שומשום היפתח!

הגיבורה הראשית באגדה היום היא הטחינה: זו המיוצרת מ-100% שומשום טבעי,
ומתכון קלאסי עם המון הצעות לשדרוגים טעימים שהכנתי עבורכם

שומשום היפתח!
כך אמר עלי באבא (זה עם ארבעים השודדים) בסיםורי אלף לילה ולילה כדי לפתוח את הדלת של המערה הסודית. השומשום הזה אכן פותח דלת, דלת לעולם קסום של בריאות וטעם. לפעמים העולם הזה נמצא ממש מתחת לאף, בדברים הבסיסיים והפשוטים ביותר. צריך רק להסתכל פנימה, לנפות, לקלף קליפות מיותרות וליהנות.

הגיבורה הראשית באגדה היום היא הטחינה: זו המיוצרת מ-100% שומשום טבעי, זו שלא מוסיפים לה שום דבר חוץ משומשום, ואחרי שביקרתי בשבוע שעבר במפעל ״בארכה״ באלון תבור, אני יכולה לספר לכם את סיפורה של הטחינה המשולב בסיפורה של משפחת באשיר, הבעלים של המפעל (רושדי תעשיות מזון) יצרנית טחינה וחלבה ״בארכה״.
ובכן, סיפור שלנו מתחיל לפני כ-30 שנה, בשנת 1984, כשהחל שיתוף הפעולה בין המשפחה לבין תלמה לייצור ״טחינה תלמה״. ב-1993 נקנתה תלמה ע״י ענקית המזון בסט פוד וכך הפך המפעל לחלק מקונצרן רב לאומי ואימץ לעצמו סטנדרטים ותקנים בינלאומיים מחמירים. כשבסט פוד נבלעה ע״י יוניליבר בשנת 2004 החליטה זו שטחינה וחלבה אינם בליבת העסקים שלה והיא יוצאת מהתחום. כאן נפתחה דלת הקסמים בפני משפחת באשיר לצאת לדרך חדשה ובשנת 2006 היא השיקה את המותג ״בארכה״.
טחינה עם ברכה.
ברכה לבריאות וטעם טוב בכל ארוחה.
אם תשאלו אותי, המותג הביא עמו ברכה לא רק לסועדים, אלא גם למשפחה ולמפעל המעסיק כיום 130 איש, מהם 80% מוסלמים ו-20% יהודים החיים בדו-קיום.
זה כשלעצמו קסם מבורך. לא?
אברהים באשיר, מנכ״ל החברה יודע לספר את הסיפור, כי זה הסיפור שלו. כבר בגיל 18 הוא נבחר לנהל את עסקי המשפחה ונסע לשכם ללמוד להכין טחינה. כי הטחינה של שכם… אוח… זו הטחינה הטובה ביותר (מכירים את זו עם היונה?) וטחינה (כמו כל דבר אחר) עושים באהבה ובשיטה מסורתית. אין בית ספר לטחינה, אין ספרות, לומדים תוך כדי מעשה וממשיכים מדור לדור.
אברהים חי ונושם טחינה כבר שנים רבות, ואם תשאלו אותו, בעורקיו זורם שומשום. אני התרשמתי שיש מצב שזה באמת נכון. מעבר לנחמדות שלו, הוא איש מקצוע שמכיר בנכסים של המותג שלו:
הטחינה – איכותית ומוכרת בשוק מאז ימי טחינה תלמה.
המסורת – הכנה בשיטה מסורתית.
הטכנולוגיה – המפעל הגדול והמתקדם במזה״ת לייצור טחינה וחלבה.

מה לטחינה וחלבה?
המילה חלבה (או חלווה) מקורם בשם: חלואה טחינייה – ממתק טחון. שזה למעשה שילוב של טחינה עם סוכר (גלוקוז).
כן, חלבה היא ממתק, אך כולנו זקוקים מדי פעם למשהו מתוק, ומוצר חדש שיצא לשוק ״חלבה בקטנה״ נותן מענה נפלא לצורך הזה. מדובר בחטיף חלבה בקונספט החדשני שתופס תאוצה בכל העולם: קונספט ״עד 99 קלוריות״. כך אפשר ליהנות מחטיף מתוק, תוך ידיעה מהו הערך הקלורי שלו.

נחזור לסיפור השומשום הקסום. אותם גרגרים זהובים שמקורם באתיופיה והם עמוסים באוצרות תזונתיים:-

# 24% חלבון איכותי קל לעיכול.
# 50% שומנים טובים מסוג חד ורב בלתי רוויים, המסייעים באיזון כולסטרול ושמירה על בריאות הלב.
# סיבים תזונתיים השומרים בריאות על מערכת העיכול שלנו ועוזרים לאזן רמת סוכר וכולסטרול בדם.
# מינרלים: השומשום עשיר בסידן, מגנזיום, אבץ וברזל.
# ויטמינים: השומשום המלא עשיר בוויטמינים, בעיקר- B1 ו-E
# נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים), פיטוסטרולים ועוד.

נכון שהשתכנעתם שכדאי לצרוך טחינה? וזה עוד לפני שדיברנו על הטעם!!!

אותי לא היה צריך לשכנע, כי אצלנו אוכלים טחינה גולמית עם כפית, כמו גם על חציל קלוי, בסלט ירקות, כקינוח על גלידה או יוגורט (בתוספת סילאן), במוסים וגלידות, בעוגות ועוגיות.

מתכון לטחינה ביתית מאלפת, עם שדרוגים:
המרכיבים:
1/2 כוס טחינה
1/2 כוס מי קרח (מים קרים מאד)
מיץ מלימון אחד
מלח (מומלץ להוסיפו למים הקרים)
שן שום כתושה (רק אם אוהבים)
להגשה: פטרוזיליה קצוצה.
אופן ההכנה:
פשוט מערבבים הכל יחד עד לקבלת המרקם הקרמי של הטחינה.

שדרוגים:
# רוצים לקבל טחינה במרקם מוס אוורירי? הכינו אותה בבלנדר. הערבול המהיר מחדיר אויר לתוך הטחינה ומתקבלת טחינה תפוחה וכייפית.
# טחינה תפוזית: במקום מיץ לימון, הכינו את הטחינה עם מיץ תפוזים.
# אוהבים פיקנטי? הוסיפו לטחינה פלפל צ׳ילי גרוס. כמות? תלוי כמה חריף אתם אוהבים.
# רוטב יוגורטחינה: במקום מים, הכינו את הטחינה עם יוגורט. מתקבל רוטב נפלא שמתאים לירקות קלויים, לספרינגרולס, לסלטים וכדומה.
# ווסאבי – הוסיפו מעט ווסאבי לטחינה וערבבו היטב. מתקבלת טחינה עוקצנית ומעניינת.

יש לכם רעיונות נוספים לשימוש או שדרוג טחינה? אשמח אם תכתבו לי בתגובות.

ובינתיים, הנה גלידת חלבה ששרית חברתי הכינה לפי המתכון שלי. רוצים להכין? לחצו על המילים ״גלידת חלבה״.

אהבתם את הפוסט הזה? אם אתם לא רוצים לפספס פוסטים נוספים של ״חיים וטעים״, פשוט לחצו על כפתור ״עקבו אחרי״ למעלה משמאל, הכניסו את כתובת המייל שלכם וקבלו הודעה למייל בכל פעם שאפרסם כאן משהו חדש.

לבריאות!
חיים וטעים!

אורלי כהן - חיים וטעים
אוהבת את החיים הטובים והטעימים: לבשל, לאפות, לצלם, לטעום, לטייל, לבלות, ליצור, לעצב, לשתף, לכתוב ולספר. יחד עם זאת, בריאות הגוף, הנפש והנשמה חשובים לי ואני משתדלת לשלב ביניהם. חיים וטעים זה המוטו שלי.