הבלוג של Geektime

Geektime

גיקטיים (Geektime) הוא בלוג הטכנולוגיה הגדול והמוביל בישראל, הפונה לקהילת הטכנולוגיה והסטאטראפים בישראל ומספק חדשות, עדכונים וכתבות בנושאים מגוונים בתחום הטכנולוגיה בעברית. בסלונה מתארח גיקטיים באמצעות פוסטים ייחודים... +עוד

גיקטיים (Geektime) הוא בלוג הטכנולוגיה הגדול והמוביל בישראל, הפונה לקהילת הטכנולוגיה והסטאטראפים בישראל ומספק חדשות, עדכונים וכתבות בנושאים מגוונים בתחום הטכנולוגיה בעברית. בסלונה מתארח גיקטיים באמצעות פוסטים ייחודים שראו אור באתר וכוללים תוכן פחות מקצועי וקצת יותר קליל, העוסק בסוגיות מעניינות שנוגעות לשיח הציבורי טכנולוגי

עדכונים:

פוסטים: 119

החל מאוגוסט 2012

חברת הסטארטאפ הישראלית Engie מאפשרת לכם לדעת הכל על תקלות ברכב, מצב התחזוקה והביצועים שלו, ואפילו לקבל הצעות מחיר ממוסכים ולהזמין טיפול מתוך האפליקציה. גם השירות וגם התקן הניטור ניתנים בחינם, והראשון להשקיע בה הוא אורי לוין, ממייסדי Waze

הכל תקין. מקור: גיקטיים

הכל תקין. מקור: גיקטיים

הפוסט נכתב על ידי יניב אביטל

אתם נוסעים ברכב כשלפתע נדלקת לכם נורה עם סימן קריאה או Check Engine. עכשיו, מתחילות לעלות לא מעט שאלות. מה לעשות? לעצור מייד? לפנות למוסך? ואם כן, איזה מוסך? ואיך תדעו שהוא מטפל רק בתקלה ולא ‘דוחף’ לכם תיקונים לא נחוצים? והצעת המחיר שלו – האם היא הוגנת? ובכלל, כמה כסף אתם מוציאים על דלק, תחזוקה שוטפת וטיפולים? לא מעט סימני שאלה עבור מוצר כל-כך יקר כמו רכב, שעולה לנו עשרות אלפי שקלים (ויותר) כהוצאה חד-פעמית ועוד הוצאות חודשיות של אלפי שקלים. סטארטאפ ישראלי צעיר בשם Engie (אנג’י) מבטיח לתת לכם את כל המידע ולחסוך לכם לא מעט כסף על הדרך.

רכיב ניטור בחינם

לא הרבה יודעים אבל כל רכב משנת ייצור 1996 והלאה מצוייד במערכת OBD או On-board diagnostics, מערכת שמספקת אבחנות ונתונים של שלל מערכות בתוך הרכב ביניהן תקלות במנוע, תקלות גנריות ותקלות ספציפיות של יצרנים שונים, נתוני צריכת דלק, ביצועים, פליטת מזהמים ועוד. Engie מציעה למשתמשים רכיב ניטור (בתקן OBDII) שמקשר בין מחשב הרכב לסמארטפון ואפליקציה ייעודית, שיודעת לקרוא את הנתונים ומתרגמת את הקודים והפרמטרים הטכניים לשפה ידידותית ופשוטה.

כרגע, בשלב הבטא, מציעה Engie למשתמשים את רכיב הניטור בחינם, כשבשלב מאוחר הוא יוצע ללקוחות תמורת תשלום סמלי בלבד. בכל מקרה, בחברה מבטיחים, כי השירות עצמו יישאר תמיד חינמי עבור המשתמשים.

איתור תקלות, מעקב אחרי ביצועים ובעתיד גם ניבוי של תקלות

כדי להתחיל להשתמש בשירות, עליכם להוריד את האפליקציה שזמינה כרגע רק למשתמשי אנדרואיד, להירשם ולהכניס את הכתובת למשלוח של רכיב הניטור. לאחר שתקבלו בדואר את הרכיב, תוכלו להתחיל להשתמש בשירות. בחברה מבטיחים שיעשו מאמץ שהרכיב יגיע תוך 7 ימי עסקים, אולם, זמני המשלוח תלויים בדואר ישראל (אגב, אנחנו הופתענו לקבל את הרכיב יום אחד בלבד לאחר ההזמנה).

לאחר שתחברו את רכיב הניטור לשקע המתאים ברכב, בפעולה פשוטה שאורכת מספר שניות ולא מצריכה ידע טכני, הוא יתחיל לשדר נתונים בעזרת Bluetooth לאפליקציה של Engie; ראשית הוא יבצע סריקה ראשונית של מחשב הרכב, ולאחר מכן, מעקב שוטף של נתוני הרכב.

במקרה של תקלה באחת מהמערכות שמנוטרות על ידי האפליקציה, תקבלו התרעה מיידית. אם גם מדובר בתקלה שדורשת טיפול מיידי במוסך, האפליקציה תאסוף עבורכם הצעות מחיר לתיקון של התקלה הספציפית הזו ממוסכים באיזור שבו אתם נמצאים. בין המערכות ש-Engie יכולה לנטר תוכלו למצוא את המצבר, אלטרנטור, בעיות במערכת השמן (לחץ, טמפרטורה), תקלות במערכת החשמל כמו תאורה ולוח המחוונים, תקלות במערכת התמסורת, בעיות זיהום אוויר (שיכולות להכשיל רכב בטסט) כמו ממיר קטליטי וחיישני חמצן, מערכות קירור ותקלות במערכות הבטיחות השונות של הרכב כמו ABS, כריות אוויר ו-ESP.

כרגע, עובד השירות רק עם מוסכים באיזור תל אביב רבתי, אולם בחברה מבטיחים שהשירות יורחב בהדרגה לאיזורים נוספים בארץ.

אבל לא רק תקלות. האפליקציה מבצעת גם מעקב קבוע אחרי שגרת הטיפולים של הרכב שלכם, ותזכיר לכם כשיגיע הזמן לטיפול. במקביל תספק לכם האפליקציה דיווח על צריכת הדלק האמיתית של הרכב שלא פעם שונה מהותית (לרעתכם כמובן) מהצריכה שמציג יצרן הרכב, ובהדרגה יתווספו נתונים חשובים נוספים כמו מצב השמן-מים (מה יעשו המתדלקים בתחנות הדלק עכשיו?) ואפילו האם הרכב יעבור טסט (בהתבסס על פליטת זיהום אוויר).

בנוסף, בזכות החיבור של ביג-דאטה וחוכמת ההמון תוכל המערכת בעתיד גם לחזות תקלות מראש ולהתריע בפני המשתמש מראש; למשל, אם המערכת תדע שמערכת חשמלית של יצרן מסויים נוטה להתקלקל בשנה החמישית של השימוש או אחרי מספר קילומטרים מסויים, או למשל אם תתגלה תקלה אחת, שבעקבותיה, סטטיסטית מתרחשת תקלה אחרת. כרגע, משתתפים בשירות כאלפיים משתמשים, אולם בחברה מוכנים לקבל עתה עוד אלפים נוספים.

אורי לוין – ממנטור ליו”ר ולמשקיע

שלושת המייסדים. מקור: יח"צ - גמבא צלמים

שלושת המייסדים.קרדיט תמונה: גמבא צלמים

בראש Engie עומדים 3 יזמים צעירים: ירדן גרוס, שמשמש כמנכ”ל החברה; אלון הנדלמן, שמשמש כ-CTO וגל אהרון שמשמשת כ-CMO. שלושתם בוגרי תכנית Zell ליזמות במרכז הבינתחומי בהרצליה, שהותירה חותם כבר על כמה סטארטאפים מוכרים כמו Feex, 24.me, IronSource ועוד. במשרדי החברה בתל אביב עובדים כרגע 8 עובדים, אם כי המספר צפוי לצמוח בעקבות גיוסים שיתבצעו בעתיד.

מי שהחל כמנטור של השלושה במהלך התוכנית, זיהה את הפוטנציאל והפך ליו”ר החברה הוא אורי לוין, מייסד-שותף ב-Waze, שנמכרה לגוגל ומשקיע ב-Feex, Moovit ו-Zeek. נראה כי הקונספט של Engie מתאים בדיוק לקונספט המשותף של כל החברות בהן שותף לוין, כלומר זיהוי מדויק של צורכי הלקוחות, ומתן שירות שהוא בעל ערך ממשי, ויכול לחסוך להם כסף וזמן רב, ללא תשלום פרמיה מצידם.

אז עד כמה מעורב לוין בחברה? בראיון לגיקטיים מסביר לנו גרוס, מנכ”ל החברה, שהם עומדים בקשר קבוע ורציף איתו ולומדים ממנו המון. לדבריו, הם מביאים את הדרייב, והוא מביא ניסיון והבנה עמוקה של הצרכן וקשרים רבים שטיפח עם השנים. אולם בצד הניסיון והקשרים שמביא איתו לוין, הוא גם הביא איתו את השקעת הסיד הראשונה והיחידה של החברה ועוזר להם בגיוס סבבה ההשקעה הראשון.

גרוס מסביר לנו שהשלבים המהותיים הבאים של החברה יהיו השקת גרסת אייפון של האפליקציה שצפוייה להתרחש בפברואר וכן, מהלך של התרחבות לארצות הברית שצפוי להתרחש באיזור הרבעון השני של 2015. כחלק מהמהלך הזה אף יעבור גרוס לסן פרנסיסקו ויחל בהקמת הפעילות של החברה שם.

השירות תמיד יינתן חינם למשתמשים, אז מאיפה הכסף?

התקן הניטור של Engie. מקור: גיקטיים

התקן הניטור של Engie. מקור: גיקטיים

אנחנו שואלים את שאלת מיליון הדולר (ולפעמים הרבה יותר) – כיצד החברה מתכננת להרוויח. בחברה לא מתחייבים כרגע לספק תשובה מדויקת ומתמקדים בעיקר במאמצים להגדיל את מאגר המשתמשים והמוסכים שלוקחים חלק בשירות. על פי גרוס ואהרון, ברגע שירגישו שלמים עם השירות, אז יוכלו לפתח את דרכי המוניטיזציה. ההערכה שלנו היא שלפחות בשלב הראשון תיהנה החברה מהעמלות שתיגבה מהמוסכים ומנותני השירות על כל טיפול שייעשה דרכם. אולם חשוב לזכור שהמשחק של החברה הוא במגרש חוכמת ההמון והביג-דאטה, מה שיאפשר לחברה ליהנות מאוצר יקר ערך של נתונים ששווים כסף רב. כך למשל תדע החברה איזה דגם של איזו יצרנית נוטה להתקלקל יותר מהממוצע; מתי מתחילות להופיע תקלות בכל דגם; לאיזה דגם יש מערכת חשמל שנוטה להתקלקל; מהי צריכת הדלק המדוייקת לכל דגם (ולא בתנאי מעבדה) ועוד. לכן, בהתחשב בבכמות הנתונים העצומה שתצטבר בשרתי החברה, לא ניתן לפסול גם הכנסות משיתופי פעולה עם חברות ביטוח, יצרניות רכב, חברות ליסינג והשכרת רכב ועוד.

ואם אנחנו בענייני איסוף נתונים – האם אין חשש לפגיעה בפרטיות שלנו הנהגים? הרי לכאורה יכול להיות מצב שבו חברת הביטוח שלנו תדע שאנחנו נוהגים במהירויות גבוהות מהמותר ותייקר לנו את הפוליסה בהתאם; אולם אהרון מרגיעה אותנו שאין שיוך בין הרכב לפרופיל הנהג. לדבריה, קיימים פרופילים של כלי רכב, לא של אנשים. מידע אישי מועבר רק למוסכים, כדי להזמין טיפולים, ורק לאחר שהמשתמש מסכים לכך. ומה לגבי אבטחת מידע? עם הפיכתן של מערכות הרכב לחכמות יותר ומקושרות יותר, כך עולה רמת הסיכון של פריצה או השתלטות של האקרים. מהחברה נמסר כי הם מייחסים חשיבות רבה לאבטחת מידע של המשתמשים  ונוקטים בצעדים הנדרשים.

לטעמנו, ההתקן הקטן יכול לחולל מהפכה של ממש בכל מערכת היחסים שבין המוסך לבעל הרכב; הוא יכול להביא לשקיפות בטיפולים ובמחירם, למנוע את החשש (המוצדק לא פעם) שבכניסה למוסך מפני הלא-מודע, ובעיקר להעלות את המודעות של בעל הרכב למתרחש במכוניתו, מבחינת ביצועים, תחזוקה ועלות כספית.

בפני Engie עומדות לא מעט מהמורות בדרך: המודל העסקי שעוד לא ממוקד, סוגיות כמו פגיעה בפרטיות המשתמשים ואבטחת מידע וגם סכנה לשירות לקוי מצד המוסכים למשל. מכיוון שקיימים כבר מכשירי ניטור ואפליקציות, לדעתנו, החברה חייבת לבדל את עצמה  ולא להפסיק לייצר תובנות ופיצ’רים חדשים לטובת הנהגים, שמבוססים על היתרון שלה: חוכמת ההמונים והביג-דאטה. אם יצליחו המייסידים לעשות את זה, Engie יכולה להגיע רחוק. כמה רחוק? כששאלנו את ירדן גרוס, מנכ”ל החברה, האם הם יכולים להצליח כמו Waze, ענה גרוס מייד: “יותר”. אנחנו בעד.

הפוסט פורסם לראשונה באתר Geektime.

עוד מהבלוג של Geektime

תצוגה מקדימה

הייטקיסטיות מעוררות השראה וסוף שבוע שכולו יזמות

כולנו יודעים כי ישראל היא ה-"Startup Nation" ונמצאת במקום גבוה בעולם (למעשה שני מיד אחרי ארה"ב) בכל מה שקשור ביזמות. לא סתם חברות ישראליות זוכות בתחרויות או למשקיעים מפורסמים. זאת אחת מהסיבות שהחלטנו שהגיע הזמן לערוך אירוע נוסף...

חולצה אחת שהופכת ל-24 חולצות שונות - קמפיין ישראלי חדש כובש את קיקסטארטר

מורף (MORF) הוא מיזם חדש ויצירתי אשר אמנם אינו טכנולוגי, אך קסום לא פחות. מדובר בחולצה אחת אשר ניתן ליצור באמצעותה לא פחות מ-24 אאוטפיטים שונים. שוחחנו עם תמרה סלם, אשר ביחד עם שותפה ברק קירשנר, פיתחו מוצר שביכולתו לחולל מהפכה...

תגובות

פורסם לפני 5 years

מכונת הכביסה הזו לא צריכה חשמל – הכירו את Drumi

זה נשמע כמו פנטזיה של אוהבי קמפינג ומחבקי עצים, אבל מדובר במוצר אמיתי לגמרי: מכונת כביסה שלא צריכה הרבה מים ובעיקר לא צריכה חשמל בתפקיד החשמל – הרגל שלכם. מקור: Drumi הפוסט נכתב על ידי יניב אביטל. יוצאים לקמפינג? גרים...

תגובות

פורסם לפני 5 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה