הבלוג של חיים ניר

nirn57

הנני בן 56, תושב כוכב-יאיר, נשוי ואב לשתי בנות בנות 18 ו-19. מורה לאמנות במשרד החינוך בבוקר, ואחר הצהריים מדריך בחוגים למצויינות. חובב כתיבת מאמרים וספרי ילדים ומבוגרים, ריצה, רכיבה על אופניים וחוש-הומור עדין.

עדכונים:

פוסטים: 48

החל מאוקטובר 2016

בורות= בערות :

בערות היא היעדר ידע והשכלה בנושאים חשובים.

מהם הנושאים החשובים?

מובן שהאדם עצמו מעניק חשיבות לנושא כזה או אחר.

 האם יש נושא אחד משותף למרבית בני-האדם?

הפלא ופלא! יש נושא אחד כזה המשותף לכולם!

הסבל, או הימנעות מהסבל.

מגיל ינקות לומד העולל מה נעים לו ומה לא.

מה שדוקר, הוא נמנע ממנו, ומה מדגדג הוא מתקרב אליו.

גם אנוכי, בגיל 56.5, עדיין  פועל לפי העיקרון הזה.

אבל בשנים האחרונות חל שינוי מסוים: למשל באוכל. אתמול אכלתי חסה מרירה. בעבר הייתי זורק אותה לפח, אולם היה במרירות משהו נעים, למרות אי-הנעימות.

בתור מכור למתוק, למדתי גם ליהנות ממרירות(שוקולד מריר 70 אחוז קקאו…).

ברגע שאנחנו מכירים בסבל, אנחנו יכולים לנקוט בשתי שיטות:

האחת להילחם בו, והשנייה להתיידד אתו.

בהנחה שהכול זמני, הרי שהאיום מהסבל יורד, כי אני יודע שהוא יחלוף מתי-שהוא.

ברגע שאני מודע לכך שהסבל מוסר לי ‘מסר’ כלשהו על עצמי, הרי שאני יכול להתייחס אליו כאל “מודיע בשער”. הסבל מסמן לי היכן ומתי עלי לבדוק את תחושותיי.

לאחר שהכרתי בקיומו של הסבל, הרי שהגיע השלב הבא:

פרוק הסבל למרכיביו:

  1. הסבל “הגס” הכולל כאבים גופניים חזקים, מחלה וכו’.
  2. הסבל “העדין” הכולל תחושות של אי-נעימות, בלבול וכו’.

כעת נותר לנו השלב האחרון, והוא עקירת הסבל. הכיצד?

התודעה כבולה במחשבות שלנו, ובעיקר במחשבות השליליות שלנו. ברגע שלומדים לקבל את ה”יש” “כאן ועכשיו”, ומפסיקים להילחם ב”מציאות”, אלא יוצרים “מציאות חדשה” בתודעה, הרי שהגענו לשלב החשוב:

התמרת התודעה

התודעה נחשבת בבודהיזם כשור משתולל. עלינו ללמוד לרסן את השור, כלומר את התודעה שלנו.

שחרור התודעה

עלינו ללמוד להתיר את התודעה מכבליה:

מחשבות עוכרות, מחשבות שליליות, שלא מאפשרות לנו לחשוב ולהרגיש בצורה מאוזנת. תודעה עכורה משולה למים עם בוץ. עלינו להמתין עד שהבוץ ישקע, ואז המים יהיו שוב צלולים כהווייתם.

הבוץ, הן המחשבות השליליות שלנו, הן על הסביבה, והן על עצמנו.

תרגול התודעה

יש לתרגל את התודעה , בדיוק כמו ספורטאי המתרגל את גופו באמצעות תרגילי מתיחה ותרגילי שחרור והרפיה.

רצוי להשקיע 70 אחוז בתרגול התודעה, ושלושים אחוז בתרגול הגוף.

היצמדות או הימנעות

אילו שתי התגובות הטבעיות שלנו:

אנו נצמדים לדברים נעימים לנו, ומתרחקים, כלומר נמנעים מדברים שאינם נעימים לנו.

עלינו להגיע למצב של “הימנעות מההיצמדות” ו”הימנעות מההימנעות”, כלומר עלינו לאפשר לתודעה לאפס את עצמה, כלומר להיות במצב של “שלווה”, של שקט.

כיצד עושים זאת?

תרגילי נשימה עמוקה, המכניסה חמצן רב לגוף, מצד אחד, והתמקדות במחשבות החולפות מצד אחר.

ההתבוננות במחשבות המטרידות, החולפות מאפשרת לנו בסופו של תהליך להיכנס למצב של ‘אין מחשבות’.

ה’ריק’ הזה, ה’כלום’ הזה, מאפשר להיכנס למצב של רגיעה יחסית.

אם מצליחים להתרכז במשך כמה דקות, הרי שהורדנו את החרדה והלחץ לרמות סבירות, וכך אנו יכולים להתמודד עם הלחצים ‘החיצוניים’ של העולם, בתר רגישות ו’הצלחה’.

 

עוד מהבלוג של חיים ניר

"רחבת הפייסבוק שלי..." 24/10/16, 10:07

אני חש ב"רחבת הפייסבוק " שלי כמו ברחבת הריקודים. אני עושה תנועות ריקוד, ואנשים מתבוננים. גם ברחבת הריקודים, אני משתדל לתפוס את מרבית תשומת-הלב. אני רוקד ומשתולל, ממש מכל הלב. בחתונה האחרונה שהייתי, חלקו שתייה חריפה, כנהוג...

תגובות

פורסם לפני 3 years

שלום עולם!

ברוכים הבאים לבלוג החדש שלי!...

תגובות

פורסם לפני 3 years

"העולם המקביל של הפייסבוק" 4/11/2016

בשלושה וחצי השבועות האחרונים, שגם היו הראשונים שלי בפייסבוק, "צברתי" 2537 חברים. בעולם המדעי קיים המושג "יקום מקביל", המתאר עולמות המתקיימים במקביל לעולם "שלנו". מבחינת התודעה שלנו, קשה לדמיין עולם נוסף לשלנו, בדיוק כמו שקשה...

תגובות

פורסם לפני 3 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה