יקב דלתון – טעימות יין Single Vineyard

במלאת 18 שנה ליקב דלתון פתחו בפנינו בני משפחת הרוני, מבעלי היקב, את ביתם ואת ליבם לחגיגת יינות חדשים שלוותה בארוחה אלגנטית.

הגעתי לבית משפחת הרוני בהרצליה. במרכז הבית עמד שולחן אבירים גדול שנערך בקפידה לקראת האירוע ומסביבו החלו להתקבץ עיתונאים, מומחי יין וקומץ בלוגרים.

הופתעתי לגלות שבמקום היה רוב מוחלט של גברים. מסתבר שעולם היין הוא עולם גברי. לפחות בישראל. לכן, שמחתי לראות את נעמה סורקין – ייננית היקב, מנצחת במקצועיות על מסיבת העיתונאים ומסבירה לנו בתשוקה על היינות שהושקו באירוע. יינות כרם יחידני – single vineyard

נעמה הסבירה שהרעיון של יינות ״סינגל ויניארד״ הוא לשים זרקור על חלקה מסויימת ולייצר מהענבים שגדלים בה יין ללא ערבוב עם ענבים אחרים.

אלכס הרוני, נציג הבעלים, התגאה בכך שמיום הווסדו של היקב, בשנת 1994, היקב גדל פי כמה וכמה וכמוהו גם הגידול בכרמים. היינות שטעמנו הינם פרי ההשקעה בכרמים.

שלא כמו יקבים אחרים, יקב דלתון הוא כיום הבעלים של יותר מ-80% מהכרמים מהם הוא מקבל את הענבים, וזאת הודות למימוש חזונו של משה חביב, מנכ״ל היקב.

מה טעמנו?
יחד עם המנה הראשונה שכללה מבחר טעימות סלמון הגיע היין הראשון: יין לבן, ״סמיון כרם אלקוש 2012״. על תווית הבקבוק סמל מאובן המרמז כי הקרקע בה גדלו הגפנים מלאה במאובנים.

זהו הבציר הראשון מהכרם! והיין צעיר מאד (התיישן בחביות 4.5 חודשים בלבד). אלכס בדעה שכדאי להשכיב אותו בבקבוק לפחות 5 שנים והוא ישתפר. היין מתאפיין בחומציות גבוהה. החבית לא דומיננטית מדי בטעם ובארומה.

סמיון אלקוש 2012
סמיון כרם אלקוש 2012

נתונים על היין:
אלכוהול – 13.5%
pH – 3.26
חומצה כללית – 6.2 גר'/ליטר.
המחיר: 99 שקלים.

עם הסלטים הטעימים, שהגיעו כמנת ביניים, חולק לנו לטעימה יין אדום בעל צבע עמוק מזן ״שיראז כרם חושן 2011״ שגדל בחלקה באזור ספסופה.

על התווית מופיע ציור של יהלום, המסמל את גבישי הקוורץ שנמצאים בתוך ״אבן מוח״ שנמצאת בקרקע. הכרם ניטע ב-2000, והוא מהמצטיינים שבכרמים של יקב דלתון. היין מיוצר מענבי בציר 2011.
זהו יין ייחודי היות ויוצרו רק 10 חביות מהחלקה הזו.
היין התיישן בחביות במשך 13 חודשים.

שיראז כרם חושן 2011
שיראז כרם חושן 2011

נתונים על היין:
אלכוהול – 14.5%
pH – 3.63
חומצה כללית – 6.0 גר'/ליטר.
מחיר: 149 שקלים

עם המנה העקרית שכללה טריו בשרים, הגיע יין ״מרלו בן זמרה 2011״. זהו יין מאד אלגנטי שנבצר מחלקה ספציפית וותיקה, באזור הפלאטו של כרם בן זמרה. מיקום האדמה הוא בקו התפר בין חלקת הבזלת לאדמת הטרה רוסה. זוהי אדמה כהה וכבדה. יחד עם הטוף והבזלת ניתן למצוא בה גם אבני צור.

הסמל על תוית הבקבוק הוא של גפן ותיק, כיאה לכרם בן 27 שנה.
היין שיושן בחביות למשך 18 חודשים נמכר במחיר: 129 ש״ח

מרלו כרם בן זמרה 2011

נתונים על היין:
אלכוהול – 14.2%
pH – 3.54
חומצה כללית – 5.4 גר'/ליטר.

לפני הקינוח נמזג לגביעים יין ״קברנה סוביניון כרם מירון 2011״. זו הפעם השלישית שמייצרים יין מהחלקה הזו. (לפני כן ייצרו גם ב-2004 ו-2008). למעשה זהו כרם גדול (70 דונם) של קברנה, שעבר מיפוי וחלק קטן של החלקות נבחר ליין הזה. האייקון שעל הבקבוק הוא אקליפטוס, שמאפיין את הקרקע.

היין התיישן בחביות צרפתיות במשך 17 חודשים, כחציין חדשות וחציין בנות שנתיים-שלוש.

קברנה סוביניון כרם מירון 2011

נתונים על היין:
אלכוהול – 14.5%
pH – 3.49
מחיר: 149 שקלים

למרות שאני מחובבי המרלו (פעם אמרו לי שמרלו הוא יין לנשים. לא יודעת אם זה נכון, אבל אני אישה ואוהבת מרלו), היין שהכי מצא חן בעיני בטעימות הנוכחיות היה דוקא הקברנה. כן, אני רומזת… אם שואלים אותי מה אני רוצה לחג, קברנה סוביניון של דלתון, 2011 זו התשובה.

לסיכום:
למי שמחפש יינות לחג, לעצמו או כמתנה מרשימה, אני ממליצה ללכת למדפים של יינות דלתון ולחפש את הסינגל ויניארד. הנאה ומחמאות מובטחות.

לחיים!
חיים וטעים!

אורלי כהן - חיים וטעים
אוהבת את החיים הטובים והטעימים: לבשל, לאפות, לצלם, לטעום, לטייל, לבלות, ליצור, לעצב, לשתף, לכתוב ולספר. יחד עם זאת, בריאות הגוף, הנפש והנשמה חשובים לי ואני משתדלת לשלב ביניהם. חיים וטעים זה המוטו שלי.