לקנות תואר אקדמי

לא פעם אנו עדים לשערורייה במשרדי ממשלה כאשר נחשף כי עובד בכיר, חבר כנסת ועוזרים פרלמנטריים שונים מחזיקים בתואר פיקטיבי אותו רכשו עבור כמה מאות דולרים דרך אתר אינטרנט

בחורה עם מחשב נייד

לא פעם אנו עדים לשערורייה במשרדי ממשלה כאשר נחשף כי עובד בכיר, חבר כנסת ועוזרים פרלמנטריים שונים מחזיקים בתואר פיקטיבי אותו רכשו עבור כמה מאות דולרים דרך אתר אינטרנט המפיק תעודת בוגר לתואר ראשון, תואר שני, דוקטור ואפילו תואר בהצטיינות. רק לשלם ולקבל. חיפוש בגוגל מפתיע בקלות בה ניתן לרכוש תואר פיקטיבי. חלק מהאנשים שחולמים להיות בעלי תואר נופלים לתרמית ובטוחים כי רכשו תואר בעל תוכן ממוסד אקדמי ידוע ובעל ערך, חלק אחר מקוני התואר יודעים כי מדובר בתואר פיקטיבי ומקווים כי לא יעלו על התרמית וכך יוכלו להתקבל למקום עבודה נחשק, להתקדם במקום העבודה או לקבל תוספת שכר המתאפשרת רק לבעלי תארים. ברוב האתרים המאפשרים קניית תואר ניתן לקבל עבור מחיר הנע בין 500- 1000 דולר תואר מאוניברסיטאות ששמם נשמע אמין וקרוב לאוניברסיטאות קיימות. כך למשל ניתן למצוא חברה המספקת תואר מאוניברסיטת ייל פסיפיק המזכירה את אוניברסיטת ייל הידועה. אתרים אלה מהודרים, כוללים מידע ורק בחינה לעומק מגלה כי למעשה מדובר באתר פיקטיבי.

איך יודעים שהאתר פיקטיבי

גם אם האתר המספק תואר עבור תשלום נראה רציני כדאי לבדוק מספר דברים. תואר מאוניברסיטה המספקת תואר אמיתי למשל במסלול לימודי כלכלה (במסגרת לימודי ערב או לימודי בקר) יסתיים בסיומת AC. קיצור של אקדמי ACADEMY. זהו המבחן הראשון לאמינות האתר. מוסדות אקדמיים מסתיימים בסיומת זו ולא בסיומת מסוג ORG או COM. יש לבדוק האם מופיעים כתובות של המוסד, דרכים ליצירת קשר, רשימת פרופסורים, סגל אוניברסיטה, ראשי מחלקות וכד'. במידה ולא ניתן למצוא רשימת מרצים וסגל אקדמי כדאי שפעמוני אזהרה יצלצלו ויזהירו כי מדובר באתר פיקטיבי. כדאי לחפש יותר לעומק לגבי שם האוניברסיטה שמופיע באתר ולחפש במאגרי מידע האם זו אוניברסיטה קיימת או רק בית חרושת המנפיק תעודת שאינן שוות ערך. אתר אקדמי דל הוא חשוד מידי. לא יתכן כי מוסד אקדמי רציני יכלול 5-10 דפים בלבד לכן יש לבדוק את כל דפי האתר ולראות מהו התוכן המוצג.

טריקים של אתרים פיקטיביים

אתר פיקטיבי המנפיק תואר לכל דורש במחירים שונים גם אם הנבחן לא היה צריך לעבור מבחן פסיכומטרי בשבילו, יתהדר בשם מכובד, באתר שנראה למראית עין רציני וכול מידע. לרוב יתהדרו אתרים אלה בהסמכה מזויפת של ארגון בשם Board of Online Universities Accreditation, בדיקה לעומק מגלה כי לא קיים ארגון שכזה. טריק נוסף של אתרים הוא לספק תואר בסיסי בניסיון חיים ((Life Experience Degree אך למעשה לא קיים תואר כזה במציאות. אתרים אלה משתמשים בשיטות קידום אתרים מתקדמות וזוכות לחשיפה רבה במנועי החיפוש כמו גם רשת של שותפים עסקיים באינטרנט (Affiliates) המפנים אליהם לקוחות ומקבלים עמלות של עד 20% עבור כל נרשם. בעקבות התופעה סובלים מוסדות רציניים המקנים תארים מקוונים.

דנה שמעוני
ככל שאנחנו גדלים, מתבגרים ומתפתחים, החיים מציבים בפנינו אתגרים חדשים. המסע שלי בחיים האלה מגוון ומלא צבעים, וכל שלב, כל גל, כל שביל חדש מזמן לי שיעור, אותו אני רוצה לחלוק אתכם, הגולשים.