פלפל וכרוב ממולאים בבורגול ועדשים

מתכון מפורט וקל להכנה לממולאים ביתיים שתכינו עוד ועוד וגם הילדים יחטפו. יש כאן גם תזכורת לממולאים נוספים ואפשרויות גיוון רבות

פלפל וכרוב ממולא בורגול עדשים עגבניותסיר של ממולאים, תמיד מזכיר לי טעם של בית. כי לא משנה מה ממלאים ומה המילוי, תמיד מכניסים לסיר כזה גם המון אהבה. אפשר למלא כמעט כל ירק ויש המון אפשרויות למילוי, ממצרכים זמינים שיש בכל סופר מרקט וכמעט בכל בית. היתרון הגדול הוא שאפשר לאלתר ולגוון, ולשלב את המלית גם בירקות אחרים שזמינים בבית.

בעבר העליתי מספר מתכונים לממולאים. כמו למשל הפוסט הזה עם 3 מתכונים לממולאים – כל אחד טוב יותר מקודמו:
הפעם נלך על מלית של בורגול ועדשים שמהווים שילוב מאוזן לארוחה מלאה.
היות ובעבר לא העלתי מתכונים של כרוב ממולא, אכתוב עליו כמה מילים. הכרוב הוא ירק מאד בריא. שייך למשפחת המצליבים ובעל ערכים תזונתיים רבים. גם בצורתו החיה (ללא בישול) וגם כשהוא מבושל.
עלי הכרוב מקבלים טעם עדין ביותר ותהליך פירוקם והפרדתם מראש הכרוב לא מסובך בכלל. צריך לרכך את הכרוב השלם ולקלף את העלים שכבה אחר שכבה.

פלפל וכרוב ממולאים בבורגול ועדשים

המצרכים ואופן הכנת הממלואים
הכמות מתאימה לסיר שלם של 16-20 ממולאים (פלפלים + כרוב):
תערובת המלית
1/2 כוס עדשים כתומות להשרות בנפרד ב-2 כוסות מים למשל שעה. אפשר גם יותר, או פחות, זו לא חובה, היות והעדשים מגיעות מקולפות וחצויות. לסנן ולהעביר לקערה
1 כוס בורגול להשרות ב- 2 כוסות מים רותחים, למשך חצי שעה. לסנו עודפי מים ולהעביר לקערת העדשים המסוננות.
100 גרם רסק עגבניות.
1/2 כוס עשבי תיבול קצוצים. ניתן לשלב מה שאוהבים ולוותר על כוסברה (כן, אני יודעת שזה טעים, אך יש המעדיפים להשמיט אותה מצלחותיהם). אני שמתי הפעם: פטרוזיליה, שמיר, נענע וכוסברה. ממליצה לא לוותר על שמיר ונענע. הם מוסיפים המון.
מלח ופלפל.
להוסיף רסק עגבניות עשבי תיבול מלח ופלפל ולערבב היטב. לטעום ולתקן תיבול.
~~~~~~~~
הרוטב:
1 בקבוק עגבניות מרוסקות מסוננות הנקראות "פסאטה" או 2 קופסאות שימורים (2X400 גרם) של עגבניות מרוסקות איכותיות.
1 קוביית שום כתוש קפואה
1  בצל מטוגן  – אני השתמשתי בקובייה של דורות. זה נוח, זמין ולא ממלא את הבית בניחוח טיגון.
1 כף פטרוזיליה קצוצה
1 כף נענע קצוצה
1 כף סילאן
2 כפות מיץ לימון
גרידת לימון מלימון שלם
3 כפות שמן זית
מלח, פלפל
.
לקחת סיר רחב שיכול להכיל את כל הממולאים, להכניס לתוכו 1/2 בקבוק עגבניות מרוסקות (או קופסא אחת). להוסיף שאר חומרי הרוטב (פרט לחצי בקבוק העגבניות המרוסקות בו נשתמש בעוד כמה דקות). להביא לרתיחה, לבשל את הרוטב במשך 10 דקות על להבה בינונית ולהסיר מהכיריים.
~~~~~~~~
הכנת הירקות ומילויים
לחתוך את ראשי הפלפלים, לנקות מגרעינים ולמלא בתערובת המלית כמעט עד הסוף. לא לכסות אותם עדיין.
הריכוך: מוציאים את הגזע האמצעי בעזרת סכין. מכניסים למים רותחים לשער דקות, מוציאים ומקלפים כמה עלים. מכניסים שוב למים הרותחים ומקלפים עוד כמה עלים… את העלים הקטנטנים שבלב הכרוב נוסיף לרוטב. או נקצוץ ונוסיף למלית. אנחנו לא זורקים כלום. אגב, ניתן לרכך את העלים גם בהקפאת ראש הכרוב (אחרי הסרת הגזע האמצאי) לילה מראש במקפיא. למחרת מוציאים ומפשירים. העלים נפרדים מעצמם. סמרטוטיים כאלה ומתמסרים למילוי בקלות.
אם במרכז העלים יש חלק לבן עבה וקשיח, אני מציעה לחתוך ולהסיר אותו או "לגלח" וליישר אותו במפלס אחד עם יתר העלה כך שיהפוך גמיש וניתן לגלגול.
מילוי  העלים  נעשה ממש כמו מילוי בלינצ׳ס: להניח ע"ג משטח עבודה את העלה כשהחלק המעוגל רחוק מאיתנו (והחלק בו היה הלבן הקשיח שהורדנו קרוב אלינו), לשים על כל עלה כף וחצי עד 2 כפות מתערובת המלית. לגלגל גלגול אחד על המלית, לסגור ממהצדדים ולהמשיך לגלגל את העלה עד לקבלת גליל כרוב ממולא. גם אם קצת נקרע בהתחלה, גם אם הם לא יוצאים מדוייקים כמו חיילים זה לא ממש משנה. העיקר לסדר בסיר מעל הרוטב עם קו הפתח (קו התפר) כלפי מטה.
להניח בסיר עם הרוטב את הממולאים, למלא את הבקבוק במים ולנער. כך מתקבל נוזל מדולל*. לשפוך אותו לסיר מסביב לירקות, ומעט בכל פלפל, בזהירות. לכסות את הפלפלים במכסה שלהם (לא חובה), לוודא שפני הנוזל מגיעים עד לכיסוי הפלפלים, אם חסרים נוזלים להשלים עם מים. להביא לרתיחה ולבשל כשעה שעה וחצי על להבה בינונית. רצוי לבדוק מדי פעם שיש נוזלים בסיר ולהשלים במידת הצורך.

*במידה ומשתמשים בקופסאות שימורים, יש לדלל את הקופסא השניה במים בקערה ולשפוך לסיר כמוסבר למעלה.\

2 פלפל וכרוב ממולא בורגול עדשים עגבניות

.לא התאפקתי ולקחתי לי מנה. טעים לי!

לפני סיום, משתפת אתכם בעוד מתכון שלי לממולאים טעימים – ירקות עגולים ממולאים בחיטה

סלק קישוא לפת קולרבי ממולאים חיטה

 

אם הגעתם עד כאן, בבקשה תפרגנו לי בלייק לעמוד של הבלוג: חיים וטעים- אורלי כהןבו תמצאו מנות טעימות, צבעוניות וטבעוניות. כך גם לא תפספסו שום מתכון שאני מפרסמת … 

בתיאבון!

חיים וטעים!

שנה טובה ובריאה לכל הקוראים, העוקבים והמלייקים.

 

אורלי כהן - חיים וטעים
אוהבת את החיים הטובים והטעימים: לבשל, לאפות, לצלם, לטעום, לטייל, לבלות, ליצור, לעצב, לשתף, לכתוב ולספר. יחד עם זאת, בריאות הגוף, הנפש והנשמה חשובים לי ואני משתדלת לשלב ביניהם. חיים וטעים זה המוטו שלי.