"אחרי החגים אני מתחילה דיאטה"

כל כך קל להגיד, אבל כל כך קשה לבצע. אז איך בכל זאת תצליחו לעמוד בשינויים שקבעתם לעצמכם? אולי בעזרת זן שיאצו? דנה שבת, מטפלת במגע, מסבירה וממליצה

דנה שבת

02/09/2012


"אחרי החגים" הוא זמן לשינויים. בדרך כלל לקראת השנה החדשה אנחנו עורכים לעצמנו רשימת משימות, שאת כולה אנחנו מצפים לעשות "בשנה הבאה" או ו"אחרי החגים". כש"אחרי החגים" הופכים להיות כאן ועכשיו, מתחילה ההתמודדות הקשה, כי לבצע שינוי – במיוחד שינויים יזומים באורח החיים – זה מאד לא פשוט. הכרות עם האלמנטים שאחראים לעזור לנו להתמודד עם שינויים יכולה להפוך את ההתמודדות עם השינוי לקלה יותר.

בתחילת שנה אנחנו אופטימיים וחושבים שהשנה  נצליח סוף סוף להיות רזים יותר, ספורטיביים יותר, רגועים יותר או חסכוניים יותר ובאופן כללי – מאוזנים ומאושרים יותר. אבל בתחילת שנה אנחנו נאלצים להתמודד גם עם שינויים שנכפים עלינו מבחוץ – שנת לימודים חדשה בבית הספר ובאוניברסיטה, שלעיתים מכתיבה שינוי סדר-יום בבית, מעברי דירה רבים מתבצעים בקיץ ובתחילת השנה מתחילים להסתגל לשגרה השונה, הגוף צריך להתרגל למזג האוויר שמשתנה שוב וליום המתקצר ועוד.

זן שיאצו: האדמה והאש

שני סוגי השינויים, הן אלו אשר נכפים עלינו מבחוץ והן מאלו אשר אותם אנחנו יוצרים מבפנים, דורשים התמודדות והסתגלות. אם החלטנו לרדת במשקל ומצאנו דיאטה מומלצת אך לא הצלחנו להתאים אותה אל החיים שלנו – לא נצליח להסתגל לאורח החיים החדש והשינוי לא יתרחש. גם אם נאלצנו לעבור דירה למקום חדש, שבו אנו מקווים במהרה למצוא את מקומנו, אך עקרנו בבת אחת את כל הקשרים שהיו לנו במקום הקודם, סיכוי טוב שיהיה לנו קשה יותר "לעכל' את המקום החדש או למצוא את עצמנו בתוכו.

בתיאוריה של הזן שיאצו מייחסים את ההתמודדות עם שינויים לשני אלמנטים: האדמה והאש.

האדמה תומכת ביצירת השינוי באמצעות מתן יציבות - כי שינוי טוב ואמיתי יכול להגיע רק מתוך תחושת יציבות ובטחון, ואילו האש תומכת בשינוי בדרך של הרס ובנייה מחדש. כדי להתחיל מעגל חדש, צריך לסגור מעגל שנגמר וכך למעשה להטמיע את השינוי בתודעה.

שתי הדרכים הן נכונות ליצירת שינוי: יש את מי שמצליח להפסיק לעשן רק בבת אחת, ויש אשר יפסיקו לעשן על ידי הפחתה של סיגריה אחת בכל יום. לכל שיטה היתרונות שלה וכדאי לשלב ביניהן.

כל יציאה מתוך המוכר והרגיל דורשת כוחות נפש, אך גם את כוחות גוף. פעמים רבות הגוף מפרש את השינוי כיציאה מאיזון ומגיב כאילו מדובר בסכנה – באמצעות סימפטומים של סטרס או חרדה, כמו אי שקט, חוסר שינה, הפרעות בעיכול ובתיאבון, הזעה, מתח, עצבנות ועוד. אני רוצה להציע כאן כמה כלים אשר יכולים לסייע לנו, או לקרובים אלינו, לתמוך בתהליך של שינוי, על מנת להחזיר את האיזון לגוף ולאפשר לשינוי להתקיים.

הנה כמה עצות מועילות להתמודות עם שינויים, ברוח הזן שיאצו:

1) שמירה על היציב והקבוע: חיינו נעים תמיד בכמה צירים במקביל. גם כאשר אנו מבצעים שינוי משמעותי בהרגלי התזונה שלנו, חשוב לשמור על כמה עוגנים שיעניקו לנו יציבות פנימית:  ארוחות משפחתיות, חברים קרובים, תחביבים והרגלים, מזונות שאנחנו אוהבים ולא מוכנים לוותר עליהם וגם מזון רוחני ששומר עלינו. כשם שהמשקל שלנו לא יצנח בבת אחת, גם האופי שלנו לא ישתנה בבת אחת, לכן כדאי לשמור על האיזון שבין הרס הרגלים רעים ישנים ובין שמירה על דברים טובים בחיינו, שחשובים לנו.

2) טקסי פרידה והתחלה: אלמנט האש מאפשר לנו להטמיע בתוכנו את מה שאנו זקוקים לו מהעבר, לסגור את הדלת ולעבור לשלב חדש עם לב שלם ופתוח. מה שעוזר לנו הרבה פעמים להפנים את ה"סגירה" הם טקסים. גם אם מדובר בטקסים קטנים שיכולים להראות לנו טפשיים. לטקס ברכת המזון יש משמעות סמלית שמאפשרת לנו להבחין ולהיות מודעים לכל דבר שאנחנו מכניסים לפה. אנשים בדיאטה מכירים היטב את "טקס השקילה", אשר מציג לנו רף של התקדמות. אפשר לבחור טקסים שיעזרו לנו להטמיע את השינוי וההרגלים החדשים: טקס "הסעודה האחרונה", טקס סילוק בגדים במידות הגדולות בארון, טקס כתיבת התפריט היומי, טקס שבו אתם מודים לעצמכם בסוף היום על ששמרתם על גופכם ועוד.

3) תזונה מחזקת אדמה: כאשר מתרחש שינוי רציני, אלמנט האדמה נחלש וזקוק לחיזוק. תזונה שיכולה לחזק את אלמנט האדמה ולהחזיר לאיזון כוללת: דגנים כמו שיבולת שועל, אורז, קינואה וכדומה, מזון מבושל וחם, ירקות כתומים (במיוחד כאשר הם מבושלים) וגם אפונה, סלק, ומזונות נוספים בעלי טעם מתקתק כמו בטטה, פירות מבושלים, תמרים, תאנים, ענבים, משמש, דובדבנים. מזון שמנוני מדי ואוכל קר מהמקרר דווקא מחלישים את אלמנט האדמה. כאמור, רצוי לשמור על חלק מהרגלי התזונה הקבועים, אך גם להוסיף לתפריט מן המזונות המחזקים.

4) מגע והקשבה לגוף: על מנת לצאת ממעגל הלחץ,  שנגרם בשל ההתמודדות הגופנית עם השינוי, חשוב קודם כל להבין שהתחושות הללו הן נורמליות. במקום לדחות מעלינו את התחושות הקשות המופיעות בגוף יש להקשיב להן ו"לשוחח" אתן, במילים וגם במגע. איזה מקום בגוף זקוק למגע? לאיזה סוג מגע הוא זקוק? באיזו עוצמה צריך להיות המגע הזה? היכולת לדעת מה "בא לנו" קשורה לאלמנט האדמה. מגע שמחזק אדמה הוא מגע מתמשך, יציב וקשוב לצורכי המקבל. כאשר נלמד לזהות "מה בא לנו"ולמה הגוף זקוק ברמת המגע, תשתפר גם היכולת האינטואיטיבית לדעת למה הגוף זקוק ברמת התזונה, ומתי.

5) השילוב המוצלח בין הלב ובין האדמה: זה המרחב שבו מתאפשרת תקשורת תוך אישית – מצב בו אנו יודעים לומר את מה שאנחנו מרגישים ולהרגיש את מה שאנחנו אומרים. כלומר, להפוך רגשות למילים. מרחב כזה יכול למנוע מצבים של אכילה רגשית, למשל. מרחב עם אנרגיה "אדמתית" שמאפשר את התקשורת הזו הוא מרחב המשרה ביטחון, קביעות בסדר היום, הכלה, התמדה, פתיחות הדדית. כל אלה יכולים לעזור גם לילדים וגם למבוגרים להתמודד טוב יותר עם השינויים.

טיפול שיאצו יכול לתמוך באופן נפלא בתהליך של שינוי. שיאצו הוא אחד הטיפולים המועילים ביותר להפחתת סטרס, הוא מגרה את הסירקולציה בגוף אשר מאפשרת חזרה לאיזון (תנועה של של דם, אנרגיה ולימפה), הוא מעודד רגיעה, מחזק את הגוף ומגביר את המודעות אל תגובות הגוף ויכולת השליטה בהן.

לבלוג של דנה שבת