nirn57 - הבלוג של חיים ניר

יצירתיות וחשיבה יצירתית אצל ילדים

בעבודתי עם ילדים כמורה לאמנות,אני משתדל לפתח את החשיבה היצירתית . מהי חשיבה יצירתית או יצירתיות? אנשים מבלבלים בין יצירתיות לבין עיסוק באמנות. חשיבה יצירתית ויצירתיות אינן קשורות בהכרח לאמנות חזותית , אלא לדרך התנהלות הילד גדל עם היצירתיות באופן טבעי, ואנחנו המבוגרים דואגים לקלקל אותה. הכיצד מקלקלים יצירתיות? על-ידי ביקורת על התוצר, במקום התמקדות […]

חיים ניר

09/10/2016


בעבודתי עם ילדים כמורה לאמנות,אני משתדל לפתח את החשיבה היצירתית . מהי חשיבה יצירתית או יצירתיות?

אנשים מבלבלים בין יצירתיות לבין עיסוק באמנות. חשיבה יצירתית ויצירתיות אינן קשורות בהכרח לאמנות חזותית , אלא לדרך התנהלות

הילד גדל עם היצירתיות באופן טבעי, ואנחנו המבוגרים דואגים לקלקל אותה.

הכיצד מקלקלים יצירתיות?

על-ידי ביקורת על התוצר, במקום התמקדות בתהליך. ברגע שאנחנו מעודדים התמקדות בתהליך היצירה, והילד נהנה מהתהליך, יורד הלחץ מהתוצאה.

התוצר הופך לנלווה, ואז יורדת החרדה מהתוצאה! החרדה מהתוצאה הינה הבסיס לביקורתיות העצמית של התלמידים. הם כל-כך חוששים ממה יגידו התלמידים האחרים, שהם טורחים להקדים בביקורת עצמית קטלנית.

ברגע שמאפשרים לתלמידים לבטא רעיונות מסוימים בדרכים מגוונות ואישיות , או לחליפין- לבטא רעיונות שונים באותו אמצעי, הרי שניתן לשמור על שמחת-היצירה של התלמידים.

ברגע שהמבוגרים נותנים ציונים, במקום ציוני-דרך, הרי שהדרך הולכת לאיבוד , תחת המטרה הגדולה: השגת ציונים גבוהים.

ברגע שיש ציון-דרך, הרי שהדרך הופכת להיות פחות מאיימת ומרתיעה. קחו לדוגמא דרך המוארת על-ידי פנסים סיניים, בהשוואה לדרך חשוכה לחלוטין.

עלינו אם כן להאיר להם את הדרך. כשמגיעים לסוף הדרך, נוצר חיבור רגשי חיובי גם אל התוצר. ברגע שיש רגיעה מהדרך, הרי שהביקורתיות העצמית , מתחלפת לה לפתע פתאום בקבלה עצמית.

אם נצליח ליישם זאת גם על ילדינו "הפרטיים", אזי יצאנו נשכרים מכאן ומכאן.

שנה טובה, חתימה טובה וצום מרתק!

חיים