הבלוג של אורנה פילץ

קפה פילץ

הכותבת היא רָבַּה רפורמית, בעלת תואר שני בספרות מאונ' תל אביב. לומדת ומלמדת קוראת וכותבת. מחברת הספרים: "מרים, ספרי לי את" (ספר ילדים) ו"את ואני – אמא ובת מצווה" שיצאו לאור בהוצאת "כנרת". נשואה לאורי ואמא של טל, תמר והלל.

עדכונים:

פוסטים: 26

עוקבים: 14

החל מספטמבר 2010

ליל הסדר, הטקס המושתת על ההגדה של פסח, מזכיר קו מהדרין חרדי בו הגברים יושבים בחלקו הקדמי של האוטובוס והנשים בחלקו האחורי, בלתי נראות. הסדר הוא דוגמא קלאסית להדרת נשים: ההגדה לא מזכירה דמויות נשיות- לא את אלו הקשורות לסיפור יציאת מצרים (המיילדות שפרה ופועה, אמו ואחותו של משה, בת פרעה) ולא כמשתתפות בדיון הלמדני שההגדה מבוססת עליו. ההגדה היא מימוש של הציווי “והגדת לבנך” ציווי שמתעלם מהאמהות, מהבנות ומהמורשת הנשית העוברת מאם לבת. בנוסף לכך באופן מסורתי ניהול הסדר מופקד בידי גברים והנשים האחראיות על הכנת התשתית הפיזית של הסדר, מנקיון הבית ועד להכנת הארוחה, לא זוכות לספר ביציאת מצריים אלא להקשיב ולהגיש בלבד. המחברות של “עושות סדר” ו “והיא שעמדה – הגדה של פסח עם מדרש נשים חדש” מתארות ויוצרות מציאות חדשה.

09/03/2013

“יש משהו בסדר המסורתי שהוא נורא גברי. פשוט רואים שהוא מעוצב ע”י גברים- “ביד חזקה ובזרוע נטויה”. המון צרכים גבריים, שלי הם זרים. אני חושבת שיש מהויות נשיות שבאות לביטוי בסדר נשים. למשל יצירת הרשת בין הסיפור הגדול (של ההגדה) לביוגרפיה שלי…” (אורית רוזנבליט מתוך “עושות סדר” מאת חגית אקרמן)

ליל הסדר,  הטקס המושתת על ההגדה של פסח, מזכיר קו מהדרין חרדי בו הגברים יושבים בחלקו הקדמי של האוטובוס והנשים בחלקו האחורי, בלתי נראות. הסדר הוא דוגמא קלאסית להדרת נשים: ההגדה לא מזכירה דמויות נשיות- לא את אלו הקשורות לסיפור יציאת מצרים (המיילדות שפרה ופועה, אמו ואחותו של משה, בת פרעה) ולא כמשתתפות בדיון הלמדני שההגדה מבוססת עליו. ההגדה היא מימוש של הציווי “והגדת לבנך” ציווי שמתעלם מהאמהות, מהבנות ומהמורשת הנשית העוברת מאם לבת. בנוסף לכך באופן מסורתי ניהול הסדר מופקד בידי גברים והנשים האחראיות על הכנת התשתית הפיזית של הסדר, מנקיון הבית ועד להכנת הארוחה, לא זוכות לספר ביציאת מצריים אלא להקשיב ולהגיש בלבד.

אבל ליל הסדר והההגדה של פסח הם מהסמלים היהודיים הנשמרים ואהובים ביותר. הישבה בסדר וקריאת ההגדה הם ארועים משפיעים שנצרבים בזכרון המשתתפות והמשתתפים.  על אף שבאופן מסורתי הם מפלים ומדירים אי אפשר בלעדיהם ואי אפשר להתעלם מהם. לכן כבר 40 שנה שפמיניסיות יהודיות נדחפות פנימה, משיגות גבול ומתישבות בספסלים הקדמיים. לא הזמינו אותנו, לא קיבלנו את פנינו בברכה, להפך.  אבל הפמיניסטית היהודיה היא לא ילדה מפונקת שמרשה לעצמה את הגישה של “אם לא רוצים אותי ולא הזמינו אותי אז אני לא באה” היא נודניקית עקשנית שממוקדת במטרה: לצרף את הקול הנשי, את החוויה האישית והקולקטיבית שלנו אל המורשת היהודית.

בשנה האחרונה יצאו לאור בעברית שני ספרים שמתארים את המהפכה הנשית שמתחוללת כבר ארבעה עשורים: סדרים נפרדים לנשים וכתיבת מדרש ופרשנות נשית להגדה. הספר “עושות סדר” מאת חגית אקרמן מחולק לשניים – חלקו הראשון מספר על ההיסטוריה של סדרי פסח לנשים בישראל ובארצות הברית, מברר את האפשרויות הגלומות בסדר  הנשים הנפרד ומפרש את המשמעות התרבותית החתרנית של חיבור הגדות הנשים. חלקו השני של הספר עורך “קריאה צמודה” לסדר הנשים שנוסד במדרשה במכללת אורנים לפני 13 שנים במסגרת “ניגון נשים” (מסגרת המקיימת מפגשים של נשים מכל הזרמים באמצעות לימוד משותף). נקודת המוצא למחקר של חגית אקרמן שעומדת בראש ה”ניגון” (יחד עם דבורה עברון) היא החוויה האישית שלה ושל חברותיה למדרשה באורנים. כילדה חיכתה כל שנה לסדר הקיבוצי, לבגדים החדשים, לשירה בצוותא ובמיוחד להמחזה של “ומשה הכה בסלע”, כשבגרה זיקתה לסדר הלכה ונחלשה וקיומו הפך לחובה שצריך למלא. כשבגרה נחשפה ללימוד ההגדה במסגרת המדרשה באורנים, לימוד שקשר בין המקורות התרבותיים והמקורות האישיים בתהליך שהטעין את החג במשמעות ורלוונטיות.

“והיא שעמדה – הגדה של פסח עם מדרש נשים חדש” (בעריכת נירה נחליאל וענת ישראלי) מקבצת מדרשים, שירים, פרשנויות וקטעי הגות קצרים שכתבו נשים ישראליות חילוניות ודתיות, ליברליות ואורתודוכסיות על, בעקבות, לצד וכנגד הקטעים השונים המרכיבים את הגדה המסורתית. הכותבות של “והיא שעמדה” שואלות את עצמן: איפה הנשים בסיפור של העם שלנו? איפה הגיבורות המיתולוגיות להן אנחנו זקוקות? מה התפקדי של הנשים שנוכחות בליל הסדר? ובאופן רחב יותר – איך לצרף את הקול הנשי למורשת שלנו?

“והיא שעמדה” כוללת קטעים הקוראים לניראות ולשיתוף הנשים במישור התרבותי:

“כנגד ארבע בנות דיברה תורה:

אחת חכמה, אחת כועסת, אחת תמה ואחת שאינה יודעת לשאול…”

ובמישור הקונקרטי:

“והיא שעמדה

ונקתה ושטפה

וצחצה והכשירה….” ,

קטעים שקוראים לשינוי הסדר הפוליטי:

“עבדים היינו לצבא הכוח, למלחמה ולפחד.

עבדים לקולות הגבריים הקוראים אלי קרב..”

אולם מרבית הקטעים מתארים הרהורים שהתעוררו במהלך השיחה האישית של הכותבת עם ההגדה:

“ליל הסדר – להיות בסדר, לעשות מה שצריך:
קַדֵּשׁ: להתקדש בנישואין
וּרְחַץ: להיות נקיה ואסטתית
כַּרְפַּס: לאכול במידה, לא להיות גרגרנית
יַחַץ: לתת תמיד לאחר, לפניך
מַגִּיד: להגיד, אבל לא להיות דעתנית
רָחְצָה: בבריכה, תלוי איך את נראית
מוֹצִיא מַצָּה: להוציא ממצה מעדנים – טבחית מהוללת
מָרוֹר: מותר למרר בבכי, אבל שלא תעיקי
כּוֹרֵךְ: להכין סנדוויצים לטיול, לארוז, לארגן
שֻׁלְחָן עוֹרֵךְ: לערוך שולחן יפה, שיהיו פרחים, תמיד מוכנה לקבל אורחים
צָפוּן: את יכולה להיות מסתורית: “נשים, לך תבין אותן”
בָּרֵךְ: להתברך בילדים
הַלֵּל: תהללי את משפחתך, עבודתך, חייך, מצאי בהם את הטוב, לא להתלונן
נִרְצָה: אני רוצה להיות בסדר ואני רוצה גם לא להיות בסדר, לתת לעצמי חרות, בחירה, חופש, מקום
אבל – אני בסדר.” (דותן נשר)

וחוויות אישיות שמתגבשות ונחשפות במהלך כתיבת התכנים החדשים ועריכת סדר הנשים:

יוצאת ממצרים
לא ביד חזקה
ולא ובזרוע נטויה
ולא ובמורא גדול
ולא ובאותות
ולא ובמופתים
אלא בהיסוס, בצעדים קטנים, בהולת חושך
ברוך
ובדבקות
ובכוונה
ובדיוק
ובאהבה
נושאת סימנים קטנים כמו קמטי הזמן העובר, וחילופי עונות, גופי המשתנה, פניני געגועי.
יוצאת ממצרים. (חגית אקרמן)

הזמן שבין יום הנשים הבין לאומי לבין ליל הסדר הוא זמן טוב לחשוב איך להפוך את ליל הסדר לאישי, משמעותי ונשי יותר. שני הספרים: “עושות סדר” ו“והיא שעמדה – הגדה של פסח עם מדרש נשים חדש” מקבצים רעיונות ויצירות של נשים שהתחילו במהלך וסימנו דרך ובאופן מרומז מזמינות אותנו הקוראות להצטרף לדרכן.

עוד מהבלוג של אורנה פילץ

תצוגה מקדימה

סיפור על חושך ואהבה

סיפור על חושך ואהבה אלוהים מרחם על ילדי הגן. דרך ההורים, הגננות, הסייעות, המטפלות והמתנדבים כמובן. כשנכנסים לאחת מכיתות הגן במרכז אלי"ע בפתח תקווה לא שמים לב למשהו מיוחד....

תגובות

פורסם לפני 5 years

פסח מצה ומרור.

כָּל שֶׁלא אָמַר שְׁלשָׁה דְּבָרִים אֵלּוּ בַּפֶּסַח, לא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹ, וְאֵלוּ הֵן: פֶּסַח, מַצָה, וּמָרוֹר. המרירות המתוקה חודש וחצי לפני הסדר מתחיל הבאז. "איפה אתם בליל הסדר, עשיתם כבר תוכניות, החלטתם כבר, כי...

תגובות

פורסם לפני 6 years
תצוגה מקדימה

הו בטני המלאה!

הו בטני הרכה המתוקה כה עגולה וענוגה צחה וחלקה אני ילדה טובה שהשאירה צלחת ריקה ואמא נתנה לה נשיקה * הו בטני הממולאה העמוסה פודינג קרם דייסה הפוך קטן עם מאפה (הלב הוא קצף על קפה) אבל תודו שזה יפה * השקעתי בך...

תגובות

פורסם לפני 5 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה