הבלוג של Netta Doron

צרחנית אינטרנט

בלוג על הורות,דילמות בהורות ונשים.אמא. במקצועי: קידום עסקים ברשת הלינקדאין, בניית נוכחות בלינקדאין לחברות ולפרטיים לאתר המקצועי: http://nettadoron.com/ [email protected]

עדכונים:

פוסטים: 210

החל מאפריל 2010

משרד החינוך מנסה לשכנע אותנו שבאמצעות אולימפיאדת תכנות חביבה משהו פה באמת משתנה. האמנם?

11/12/2015

מדי שנתיים זה קורה. נכנס שר חינוך חדש עם רוח חדשה ומושך לכיוון שלו. בעבר היה זה פירון (“למידה משמעותית”) ועכשיו בנט (“חמש חמש!”). ומה בנט רוצה לקדם? טכנולוגיה, הייטק, תכנות.

אז מה הבעיה?  שעדיין אין לנו חשיבה ותכנון ארוך טווח.  שלמרות כל המשאבים (כספי המסים שלנו) והרצון הטוב, אין תוצאות, כבר דורות.

כל שר חינוך חדש מושך את המערכת להתחיל משהו מחדש, וכך אנו ממשיכים לדשדש מאחורי העולם למרות תקציבי הענק שהמדינה משקיעה במשרד החינוך. זהו כישלון מהדהד,שאולי רק בגלל שמרביתנו שקועים במלחמת ההישרדות היומית שלנו איננו מצליחים לראות.

לתכנת בכיף

הילדה קראה לי בהתלהבות לראות את הקוף שהיא לימדה ללכת במסלול שהיא קבעה לו כדי להשיג את הבננה. אהבתי את הניצוץ בעיניה שהמשחק גרם לה.

במשחק הזה, שהוא למעשה הבסיס לתכנות, הילד מודד את המרחק לבננה ובונה את מסלול הקוף (אחר-כך המסלול מסתבך ונהיה מורכב יותר) בעזרת פקודות ואז לוחץ סנד. במידה וההוראות היו מדוייקות הקוף יגיע ליעד ויתקדם. במידה ולא – על הילד לחזור ולחשב מחדש את ההוראות.

מסתבר שהרבה ילדים משחקים את משחקי הקופים , גם הגדולה שבחטיבה ויש תחרות ארצית .

בסעיף עשייה ויצירה -שאפו על הביצוע למשרד החינוך (תוצר של שת”פ עם קרן רש”י ו IATI) וגם בסעיף המוטיבציה.

אבל האם באמת ניתן להכריז בראש חוצות ש”תלמידי ישראל לומדים תכנות” ? האם הכרזה על אולימפיאדת התכנות הלאומית היא זו שתביא לנו את השינוי?

לי זה יותר נראה כמו כמה מהלכים שבנט, בהיותו איש הייטק, יצר וקידם וקוצר על כך יח”צ. ימים יגידו (שנים,אם נדייק) אם יש בהשקעה הזו ( 6 מליון ש”ח בנתיים)  סיכוי לקצור פירות. אני בספק.

ושני הירהורים שלי בנושא מהלך זה:

  • מדוע זה לא חל על כל בתי הספר? (ע”ע שיוויון – בית הספר צריך להירשם לזה. לא כל בתי הספר נרשמו. ההשתתפות בקרב בתי הספר התיכוניים מועטה).
  • מדוע צריך לעשות  תחרות?

מתוך אתר משרד החינוך:

המשאב העיקרי של מדינת ישראל הוא ההון האנושי שלה. בשנים האחרונות גורמים רבים, ממשלתיים תעשייתיים ואקדמאים, עסוקים בחיפוש אחר דרכים לעודד את תלמידי ישראל ללמוד מקצועות מדעיים וטכנולוגיים. המטרה היא להמשיך ולשמור על יתרונה היחסי של ישראל בתחומי המדע והטכנולוגיה.

אחד האתגרים העולים תדיר הוא מציאת הדרך להעלות את המוטיבציה הרצון והידע של תלמידים בתחום התכנות, תחום המצריך חשיבה חישובית אבסטרקטית ולוגית.

 לסיכום, יש כאן מהלך, חמודי וקטן כזה. בבדיקה אחרונה במערכת של הילדים שלי לא ראיתי שינויים.

אם תשאלו אותי, מדובר בעיקר  במהלך של יחסי ציבור, על מנת שנחשוב שמשרד החינוך עושה  משהו, ומשהו שקשור ב”הייטק” כי זו מילת קסם שמגלמת הצלחה בתוכה.

ללמוד מקוריאה הדרומית

כבר שנים אני עוקבת אחרי מה שקורה בקוריאה הדרומית משום שזו מדינה בעלת תוצאות מדהימות מבחינת הישגיה (חינוך וכלכלה) שהתקדמה מטאורית  וזאת ללא כל משאבי טבע ולצד איום בטחוני מצפון. זה מאוד מזכיר את ישראל ולכן קלה ההשוואה.

בביקורו האחרון של שר החינוך הדרום קוריאני בישראל (מאי השנה) סיפר שהעם הקוריאני הקים מכלום משהו,אחרי המלחמה והשגת העצמאות. הם קיבלו עליהם החלטה לפתח מערכת חינוך עם מודל של צמצום הפערים כמטרה לאומית ובתוך מודל זה מגוייסות שלוש צלעות: המורים, הילדים, ההורים.

והתוצאות אכן הגיעו.

קוריאה הדרומית מדורגת חמישית בעולם ברמת הקריאה במבחני פיז”ה (PISA), במקום החמישי במתמטיקה ובמקום השביעי במדעים. המדינה דורגה ראשונה במבחני ההישגים הבינלאומיים בקטגוריית חשיבה ביקורתית ויכולת ניתוח. במדינה קיימות למעלה מ 400 אוניברסיטאות, שזה יחס של פי 8 יותר לעומת ישראל. המורים נהנים שם מהערכה, שכר מתגמל ומעמד (שכר מורה עשוי להגיע שם ל 77 אלף דולר בשנה).

השוללים יגידו וודאי שמדובר במערכת מלחיצה ואף יותר מדי. ששיעור ההתאבדויות בקרב הצעירים שם גבוה ביותר.

אני מסכימה עם טענה זו, ולכן אני אומרת שיש לקחת רק את הדברים הטובים מתוך מה שהם עושים ולאמץ אותם.

צריך לקחת בשתי ידיים ולאמץ את השיטתיות וההתמדה שלהם! אם נשווה את קוריאה לבן אדם ניתן לומר שהוא שקדן וחרוץ ולא מאוד כישרוני בהכרח, לעומת הישראלי שהוא קריאטיבי ומוכשר אבל “בלי תחת” ללימודים.

דרושה חשיבת ארוכת טווח

embedded by Embedded Video

YouTube Direkt

קוריאה מצטיינת בחשיבה לטווח ארוך ובדבקות במטרה תוך ניתוב המשאבים העומדים לרשותה על מנת להגיע להישגים. ואלה הם רק משאבי האנוש!

זה, לצערי, משהו שמדינתנו, למרות עושרה, נכשלת בו כל שנה מחדש, ואנו נותרים עם מערכת חינוך שמתנהלת ב”שליפות” ושכבר מזמן אינה רלוונטית למציאות חיי ילדינו ולטובת הצלחתם הכלכלית בהמשך חייהם.

 

 

 

עוד מהבלוג של Netta Doron

תצוגה מקדימה

טרנד הטבעונות: פצצה מתקתקת

השבוע הילדה חזרה מבית הספר וסיפרה שהייתה הרצאה בנושא זכויות בעלי חיים וטבעונות. את הקציצה של ארוחת הצהריים היא כבר כמעט לא אכלה. "יש לי ייסורי מצפון", סיפרה. בשאר הימים התזונה שלה טובה מאוד והיא אוכלת כשלוש פעמים בשבוע בשר,...

תצוגה מקדימה

היום שבו הפסקתי להלביש את בתי בורוד

"אלה משחקים לבנות", נאמר לי בחנות הצעצועים. "וכאן של בנים". ברור,חשבתי לעצמי. שהבת שלי תתעניין במכוניות? בלגו? שום אמירה או שום בגד ורוד לא העלו סימני שאלה אצלי. כן,זו הנסיכה שלי, והיא לובשת גם ורוד, המתיקות הזו התינוקית...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

יזמות צעירה מיפו: אלכס ומתי מחזירים את הילדים שלנו לפשטות עם "קיפוד"

לאלכס, מעצבת תעשייתית בוגרת תואר ראשון מהמכון הטכנולוגי חולון היה חלום: לארוז את כל הידע וההנאה שהיא גורמת לילדים, בסדנאות העיצוב והיצירה שלה לכדי מוצר. אלכס עוסקת רבות בעיצוב לילדים , מעבירה סדנאות עיצוב ויצירה...

תגובות

פורסם לפני 5 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה