הבלוג של ענת הראל - הבלוג של ענת הראל

ללכת עם , להרגיש בלי

אחת מההנאות הקטנות שלי בקיץ היא ללכת יחפה. אולי זו המושבניקית לשעבר שצצה לה, אבל להרגיש את הקרקע תחת כפות רגליי זו סוג של נחמה קלה  שיש לי בקיץ המהביל שלנו.  הקרירות הנעימה של הריצפה עוזרת לי להוריד את טמפרטורת הגוף בעשירית המעלה בערך ובנוסף לזה, יש משהו שמרגיש נכון לרגל בהליכה יחפה. מסתבר שזה […]

ענת הראל

24/07/2010



אחת מההנאות הקטנות שלי בקיץ היא ללכת יחפה. אולי זו המושבניקית לשעבר שצצה לה, אבל להרגיש את הקרקע תחת כפות רגליי זו סוג של נחמה קלה  שיש לי בקיץ המהביל שלנו.  הקרירות הנעימה של הריצפה עוזרת לי להוריד את טמפרטורת הגוף בעשירית המעלה בערך ובנוסף לזה, יש משהו שמרגיש נכון לרגל בהליכה יחפה.

מסתבר שזה לא רק מרגיש נכון, זה עובדתית נכון! גם בריאותית וגם פיזיולוגית משום שהליכה יחפה מסייעת לגוף שלנו לממש את הביומכניקה הטיבעית של הגוף, ובעברית : להתנועע כפי שהטבע תכנן עבורנו.

נעל הפלא

הבעיה היא שרוב היום אנחנו לא באמת יכולים להסתובב יחפים. גם לאלו המתעלמים ממוסכמות חברתיות הדורשות נעילת נעליים מחוץ לבית, לא ממש נוח ופרקטי לצעוד יחפים ברחוב.

אז אתם יכולים לתאר לעצמכם עד כמה עלצתי כשלאחרונה הגיעו לידי נעלי ה"five fingers" של חברת ויבראם. אני חייבת להודות שמבחינה אסטטית הן לא הדבר הכי מוצלח שעלה על כף רגלי ולמעשה כשנועלים אותן כף הרגל קצת מזכירה  רגל של צפרדע. בעיקר בגלל ההפרדה הקיימת בנעל בין האצבעות אבל לצד זה הנעילה שלהן מלווה בעונג רב ואחרי שכל העולם ואחותו מפסיקים לנעוץ מבטים, אפילו מתרגלים למראה המשעשע שלהן.

נעלי ה" five fingers" נראות למעשה כמין כפפה לכף הרגל. כל אצבע מופרדת והסוליה דקה מאוד וגמישה כך שמצד אחד כף הרגל מוגנת כאשר הולכים בחוץ ומצד שני התנועה והתחושה הינה הכי קרובה לדבר האמיתי כלומר להליכה יחפה.

משום שהצעידה איתן אכן מקבילה להליכה יחפה יש כאן בונוס גדול מבחינה פיזיולוגית ובריאותית. כף הרגל אשר מבצעת תנועה מלאה מהנחת העקב ועד לשימוש באצבעות לאחיזה ודחיפה (בניגוד לנעל סגורה אשר מגבילה את תנועת כף הרגל ומקבעת אותה), למעשה מתחזקת ובכך משפיעה גם על אזורים נוספים בגוף.

קריאת התעוררות לשרירים מנוונים

תוך כדי צעידה חשתי איך שרירים רדומים בכף רגלי מתעוררים לחיים ולאט לאט החלה התחושה מטפסת גם לשרירי השוקיים שנכנסו לפעולה. צעידה ממושכת, המדמה צעידה יחפה פועלת כמו תגובת שרשרת: מכף הרגל ההשפעה עוברת אל השוקיים, הברכיים, הירכיים, האגן ואף לגב. משום שברגליים יחפות אנחנו מייצבים את עצמנו בצורה נכונה יותר מבחינה פיזיולוגית, משהו טוב קורה גם למיקום של האגן ולדרך בה אנחנו מייצבים את הגב. באופן כללי ומבלי להיכנס לפרטים, ניתן לומר כי ההליכה בנעלים אלו עובדת על שרירים מייצבים ומשפיעה על חיזוקם, ולכן באופן עקיף אנחנו משפרים את היציבה כולה. בואו נודה בזה, אורח החיים שרובנו מנהלים לא ממש מאפשר יציבה נכונה (בעיקר כששעות רבות מבלים בישיבה וקמים מקסימום כדי להכין קפה), כך שכל פעילות או אביזר שיכולים לסייע כאן, יתקבלו בברכה.

ל" five fingers" ישנם 8 דגמים שונים, חלקם מיועדים לבית בלבד, חלקם להליכה בחוץ וחלקם אף לאימוני הליכה וריצה. אני באופן אישי התקשתי לבצע איתן אימון ריצה שלם משום שחסרה לי בלימת הזעזועים שמספקת נעל ריצה בעלת סוליה יעודית, אך לצעוד איתן סתם כך ברחוב נהניתי מאוד, בין היתר משום שיש משהו בנעל הזו שהופך את הצעידה לקפיצית יותר ומעוררת.

חווית ריצה משופרת

אם כבר הזכרתי ריצה ובלימת זעזועים אני חייבת לציין לחיוב את נעלי הריצה החדשות יחסית של נייקי ה- vomero 5. סידרת ה- vomero כבר קיימת בשוק זמן מה אבל הדגם החדש הפך את חווית הריצה שלי לנעימה ויעילה פי כמה וכמה. השינויים המהותיים שחשתי בהם היו בין היתר: הפחתה במשקל הנעל, טכנולוגיית אחיזה טובה יותר של העקב וסולייה שבולמת זעזועים בצורה יעילה יותר אך כזו שאינה רכה מידי כך שהדחיפה של הרגל בזמן הריצה אינה "נבלעת" בסוליה.

בעולם אידיאלי הייתי משלבת בין שני סוגי הנעליים שתארתי כאן: להליכה יום יומית את ה-" five fingers" ולריצה את ה- vomero 5. כך אנחנו מכוסים מכל הכיוונים. כל מה שצריך עכשיו זה רק להתחיל לזוז! ויפה שעה אחת קודם....