IMA כותבת – הבלוג לאמהות דנדשות - הבלוג של IMA

רוצה לעזור לתינוק שלך לישון טוב יותר? עובדות שחשוב שתדעי

אצל תינוק השינה היא יותר עמוקה בתחילת הלילה. זו אחת הסיבות בגללן מומלץ להשכיב תינוקות לישון בסביבות השעה 7-8 ולא לקראת 10-12 בלילה, שאז אנחנו ההורים הולכים לישון. אולי אנחנו שוברות כאן איזה מיתוס, אך המחשבה כי התינוק יסתנכרן עם שעות השינה שלנו המבוגרים ויתעורר מאוחר יותר בבוקר היא מוטעית ועלולה אף להזיק בטווח הרחוק למנגנון הטבעי של התינוק.

IMA

15/12/2016


אחד הדברים שהכי מעסיק אותנו כאמהות לתינוקות זה נושא השינה. חשוב שתדעי שיש לך דרך לעזור לתינוק שלך לישון שינה טובה ואיכותית יותר!

כמה עובדות פיזיולוגיות שחשוב שתדעי

  • מעט מאוד ידוע על תחום השינה אצל תינוקות, מאחר וקשה כמובן לתשאל אותם ולחקור אותם. כן ידוע, כי בשלבי ההתפתחות הראשוניים של המוח הפעילות העיקרית שלו היא שינה. כלומר, עיקר ההתפתחות של המוח נעשית בשינה. ילד ממוצע ישן עד גיל שנתיים כ-9500 שעות, שמסתכמות לכ-13 חודשים מחייו. יותר ממחצית חייו!
  • שינה, גם אצל תינוק וגם אצל מבוגר, מורכבת ממספר מחזורים, הנקראים מחזורי שינה. אורך מחזור שינה אצל אדם בוגר הינו 90-110 דקות ואצל תינוק הינו 40-50 דקות. עד סביבות גיל 5-6 מתארך משך מחזור השינה של הילד ומגיע למשך של מחזור שינה של אדם בוגר.

 

מהם מחזורי השינה

כל מחזור שינה כזה מורכב מ- 4 שלבי שינה, שלכל אחד מהם מאפיינים ייחודיים:

  1. שלב ראשון - שלב הכניסה האקטיבית לשינה: מתרחש כשאנו עוצמים את עינינו ומתחילים בשינה. השלב הזה נמשך בין 30 שניות ל-5 דקות. במצב זה, שרירינו נרפים וקצב הלב שלנו מואט. בפועל נראה את התינוק "מנקר", תנועות העיניים הופכות להיות איטיות, גופו נהיה שליו ורפוי. קל מאוד לצאת מהשלב הזה, ולכן מומלץ מאוד לשמור על אווירה רגועה ושקטה מסביב על מנת לעזור לתינוק לשמר שלב זה, וממנו להעמיק בתהליך ההרדמה אל תוך מחזור השינה הראשון. על אווירת שינה מותאמת דיברנו בפוסט הקודם.
  2. שלב שני - שלב השינה הקלה: בשלב זה התינוק כבר ישן, אך השינה שטחית וגירוי חיצוני קל עשוי להפיג אותה, ולכן גם בשלב זה נשתדל לשמור על שקט ואווירת לילה. שלב זה נמשך בין 5 דקות ל-25 דקות.
  3. שלב שלישי - שלב השינה העמוקה: זוהי שינה עמוקה שממנה כבר קשה יותר להתעורר כתוצאה מגירוי חיצוני. בשלב זה לחץ הדם יורד, הנשימה והדופק מואטים וסדירים וטמפרטורת הגוף יורדת. בשלב זה של השינה מופרשים הורמוני גדילה. במחזור שינה הראשון שלב זה נמשך כ-30-40 דקות. אצל תינוקות, ככל שמחזורי השינה מתקדמים יותר לקראת הבוקר אורכו של שלב זה מתקצר. בשלב זה כבר אין תזוזה. אם התינוק נרדם על הידיים, תחושו ב"כבדות" של גופו בידיכם. שלב זה חשוב ביותר להתחדשות של מאגרי האנרגיה בגוף.
  4. שלב רביעי - שלב שנת החלום: נקרא גם שלב REM - ראשי תיבות של Rapid Eye Movements, כלומר תנועות עיניים מהירות. שלב זה מאופיין בשינה העמוקה ביותר, בהפסקת תנועת הגוף כליל, מלבד תנועות אצבעות ידיים ורגליים מהירות, עוויתות בפנים וכאמור, תנועות עיניים מהירות. מלבד זאת, בשלב זה הנשימה לא סדירה, טונוס השרירים מופחת והפעילות המוחית מוגברת. שנת החלום חיונית להתאוששות ולמנוחה של מערכת העצבים המרכזית והמוח ומשמעותית לתפקוד מנטאלי תקין.

איך לעזור לתינוק לישון יותר טוב

התעוררויות במהלך הלילה

 במהלך שנת הלילה (לא בהכרח בסוף כל מחזור שינה) אנחנו חוזרים לשלב 1 ומתעוררים. לרוב זו תהיה התעוררות קלה וקצרצרה, שתסתכם בהתהפכות או סיבוב ראש לצד שני, או אפילו תזוזה קלה, ובסופה אנו חוזרים לישון ואף לא זוכרים אח"כ כלל שהתעוררנו. במקרים אחרים ההתעוררויות (כלומר, החזרות לשלב 1) יהיו התעוררויות של ממש, שיכולות להימשך גם כמה דקות. תינוקות שטרם למדו לעשות בעצמם את שלב הכניסה לשינה יתעוררו בסוף מחזור שינה (לא בהכרח בכל מחזור) ולא יצליחו להירדם לבד בחזרה.

 תינוק שמתעורר במהלך שינה מצפה לחזור לישון  - כלומר לחזור על שלב 1 - באותה הדרך בה נרדם בתחילת השינה. כלומר, אם בתחילת השינה הרדמתן אותו על הידיים, בקפיצה על כדור - כך תיאלצו להרדים אותו שוב גם באמצע הלילה כשיתעורר.

 טיפים לשינה איכותית יותר

  • אצל תינוק השינה היא יותר עמוקה בתחילת הלילה. זו אחת הסיבות בגללן מומלץ להשכיב תינוקות לישון בסביבות השעה 7-8 ולא לקראת 10-12 בלילה, שאז אנחנו ההורים הולכים לישון. אולי אנחנו שוברות כאן איזה מיתוס, אך המחשבה כי התינוק יסתנכרן עם שעות השינה שלנו המבוגרים ויתעורר מאוחר יותר בבוקר היא מוטעית ועלולה אף להזיק בטווח הרחוק למנגנון הטבעי של התינוק.
  • כדאי להרדים את התינוק כשאת מזהה את סימני העייפות הראשונים.  תינוק שנרדם ונכנס לשינה מתוך מצב של עייפות יתר, כלומר בסימני עייפות מתקדמים - איכות השינה העמוקה שלו והמשך שלה ייפגעו, ונראה הרבה תזוזות במהלך תחילת השינה ואף הרבה התעוררויות. הסיבה הפיזיולוגית לכך היא הימצאותו של הורמון האדרנלין שנמצא בגוף התינוק במצב של עייפות יתר. הורמון האדרנלין מעכב את הורמון המלטונין- ההורמון שאחראי על השינה וזה מקשה על התינוק להגיע למצב של הרגעות והתכנסות הנחוצות לשינה איכותית.

אז... שיהיה לילה טוב :)

לידור תמיר-סטון וגלית גרינברג-ללוש

IMA – מקום לאמא שבך

 

לדף העסקי של IMA – לחצו כאן

להצטרפות לקבוצת הפייסבוק שלנו – רבע ל-IMA – לחצו כאן.

להורדת המדריך החינמי שלנו "13 עצות לחופשת לידה רגועה - תובנות שיעזרו לך בחודשי האימהות הראשונים" - לחצו כאן.