8 טיפים להתמודדות עם שחיקה בעבודה

אם שביזות יום א' ממשיכה אצלכן עד יום חמישי, הגיע הזמן להתמודד עם המצב המייאש. לפעמים פעולות קטנות ורעיונות חדשים ישפרו את ההרגשה ואפילו יגרמו לכן לתחושת סיפוק

הדס יקיר הרטל

24/04/2013


נתחיל בתרגיל: התרפקו בכורסה לאחור, תנו לעפעפיים לצנוח ונסו להיזכר בתחושות וברגשות שלכן כשקמתן הבוקר לעבודה. אם התכווצתן ועלו בכן מחשבות נוגות, מייאשות, כועסות, מרגיזות, אם חשבתן "נשבר לי” ועננה מאפירה אפפה אותכן לרגע, אז אתן לא לבד.

מסתבר שרבים מהעובדים והעובדות מרגישים שחוקים בעבודה. עצוב. תחשבו כמה אנרגיה אנושית, חיובית ויצירתית מתפוגגת לה באוויר, בעת שניתן לבלום את תהליך השחיקה ולמנפו להתחדשות.

כעת דמיינו כיצד אתן מזיזות שעון ברזל כבד לאחור, מניעות אט אט את מחוגי הזמן ואז אני מזמינה אתכן לעלות על רכבת הזמן, רכבת הנוסעת לאחור בקצב הולך וגובר. הרכבת שועטת אל עבר היום הראשון שלכן בעבודה. הרכבת מאיטה ואתן יורדות בתחנה יום לפני. זוכרות איך הרגשתן? איזה עובדות חלמתן להיות?

נחזור לכאן ועכשיו, לכולנו יש מרחק בין ציפיות להגשמה. הכרת החלומות והציפיות שלנו והמרחק מההגשמה הן נקודה משמעותית בטיפול בשחיקה. אני הופתעתי ללמוד שמי שנמצאות בסיכון משמעותי לשחיקה, הן דווקא העובדות הטובות יותר, שהגיעו לעבודה מלאות ביוזמה בציפיות ובדחף להוכיח את עצמן.

ציפיות אלה עלולות להתבדות בסביבת עבודה מסיבות שונות: בירוקרטיה, ניהול לא הוגן, עבודה אפורה ומשעממת, מתחים ומיעוט חיזוקים והערכה. לכן הציפיות הן מקור הברכה והמנוף להצלחה בעבודה ויחד עם זאת הן גם מה שגורם לשחיקה. לכן חשוב להכיר בציפיות שלנו ולהתיחס אליהן כראוי, ובזמן למנוע נזק והדרדרות.

לפיתוח מודעות לשחיקה ויישום פתרונות בולמי שחיקה חשיבות גדולה, בעיקר כיוון ששחיקה בעבודה מעיבה על כל תחומי החיים וזולגת לתחומים המרכזיים של חיינו (זוגיות, אמהות, חברות, התפתחות אישית).

הנה 8 טיפים לבלימת שחיקה:

1. מודעות לשחיקה - אבן הדרך הראשונה היא להכיר את עצמך ואת הדברים שגורמים לך ליאוש, תסכול, תחושת "נשבר לי", העדרויות ועוד.

2. לא לוותר על פידבקים/ביטויי הערכה - שתפו את המנהלים שלכם בעבודה טובה ומקצועית שעשיתן, על מנת לקבל משוב או הערכה. במידה ולא מתאפשר לקבל פידבק מהם, כדאי לשתף עמיתים לעבודה וחברים ולקבל הערכה להצלחה מהם.

3. לעשות סדרי עדיפויות - לבדוק מה הדברים הדחופים והחשובים באמת מכל רשימת המטלות שלכן. במידה ואתן לא בטוחות, כדאי להתייעץ עם המנהלים על סדר הטיפול שנראה להם.

4. לשאוף ליותר עצמאות בעבודה - להעז להשתמש בעצמאות שניתנה לכן במקומות ובתחומים שמתאפשרים לכן, ובתחומים אחרים לנסות לבקש מהמנהלים שלכן יותר עצמאות, כמובן בתחומים שמתאפשר. לעיתים קרובות מגיעים עובדים לדרגת ייאוש ובה מסגלים לעצמם הסתכלות על העולם דרך "משקפי ייאוש". כשמתבוננים דרך משקפים אלה הכל נראה בלתי אפשרי, כולל מה שאפשרי. לכן כדאי גם לבדוק באלו משקפיים אתן באות לעבודה ומתבוננות על העולם.

5. לא להתעלם מהקשיים - מומלץ להציף ולשוחח עם המנהלים על הקשיים בעבודה, כמובן באופן ענייני ובצורה מכובדת. חשוב לזכור שישנה אפשרות גם לכתוב את הדברים. במצבים בהם אתן חשות שאין אוזן קשבת, תוכלו לשוחח עם עמיתים ולבדוק מהן דרכי ההתמודדות שלהם במצבים דומים.

6. גיוון ויצירתיות - במידה ואתן חשות מיצוי בתפקיד או שעמום, כדאי לבדוק אם ניתן להחליף תפקיד רוחב, לצאת ללימודים גם באופן חלקי, או לרכז תחום חדש שמענין אתכן במיוחד. גם באותו תפקיד, אם מתייעצים ועובדים על דרך הסתכלות ודגשים שונים, עובדים יכולים למצוא יותר ענין ולחדש המוטיבציה בעבודה.

7. לפנות זמן לעצמכן - מומלץ למצוא מסגרת זמן קבועה לעסוק בפעילות גופנית ובתחביבים (עדיף כמובן גם וגם). אם אתן מרגישות עייפות ומותשות אחרי העבודה ותחליטו לפנות שעתיים קבועות בשבוע לעצמכן, רצוי בסביבה שונה מסביבת העבודה והבית, תגלו שהרגשתכן ותחושת הסיפוק שלכן מעבודתכן וגם מחייכן תשתפר במהירות.

8. הדרכה להתמודדות עם שחיקה - ברגעים שחשים קושי ומשבר אפשר לפנות לטיפול או לייעוץ, אפילו אם מדובר בפגישה חד פעמית או מספר פגישות מצומצם. להשתתפות בהדרכות חוויתיות להתמודדות עם שחיקה למנהלים ולעובדים יש ערך רב.

כל הפתרונות שהוצעו כאן הינם פתרונות אקטיביים ולכן הינם יעילים ובריאים יותר מפתרונות פאסיביים כמו אכילה מרובה, שינה מרובה, נטילת תרופות הרגעה ושיכוך כאבים, עישון ושתיה מרובים. ככל שתסגלו לעצמכן יותר שימוש בפתרונות אלה מידת השחיקה שלכן תקטן ותהליכי השחיקה יבלמו, בעיקר כי תרגישו יותר משמעותיות בעבודתכן ובחייכן. זכרו שאנשים באים לעבודה כדי להתפרנס, לעשות ובעיקר כדי להרגיש משמעותיים ולהגשים חלומות, ואפשר להגשים חלומות.

________________________________________________________

הדס יקיר-הרטל, עורכת דין, תובעת לשעבר, מנחת קבוצות בשילוב אמנויות. מתמחה בסדנאות והרצאות חוויתיות על פתרונות לשחיקה בעבודה וייעוץ אישי במשברי קריירה.