פסטיבל טעמים בעמקים – ינואר 2013

טעימות המלצות ומתכון שווה של סלט נבטוטים, ירקות ותבלינים ארומטיים של שף דורון בראון.

בין התאריכים 10 עד 30 בינואר 2013, יתקיים זו השנה התשיעית פסטיבל טעמים בעמקי הצפון.

במסגרת הפסטיבל המסעדות ובתי הקפה שבאזור יציעו לאורחים ארוחות מיוחדות במחירים אטרקטיביים.

ההצעה כוללת ארוחה בת שלוש מנות (מנת פתיחה + מנה עיקרית + מנת קינוח ממוצרי משק צוריאל) + כוס יין של יקב תבור. והמחירים בין 79 ₪ ל- 109 ₪

כבלוגרית אוכל, הוזמנתי לסיור טעימות לקראת הפסטיבל והנה אני משתפת אתכם בחוויותי.

מה ראיתי? מה אכלתי?

את יום הסיור התחלנו בבראנצ׳ מעולה שהכין לנו השף דורון בר-און בביתו שבמושב היוגב. האוכל שמבשל דורון בסדנא שליד ביתו, משלב את חקלאות הסביבה ונותן כבוד לאדמה וליבול. מחיר הבראנצ׳ 75 ש״ח.
דורון סיפר לנו על הילדות שלו: "זיכרונות הילדות שלי הם של גידולי ארטישוק, פטרוזיליה, וזיתים.
כילדים הוצאנו גזרים וצנוניות מהערוגות שהיו מאחורי הבית . אספנו ביצים בלולים של תרנגולות שהלכו חופשיות לפני שידענו שהן תרנגולות חופש והאכלנו אותן תירס וריג'לה הגינה. בחצר היו 7 פרות. אמא שלי הייתה לוקחת את החלב של הממליטות ועושה ממנו מה שהיום קוראים לו "קרם פרש" והיא קרא לו פשוט שמנת.״
במהלך תקופת הפסטיבל דורון וענת אשתו יארחו בימי שישי בסדנת iCook לארוחות בראנץ' עם חגיגה של תוצרת חקלאית מקומית.

לאור ההתלהבות שלי מהסלט שטעמתי שם, קיבלתי מהשף את המתכון.

250 גרם נבטי קטניות (נבטוטים)
2 גזרים קלופים חתוכים לקוביות קטנות
2\1 כוס פלפלים קלויים קלופים קצוצים
2\1 כוס עלי פטרוזיליה שטופים ויבשים
2\1 כוס בצל ירוק קצוץ
2\1 בצל אדום קצוץ
2 כפות שום ירוק קצוץ (אם אין אז עיריות)
20 עלי נענע שטופים ויבשים
2 כפות עלי בזיליקום קצוצים
אפשר להוסיף גם 1 כוס עלי ארוגולה קצוצים גס
שמן זית
לימון טרי סחוט
מלח
תערובת תבלינים ארומטיים*

לערבב יחד ולהגיש

*תערובת תבלינים ארומטיים שנקלו על מחבת יבשה לפתיחת טעמים, צוננו ונטחנו.
2\1 מקל קינמון
2 כפות גרעיני כוסברה
1 כפית גרגירי הל
1 כפית זרעי כמון
1 כפית חילבה
2 מסמרי ציפורן
1 כף זרעי שומר
1 כף גרגרי פלפל שחור שלמים

אם נראה לכם מסובך להכין את תערובת התבלינים באופן הזה, הכינו "בלנד" מתבלינים טחונים איכותיים.

משם המשכנו ופגשנו את ענת מ"כרמל יבולים". איתה הלכנו לחממות בהן מגדלים את החסה המופלאה ״הסלנובה״. הסיור מרתק, וכמוהו גם סיפורה של ענת, נצר ל-3 דורות של חקלאים במושב היוגב, המצטיינים בגידולים המיוחדים שלהם: אספרגוסים טריים, מבחר נבטים למאכל וחסה ייחודית בשם SALNOVA. התמונה של החסה שמגדלים בשיטה הידרופונית (שלא על הקרקע).

כוס תה טובה קיבלנו בקצה מושב היוגב, במקום בשם ״המקום״. הפאב מיועד למבוגרים שירצו ללגום בירה. המקום הינו אוהל עם ישיבה בזולה, על השולחנות מונחות נרגילות והאווירה משדרת צעירים. מעבר למוסיקה הטובה, אשר ליהנות מבירה, פוקאצ'ות, פיצות, קפה טוב ומנות ילדים. אני שתיתי תה צמחים רותח בעודי מתבוננת לעבר שדות האספרגוס.
היות ושיחי אספרגוס הזכירו לי את זרי יום ההולדת הדוקרים שהכינו לי בילדות, הייתי חייבת לגעת באספרגוסים האלה בשדה. פלא פלאים, אין בהם אף קוץ. איפה הם היו כשהייתי בת 6?
בימי הפסטיבל המקום יפתח בין השעות- 09:00-15:00, בימי שישי- 11.1, 18.1, 25.1 וביום הבחירות- 22.1.

אחרי תה צמחים בפאב, ניגשנו למשתלת זיו. המשתלה קיימת כ 40 שנה. הפרחים המרהיבים הללו, כולל ורדים באורך 80 ס״מ, מיועדים אך ורק לשוק הישראלי. בעבר היו מייעדים את הפרחים היפים ליצוא, אך עקב התחרות מצד אתיופיה וקניה, אין כדאיות ליצא. כך שאנחנו הישראלים הרווחנו!

בסיור במשתלה למדנו שהורד עדין יותר מאישה. בחורף קר וצריך לחמם עם תנורים. בקיץ לצנן עם מאווררים, כמובן לשמור על לחות, וכמו לתינוק לכל ניצן משבישים כובע רשת, כמו של משקאות בדיוטי פרי.
בימי הפסטיבל המקום יפתח בין השעות- 09:00-15:00, בימי שישי- 11.1, 18.1, 25.1 וביום הבחירות- 22.1

הגיעה שעת ארוחת הצהרים, אותה חילקנו ל-3 חלקים.
את המנות הראשונות טעמנו במסעדת אדלה ברמת ישי.
האוכל כאן טעים מאד. החל מהלחמניות, דרך מרק הברוקולי, פטה כבד שהיה משובח ביותר ( מומלץ!), חציל קלוי בטחינה ושקדים, שריפמס, קלאמרי מצוין. המנות היו עשויות היטב, למעט הקרפצ'יו שהיה פרוס טיפונת עבה מדי.
המסעדה מקיימת גם הופעות חיות. לבירור פרטים, כדאי להתעניין בתכנית החודשית של המסעדה.

כדי לאכול את המנות העיקריות נסענו לקפה פלוס בטבעון. השף של המקום- השף אנטוניו מנסה עושה פלאים במטבח ומגיש מנות מצויינות. למי שאולי זוכר, השף אנטוניו היה השף של מסעדת אלי אוליו התל אביבית.
פתחנו בטעימה של מרק גולש מצוין שהוגש בקעריות קטנות.
המשכנו דרך אנטיפסטי ותבשיל ראגו בשר על מצע גרגרי חומוס חציל קלוי וטחינה. זו הייתה מנה שרק בעבורה שווה לחזור למקום. עוד טעמתי אווז צלוי עם פרות יבשים ויין אדום על אורז בסמטי מנה שבפסטיבל כלולה בתפריט ה- 99 שקל.
טעמנו גם אוסובוקו בקר מצוין, שהייתי מזמינה אותו עם הרבה לחם ומנגבת את כל הרוטב ואת מוח העצמות ומתענגת כל ביס.

אחרי הצהרים קפצנו לחוות התבלינים בבית לחם הגלילית. כאן חוגגים את ט"ו בשבט כל השנה. במרפסת החווה קיבלנו הסברים וטעמנו את הפירות המיובשים (ממרכיבים טבעיים בלבד).
בימי רביעי בתקופת הפסטיבל יתקיימו כאן סדנאות שף (מחייב רישום מראש).
במקום ניתן לרכוש חליטות משגעות! למשל פומלה מלון (שזכתה בפרס בינלאומי) או חליטת הדרים ארומטית. המקום מציע מבחר פירות יבשים, תבלינים מכל הסוגים, תערובות לאורז ולתבשילים אחרים, גרנולות, כלים ואביזרים ועוד.

לפני המנה האחרונה עשינו הפסקה ברמת ישי אצל מישי- שוקולד איכותי! בעבודת יד.
מישי הוא מומחה וידען גדול בתחום השוקולד והקונדטוריה. הוא חי נושם ועדיין מתלהב משוקולד, גם אחרי עשרות שנות עבודה. כיף לו! וכיף לנו לפגוש ולטעום מהפרלינים שהוא מכין. אם אתם באזור, שווה לתת קפיצה אל מישי.

ממש ממול נמצא קפה לואיז המציע אוכל שמושתת על ערכים תזונתיים, בריאות וטבע. המנות במקום מכילות מרכיבים טבעיים בלבד. למי שמכיר, לקפה לואיז יש סניפים בחיפה ובתל אביב. כל הלחמים הנאפים במקום, הממרחים ייחודיים, הגרנולות המיוחדות ומוצרים נוספים שמשתלבים עם הרוח והחזון של המקום נמכרים בחנות המעדנייה הסמוכה לקפה. אחנו הגענו למקום בשלב הקינוחים.
הנה תמונות ממה שטעמנו: היה טעים מאד, מגוון ומרענן. בהחלט שונה מהקינוחים שיש בכל מסעדה.


מצטערת על איכות התמונה, התאורה היתה בעייתית

מעבר לסופי שבוע החגיגה תתקיים גם ביום הבחירות וכמו שמנהלי הפסטיבל אומרים: השנה בוחרים בטעמים בעמקים! לכו להצביע, ואח״כ קחו את המשפחה לטיול בעמק יזרעאל.
אני חייבת לציין- אותי שכנעתם…

לפרטים נוספים:
www.teamim-baamakim.co.il

תודה לששת ידידי על התמונה החמודה שלי נהנית מכוס חליטת צמחים על רקע האספרגוס

אורלי כהן - חיים וטעים
אוהבת את החיים הטובים והטעימים: לבשל, לאפות, לצלם, לטעום, לטייל, לבלות, ליצור, לעצב, לשתף, לכתוב ולספר. יחד עם זאת, בריאות הגוף, הנפש והנשמה חשובים לי ואני משתדלת לשלב ביניהם. חיים וטעים זה המוטו שלי.