הבלוג של Netta Doron

צרחנית אינטרנט

בלוג על הורות,דילמות בהורות ונשים.אמא. במקצועי: קידום עסקים ברשת הלינקדאין, בניית נוכחות בלינקדאין לחברות ולפרטיים לאתר המקצועי: http://nettadoron.com/ [email protected]

עדכונים:

פוסטים: 210

החל מאפריל 2010

אם תעודת הבגרות ותואר ראשון כבר מזמן אינם מדד להצלחה בחיים ולא עוזרים לילדינו להתפרנס בכבוד מדוע נמשך מרוץ העכברים בבתי הספר בהובלת משרד החינוך?

30/08/2015

חנויות ספרי הלימוד מלאות בהורים שחווים את רגעי הרכש האחרונים לקראת השנה החדש. ספרים, חוברות עבודה, תיקים, קלמרים ושאר ציוד משרדי נרכשים. בייחוד מתרגשים הורי תלמידי כיתה א’. כמה אני מבינה אותם, הייתי שם! תשנאו אותי, אבל אני אהרוס את המסיבה.  אין קשר בין לימוד והצלחה בבית הספר של 2015 לבין הצלחה בחיים. 

כל שנה מחדש אני סוקרת את מערכת השעות של הילדים שלי. לא משנה אם זו כיתה ג’, ה’, ז’ או ט’. אותם המקצועות. כך מאז שנות ה-70, זמן בו אני זוכרת את עצמי בתור ילדה קטנה במערכת החינוך.

מה נדרשים הילדים של היום במערכת החינוך? לשנן בעיקר, להכין עבודות, להיבחן ולעמוד בעומס בחינות שהמתדולוגיה שלהן לא השתנתה מזה כמה עשורים ולעמוד במבחני ההשוואה התמוהים הקרויים “מיצ”ב”.

אין זכר לפיתוח היצירתיות. אין זכר לפיתוח כשרונות כמו כתיבה, מוזיקה, דרמה, דיבייט, ספורט. לא מלמדים אותם, בעידן שפע המידע, איך לחפש מידע, לפלטר היטב, ואיך לעשות שימוש מושכל בטכנולוגיה ובמידע הקיים. כי המורה מזמן כבר לא מקור המידע, הגוגל החליף אותו.

אז מה עושים במערכת החינוך? ממשיכים לשלוח את הילדים “להכין עבודה” על נושא מסויים ומזהירים אותם שלא יעשו קופי פייסט מהוויקיפדיה.

פה ושם יש הבלחות של קידום מצוינות בנושא  מסויים. ובפרט כאשר מדובר במקצועות הריאליים. אבל זו לא המהפכה, והיא וודאי שלא מקדמת את מרבית הילדים במערכת החינוך.

פשיטת רגל של מערכת החינוך הישראלית

שיטת הלימוד ומערכת החינוך כיום בישראל לטעמי פשטו את הרגל מזמן. הם התגלמות האנכרוניזם. החל משיטות הלימוד, עבור בדרכי מדידת ההישגים, וכלה בדיכוי המוטיבציה והסקרנות הטבעיים של הלומד הצעיר: לחקור, לחפש מידע, ללמוד, לדעת. והרי הם עושים זאת כל-כך טוב כאשר הם מחוץ לכותלי בית הספר.

הצצה קטנה למה שקורה בעולם מיזמי ההייטק מגלה שגיל המעורבים בו הולך  ויורד. כשהם רוצים לשלוט בגאדג’ט מסויים הם ילמדו אנגלית. כשהם ירצו לייחצן מסיבה הם ישווקו ברשת , ובכלל, מה שכל נער ממוצע עושה אחר הצהריים הוא הרבה יותר “החיים” ממעבדת בית הספר המנותקת מהמציאות.

הרשו לי לא להיות פוליטיקלי קורקט. הלימודים ברובם משעממים את הילדים תחת!

לא פלא שרבים ומבריקים מביניהם נחשבים בעלי בעיות קשב. מה הפלא? גם אדם מן היישוב ספק אם היה עומד ביום לימודים ארוך נטול מתודלוגיות לימוד המותאמות לעולמו.

תהא זו רפורמת פירון או בנט, השיטה הקיימת לא עובדת יותר! אין כאן מדינה המתכננת עבור אוכלוסיית העתיד אסרטגיית חינוך ארוכת טווח .ולהוסיף חטא על פשע – אנו נדרשים לשלם תשלומי הורים שערורייתים כדי להוסיף עוד כסף למערכת שלא מספיקה להציע הרבה לילדים שלנו, גם עם תקציב של 42 מיליארד.

מתי תקרה מהפכת המקצועות ומהות בית הספר? 

כשאני מדברת על מהפכה הנדרשת אני מתכוונת לזה: לא יתכן שילדים יסיימו בית ספר בלי שום מיומנויות “ת’כלס”. עם מרוץ ציונים סתמי. עם התעמקות במקצועות שאבד עליהם הכלח.

לא ייתכן שבית ספר יתייחס בחשדנות, שלא לומר בשיפוט שלילי, כלפי מכשירי הטאץ, הרשתות החברתיות ושלא יידע כיצד להתאים עצמו ואת שיטות הלימוד שלו לרוח התקופה שכולה צועקת מזמן דיגיטל. חיפוש המידע השתנה.

הדרך בה אנו לומדים השתנתה. מדוע בית הספר לא השתנה? הרי יש כאן הזדמנות פז לעבור לשיטות לימוד מרתקות, ולהקל בכך אף על המורים.

לא יכול להיות שאנחנו במדינת ישראל לא מסוגלים לתכנן מהלך קדימה לעוד 10 שנה ולדעת שבשנה מסויימת מערכת החינוך תעבור ללמוד דרך ספרים אלקטרוניים.

הילדים שלנו הולכים בבוקר לבית הספר ופוגשים את העידן האנלוגי וחוזרים הביתה לעידן הדיגיטלי. בפרט כאשר מדובר בילדי כיתות א’, ב’, ג’ שממש נולדו לתוך הסמטארפונים, וכפתורי הטאץ’ – לא ייתכן שבית הספר מלמד בשיטות של פעם. ואגב, מצגת פאואר פוינט צנועה במקרן לא נחשבת דיגיטל. נסו יותר בכיוון של לינדה.

גם במקצוע “ערכים” משרד החינוך נכשל

יפה לו למשרד החינוך שהוא מנסה להטמיע את הססמא “האחר הוא אני”. אם כך, מדוע לא רואים בבתי הספר מורים נכים? מורים שחומי עור? מדוע מרבית בתי הספר בהם נתקלתי לא מונגשים?

למה בית הספר, משרד החינוך, לא לוקח על עצמו לשים את הערך “דמוקרטיה” כאבן יסוד , נושא קדוש בו עוסקים מכיתה א’ ובהדגשה, אלא נוטה לעסוק בו רק שעה שיש רציחות בהפגנות או בשאר זמנים קשים? הרי אם יש הגדרה למילה “חינוך” זה זה!

דרושה לנו אג’נדה ארוכת טווח, זה יותר חשוב מכל פרק בתנ”ך או עוד פרק במתמטיקה אם תשאלו אותי!

הכנה לחיים? אל תבנו על בית הספר

והכי נורא בעיני שבית הספר של ימינו, ישראל 2015, למרות כל התקציב הענק, ולמרות כוח האדם המצוין והילדים החכמים לא מצליח לספק לילדים שלנו כלים להצלחה בחיים. האחריות לכך עדיין מוטלת עלינו, ההורים.

לדוגמא: יזמות (בתוך זה אני מחשיבה דרכי חשיבה מחוץ לקופסא), ניהול פיננסי, ניהול ופיתוח עסקי, יחסי ציבור, כתיבה: איך מנסחים וכותבים כמו שצריך, איך להכין פרזנטציה, שפת גוף: איך להציג רעיון ולעמוד בפני קהל (אומנות הפרזנטציה), או: איך לקדד, דימיון, קריאטיביות, יצירתיות, כתיבה יוצרת, כתיבה שיווקית, תסריטאות, להמשיך?

כן, אני רוצה שהילדים שלי יסיימו יסודי, חטיבה ותיכון ויידעו משהו על החיים, וגם איך עושים את זה. זה כל-כך מוגזם לבקש?!

למי שרוצה להעמיק בנושא ובכלל טוב לדעת שאני לא היחידה שמרגישה כך:

קליק לסדרה המצויינת של ערוץ 10 - מצליחנים, גם בלי בגרות: “כיום בית הספר כבר לא רלוונטי למציאות”

הייטק: עוד צעיר שלא היה צריך את בית הספר כדי לקדם את התחביב שלו ולהתקדם.להיפך,מוריו זיזלו בו.

עוד מהבלוג של Netta Doron

תצוגה מקדימה

טרנד הטבעונות: פצצה מתקתקת

השבוע הילדה חזרה מבית הספר וסיפרה שהייתה הרצאה בנושא זכויות בעלי חיים וטבעונות. את הקציצה של ארוחת הצהריים היא כבר כמעט לא אכלה. "יש לי ייסורי מצפון", סיפרה. בשאר הימים התזונה שלה טובה מאוד והיא אוכלת כשלוש פעמים בשבוע בשר,...

תצוגה מקדימה

היום שבו הפסקתי להלביש את בתי בורוד

"אלה משחקים לבנות", נאמר לי בחנות הצעצועים. "וכאן של בנים". ברור,חשבתי לעצמי. שהבת שלי תתעניין במכוניות? בלגו? שום אמירה או שום בגד ורוד לא העלו סימני שאלה אצלי. כן,זו הנסיכה שלי, והיא לובשת גם ורוד, המתיקות הזו התינוקית...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

יזמות צעירה מיפו: אלכס ומתי מחזירים את הילדים שלנו לפשטות עם "קיפוד"

לאלכס, מעצבת תעשייתית בוגרת תואר ראשון מהמכון הטכנולוגי חולון היה חלום: לארוז את כל הידע וההנאה שהיא גורמת לילדים, בסדנאות העיצוב והיצירה שלה לכדי מוצר. אלכס עוסקת רבות בעיצוב לילדים , מעבירה סדנאות עיצוב ויצירה...

תגובות

פורסם לפני 4 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה