יום שני ללא בשר – ברשת קפה קפה

קונספט ״מיטלס מאנדיי״ או כמו שאני אוהבת לקרוא לו: שני צמחוני, צובר תאוצה.

רשת קפה קפה חברה למיזם Meatless Monday אותו מובילה בארץ (בהתנדבות) מיקי חיימוביץ. זוהי רשת המזון הראשונה שמצטרפת לקמפיין מיטלס מאנדיי, ובשלב ראשון ישולב התפריט המיוחד לימי שני במקביל לתפריט הרגיל.

מיקי חיימוביץ מספרת שהפרויקט הושק בארץ לפני 7 חודשים בלבד ומאז תופס תאוצה במקומות רבים. החבירה לרשת קפה קפה המונה 140 סניפים הוא צעד חשוב מבחינת המיזם.

קצת על ההיסטוריה של מיטלס מאנדיי:
המושג ״מיטלס מאנדיי״ הוא מושג ממלחמת העולם הראשונה, שבו יצאו בקריאה לציבור ליום אחד ללא בשר, כדי להקצות בשר לחיילים בחזית.
בשנת 2003 התחילו לדבר בארה״ב לראשונה על מגפת ההשמנה וחשבו על יום ללא בשר, כדי לצמצם למעשה את אכילת ההמבורגרים וכל הג׳אנק פוד שנילווה אליהם.

2006 יצא דוח על שינויי אקלים של האו״ם וקבע ש-18% מפליטות גזי החממה נובע ממשק החי.
ב-2011 יצא דוח של world watch וורלד ווטש שקובע כי משק החי אחראי על 51% מפליטת גזי החממה. כמובן שזה לא רק מהבשר עצמו אלא מכריתת יערות הגשם והרס הריאות הירוקות כדי לגדל מזון (תירס, סויה וכדומה) לצורך גידול הבשר.
גידול בשר גובה מחיר סביבתי גבוה: צריכת מים, אנרגיה-דלק, שטחי גידול.
אכילת בשר גובה מחיר בריאותי: כולסטרול, השמנת יתר, חוסרים תזונתיים היות ולא אוכלים מספיק ירקות, פירות ודגנים.
התזונה המומלצת כיום ע״י דיאטנים ומחקר של הרווארד היא הפירמידה שנקראת הדיאטה הים תיכונית – כתזונה ואורח חיים (לא דיאטת הרזיה). זוהי דיאטה המבוססת על דגנים, קטניות, שמן זית ואגוזים. בדיאטה הזו ניתן לוותר על בשר יום או כמה ימים בשבוע.

מה המשמעות של יום ללא בשר בחיי היומיום?
כדי לסבר את האוזן, מיקי מספרת שהמשמעות של יום אחד בשבוע ללא בשר לכל המדינה היא כמו הורדת חצי מיליון מכוניות מהכביש ליום אחד.
בעולם המגמה של מיטלס מאנדיי צוברת תאוצה היות והיא מובלת ע״י מובילי דעה. בבריטניה – מי שמוביל את הקמפיין הוא פול מקרטני. בארה״ב – אופרה ווינפרי הודיעה שהיא מצטרפת למיזם וסחפה אחריה קהל גדול.

בארץ מיישמים את הנושא במספר גדול מאד של חדרי אוכל מוסדיים (שת״פ עם נורקייט). בימי שני, יש היצע גדול של מנות צמחוניות, לצד מנות בשריות. בין החברות שאצלם מיושם העניין: אינטל, טבע, מוטורולה, מספר בתי חולים (בקרוב ייושם באיכילוב גם בקרב החולים ולא רק לצוות).

חיים אסולין השף של הרשת הציג את 3 המנות החדשות:

קציצות עדשים כתומות וירקות שורש על מצע חיטה ואריסה שום קונפי ואפונה, ברוטב עגבניות ולימון – 52 ש״ח.

טעמתי: הקציצות טעימות מאד ורכות. החיטה טעימה למרות שהאפונה ממש לא מבושלת מספיק. יחד עם זאת, התיבול של המנה היה חזק מדי בשבילי.

שניצל דלעת וחציל על פירה – 46 ש״ח. פרוסות של ירקות מטוגן עם ביצה ופירורי לחם.

טעמתי: השניצלים פריכים וטעימים מאד (לא פלא, זה מטוגן).
אם לוקחים בחשבון שהמנה באה לתחלף שניצל עוף, שממילא מטוגן, יש כאן אלטרנטיבה ראויה.

ניוקי חצי חצי – חצי מטוגן חצי מבושל בשילוב שום קונפי, עגבניות שרי, זיתים שחורים, פולי סויה ופלפל קלוי על ממרח ארטישוק. – 49 ש״ח .

טעמתי: המנה טעימה, הניוקי רך ולא דביק, שילוב הירקות טוב, פולי הסויה שרק נחלטו קלות נשארו קשים ושמרו על ערכם התזונתי.

המנות הללו יוצגו החל מיום שני הקרוב בכל סניפי רשת קפה פה, בימי שני בלבד, לצד התפריט הרגיל.

לבריאות!
חיים וטעים!

אורלי כהן - חיים וטעים
אוהבת את החיים הטובים והטעימים: לבשל, לאפות, לצלם, לטעום, לטייל, לבלות, ליצור, לעצב, לשתף, לכתוב ולספר. יחד עם זאת, בריאות הגוף, הנפש והנשמה חשובים לי ואני משתדלת לשלב ביניהם. חיים וטעים זה המוטו שלי.