הבלוג של נירה פרי

לשנות כיוון

נירה פרי ,מאמנת אישית ומאמנת קבוצות מתמחה בהעצמת נשים במעגלי החיים .חברת לשכת המאמנים ,בלוגרית ,לוכדת רגעים ,חולמת ציורים :) מחייכת לחיים

עדכונים:

פוסטים: 137

החל מפברואר 2011

שתי תערוכות חדשות במוזיאון האיסלם בירושלים. תערוכת ערבסק המתמקדת באורנומנטים שקשורים בערבסק ותערוכת :חילוף חומרים: זהות מזרחית וערבית בעיצוב צעיר עכשווי . שתי התערוכות מזמנות למבקרים התבוננות בנקודות המבט של אמנים יהודים וערבים. תערוכות מאתגרות שמעלות הרבה שאלות וגם פעילות מאתגרת לילדים בתערוכת הערבסק

22/01/2018

trof4

צילום :נירה פרי   מנהל מוזיאון האיסלם נאדים שיבאן

השמים האפורים  בתל אביב לא רמזו על השמש שתלווה אותנו  בסיום סיור העיתונאיים במוזיאון האיסלם בירושלים.

האור הזה  כל כך התחבר לי לתחושת ההתרגשות שלוותה אותי בסיור בשתי התערוכות החדשות שמוצגות במקום: “ערבסק עכשווי” ו “חילוף חומרים”. אומנות עושה לי את זה והחוויה של למידה מעצימה אצלי את ההרגשה.

ערבסק עכשווי

אוצרת: תמר גיספאן – גרינברג

1 שי הלוי

צילום: שי הלוי

תערוכה שבמרכזה עומד ה”ערבסקעיטור מרכזי ושכיח בתרבות האסלאם שהופיע לראשונה במאה ה- 10.  את הערבסק  פוגשים בארכיטקטורה, בטקסטיל, באיורי ספרים (בעיקר בקוראן), בכלי מתכת, בכלי חרס ועוד

אמנות העיטור המוסלמי, הערבסק, נחשבת לבעלת תפקיד רוחני מרכזי בתרבות האסלאם שנועדה לשרת את הפולחן הדתי. לפי האסלאם, הערבסק מבטא את המבנה המופלא והמורכב של העולם ואת שלמותו ההרמונית.

כיום מזהים שלושה טיפוסים של ערבסק: צמחי, גאומטרי וקליגרפי שבאים לידי ביטוי בדפוס או דגם ליניארי שחוזר על עצמו ומתפשט עד אינסוף. הדגם הממלא שטחים נרחבים מתאפיין בהרמוניות ובאיזון מושלמים, בדחיסות, בחזרתיות ובצבעוניות עזה. אין לו התחלה, אמצע וסוף, ואין בו ימין-שמאל, למעלה-למטה, מרכז ושוליים או כל היררכיה.

המטרה של התערוכה לבחון אורנמנטים שקשורים בארבסק.

בתערוכה מציגים אומנים מקומיים ישראלים ופלסטינים עבודות שרובן נעשו במיוחד לתערוכה הנותנות פרשנות עכשווית לעיטור תוך שהם יוצקים לו תכנים ביוגרפיים, פוליטיים ומגדריים.

העבודות בתערוכה מצביעות על שתי גישות שונות של האמנים לערבסק. רוב האמנים הישראלים מתייחסים אל צורתו של הערבסק והאסתטיקה שלו כמה מהם מציעים לו חלופה ואחרים יוצרים לו הקבלות פנים-תרבותיות ובין-תרבותיות.

האמנים הפלסטינים לעומתם, מזהים את הערבסק עם תרבות האסלאם השמרנית, רואים בו סמן של הסמכות הפטריארכלית שבבסיסה ורותמים אותו ביתר חופשיות למטרות מחאה חברתית, מגדרית ופוליטית או לתיאור עוולות.

בין העבודות בתערוכה:

TROF2

צילום:  ניר פרי    האוצרת:תמר גיספאן – גרינברג והאומן דוד זליכה על רקע יצירתו של זליכה 
 

מיצב הווידאו והסאונד שיצר דור זליכה לוי “לולאות” המקדם את פני הנכנסים.

 שמענו מדוד אמן  הווידאו והסאונד על יצירתו. המיצב מגיב על אינסופיותו של הערבסק ועל היותו נטול היררכיה – בלי התחלה או סוף –  ומבקש ליצר חוויה מקבילה לחוויית הצפייה בערבסק המכסה שטחים ארכיטקטוניים גדולים. הסאונד בעבודה מורכב מדגימות של מוזיקה אתנית אוריינטלית ועממית שמנוגנת במחזוריות ומלווה במניפולציות דיגיטליות. שני שירים נבחרו למיצב מהם נלקחו קטעים ששולבו. הווידאו מתבסס על מערכת של מקרנים ומצלמות שיוצרים יחד דימוי מחזורי המבוסס על דגם גאומטרי ומושפע מתנועות המבקרים בחלל.  בכל רגע משהו משתנה החוויה שלי כצופה  היתה חוויה  של תנועה, והליכה לאיבוד בתוך החללים שבין הצורות .

2דיש

צילום: שי הלוי

היצירה של האמנית רובא סלמה  משלבת בקליגרפיה מעוטרת משפט בוטה שנזרק כלפיה ברחוב בעת רכיבה על אופניים בתרגום : ‘איך מרגיש לך שם מלמטה” הקליגרפיה המעוטרת המורכבת היא למעשה משפט ברוטאלי שנאמר כלפי האמנית ברחוב .

הכתב הערבי הנושא בחובו ברכה עבור המאמין ואופן כתיבתו העיטורית, הוא עבורה אמצעי בקורתי כנגד אמירות סקסיסטיות “הנזרקות” ברחוב כלפי נשים ובכללן הנשים הערביות. אמירות אלו שהן פוגעניות ומשפילות עומדות בסתירה אל מול התרבות הדתית השמרנית.

5דישן

צילום: שי הלוי

היצירה של האומן מחמוד קייס “הכיפה 5″ היא מיצב פיסולי דמויי כיפה בגובה 2.5 מ’ ובקוטר 4.5 מטר, המבוסס על הערבסק הגאומטרי. כיפה משמשת בתרבויות שונות לקירוי חללים גדולים בעלי חשיבות טקסית-דתית. המבנה המעוגל שלה מסמל שמיים, שלמות, נצחיות ואינסוף. קייס בוחר בצורה הזאת המזוהה מאוד עם תרבות הבנייה המוסלמית ומציע למבקרים לחוות מקרוב את איכויותיה אם כי בו-בזמן הוא יוצר התקה והזרה שלה כשהוא מציב אותה במרכז החלל מנותק ממבנה דתי.  ויש כמובן את הסמליות של כיפה שמוצגת בירושלים.

לסיכום

תערוכה שמאתגרת את החשיבה כל אחת מהיצירות מעוררת שאלות.

ההבדלים בגישות  של האמנים הישראלים והפלסטינאים  מעניינים.

משתתפים: איה בן רון, אניסה אשקר, דור זליכה לוי, דנה לוי, יואב רבן, מחמוד קייס, רובה סלמה, רימה ארסלנוב.

18/1/18 – 7/4/18

 

 

חפש את המטמון בתערוכה ערבסק עכשווי

 

noam

צילום: נועם פיינר

הפעילות תתקיים בימי חמישי ושבת בין 2/2/18 –8 17/3/1 

הפעילות כוללת חפש את המטמון לכל המשפחה בתערוכה , סדנאות לילדים ולהורים והכל במחיר הכניסה למוזיאון.

באמצעות משימות קצרות וחווייתיות יתבוננו המשתתפים על הערבסק כפי שהיא באה לידי ביטוי באמנות העכשווית, יחשפו את הרמזים בדרך מפתיעה, ימצאו את המטמון ויזכו במתנה!

לצד פעילות זו תתקיים סדנת יצירה מקורית להורים ולילדים בה יתנסו המשתתפים ביצירת כוכב ערבסק . כמו כן תתקיים סדנת יצירה לקטנים – ערבסק מסתובב.

לעוף על המוזיאון

משחק משימות נושא פרסים בגלריות המוזיאון השונות. מורידים את אפליקציית המשחקים של המוזיאון ויוצאים למשחק משימות בגלריות המוזיאון השונות, המשחק בנוי משלושה שלבים וכל שלב מזכה את המשחק בנקודות מי שמגיע לרף נקודות מסוים זוכה בפרס!

הפעילויות יתקיימו ב:ימי חמישי בשעה 16:30, ימי שבת בשני סבבים בשעה 10:30 וב 12:00

הפעילות מותאמת להורים ולילדים בגילאי 6 – 11

חילוף חומרים: זהות מזרחית וערבית בעיצוב צעיר עכשווי   (Metabolism)

  אוצרים: יובל סער ואורלי עמרמי

r52

 

עדי קרני רקמה מונפשת   צילום רונן זיאן

העבודות בתערוכה חילוף חומרים: זהות מזרחית וערבית נוצרו ביוזמת מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל. בתערוכה מבחר עבודות של מעצבים צעירים העוסקות ביחסי הגומלין התרבותיים והאסתטיים שבין המזרח למערב, בין ערבים ליהודים, בין ישראל לאירופה, בין המזרח התיכון לישראל ובין הערבית לעברית.

העבודות נוצרו במגוון רחב של פלטפורמות ומדיומים מהתחומים תקשורת חזותית,  אופנה, טקסטיל ועוד, וממגוון רחב של חומרים, מנייר, דרך בד ועד מתכות. מנעד נקודות המבט והמוצא של היוצרים רחב וכולל עבודות הקשורות לקישוט הגוף, לבית ולמשפחה, לסביבת המגורים, למוצא, לעם וללאום.

הרציונאל לתערוכה

בשנים האחרונות אנו עדים למספר הולך וגדל של מעצבים שהושפעו מהשינויים שמתרחשים בחברה הישראלית סביב שאלות של שייכות, זהות, מוצא, מגדר, לאום ועוד.

אחת הסוגיות הדומיננטיות שעולה מעבודותיהם של מעצבים אלו היא הזהות המזרחית, בין אם בהשוואה לתרבות האירופית, בין אם ביחס לתרבות הערבית – או בשמה ״המעודכן״: תרבות ים-תיכונית או מזרח־תיכונית.

בעבודות אלו ניכרת השפעה של אורנמנטיקה ערבית, של אותיות ערביות ושל קליגרפיה ערבית, ולעיתים אפשר למצוא מבעד לאסתטיקה שלהן גם מסרים חתרניים שאינם עולים בקנה אחד עם השיח הציבורי הרווח בישראל.

בין העבודות:

6יאו

״תוכנית רקמה״ יצירתה של הזאר גראבלי  הכוללת קולקציית כאפיות וגלביות מודפסות בדפוס משי ורקומות ברקמה ידנית אדומה. הקולקציה מעניקה פרשנות חדשה ומרעננת לכאפייה ולכפתן המוסלמיים המסורתיים, המשויכים לעולם הגברי, ומנגישה אותם לעולם הנשי.

10שגשר

צילום :  אחיקם בן יוסף

״ערבסקה חשמלית״ עבודתו של הדר תדהר שכוללת שלושה מוצרי חשמל – גוף תאורה, מאוורר תקרה ומערכת שמע – שעוצבו בהשראת האמנות האסלאמית, מעין תרגום תלת־ממדי בן זמננו לערבסקה המסורתית.

11תומר

צילום:תומר זמורה

״ערבי-מערבי״ של אוהד חדד והלאל ג׳בארין. שיחה בין שני חברים, ערבי יהודי וערבי מוסלמי, המתבטאת בתצלומים מבוימים, טקסטים קצרים וחפצים עמוסים בייצוגים, סמלים ודימויים לאומיים, פוליטיים, חברתיים, דתיים ועדתיים. תהליך השיחה הפך לספר המסכם ארבע שנים של חברות.

נוע12

מעשייה מאוירת לסיפור העממי ״סמירה רמידה״, יצירתה של המאיירת נועה שניר. גרסת יהודי מרוקו לסיפור סינדרלה. הסיפור, המתכתב עם הפורמט המוכר של סינדרלה, קיבל ברבות השנים חיים משל עצמו ממספרות הסיפורים המרוקאיות, והוא חצוף ואלים ולא שגרתי בנוף סיפורי הנסיכות.

לסיכום

כל עבודה מביאה נקודת מבט מעניינת על התרבות שצומחת כאן במזרח התיכון הנוכחי ומעוררת הרבה שאלות לגבי העיתוי ללגיטימציה לתרבות כזאת , המחיר , החזון ועוד.  מעניין ומרגש לראות את הנגיעות בתהליך שנמצא בראשוניות.

משתתפים: אמיר צובל, גילעד בר, הדר תדהר, הזאר גראבלי, הלאל ג׳בארין ואוהד חדד, הלית כולני, טל לוי, לירון לביא טורקניץ׳, נואל ערפאת, נועה שניר, עדי קרני, עומרי אברהם, שני דבורה.

 

8.12.17 – 7.4.18

המוזיאון לאמנות האסלאם

רחוב הפלמ”ח 2 ירושלים

טלפון: 02-5661291

www.islamicart.co.il

שעות פעילות המוזיאון:

שני – רביעי : 10:00- 15:00

חמישי: 10:00- 19:00

לינק לסרטון הקמת המיצב של מחמוד קייס: https://youtu.be/dKXqNs38hPo

טיזר לתערוכה ערבסק עכשווי: https://youtu.be/T2ENvnqoaHw

טיזר לתערוכה חילוף חומרים: https://www.youtube.com/watch?v=clZhRnxCceU

 

שלכם ובשבילכם,

נירה פרי

בלוגרית בסלונה , מאמנת המתמחה באימון נשים

 

עוד מהבלוג של נירה פרי

תצוגה מקדימה

"סליחה על ההפרעה" – מופע שפותח זווית אחרת להסתכל על הפרעה נפשית

  מופע הסטנד – אפ "סליחה על ההפרעה" מפתיע, מעצים ומאתגר אותנו החברה לצאת משבלונות וסטראוטיפים ולהמשיך לכוון את העדשה דרכה אנו מסתכלים על  בריאות הנפש, התמודדות עם בעיות...

תצוגה מקדימה

בן ושרה – הצגה המבוססת על סיפור אמיתי

צילום: אילנה בן יעקב "בן ושרה", הצגה המבוססת על סיפור אמיתי שהתרחש בארה”ב, היא מחזה ראשון שעולה לבמה של המחזאית אילת סלומון-עקיבא. בן, בחור נוצרי אמריקאי, ילד פרחים המאמין...

תצוגה מקדימה

"דבר אלי בפרחים" - קאברט מוזיקלי שתאהבו

היה לי העונג להשתתף בערב הגאלה החגיגי של הקאברט המוזיקלי: ”דבר אלי בפרחים" המבוצע על ידי זמרת, שחקנית צעירה ומוכשרת, נעמה פרידמן, בוגרת טרייה של בית צבי. נעמה הגישה מופע...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה