מה לחנות גלידה וליום השואה?

לגור בחנות גלידה נשמע כמו חלום לילדים, אבל לילדים שהתחבאו בחנות הגלידה של פרנצ'סקו טירלי החנות הפכה לבית ולמקלט מאימי השואה בהונגריה – ספר נפלא לילדים

ערב יום השואה וכובד היום כבר מתיישב לי על הכתפיים ובתוך הלב. השנה בחרתי לכתוב דווקא על ספר צבעוני לילדים "חנות הגלידה של פרנצ'סקו טירלי" מאת תמר מאיר, איורים יעל אלברט, הוצאת כתר.

1005168511b

מה לחנות גלידה וליום השואה תשאלו? ובכן הספר מבוסס על סיפור אמיתי. פרנצ'סקו טירלי נולד באיטליה, אך את חנות הגלידה שלו פתח בהונגריה. בשנת 1944 לאחר שהנאצים נכנסו להונגריה, הוא החביא יהודים בחנות הגלידה שלו וסייע ליהודים נוספים למצוא מקומות מסתור. בשנת 2008 הוא הוכר כחסיד אומות העולם. אחד מהילדים שהתחבאו בחנות הגלידה יחד עם בני משפחתו וחמישה עשר יהודים נוספים היה פטר מאיר. לימים עלה לארץ והפך לפרופסור יצחק מאיר מראשי המחלקה לכימיה באוניברסיטה העברית. כלתו תמר מאיר  ד"ר לספרות, מרצה וחוקרת, העוסקת בהכשרת מורות וגננות ומלמדת בבתי מדרש, כתבה את הספר היפה הזה.

סיפור שמתחיל באהבה לגלידה וממשיך בהגשמת חלום

 מאז שהיה ילד, אהב פרנצ'סקו טירלי גלידה. אמו נהגה לומר לו שיום אחד תצמח לו גלידריה בבטן. הוא המשיך לאהוב גלידה גם כשגדל ועזב את מולדתו איטליה ועבר לגור בהונגריה. גלידריה לא צמחה לו בבטן, אך היא מלאה את מחשבותיו, ולבסוף פתח חנות גלידה ממש במרכז בודפשט. ושם גילה שגם בבודפשט ילדים מאוד אוהבים גלידה. ילד אחד כזה היה פטר, שנהג לעבור כל יום ליד החנות. לפעמים קנה גלידה ולפעמים רק הציץ מבחוץ.

"יום אחד אמרה אמא לילי לפטר: די. בסוף תעבור לגור בתוך חנות גלידה."

פטר גדל והפך לנער וגם העיר בודפשט השתנתה.  אף אחד כבר לא רצה לקנות גלידה ופרנצ'סקו סגר את החנות. יום אחד פורצת מלחמה, ופטר והוריו מחפשים מקום מסתור. אבל איפה יתחבאו? מי יסכים להסתיר אותם?

glida3

גם פרנצ'סקו דאג, בעיקר לשכניו ולמשפחתו של פטר, והחליט לעזור להם ולתת להם מחסה. הוא החליט להסתיר אותם במחסן של חנות הגלידה האהובה שלו.

 "ופטר חשב לעצמו: בסוף באמת עברתי לגור בתוך חנות גלידה, בדיוק כמו שאמא לילי אמרה."

חנות הגלידה של פרנצ'סקו טירלי הוא סיפור על חברות, אומץ לב ועזרה הדדית. הנער פטר הוא יצחק מאיר, אביו של בעלה של הסופרת, ששמעה ממנו את הסיפור המופלא על פרנצ'סקו טירלי וכתבה אותו במיוחד עבור הילדים.

סםר מקסים ומרגש, עם איורים יפיפיים, שהעלה דמעות בעיניי. אם בוחרים לספר לילדים משהו ליום השואה, ספרו להם את הספר הזה.

glida4

 

קוראת ספרים
קוראת, בלוגרית ובעיקר עורכת ספרים. קוראים וכותבים מוזמנים לאתר שלי כדי להכיר אותי יותר ואת מה שאני עושה shlomitlica.co.il