הבלוג של norah

norah

אמנית רב תחומית, כותבת, מציירת ויוצרת בתל אביב. בשנות השבעים גרה ולמדה אמנות בלונדון. עם שובה לארץ, נופי הנגב כבשו את לבה ובמשך שנים אחדות יצרה בערד. ״האביב הקצר של גרטה גרבו״ (2005) חתום בשם נורית מנור. ״בית הספר האנגלי״ (2013)... +עוד

אמנית רב תחומית, כותבת, מציירת ויוצרת בתל אביב. בשנות השבעים גרה ולמדה אמנות בלונדון. עם שובה לארץ, נופי הנגב כבשו את לבה ובמשך שנים אחדות יצרה בערד. ״האביב הקצר של גרטה גרבו״ (2005) חתום בשם נורית מנור. ״בית הספר האנגלי״ (2013) חתום בשם נעוריה נורה לוי.

עדכונים:

פוסטים: 4

החל מאוגוסט 2013

30/10/2015

רבקה משקה את אלעזר ליד הבאר. ציור של ברתולמה מורילו, אמצע המאה ה-17.

רבקה משקה את אלעזר ליד הבאר. ציור של ברתולמה מורילו, אמצע המאה ה-17.

סיפורים קצרים ותמונות שמשכו את לבי, בספר בראשית. הנושא: שמות

 שמות. היה מי שכתב בפייסבוק שילדים שנולדו ב״צוק איתן״ קיבלו אחלה שמות - צוק ו-איתן, ולעומת עכשיו - באוקטובר 2015, הילדים צריכים להסתפק בשם ״גל״. והיה מי שענה, שהשמות שיהיו פופולרים בעת הזו יהיו: נקמה, נקם-יה, יד-נקמה, יהודי, יה-לי, ישועה ועוד. על-פי הקבלה, בעת נתינת השם לילד, ההורים מקבלים מעין ‘נבואה קטנה’ והיא המסייעת להם לבחור שם לילדיהם בהתאם לנשמתו של הילד. עצמת משמעות השם באה באופן טבעי בשפה העברית, כי היא נגזרת מהשורש, לעומת אותו שם שאין לו משמעות מילולית בכל שפה אחרת. השמות בתנ״ך מרתקים במיוחד כי פרושם והסיבה שניתנו כתובים לעתים בגוף הטקסט. אפיון בעל השם במקרא הוא על-פי אופיו ו/או סיבות היוולדו. חוה, אחד השמות הראשונים המופעים בתורה, הוא בעל משמעות והסבר מדויקים על פי התורה – ״וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁם אִשְׁתּוֹ חַוָּה, כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל-חָי.״ למרות ההסבר שניתן כאימם של כל בני האדם, אם נדייק לגבי שמה של חוה ופרושו, נמצא ששורש המילה חַוָה הוא ח.ו.ה. והפירוש המילולי הוא: חוויה, התנסה, חווה, לקח חלק, ושטח אדמה שבו גרים חקלאים ובעלי חיים. חז״ל ומפרשים אחרים קשרו את השם חוה לשם הארמי חִוְיָא - שפרושו נחש. כך ניתן להבין, שישנה סטייה מסוימת במשמעות, לפי הצורך וההתאמה לכותבי התורה והרעיונות שמאחוריהם.

אדם וחוה של טיציאן 1570

אדם וחוה של טיציאן 1570

שם המדינה: ישראל. ״לעד נחיה על חרבנו”, אמר רה״מ ביבי נתניהו לפני שבוע ימים בישיבת ועדת החוץ והביטחון. האם זהו גורלינו?  זה השם החדש שניתן ליעקב לאחר שתעמת עם אלוהים: ״וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ, כִּי אִם יִשְׂרָאֵל. כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל.״ וכך הוסב שמו של יעקב ל״ישראל״. האם העובדה שיעקב נילחם עם מלאך האלוהים, ״כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים,״ האם זו הסיבה שאנו נלחמים מאז? האם זהו גורלינו בארץ הזו? ומאז הקמת המדינה? ישנה אפשרות, שמעצם היותינו נושאים את השם ״ישראל״, אנחנו ממשיכים להילחם! כי בדמינו הוא: ״כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל.״ על פי הקבלה, חשוב לבחור שם בעל משמעות חיובית, ושינוי שם מביא לשינוי באופי ובמזל. אם נלך על-פי חז״ל והקבלה, ששינוי שם מביא לשינוי באופי ובמזל, הרי שאם נסב את השם חזרה ל״יעקב״ – ״לֹא יִשְׂרָאֵל יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ, כִּי אִם יַעֲקֹב,״ ואז, מדינת ישראל תיקרא ״יעקב״, ותשקוט הארץ. (בראשית, פרק לב)

יעקב נאבק במלאך. אלכסנדר לואיס לואר, 1865.

יעקב נאבק במלאך. אלכסנדר לואיס לואר, 1865.

 שמות בתנ״ך. לגבי השם יצחק, ההסבר יותר פשוט: ״וַיִּקְרָא אַבְרָהָם אֶת שֶׁם בְּנוֹ הַנּוֹלַד לוֹ, אֲשֶׁר-יָלְדָה לּוֹ שָׂרָה – יִצְחָק.״ ובהמשך ההסבר: וַתֹּאמֶר שָׂרָה צְחֹק עָשָׂה לִי אֱלֹהִים. כָּל-הַשֹּׁמֵעַ, יִצְחַק-לִי. וַתֹּאמֶר, מִי מִלֵּל לְאַבְרָהָם הֵינִיקָה בָנִים שָׂרָה, כִּי יָלַדְתִּי בֵן לִזְקֻנָיו.״ ייפי השמות העבריים מתגלה בשמות ילדיו של יעקב: ראובן - ״וַתַּהַר לֵאָה וַתֵּלֶד בֵּן, וַתִּקְרָא שְׁמוֹ רְאוּבֵן, כִּי אָמְרָה, כִּי-רָאָה יְהוָה בְּעָנְיִי.״ כלומר, ראו בן. שמעון - ״וַתַּהַר עוֹד, וַתֵּלֶד בֵּן, וַתֹּאמֶר כִּי-שָׁמַע יְהוָה כִּי-שְׂנוּאָה אָנֹכִי, וַיִּתֶּן-לִי גַּם-אֶת-זֶה. וַתִּקְרָא שְׁמוֹ שִׁמְעוֹן.״ לוי - אחד משמות המשפחה היהודיים הפופולריים ביותר בעולם: ״וַתַּהַר עוֹד, וַתֵּלֶד בֵּן, וַתֹּאמֶר עַתָּה הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי, כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שְׁלֹשָׁה בָנִים; עַל-כֵּן קָרָא שְׁמוֹ לֵוִי.״ וכך גם שאר השמות שניתנו לילדי שתי נשותיו ושפחות-הנשים של יעקב. למשל נפתלי: ״וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בִּלְהָה שִׁפְחַת רָחֵל בֵּן שֵׁנִי לְיַעֲקֹב. וַתֹּאמֶר רָחֵל, נַפְתּוּלֵי אֱלֹהִים נִפְתַּלְתִּי עִם אֲחֹתִי, גַּם יָכֹלְתִּי; וַתִּקְרָא שְׁמוֹ נַפְתָּלִי.״ יששכר - ״וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶל לֵאָה וַתַּהַר וַתֵּלֶד לְיַעֲקֹב בֵּן חֲמִישִׁי. וַתֹּאמֶר לֵאָה, נָתַן אֱלֹהִים שְׂכָרִי, אֲשֶׁר נָתַתִּי שִׁפְחָתִי לְאִישִׁי; וַתִּקְרָא שְׁמוֹ, יִשָּׂשכָר.״ מעניין ששמות הבנים של יעקב, שלימים הם ראשי השבטים, אין בהם רעיונות של גדלות רוח, אלא בקשר ישיר לחווית הלידה של האם, או להתנהלות היחסים בתוך המשפחה. בסוף ימיו ברך יעקב את בניו ונתן לכל שם, קרי לכל בן, משמעות רוחנית וייעוד. דינה - ״וְאַחַר, (לאה) יָלְדָה בַּת, וַתִּקְרָא אֶת שְׁמָהּ דִּינָה.״ אין הכתוב נותן טעם לשם, אך קאסוטו אומר שאפשר שנולדו ליעקב גם בנות אחרות, ולא הוזכרו, כי מהן לא יצאו השבטים.

עוד מהבלוג של norah

תצוגה מקדימה

״בית הספר האנגלי״ - ספר שנכתב כמו ישבה עליי הרוח והכתיבה, מאת: נורה לוי (נורית מנור)

״בית הספר האנגלי״ נכתב כמו ישבה עליי הרוח שהכתיבה, ואילצה אותי לכתוב. מקריות וקראמה מעורבים בעשייתו ויצירתו של הספר, כמו בסיפור עצמו.  בעצם, התחלתי לכתוב ספר אחר (שעדיין...

שלום עולם!

ברוכים הבאים לבלוג החדש שלי!...

תגובות

פורסם לפני 6 years
תצוגה מקדימה

מאחורי הקלעים בכתיבת ״בית הספר האנגלי״ מאת: נורה לוי (נורית מנור)

אני ממשיכה לספר על מקצת ההרפתקאות שעברתי בכתיבת הספר ״בית הספר האנגלי״. התכתבות המיילים בין שתי החברות הטובות  - דפנה (הגיבורה) שנסעה לדרום אמריקה וחברתה ענבר, אשר...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה