ירוקה לחיים - הבלוג של אלינור אברהם

לא קולה ובטח לא דיאט...

בעודנו צעירים (וחסרי מנוח) בכל הנוגע לגוף שלנו, עיקר עיסוקנו מתמצא באיך הוא נראה. לרוב, עניין בריאות הגוף אינו זוכה לתשומת לב מיוחדת, למעט מקרים מזדמנים של הידבקות פה ושם בוירוס או בחיידק סביבתי. כשהבריאות מקבלת מקום של כבוד בסדר העדיפויות - סימן שקיבלנו הארה – או בדרך של תובנה ורצון להרגיש (באמת) טוב, או […]

אלינור אברהם

05/02/2015


diet soda

בעודנו צעירים (וחסרי מנוח) בכל הנוגע לגוף שלנו, עיקר עיסוקנו מתמצא באיך הוא נראה. לרוב, עניין בריאות הגוף אינו זוכה לתשומת לב מיוחדת, למעט מקרים מזדמנים של הידבקות פה ושם בוירוס או בחיידק סביבתי.
כשהבריאות מקבלת מקום של כבוד בסדר העדיפויות - סימן שקיבלנו הארה – או בדרך של תובנה ורצון להרגיש (באמת) טוב, או בעתיה של מחלה או זיקנה שתפסה אותנו בלתי מוכנים.
שלא תבינו אותי לא נכון, נוחות עם המראה החיצוני היא דבר חשוב. אבל לא פחות חשוב:
א. שנאהב את עצמנו גם כשאיננו במשקל הנחשק.
ב. שהדרך להשגת המראה הנחשק תושג במתינות ובדרך שתיטיב עם הגוף כ"נושא כלינו".

ומה הקשר של הקדמה זו לדיאט קולה?
בעיני, דיאט קולה הוא מענה ברור לרצון להראות טוב/לרדת במשקל – וזאת ידעו גם הקופירייטרים שמאחורי הקמפיינים הסקסיים של משקה הדיאט קולה ודומיו (דיאט ספרייט, דיאט ספרינג וכו').
הפרסומת מבטיחה: פחית אחת של שתייה תעניק לכם את החופש לשתות מתוק מבלי לוותר על מראה משובב-לב, שמחת חיים והמון המון חברים ומחזרים. ומה בעניין הבריאות? מה ידוע לנו על הקשר בין משקאות דיאט לבריאותנו?

כל-כך שמחתי כשקראתי לפני מספר ימים, ממש במקרה, פוסט מלפני שנתיים של ד"ר מארק היימן ("לא לסוכרת") אחריו אני עוקבת באדיקות.
הפוסט מוקדש לתיאור מחקר מקיף שעקב במשך 14 שנים אחרי 66,118 נשים וחקר בין השאר את השפעותיהם של משקאות דיאט על הגוף.
ממצאי המחקר הוכיחו שוב, כי בדרך אל הבריאות והאושר אין קיצורי דרך. הקלורית אינן העיקר ואל לנו להאמין לכל פרסומת מצודדת על המסך.

תוצאות המחקר:

  • אחוז הנשים שחלו בסוכרת במהלך שנות המחקר היה גבוה יותר בקרב אלו ששתו משקאות דיאט, לעומת הנשים ששתו משקאות ממותקים רגילים!
  • ככל ששתיית משקאות הדיאט עלתה, כך עלה גם הסיכון של אותה אישה לחלות בסוכרת.
  • התמכרות למשקה – אלו ששתו משקאות דיאט, שתו כמות כפולה של משקה מאלו ששתו סודה ממותקת רגילה. הסיבה הינה שממתיקים מלאכותיים הינם חומרים ממכרים בפני עצמם ובנוסף מתוקים הרבה יותר בטעמם מהסוכר הרגיל.

ברגע שהגוף מזהה טעם מתוק הגוף טועה וחושב שארוחה פחממתית בדרכה אל מערכת העיכול, אך עם הגעת הממתיקים המלאכותיים נעדר הגלוקוז. מצב זה מייצר "דרישה" מטעם הגוף לפחמימה אמיתית. אנשים ששותים דיאט סודה נוטים, לכן, לאכול יותר פחמימות פשוטות ומרגישים צורך למתוק לעיתים יותר תכופות.
בנוסף, אי הגעת המתוק האמיתי מאטה את תהליכי העיכול ואת שריפת האנרגיה, היות והגוף חושש כי יש סכנה לרעב בעולם.

מחקר נוסף מ-2014, לא פחות מעניין (ושנעשה במכון ויצמן), גילה כי צריכה של ממתיקים מלאכותיים גם בקרב עכברים וגם בקבוצת ביקורת של מספר אנשים גרמה לשגשוג חיידקי מעיים המקושרים לאי-סבילות לגלוקוז ולסוכרת, כמו גם תגובה של חיידקי מעיים קיימים לממתיק בדרך של אי סבילות לגלוקוז.
כלומר – למרות שהממתיקים המלאכותיים מחוסרי קלוריות ואינם נספגים בגוף – הם עדיין בעלי השפעה על התהליכים המטבוליים בגוף ועלולים לגרום לעלייה במשקל ובאחוז השומן הבטני (זה עם פוטנציאל הסיכון הגבוה ביותר למחלות לב ועוד).

אז אם לא דיאט, מה נשתה וכיצד ניגמל מהצורך העז למשקה מרענן באמצע היום?
אם האמנו שהדרך לגמילה ממתוק עוברת דרך הממתיקים המלאכותיים, כנראה שטעינו.
כמו כל שינוי שנבחר לעשות בחיים – נעשה זאת צעד אחרי צעד בסבלנות ובפתיחות.
מפחיתים כוס אחת (או אפילו חצי כוס) מדי כמה ימים, מקשיבים לגוף, וממשיכים באותו הקצב עד לגמילה. תהליכי גמילה מלווים לעיתים בתופעות לואי שהן למעשה ניקוי הגוף מהרעלים ודבר חיובי לכשעצמו! אם במהלך תהליך הגמילה נחזק את התזונה היומית על-ידי הרבה (לפחות 4 שונים) ירקות מגוונים ועלים ירוקים נסייע לגוף להתאושש ולחזור לנקודת האפס, אותה נקודה בה כשתנסו ללגום מהמשקה השחור התוסס – תגלו שקסמו נעלם, ואת התשוקה למשקה החליפה דחייה לטעמו.
בגמר תהליך הגמילה תמצאו את עצמכם משתוקקים לכוס מים צלולים כדי להרוות את צמאונכם. ואם תציצו במראה ישתקף הדבר היפה ביותר שתחזו בו - אדם אשר שאוהב את עצמו. ועכשיו לפרסומות.

בפוסט הבא נחזור למטבח ונלמד על המרכיב הצמחי שהופך כל מרק לסמיך ועשיר ובלעדיו המאכל הלאומי לא היה קיים. הקטניות.