הכנסות מהצד? בעיקר הונאה אחת גדולה

בחורה עם מחשב נייד

שיווק רשתי, האם זו הכנסה לגיטימית או הונאת פירמידה גדולה? היום הכרתי לראשונה את חברת BHIP. יכול להיות שחלקכן שמעתן את השם הזה בעבר או ראיתן את הכתבות עליהם. אני לא הכרתי אותה. זכרתי שבתקופת האוניברסיטה לפני 10 שנים דיברו על חברות פירמידה ועל כמה כדאי להתרחק מהם מהר. אבל לא חשבתי שהחברות האלו עדיין קיימות.

אני הרבה פעמים רואה הודעות בפייסבוק או בתגובות לכתבות שאומרים "אם תרצו הכנסה נוספת פנו אליי", "כל מי שרוצה הכנסה נוספת להגיד אני", ותמיד ידעתי שזה בולשיט. אבל נראה שיש כמה ששיכללו את השיטה יותר: בפייסבוק מישהי הציעה זאת כמודעה לגיטימית של חיפוש עבודה במשרה חלקית, ואני מילאתי את הפרטים שלי וככה בחורה שנקרא לה מורן (שם בדוי) התקשרה אליי. מורן הציגה את עצמה והיא אמרה שהיא מחפשת אנשים לעבודה של שיווק ברשתות החברתיות, עבודה שאמורה לקחת שעתיים ביום וכך אוכל להרוויח תוספת הכנסה של 2000-4000 ש"ח. לי זה היה נשמע לגיטימי. שאלתי אם זה משהו מפוקפק היא אמרה שברור שלא. שאלתי אם נדרש לזה כסף, היא אמרה שמפגש המשך יהיה מאה שקל ואולי אחר כך תלוי בכמה אני רוצה להתקדם. התחלתי מעט לחשוד אבל הסתקרנתי. היא אמרה שאם זה מעניין אותי שאני אבוא להדרכה בהרצליה.

וזה מה שעשיתי. בעיקרון ביקשו ממני להגיע בזמן אבל כנראה שכבר אז הריח לי משהו לא רציני ואני איחרתי ב-10 דקות. אולי טוב שכך. היה להם קצת בעייתי שאכנס באמצע אבל הכניסו אותי לאחר הקדמה קצרה שלא מדובר בכסף מהיר אבל אם בכל זאת משקיעים ניתן להגיע להישג יפה (פחות או יותר מה שהבנתי). אז נכנסתי לחדר סגור בו ישבו 8 אנשים על כיסאות מקשיבים להדרכה של מורן הנעזרת במצגת. למען האמת זה לא היה ממש הדרכה. אלא יותר נכון דיבור על "חירות כלכלית", "חופש פיננסי", על רוברט קיוסאקי שכתב גם את הספר "אבא עשיר אבע עני" וגם כתב ספר עם דונאלד טראמפ ובמקרה הוא נשיא ארה"ב. בעיקרון הרעיון של ההדרכה הזו  היא שלהכניס לנו לראש שגם אנחנו יכולים להרוויח ושמה שהם מציגים כשיווק רשתי הוא לגיטימי לגמרי (אני חייבת לציין שאני לא בטוחה עד הסוף מה זה שיווק רשתי או שיווק שותפים). היא הדגישה שלא מדובר בפירמידה ופירמידה זה בכלל לא חוקי. בחלק גדול מהמצגת שלה דאגה להראות את האנשים שעובדים בחברה הזאת ולהראות כמה הם מצליחים, ביניהם אשל עזר, צלם אופנה ידוע עם 5 ילדים שהבנתי שאמור להרצות במפגש הבא. חייבת לציין שבמהלך המצגת מורן התייחסה בעיקר לצעירים והסבירה להם שהעולם משתנה ולכן חייבים לשנות את שיטת ההכנסות. היא הציגה את המפגש הבא שאמור לערוך 5 שעות, בו מלמדים מאפס איך זה עובד ואיך ניתן לשווק מוצר מסוים מתחום הלייף סטייל (לא דיברו כל השעה על מהות המוצרים) , בו ייתנו לנו הרשאות או יוזרים שונים. היא אמרה שזה עולה 100 ש"ח שהם יותר דמי התחייבות ופחות כסף לרווח.

הכנסות מהצד? או הונאה רשתית
הכנסות מהצד? או הונאה רשתית

רוב האנשים בקבוצה כן החליטו להירשם. אני עצמי, עד כמה שהסתקרנתי הרגיש לי שלא כדאי לי להיכנס. בכל זאת שטף הדיבור שלה היה מאד נלהב ומכירתי וזאת יחסית לעובדה שלא ברור לנו על מה העבודה. בסוף ההרצאה שאלתי את אחד מהעובדים האחראים שאלות יותר ספציפיות. האם אנחנו אמורים למכור מוצרים ספציפיים? מתברר שכן. אלו מוצרים?מוצרים מאיביי או מהאינטרנט? מתברר שמוצרים שלהם מתחום הלייף סטייל (יופי, "בריאות" או מה שלא יהיה). ואז נזכרתי על כל תחום חברות הפירמידה עליו דובר הרבה לפני 10 שנים. בחברות כאלו מי שמצטרף חייב לקנות את המוצרים בכמה אלפי שקלים ואז לצרף עוד אנשים שקונים את המוצרים ומצרפים אליהם עוד אנשים. עיקר הכסף הוא מהאנשים שמצרפים ולא מהמוצר. בחברות כאלו  המוצר עצמו הוא לא ממש משנה. העיקר שתקנה את הערכה ותביא עוד אנשים. יש לציין כי ב- 2016 נקבע על ידי הרגולטור האמריקאי כי חברת הרבלייף שהיתה ידוע כחברה כזאת אינה חברת פירמידה אלא חברת שיווק רשתית לגיטימית, וזאת למרות שהשיטות שלה לשיווק הן מפוקפקות.

אני לא בטוחה באיזו שיטה עובדת B:HIP, אבל בדרכי החוצה אחת מהבנות שהקשיבה להרצאה הראתה לי את הדף בפייסבוק בשם "נפגעי Bhip – עוצרים את אשל עזר" (קישור: https://www.facebook.com/stoppingbhip/). עד שהיא לא הראתה לי, עוד תהיתי אולי כן אני צריכה לתת לזה צ'אנס. עכשיו שאני רואה את הדף הזה אני מבינה שמזל שלא נרשמתי למפגש השני. נראה לפי מה שרשום שהמפגש השני עלול להוביל אותי למפגש נוסף בו היו מבקשים ממני לקנות ערכה ב-6,000 שקל. ומתברר שהרבה נפלו בזה. בעיקר הצעירים! וזה לא רק הכסף, הרבה אנשים שחשבו שיעשו כמה שעות וירוויחו כסף, בפועל נשאבים לזה ומוציאים את כל האנרגיה שלהם על עבודה רבה ומרוויחים מעט כסף. גם ככל שנוברים בכל הכתבות מתברר שהצעירים האלו עוברים ממש שטיפת מוח. לכן, למרות שנעשו על החברה הרבה כתבות בעבר, אני כותבת את הפוסט הזה על מנת שאנשים ייזהרו, ואם אוכל להציל בן אדם אחד מהחברה הזאת, עשיתי את שלי.

דרך אגב, כמובן קיבלתי לאחר מכן שיחה ממורן אשר שאלה אותי על ההרצאה. אמרתי לה שזה לא בשבילי ולא מתאים לי למכור מוצרים. היא אמרה לי שאני לא יודעת אפילו אלו מוצרים אני הולכת למכור. אמרתי לה שאני שאני לא מוכנה לשלם 100 שקל כדי לגלות אלו מוצרים אני הולכת למכור. היא איחלה לי יום טוב בנעימות. שיווק רשתות לגיטימי או פירמידה? זה לא משנה, תתרחקו מ-B:HIP.