הבלוג של אודליה דיין-גבאי

odeldayan

דוקטורנטית לתקשורת באוניברסיטה העברית בירושלים. חוקרת תקשורת, מגדר, אלימות מגדרית, תופעת הזנות, נרטיבים, משפט ומה שביניהם. חיה ונושמת תקשורת, מגדר וחינוך. פעילה לקידום זכויות נשים והקהילה האתיופית בישראל. בין יתר... +עוד

דוקטורנטית לתקשורת באוניברסיטה העברית בירושלים. חוקרת תקשורת, מגדר, אלימות מגדרית, תופעת הזנות, נרטיבים, משפט ומה שביניהם. חיה ונושמת תקשורת, מגדר וחינוך. פעילה לקידום זכויות נשים והקהילה האתיופית בישראל. בין יתר העשייה - דוברת ויועצת חקיקה של סגנית יו"ר הכנסת ח"כ פנינה תמנו-שטה בכנסת ה19, מנהלת את מערך התקשורת במטה הבחירות של לילי בן עמי בפריימריז למפלגת העבודה. חברה בוועד המנהל של עמותת קול האישה-עמותה להעצמה נשית בירושלים, מתרגלת ועוזרת הוראה, מורה לתקשורת, כותבת תוכן, נאומים, תסריטים והיד עוד נטויה.

עדכונים:

פוסטים: 12

החל מאוקטובר 2012

בר רפאלי, דוגמנית בינלאומית מצליחה, החליטה לקחת חלק במערכון “הומוריסטי” בו היא מציעה למכירה את גופה, ולמרבה במחיר מובטחת השתתפות פעילה בסרט הסקס, בו הכוכבת היא לא אחרת מאשר בר רפאלי עצמה. אחרי שהובהר כי מדובר בבדיחה, מישהו מוכן לספר לבר כי הפעם הבדיחה על חשבונה?

אז לפני שאתם מצקצקים בזווית הפה ואומרים לעצמכם טוב לפמיניסטיות אין באמת חוש הומור, כדאי שתנשמו עמוק וקחו לעצמכם דקה קצרה כדי לקרוא עד הסוף, אולי גם לכם הבדיחה תשאיר טעם רע.

פרסום הוא חלק גדול ובלתי נפרד מחיינו, גם מי שחושב שלמרות חשיפתו לכלל הפרסומות שעוטפות אותו, עליו זה לא משפיע, שיחשוב שוב. שוק הפרסום צומח משנה לשנה, (למרות שהשנה יש ירידה..) והכספים שמושקעים בו והרווחים ממנו רק צומחים. הפרסום באמת עובד , והוא מצליח לעשות את מה שהוא מבקש לעשות; למכור. אבל הוא לא מוכר לנו רק מוצר אלא הרבה מעבר.

יחד עם המוצר אנו מקבלים ארסנל שלם של ערכים ודימויים, הוא מוכר לנו את הקונספט של חיי השגרה, של מה זו אהבה, אינטימיות, הצלחה, אושר ובכלל מהם החיים הטובים. הפרסום בעצם אומר לנו מי אנחנו ויותר חשוב מכך מי אנחנו אמורים להיות, וכשזה נוגע לנשים, התמונה מעוותת ביותר.

כאשר סמנטיקת הפרסום משדרת שהכול מותר, ההנחה ש”מין מוכר” תופסת נתח בסיסי מאסטרטגיית השיווק והפרסום. רפאלי שמבקשת במערכון “הומוריסטי”, של אתר המערכונים המפורסם Funnyordie”", את עזרת הציבור בגיוס כספים כדי שתוכל לממש את החלום שלה: לככב בקלטת סקס משלה, בעצם משתפת פעולה עם ביסוס ומיצוב האישה כאובייקט מיני ותו לא.

“אם תשלמו 50 דולר תקבלו תמונה שלי עושה סקס, תמורת 200 דולר תוכלו לבקר בסט הצילומים ותמורת אלף דולר תוכלו להשתתף בסרטון” מציעה בר רפאלי בביישנות.

אז מה מוכרים לנו כאן במעטה של הומור לא מזיק?

  1. חלומה הסודי של כל אישה (בעיקר כאלו שנראות טוב, עדיף טוב מאוד) הוא לככב בסרט פורנו. כך אנו נחשפים ונחשפות לרעיון כי רצונן הכמוס של הנשים, מעיד שהן שופעות תאווה מינית ורק עקב המגבלות החברתיות לא באמת הולכות עד הסוף עם רצונותיהן. ובעצם מה שנשים באמת רוצות זה לקחת חלק בתעשייה שמשפילה ומבזה את המין הנשי, שמשתמשת בגוף האישה ככלי למען סיפוק המבט והתאווה המינית הגברית, עד כדי עידוד אלימות. תעשייה שיש לציין כי רובה המכריע מנוהל, מבוים ומצולם על ידי גברים. אז אחרי שאנחנו יודעים מה הרצונות החבויים של הנשים נעבור למוצר הבא שנמכר כאן.
  2. אפשר לקנות אישה בכסף. והנה לפניכם דוגמה לאשת עסקים, יפה ואינטליגנטית שמציעה את גופה ושירותי המין שלה למכירה. מתוקף כך ניתן גם לתת לגיטימציה לזנות, ולטעון כי האישה בוחרת למכור שירותי מין. ואם נשלב את הסעיף הקודם, אז היא אפילו מקבלת כסף על משהו שהיא נהנית ממנו.

אבל למרות שזו לא הפעם הראשונה שבר רפאלי מצטיירת כאובייקט, כזכור לכם היא גם שימשה כמתקן מים לא מזמן, זו אינה מתקפה כנגד בר רפאלי, היא אינה בודדה במערכה ונשים שמשתפות פעולה, ומוכרות את גופן בעולם הפרסום קיימות בשפע. כך מעידה פרסומת נוספת שמתיימרת ליצור את המשקה בעל “הטעם המושלם”. מושלם, כי הוא מכיל טיפות וויסקי ו/או רום מהחזה השופע והחשוף של שלוש דוגמניות. לידיעה נחשפתי בכתבה בנענע 10 שבחרה להתייחס בביקורתיות דווקא לחלק ההיגייני של העניין: “למרות שהרעיון אולי נשמע קצת לא היגייני, מתעקשים שהמוצר עולה בקנה אחד עם דרישות משרד הבריאות הגרמני..” מעניין כי הדבר ההזוי היחידי כאן, לפי הכתבה, הוא “היגיינה”.

חברת המשקאות הגרמנית (G SPIRIT) יוצאת במהדורה מוגבלת בה טעם האלכוהול נלקח מגופה של האישה וכך בעצם יוצרת דימוי פוגעני לנשים, מחפיצה ומשמרת את המצב העגום בו אישה נתפסת כאובייקט, אותו ניתן לרכוש, לטעום, להשתמש בו ולנצל אותו.

נראה כי בעולם הפרסום נשים מוצגות באחד משני הקטבים: האם המטפלת או האובייקט מיני. זאת על ידי שימוש במתן דגש על איברי גוף מיניים, שימוש בתנוחות פרובוקטיביות, ליטוף עצמי, הצגתן כמוצר וכן הלאה. כל אלו ועוד מותירים לדימוי הנשי פונקציה מינית בלבד. במידה והאישה ממלאת את פונקציית האם, היא תוצג כזו שמטפלת, מאכילה, מכבסת, מנקה, שוטפת ודואגת לכל המשפחה.

בר רפאלי ודומותיה, לא המציאו את אי השוויון כלפי הנשים, אך הפרסומות שבהן הן משתתפות מחזקות, מצדיקות ואף מקבעות את הסטראוטיפים הקיימים שגורמים עוול לנשים, כמו גם לגברים. כי בעוד האישה מצטיירת כנתח בשר, הגבר מצטייר כזאב שמבקש לטרוף אותו. אני מקווה כי כפי שהנשים מעוניינות להתנער מהדימויים הפוגעניים האלה, כך גם הגברים. ולמי מהם שלא מבינים על מה כל המהומה, המלצה בנלית אך יעילה, שינסו לדמיין את בתם, אחותם, בת הזוג שלהם או אפילו אמם, ומהר מאוד גם הם יחליטו לא לתת יד לחברות ולמוצרים שמבקשים לבזות את הנשים ובמקביל גם את הגברים.

אותן נשים יפות ומצליחות, אליהן לצערנו, עיני הילדים והנוער נישאות בהערצה, צריכות למנף את כוחן בכדי להיאבק נגד חוסר השוויון, נגד האובייקטיביזצייה של האישה ונגד ייצוג לא ראוי של נשים. אך לא רק הן, האצבע המאשימה מופנית גם אלינו הצרכנים, האזרחים, ההורים, ביכולתנו לקרוא תיגר ולהראות אפשרות אחרת, וזו רק אחת הדרכים שיסייעו לנשים להגיע לשוויון בישראל.

עוד מהבלוג של אודליה דיין-גבאי

שיימינג לאנס זה לא לעניין? שיים און יו מערכת המשפט

אתמול בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר עונש בזוי למעשה בזוי. שישה חודשי עבודות שירות ליניב נחמן שהורשע באונס ומעשה מגונה בכוח. לאור העובדה כי חוק העונשין מאפשר עד 16 שנות מאסר על עבירה זו ואף על פי שהתביעה המליצה על לפחות (!) 4...

תגובות

פורסם לפני 3 years

ורדה רזיאל ז'קונט הביתה!

בתכנית הרדיו של ורדה רזיאל ז'קונט ב103 fm, ב2.12 הקריאה ורדה מכתב מבחורה צעירה בת 23 שמתארת אונס. הצעירה אינה נוקבת בהגדרת האירוע כאונס, לפחות לא כפי שהקריאה זאת ורדה, אבל לפי תיאוריה הברורים של האישה הצעירה...

תגובות

פורסם לפני 6 years

איבגי ההצגה לא יכולה להימשך

רק אני והיא היינו בחדר, ויחד צפינו במהדורת החדשות, אני לא מכירה אותה והיא לא אותי, מכורח הנסיבות הלא רלוונטיות כרגע, יצא לנו לצפות יחד. ואז אלברט אילוז חברו הטוב של משה איבגי, גונן עליו ואמר כי אם כבר מישהו צריך להתלונן על...

תגובות

פורסם לפני 3 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה