הבלוג של עומר רועי

omer93roi

מטפלת התנהגותית של ילדים על הרצף האוטיסטי

עדכונים:

פוסטים: 4

החל ממאי 2020

בסוף כיתה ח’ אמרו לנו לבחור מגמות לתיכון. מהיום הראשון של כיתה ט’, להבדיל משאר השכבה, התחלתי את המגמה שלי- תאטרון. השקעתי בה את הנשמה שלי, הייתי משוכנעת שאהייה שחקנית תאטרון! אבל אז נולד אחי הקטן, וכשהוא נולד… העולם שלי התהפך על ייצרו. בעדינות ובזהירות הצלחתי להבין שיש איתו עניין.. בהתחלה זה נראה חמוד ומצחיק אבל בהמשך הזמן, הפאזל מתחיל להתחבר והתחלתי לשאול שאלות, לעיתים ישירות לעיתים מתוחכמות, לא ידעתי אם ייספקו לי תשובות, אבל בהחלט סיפקו. להיות אחותו גרם לי לראות את העולם בצורה אחרת, העיניים שלו התחילו לאט לאט להיות העיניים שלי.

 

קוראים לי עומר ואני בת 26. אני סטודנטית לחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה.  עשיתי תעודת מקצוע בטיפול התנהגותי ABA , שיטת טיפול עבור ילדים על הרצף האוטיסטי. בשנה הראשונה שלי לתואר , התחלתי לעבוד בבית הספר ”אקשטיין”, בית ספר שבנוי על טהרת האוטיזם. ההפסקה הראשונה, הכתה בי. הדממה שהייתה שם..והמחשבה הראשונה שעברה לי בראש ”אני לא מכירה את זה ככה, אני מכירה את זה אחרת..מה קורה פה? חשבתי שישנה הגדרה אחת ברורה, לא?” חודש ואחרי אחרי שסיימתי את תעודת המקצוע שלי , התחלתי לעבוד עם המטופל הראשון שלי. מקבלים אבחנה, תפקוד, עוברים על מה צריך לשמר ועל מה צריך לעבוד. יש לציין, כי המטופל הראשון שלי ואני בקשר יוצא דופן משאר המטופלים שלי, הוא שלח אותי לחפש מזה אומר – ”הרצף אוטיסטי”. מנעד כלכך רחב ועמוס הגדרות שלפעמים אתה לא מצליח לשים את האצבע. אבל אם יש משהו שבאמת למדתי, כשמו כן הוא, רצוף בכלכך הרבה מאפיינים שאי אפשר באמת להבין עד הסוף. לא הצלחתי להבין איך המטופל שלי הוא משהו אחד, איך בבית הספר פגשתי משהו אחר, ואיך בבית הכרתי משהו שונה בתכלית- הרי כולם תחת אותה הגדרה, אז מה לעזאזל קורה פה?

החלטתי שאני צריכה להתחיל לחקור. ואכן כך קרה. פניתי לפסיכאטרים, נוירולוגים, מנתחות התנהגות, קלינאיות תקשורת, מורות לחינוך מיוחד. קראתי ספרים של אנשי מקצוע, מאמרים, תאוריות. לאט לאט הבנתי שלא בדקתי אם מי שהכי חשוב- הם בעצמם, הרי אין חכם כבעל הניסיון.  חיפשתי אנשים מבוגרים המאופיינים בלקות הזו והתחלתי לשאול אותם, ביקשתי שייספרו לי. התחלתי להסתכל על המטופלים שלי אחרת, בחנתי מה מפריע להם ומתי והאם יש לזה השפעה או קשר כלשהוא למעשה שעשו קודם, למעשה שאני עשיתי, למצב הסביבתי. החקירה שלי הובילה לכך שהצטבר לי כלכך הרבה ידע , על הלקות הזאת. חשוכת המרפא הזאת. שלא, אי אפשר לאבחן אותה בבטן. שנה שעברה, התחלתי להעביר הרצאות בנושא, בפני הורים לילדים של חינוך מיוחד, בפניי אנשי צוות שפוגשים חינוך מיוחד, בפני אנשים שרוצים לדעת מה שאפחד לא מעיז לשאול כי ”לא נעים” מזה אומר הרצף האוטיסטי?.

עם הזמן, התחלתי לחשוף מעט ברשת החברתית. הייתי משוכנעת כי אפף אחד לא יקרא או לא יירצה לדעת מה שאני מספרת, אבל ההפך הוא הנכון. קיבלתי כלכך הרבה תגובות ושאלות, אנשים רוצים לדעת ואני בהחלט רוצה לספר.  העולם שלנו כלכך יפה וזה הרבה בזכות המלאכים בדמות אדם שאלוהים דאג שיהיו פה בנינו, שום דבר לא במקרה, הכל מכוון, ואלוהים רוצה שהם יהיו פה בנינו כדי שאנחנו נהפוך לאנשים טובים ומיוחדים עוד יותר. מה שאנחנו צריכים לעשות, זה רק להקשיב. בואו נתחיל מההתחלה- אוטיזם זוהי לקות תקשורתית נוירולוגית התפתחותית. במהלך האבחון, ”מחפשים” את שלושת המאפיינים העיקריים : שפה, כישורים חברתיים, התנהגות רפטטיבית. במהלך 3 השנים הראשונות של ההתפתחות, המוח ”מראה” את מירב התסמינים של האוטיזם, אך ככל שמאבחנים מוקדם יותר , מתחילים לטפל מוקדם יותר, ניתן ללמד את המוח תסמינים של התפתחות תקינה .המוח הוא איבר גמיש בשנים הראשונות של ההתפתחות.  המוח האוטיסטי נקרא המוח המתמודד. ההתמודדות שלו בעולם הגירויים שלנו ,מקשה בין היתר על ההתקדמות שלו. בשנים הראשונות לחיים, המוח מכיר את העולם באמצעות חמשת החושים, ובמהלך הזמן הוא לומד לווסת את המערכת החושית. לווסת אותה, אומר לדייק קשב, להעצים את מה שבאמת מגיע בעוצמה חזקה ולהוריד את מה שלא. ככה המוח לומד בעצם להכיר את העולם בצורה המדוייקת שלו. אבל שהכל נראה או נשמע כלכך חשוב, אז במה באמת להתמקד? במשאית שעברה עכשיו? בציפור שעומדת על החלון ? לאמא שאומרת לי בוא לאכול? מה חשוב?

פרופסור דרומי, קלינאית תקשורת מהטובות בארץ, אמרה : ” אם פגשת ילד אחד עם אוטיזם, פגשת רק ילד אחד עם אוטיזם” וזוהי תמצית כל הלקות. כל יום ראשון, אפרסם מאפיין אחר שעליו נדון על מנת שנוכל להכיר טיפה יותר את הלקות המורכבת הזאת. תודה על הזכות.

עוד מהבלוג של עומר רועי

מוטוריקה -גסה ועדינה יחדיו.

מוטוריקה גסה היא בסיס התפקוד שלנו בחיינו.  המוטוריקה הזו עובדת כאשר מתקיימים מספר תנאים בשיתוף פעולה מלא: קוגנציה תקינה, מערכת סנסורית תקינה, טווח תנועה מלא של המרפקים, מתח שרירים תקין וכוח שרירים תקין (התנגדות לכוחות...

תגובות

פורסם לפני 3 weeks

מערכת סנסורית לא מווסתת. האמנם ?

העולם שלנו, היפה מאוד שלנו, טומן בו גירויים מכל פינה. תוך כדי שאני כותבת אני שומעת את אימא שלי מנקה בשואב אבק את הסלון, את מכסח הדשא מתחת לחלוני ואת המאוורר שלי. השמש נכנסת לחדר שלי מהתריסים הפתוחים, האורות לד שלי פתוחים,...

תגובות

פורסם לפני 1 week

יכולת החיקוי

אוטיזם, כמו כל קהילה אחרת בעולם, מקבל תווית ועלייה ההמון רץ. אז אנשים שיש להם אוטיזם ,סימן שזה אלו שאין להם חברים... לו רק השכיל ההמון לדעת שזוהי התווית האחרונה בסדר הכרונולוגי של הדברים. אל לנו להשוואות אוטיזם אחד לאוטיזם...

תגובות

פורסם לפני 1 month

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה