ayatamari - הבלוג של איה תמרי

תאנים צלויות ועדשים כתומות - איך להוזיל את סעיף המזון וגם לאכול בריא

בשבוע שעבר שודרה  התכנית "המערכת" שהציגה זוגות במינוס וכיצד הם מתמודדים. התכנית הציגה את המצב כאילו זה סוג של גורל ושכמעט אין דרך לצאת משם, אולי קצת אחריות אישית. יציאה מהמינוס היא עניין של החלטה אישית - צריך להחליט, לעשות צעדים (שהם לא תמיד קלים) ולהתמיד לאורך זמן. מרבית אלה שלא יוצאים מהמינוס - פשוט […]

איה תמרי

12/03/2015


בשבוע שעבר שודרה  התכנית "המערכת" שהציגה זוגות במינוס וכיצד הם מתמודדים. התכנית הציגה את המצב כאילו זה סוג של גורל ושכמעט אין דרך לצאת משם, אולי קצת אחריות אישית.
יציאה מהמינוס היא עניין של החלטה אישית - צריך להחליט, לעשות צעדים (שהם לא תמיד קלים) ולהתמיד לאורך זמן. מרבית אלה שלא יוצאים מהמינוס - פשוט לא לקחו אחריות.

דוגמא קטנה:

בדרך כלל כשמגיעים אלי זוגות לייעוץ, אחת השאלות הראשונות שאני שואלת היא "כמה אתם  מוציאים בסופר?" אני תמיד מקבלת תשובה כלשהי ואחרי שבני הזוג נשלחים לעשות שעורי בית, הם מגלים לתדהמתם שהמספר שנתנו לי בפגישה הראשונה רחוק מאוד מהמציאות.

אז מגיע הרגע שאנחנו מתחילים לנסות לברר מה אפשר לצמצם. באילו סעיפי הוצאה אפשר להתייעל.
מניסיוני אני יכולה לומר בוודאות שסעיף הקניות של האוכל הוא הראשון שבו אפשר להתייעל.
איך? למשל להפסיק לקנות אוכל מוכן, למשל לקנות פחות מותגים של מזון (פסטה אפשר לקנות ממש בזול אם היא לא אחד המותגים המוכרים והמובילים. הטעם הוא אותו טעם), למשל להפסיק לאגור במזווה כמויות של שימורים או במקפיא כמויות של שניצלים, ירקות קפואים ועוד ועוד.

כל זה מביא אותי למסקנה שאם קונים על פי רשימה, ועל פי תכנון מראש של הארוחות בבית, אפשר לחסוך הרבה כסף ועל הדרך גם לאכול בריא יותר.

כרמית4

חברתי היקרה כרמית אלקיים, היא שפית מומחית לבשול בריא, אשר מוכרת לכם מ"משחקי השף", משיקה בימים אלה את ספרה החדש והמקסים "תאנים צלויות ועדשים כתומות- אוכל שעושה שינוי".

לרגל השקת הספר פניתי לכרמית וביקשתי שתיתן קצת טיפים לבישול בריא שגם יוזיל לנו את הקניה.

כרמית5

כרמית2

אז הנה מה שהיה לה לומר:

  1. לאכול בריא , זה בראש וראשונה לנהל את מה שנכנס לנו לגוף.
    המשמעות המעשית היא להכין את האוכל שלנו בעצמנו, במידת האפשר. גרנולה, חטיפי אנרגיה, עוגות, ממרחים לכריכים ואפילו פסטרמה אפשר להכין לבד בקלי קלות.
  2. לנהל את מה נכנס לנו לגוף משמעותו לרכוש חומרי גלם בלבד : דגנים מלאים (אורז, קינואה, בורגול, גריסי פנינה) וקטניות (עדשים כתומות, ירוקות, חומות ושעועית מש) , המון ירקות ופירות ולא להתפתות לקופסאות הארוזות ,
    בעיקר לא אלה עם "הבטחות הבריאות".
  3. לבישול הבריא יש דימוי של מורכב, לא טעים ויקר מאד. אם באמת נתמקד בלקנות חומרי גלם , אלה שציינתי קודם, תראו שסל הקניות שלכם מצטמצם משמעותית .
    יש מוצרים בודדים שמחירם יקר (מייפל טהור, שמן קוקוס ואולי קינואה מסיבה לא ברורה), את כל היתר ניתן למצוא בכל חנות ולאו דווקא בחנויות טבע.
  4. להכין תפריט שבועי , לכאורה מלאכותי ולא זורם אבל לכולנו יש תוכנית שבועית ושנתית במשימות אחרות בחיים.
    אם יש תפריט שבועי, תהיה לי גם רשימת קניות מדוייקת ואז אין מצב לחזור לשניצל והפתיתים בלית ברירה.
  5. כדי שרשימת הקניות תהיה מושלמת מומלץ לארגן את חומרי הגלם היומיומיים שלנו בצנצנות יפות ולא להשאיר אותם באריזה שלהם עם קליפס או גומייה.
    כך נוכל לראות את מפלס הקוסקוס או הבורגול והעדשים  או הפסטה והקמח ולדעת שהגיע הזמן לקנות. חוצמזה, זה עושה רושם על האורחים.
  6. לקנות מעט על מנת לא לזרוק הרבה- לקנות ירקות ופירות פעמיים בשבוע כי לרובנו אין זמן להכין לפתן מהפירות הלא סקסיים או ממרח פסטו מעלי הכוסברה הנבולים.
  7. להתארגן על "ספר מתכונים משפחתי" כזה שיתן מענה לבישול הלחוץ של אמצע השבוע ולא לרוץ כל פעם לגוגל ולגלות שחסרים שני מרכיבים כדי לעשות עוגיות שיבולת שועל עם שוקולד צ'יפס.
  8. ירקות קפואים זה נהדר אבל יקר משמעותית מירקות טריים.  ברוקולי, גזר, כרובית, ותרד ניתן למצוא כמעט כל השנה טרי והרבה יותר זול.
  9. אם החלטתם לאכול ירקות אורגניים , הכי כייף לקבל אותם עד פתח הדלת , ישירות מהחקלאי , במחיר שפוי יותר מאשר בחנויות טבע וכל שנותר הוא לעשות מעט השלמות לאותם ירקות ופירות שלא הגיעו בארגז.
  10. לקנות ישירות מהחקלאי , במידת האפשר , אם יש כאלה באזור או בשוקי איכרים  : דבש, ביצים, גבינות עיזים. חסכתי את פערי התיווך , סייעתי למגדל שקורע תחת קושי הקיום ונהניתי ממוצרים סופר טריים ואיכותיים.

את הספר "תאנים צלויות ועדשים כתומות – אוכל שעושה שינוי " אפשר לרכוש בכל חנויות הספרים ובאתר של כרמית במחיר השקה.

כרמית6

סטיילינג: גליה אורנן, צילום: מיכל רביבו, הוצאת lunchbox לאכול עם העיניים.

איה תמרי,
יועצת ומאמנת לכלכלת המשפחה

http://ayatamari.co.il/