מלאלה יוספזי והדרת נשים מהשכלה

המילים של מלאלה יוספזי, נערה פקיסטנית בת 14, עוצרות נשימה של גדולי הציניקנים. הקרב אותו היא מיצגת, למען הזכות הבסיסית של נשים להשכלה – רחוק מפיתרון.

האם ראיתם אי פעם את ג'ון סטיוארט, גדול הציניקנים, בפוזה כזאת?

ביום שישי, זמן קצר לפני שהוכרזו זוכי פרס נובל לשלום, התארחה אחת המועמדות מלאלה יוספזי, בתכנית הארוח שלו. מלאלה זכתה להכלל ברשימה המועמדים המכובדת עקב פעילותה למען זכותה שלה וזכות הנשים בפקיסטן להשכלה, זכות הנשללת על ידי הטאליבנים בכח בזרוע.

את החינוך והלהט של מלאלה לנושא קיבלה מאביה, פעיל בנושא החינוך-לכל בעצמו. מגיל צעיר הקפיד לשתף אותה בידע שלו ובדעותיו הפוליטיות. האם אביה גילה את כישרונה ואימן אותה להיות פעילה חברתית ולוחמת צדק, כפי שהורים אחרים מכוונים את ילדיהם להיות מתמטיקאים או שחקני טניס? ואולי באופן טיבעי הנחיל לה את הערכים בהם הוא מאמין? כך או כך, מלאלה, נערה בת 16, עומדת לפני המחנה, במקום הפגיע ביותר בשדה הקרב. היא הפרזנטורית של זכות החינוך לנשים בפקיסטן, ובמקומות אחרים.

בתוכנית הארוח שלו, סטיוארט שאל אותה אם לא הרהרה על הרגע הזה בו יגיע לוחם טאליבן. היא ענתה, בשלווה בלתי נתפסת:

בתחילה חשבתי שכשיבוא הטאליב הוא פשוט יהרוג אותי.
ואז אמרתי: "אם הוא יבוא, מה תעשי מלאלה?" ועניתי לעצמי "מלאלה, פשוט תיקחי נעל ותכי בו".
חשבתי: "אם את מכה טאליב אינך שונה ממנו, את לא יכולה להתיחס לאחר באכזריות, את צריכה להלחם בדרכי שלום, לקיים דו שיח".
ואז חשבתי שאסביר לו כמה חשוב חינוך ואגיד "אני רוצה חינוך אפילו עבור הילדים שלך" .
ואגיד לו "זה מה שאני רוצה, עכשיו עשה כרצונך"
.

http://www.youtube.com/watch?v=-mxrfLqECAs
סטיוארט נאלם דום, הקהל מוחה כפיים, הרשת החברתית מוצפת. אי אפשר שלא להתרשם מילדה אידאליסטית ואמיצה כל כך.

במציאות שתי אפשרויות התגובה, הנעל או המילים האידאליסטיות, תמימות ואפקטיביות באותה מידה. ברגע האמת, בתשיעי באוקטובר 2012, הטאליב (האין זה כינו מתוק ללוחם טאליבן?) עלה לרכב ההסעה של בית הספר, איים על הנערות שבו שאם לא יזהו עבורו את מלאלה יהרוג את כולם, וירה בה.
כשבא הטאליב , מלאלה נורתה בראשה – ספק אם היה בסצנה הזאת מקום למילים יפות. במציאות השחקן הראשי הוא המזל, או יד האלוהים(!) – מלאלה החלימה מפציעתה הקשה, וחזרה לשדה הקרב התקשורתי, בתקווה שמעבר להתלהבות מאומץ ליבה הנדיר תתעורר מודעות גם לנושא למענו היא דוברת (תזכורת: שליטה פטריארכלית באמצעות מניעת חינוך).

בפרויקט I read I write  מתעדת הצלמת לורה בושנק (Laura Boushnak), כוויתית ממוצא פלסטיני, את המאבק של נשים מוסלמיות בארצות ערב השונות לרכישת השכלה.
בפרויקט I read I write מתעדת הצלמת לורה בושנק (Laura Boushnak), כוויתית ממוצא פלסטיני, את המאבק של נשים מוסלמיות בארצות ערב השונות לרכישת השכלה.

אולי בתסריט ההוליוודי שיכתב על מלאלה, היא תספיק לאמר את המילים האלה לטאליב לפני שירה בה, אבל במציאות הן נאמרות בתכנית אירוח אמריקאית, חלק ממסע הסברה ארוך ואיטי.  זוהי ממלחמה שבה צד אחד בוחר בנשק המילים והמדיה (כלי נשק שכוחו אמנם הולך ומתחזק, אך יעילותו מתבזרת ושיטחית לפעמים)  והנשק של הצד השני הוא הפחדה ורובים (כלי נשק מיידי וממוקד).

בפרס הנובל לשלום מלאלה לא זכתה, וזה מתגמד לעומת העובדה שספק אם נראה בקרוב סיום אופטימי למאבק הבסיסי הזה. תתמודדי הוליווד.
תתמודד עולם.

יעל ברזילי
צלמת, כותבת, תושבת חוזרת, נקלטת, מתחבטת, אם, דיסלקטית (סוג של), מעורבת, חוקרת, מחפשת, מתקשרת, אופטימית עד כדי הדחקה. וגם קצת, תסלחו לי על המילה פמיניסטית.