ברבור שחור

ברבור שחור

פורים 2013. יובל בוחרת להתחפש לברבור שחור. אני זורמת. זוכרים את הבחירות? שוב בוחרת לתת לה להחליט. לא מתעמקת במשמעות, אלא בעיקר באיך יובל תבנה תחפושת שתתאים לה.

אנחנו מדברות, מתכננות, מסתכלות בתמונות ואני, כמו תמיד, מיישמת. מחפשת ליובל חצאית טוטו שחורה, שלא בנמצא משום מה, אבל כמובן לא מוותרת עד שאני מוצאת את החצאית המושלמת, שחורה, קטנה, שקופה למחצה ובעיקר במידה הפטיט של יובל. בגד גוף שחור כמובן יש לנו.

חסרות כנפיים שחורות. למצוא אותן דרושה דבקות ונחישות (יש גם את זה), ואחרי חיפושים, חיטוטים ואינסוף מידע, שנאסף מכל בן אדם שנמצא באזור שלי באותם הימים, נמצאות גם כנפיים גדולות, מרשימות ושחורות.

החיוך של יובל והקפיצה האומנותית באוויר שווים את כל המאמצים שנשכחים בו במקום.

מגיע יום החג והברבורית המהממת מגיחה אליי לחדר. התפחה קטנה של סומק בלחיים, מעט מסקרה בריסים הארוכים ומשיחת שפתון ורוד בהיר והברבור השחור מתגלה במלוא תפארתו. כמה יופי והדר. הרגליים הארוכות והיפות, הצוואר הארוך והמלכותי והגב הזקוף. ברבורית או לא ברבורית?! היופי המושלם, התחפושת המושלמת והאחרונה בחייה של יובל.
ברבור שחור. אותו ברבור שחור, שבטבע נחשב לנדיר עד כמעט ולא קיים, אשר היווה את הבסיס לתיאוריה, אותה פיתח  נאסים טאלב, לפיה הברבור השחור הינו אירוע נדיר בעל השפעה רבה, שלכאורה לא ניתן לניבוי אך ניתן להעריך שיתרחש בזמן כלשהו.

טאלב רואה הרבה מהתגליות המדעיות החשובות בהיסטוריה כברבורים שחורים, לא מכוונים ובלתי צפויים. דוגמאות של טאלב לאירועי ברבור שחור הם פיגועי 11 בספטמברמלחמת העולם הראשונה, פירוקה של ברית המועצות, תחילת השימוש באינטרנט והתמוטטויות בורסה שונות, כמו גם אסונות טבע כאלה או אחרים.

גם מגפת הקורונה שהעולם כולו חווה בימים אלה, הינה מבחינת טאלב אירוע ברבור שחור, שכן לטענתו המגפה הייתה צפויה מראש. טאלב מבסס קביעה זו על הוכחת התיאוריה שלו, אבל זה לפוסט אחר.

ימי הקורונה הנוכחיים ויום הולדתה ה-18 של יובל שחל היום, החזירו אותי לאותה תחפושת האחרונה, בה בחרה יובל לפורים האחרון בחייה.

האם כמו אירועי ה-11 בספטמבר ומגפת הקורונה, גם מותה של יובל היה ברבור שחור? אירוע צפוי, שאני אמא שלה לא הבנתי את הסימנים לבואו? בעוד יובל בחרה במודע או שלא במודע לתת לי סימן אחד? האם כמו שמאמינים הדתיים, "הנשמה יודעת"? האם יובל שלי ידעה שהיא קיבלה זמן מוקצב ולכן בחרה לנצל כל דקה מאותו הזמן? להיות תמיד טובה בכל מה שהיא עושה, לשאוף, להגשים, להשפיע, לבלוע את החיים?

הברבור השחור הינו עוף ייחודי ואצילי, יוצא דופן ובולט בין בני מינו, הברבורים. תופעת הברבור השחור אינה מסמלת רק אירועי אובדן וחידלון, כי אם מסמלת אירועים יוצאי דופן בעלי סבירות נמוכה אמנם, אך בעלי השפעה ארוכת טווח ומטלטלת.

ההיסטוריה של המין האנושי כולו, וזו שלי האישית, מלמדת שאופן ההתמודדות הראוי עם אירועי ברבור שחור, הוא זה שקובע את אופן השפעתו של האירוע על ההמשך, אם לחדול או להיות. הנדבך המרכזי בהתמודדות עם האירוע הינו בניית מערכות שלא ישברו ואף יתחזקו, כאשר יתהווה אירוע כזה שלא ניתן לצפותו.

אני בחרתי לקחת את הברבור השחור של חיי, עם ולמרות האובדן.

בחרתי להמשיך לבחור בחיים, על מנת להמשיך את חיי יובל ואת חיי, מתוך הכוח בחיבור לעצמי והפרידה מחלקים אחרים שבי. בחרתי לבנות מחדש את התשוקה מתוך מקום של לא לוותר על עצמי, על הבנות שלי ועל בעלי. בחרתי להוביל את חיינו לחיי הגשמה ומשמעות מתוך מקום של השלמה ובעיקר מתוך אהבה. מתוך אהבה לעצמי, למשפחתי ולברבור השחור של חיי, ליובל יוצאת הדופן, פורצת הדרך, בעלת ההשפעה מעבר לקשת בענן.

כן , הברבור השחור היה שם תמיד. הוא שם גם היום בכל מקום ובכל זמן. אז יש את החוכמה שבדיעבד, מה הייתי עושה אחרת אם הייתי יודעת? שאלת המיליון. אני לא ידעתי אחרת אבל היום אני יודעת שלא הייתי עושה כלום אחרת.

האם הייתי מעדיפה שיובל לא הייתה נולדת, כדי לחסוך ממני את הצער האיום, זה ששוכן לו תוך החזה, זה שמלווה כל נשימה, כשכל שאיפה חייבת להתחלק בין השבר השמאלי לזה הימני שבתוך הלב שלי? האם הייתי מונעת מיובל לבחור בחיי הגשמה מלאה? האם הייתי שומרת אותה קרוב אליי בתוך בועה שקופה, מאחורי כפפות ומסיכה שלא תזדהם, שלא תיפגע, שלא תעזוב אותי ואת חייה מאחור?

יובל נפטרה מאושרת, מלאה בהגשמה. יובל חייתה את חייה כפי שהיא בחרה. אני חיה את חיי בלעדיה בהשלמה. בהשלמה שבידיעה, שבכך שאפשרתי ליובל להיות מי שהיא בחרה להיות, לנהל את חייה באופן בו היא בחרה לנהל אותם, הענקתי לה את האושר העילאי והמושלם, בדיוק כמו האושר העילאי והמושלם שיובל העניקה לי בחייה, בבחירה שלה בי כאמא שלה.

תודה לך יובל על היותך הברבור השחור שלי. היוצאת מהכלל. תופעה אחת למיליון.

ברבור שחור