגרי הגליקוגן ומקצר את זמן ההתאוששות לאימון הבא. תודו שלא חשבתם עליו ככה, אבל שוקו יכול להוות משקה ספורטיבי במיוחד.

3. במהלך הפעילות הגופנית, ההזעה גורמת לנו לאיבוד נוזלים ומלחים – במיוחד עכשיו כשהטמפרטורות מזנקות כלפי מעלה. איזון משק הנוזלים בגוף חשוב באופן כללי, ובפרט לספורטאים מקצוענים ולמי שעוסק בספורט בתדירות גבוהה ובמזג אויר חם. בין אם אתם שותים מים או משקאות איזוטוניים בצבעים זרחניים – מסתבר שלחלב יש מענה טוב יותר גם למשק הנוזלים ולהשבת המלחים האובדים בזיעה. אריאלי מסבירה כי על פי מחקרים, החלב עוזר להשגת מאזן נוזלים חיובי לאחר האימון, החיוני להתאוששות מהירה. שתיית משקה חלב נמצאה כיעילה יותר בהחזרת הנוזלים והפחתת הפרשתם מהגוף לאחר האימון, יותר מאשר משקה איזוטוני ומים.

4. חלב מכיל הרכב מאוזן של חלבונים, פחמימות שומנים וויטמינים ומינרלים ונמצא שהוא נותן מענה מושלם לצרכי המתאמנים. בניגוד לתוספים ומשקאות ספורט מסחריים, הוא מזון שלם, וככזה יהיה עדיף על מוצר מתועש שמרכיביו עלומים. "אין בו חשש לערבוב מכוון או זליגה אקראית של חומרים, כפי שקורה במקרים רבים של משקאות ספורט", אומרת אריאלי, "לכן, אני תמיד אמליץ על מזון על פני תוספים".

5. חלב הינו זול וזמין, נמצא בכל בית ובכל סופרמרקט ולא צריך להרחיק עבורו עד חנויות ייעודיות או לשלם מחירים גבוהים. אנחנו רגילים לטעמו, והוא מהווה אופציה מעשית עבור מי שלא מצליח להגיע לאכול ארוחה מאוזנת לאחר אימון - אם בגלל קוצר זמן, אם בשל השעה המאוחרת בלילה ואם בגלל חוסר תיאבון. למרות חשיבות הארוחה, רבים מדלגים עליה.

"נקודה חשובה במיוחד למי שעוסק בספורט על מנת להפחית ולאזן את המשקל" מדגישה אריאלי "כיוון שדילוג על ארוחה לאחר האימון תוביל לפיצוי גדול יותר של הגוף במשך היום או לאחריו, ולמעשה תכשיל את המאמץ. כוס חלב או גביע יוגורט הם פתרון טוב, פרקטי וזמין להתמודדות עם אתגר זה".

מתלבטים מה לאכול ולשתות לאחר האימון?

הנה 5 המלצות של רקפת אריאלי לארוחות התאוששות מאוזנות, על בסיס מוצרי חלב –

  • כוס וחצי חלב 3% עם 40 גרם (כוס קטנה) של דגני בוקר
  • גביע יוגורט 1.5% עם 4 כפות גרנולה
  • לחמניה עם חצי גביע (125גרם) גבינה לבנה 5%

bhh

לא בא לכם לאכול ? מזגו:

  • קרטון (500 מ"ל) שוקו
  • שייק  - מכניסים לבלנדר כוס חלב 3%, גביע יוגורט 1.5%, בננה ושני תמרים