הבלוג של אורלי כהן - חיים וטעים

חיים וטעים – אוכל ובריאות

אוהבת את החיים הטובים והטעימים: לבשל, לאפות, לצלם, לטעום, לטייל, לבלות, ליצור, לעצב, לשתף, לכתוב ולספר. יחד עם זאת, בריאות הגוף, הנפש והנשמה חשובים לי ואני משתדלת לשלב ביניהם. חיים וטעים זה המוטו שלי.

החל מיולי 2010

סיור קולינרי בסמטאותיה של נצרת, בחודש דצמבר. מסעדות מגוונות במנעד טעמים ובהתאמה לכל כיס. לינה במלון ציורי ומושקע וביקור אצל אחיו המפואר.

13/12/2013

בשבוע שעבר הוזמנתי לסיור קולינרי בעיר נצרת. היות וטרם הזדמן לי לבקר בעיר ולחוות אותה לעומק הראוי, הסכמתי להצטרף, במיוחד כשמדובר בשבועיים שלפני כריסטמס והשנה החדשה.
הגעתי לנקודת המפגש בבוקר יום חמישי, עליתי לאוטובוס ויצאנו לדרך. נסענו צפונה, שעה וחצי מתל אביב והגענו לנצרת. עוד לפני שהתחיל הסיור הרגשתי שזו עיר מקסימה, עם אויר נהדר ונוף מדהים של עמק יזרעאל.
התמקמנו במלון גולדן קראון אולד סיטי הממוקם ממש במרכז העיר העתיקה ואחרי קבלת פנים חמה ומחויכת יצאנו לאכול משהו… אחרי הכל זה סיור קולינרי…

תחנה ראשונה היתה מאפיית ״אלטבון״, השוכנת ברחוב עין מאהל 2. טעמתי 3 סוגים של פיתות מהטאבון, עם זעתר, גבינה ערבית ולבנה עם אריסה. טעם ממכר ובקושי החזרתי את עצמי לא לאכול מעבר לשפיץ מכל סוג. המחירים ממש משתלמים: 15-18₪ לפיתה בגודל פיצה משפחתית. יש להם גם פיתות אפויות חלקית שניתן לקנות ולאפות בבית. רעיון גדול! להביא את נצרת הביתה. 04-6560056

משם המשכנו לאכול ״חומוס אצל אבו ג׳אנם״ (הממוקם ע״י המשביר לצרכן). מבחינת הטעם, החומוס בכלל לא דומה למה שקונים באריזות בסופר וכמישהי שגרה קרוב לאבו גוש אני יכולה לומר בוודאות, שהחומוס הזה לוקח את כולם בהליכה. או במילים אחרות: זה החומוס הכי טעים בארץ! טרי, מלא בשמן זית ונטול שום. ממש כלבבי. אני מאמינה שכשהחומוס טעים וטרי לא צריך למסך את טעמו עם תיבול אגרסיבי. מיני סלט מדהים שאכלתי שם ואני הולכת לשחזר בבית נקרא ״תטבילה״. זהו סלט ירוק של פלפלים (גם חריפים) עם קוביות לימון, חומץ ושמן זית. כמה פשוט ככה נפלא! כף מהסלט הזה על צלחת חומוס משדרגת ומוסיפה המון טעם. ארוחה של חומוס עם פיתות, פלאפל, סלטים קטנים ושתיה מהווה בשבילי ארוחה מלאה, אבל ידעתי שהיום ארוך, ולכן השתדלתי לצמצם… טעימות וזהו. מבחינת מחירים מנה של חומוס עולה 20₪ וצלחת פלאפלים תעלה 10₪.

משם עברנו ל״מלך הדגים GKF״. זוהי מסעדה הסמוכה לחנות הדגים של אותו מלך. קיבלנו מגש עם דגים מטוגנים למרכז השולחן. כאן לא יכולתי להסתפק בטעימות בלבד, פשוט לא עמדתי בפיתוי, ונשנשתי לי מהפלטה הענקית לצלילי קולה של ביתו של בעל המקום ששרה שירי אום כולתום. הנאה צרופה ממש. למרות שאכלתי רק דגים, בלי קשקושים, בלי תוספות אני כבר מפוצצת! מחירים: פלטת דגים שאוכלים עד שמתפוצצים עולה 75₪ לאדם. (אם הוא רואה שחסר הוא מוסיף). עבור סלטים ותבשיל פירות ים-קלמנסיה משלמים עוד 10₪ לאדם. אני ממליצה בחום. המסעדה נמצאת ברחוב פאולוס השישי. 04-6456425

מפוצצת, זה נכון, אבל… אוכל, קדימה אוכל… זה סיור קולינרי אז ממשיכים.
המשכנו לכיכר המעיין והגענו למסעדת “מיג’אנה“- מסעדה המתמחה בתבשילים נצרתיים עונתיים. כך למשל טעמתי תבשיל של עולש מיוחד מאד, מוגרביה- תבשיל חורפי של פתיתים (הזכירו לי את הניקיטוש של סבתא שלי) חומוס ורצועות חזה עוף בתיבול פלפל אנגלי טחון, מחמם את הגוף והנפש בימים קרים וגשומים קישואים ממולאים ברוטב יוגורט. לרגל כריסטמס. מגישים במקום עוגת שוקולד חמה עם כובע של סנטה קלאוס מקצפת ותותים. בעל המסעדה גילה לנו שבחודש הבא יהיה חרדל בר שיבושל עם לבנה. יש למה לצפות! 054-5396853

לפני שהלכנו להתקלח ולהחליף בגדים לארוחת הערב, נסענו לשתות שתיה חמה ולעשות סיור קצר במלון הדגל של נצרת, מלון ” Golden Crown ” המחודש, השוכן בסמוך להר הקפיצה. זהו המלון השני ברשת גולדן קראון. המלון מציע לאורחיו חווית ארוח ברמה של 5 כוכבים, עם ברכות שחיה, חדרים מרווחים ומאובזרים, מכון כושר גדול, מועדון ילדים ואוכל ברמה גבוהה. חשוב לי לציין שכל נקודה ונקודה במלון נגישה לבעלי מוגבלויות וליושבים ע״ג כיסאות גלגלים. המלון מציע אולמות אירועים, חדרי כנסים ותצוגות במגוון גדלים, אפילו עד 1000 איש! זהו למעשה האולם הגדול ביותר צפונית לחדרה.
את ארוחת הערב עשינו במסעדת “אולגה“, מסעדתו של שף סאמר מילאד, שעבד בהמון מסעדות שוות בתל אביב (כמו הדסון). המסעדה שוכנת במבנה עתיק ששימש כבית ספר אותו ניהלה, כמובן, אולגה. אולמות האוכל מסומנים ככיתות והמטבח נמצא היכן שבעבר שכן חדר המורים. התפריטים נראים כמו מחברות של פעם עם הערות המורה.

לגבי האוכל, סאמר מבשל אוכל מודרני בקיבוץ גלויות של מזרח מערב. הנה דוגמא למנות שטעמתי:
סלט ירוק עם שרימפס טמפורה, עם רוטב משגע ושרימפס פריכים וטעימים.
סלט קפרזה עם רוטב פסטו חם. סלט שהייתי אוכלת עכשיו, עם לחם, עד תומו.
קרפצ׳יו בקר עם פרמזן ורוטב סויה היה טרי וטעים, אם כי מעט מלוח לטעמי.
מנת השרימפס והאבוקדו ברוטב הקטיפתי שבתה את ליבי וצקצוקי עונג עלו מגרוני.
בקיצור, אולגה היא מסעדת שף מומלצת בנצרת.

את הלילה עשינו כאמור במלון גולדן קראון אולד סיטי, ״GOLDEN CROWN OLD CITY״, זהו מלון קטן וביתי של 99 חדרים, עם יחס אישי, הממוקם במרכזה של העיר העתיקה, דקות הליכה מהאתרים ההיסטוריים והמקומות הקדושים שעיר מציעה. זהו המלון השני ברשת מלונות גולדן קראון בישראל.
למחרת ויתרתי על ארוחת הבוקר של המלון. השארתי מקום להמשך היום והסתפקתי בכוס קפה, אבל צילמתי כדי שתוכלו להתרשם:

ממשיכים בטעימות… יצאנו לביקור במפעל ”טחינה נצרת” וראינו את כל תהליך הייצור שלה משומשום מלא ומשומשום מקולף. יש גם חלבה במכוון טעמים, וגם קו שלם של חלבה ללא סוכר ואפילו טחינה וחלבה מקצח. 04-6553233
במבנה הצמוד נמצאת חנות המפעל של “סמבוסק״ המתמחה במאפים מיוחדים בעבודת יד, שם קניתי לי מאפים הביתה. משולשים במלוי גבינה ופלפל חריף שהיו שיחוק אמיתי! ואצבעות גבינה אותן אפיתי בתנור והן מדהימות לאירוח. המאפים מגיעים קפואים וכל שנותר הוא לטגן או לאפות (אני אפיתי), ולהגיש עם סלט או רוטב משובח.

לפני שעוזבים את העיר, טיילתי קצת בעיר ושילבתי כאן קורטוב תמונות מהנוף המקומי, סמטאות, רחובות העיר העתיקה, כנסיות, מסגדים… כי נצרת זה לא רק אוכל.

לסיכום, נצרת היא ללא ספק פנינה קולינרית, מיזוג של ריחות וטעמים שאהובים על החיך הערבי והישראלי. עיר יפיפייה המקיימת דו קיום בין מוסלמים לנוצרים בלב הגליל התחתון, עם נוף מדהים לעמק יזרעאל ואידאלית להיכלל במסלולי הטיולים שלנו. תושבי העיר ובעלי המסעדות ומפעלי המזון הרבים מסבירי פנים שמכבדים כל אורח ואורח. ואני, כשמכבדים אותי, מכבדת בחזרה. אין לי ספק שאחזור לנצרת בקרוב. גם אתם?

אתם יודעים? הרבה אנשים נכנסים אל הבלוג שלי מדי יום. יש העוזבים בלי להשאיר עקבות ויש המשאירים לי סימן. בשבילי זה סימן להמשיך לכתוב…
אני משקיעה זמן ואנרגיות בכתיבה, בצילומים ובעריכה של כל פוסט. לכן, תגובות ולייקים יתקבלו באהבה גדולה.
אהבתם את הפוסט הזה? אם אתם לא רוצים לפספס פוסטים נוספים של ״חיים וטעים״, פשוט לחצו על כפתור ״עקבו אחרי״ למעלה משמאל, הכניסו את כתובת המייל שלכם וקבלו הודעה למייל בכל פעם שאפרסם כאן משהו חדש.
לבריאות!
חיים וטעים!

פרטים על 2 בתי המלון באתר: www.goldencrown.co.il

התמונה של החדר צולמה ע״י יעל לנצמן.

עוד מהבלוג של אורלי כהן - חיים וטעים

עוגיות שיבולת שועל קריספיות שאי אפשר להפסיק לאכול

היום, אחרי למעלה משבוע הצלחתי סוף סוף לעמוד על הרגליים ולהכנס למטבח. כן, הגב עוד כואב אבל אם אחכה עד שיעבור לחלוטין אפסיד את כל החיים. כמו שאם ביל גייטס היה מחכה עד שלתוכנת ״חלונות״ לא יהיו באגים, הוא לא היה משווק אותה עד...

עוגת שמרים גבינה - עוגה כנענית

את הריח הנפלא של עוגת שמרים בבית ממש קשה לתאר, אולם יש לי הרגשה שממש לא צריך. יחד עם זאת, הריח המוכר הממכר הזה הוא כאין וכאפס לעומת ריח של עוגת שמרים עם גבינה ווניל. אוחחח הבית כולו מתמלא בשומת נהדרת... והמראה? תראו...