הבלוג של נוודת

נוודת

"אדם או עם שחי חיי נדודים, נד ממקום למקום. 'אני לא אוהב להישאר במקום אחד. אני נווד מטבעי.'" גם אני לא אוהבת להישאר במקום אחד. יש מי שיקרא לזה קוצים בתחת, יש מי שפשוט ישים תרמיל על הגב וייצא לטייל. מצטרפים?

עוקבים: 0

החל ממרץ 2017

נכון שכוסברה או שאוהבים או שלא? אז את הולנד אוהבים. נקודה. ואם אתם לא, אז אתם בטח גם לא אוהבים כוסברה. וצ’יפס.

אי אז, בעידן הפרה-היסטורי, לפני בערך מיליון שנה, מצאנו את עצמנו, הוא ואני, בהולנד לחופשת קיץ ארוכה. הולנד של אז הסתכמה עבורנו בשהייה ארוכה ואורבנית במיוחד באמסטרדם, עם גיחה קטנטונת לפארק Six Flag. פאסט פורוורד מיליון שנה קדימה, הוא ואני מתחזקים 3 ילדים, והולנד שוב על הפרק. מתכננים, בודקים, קוראים, קונים כרטיסי טיסה והופ אנחנו על המטוס. 10 ימים של הולנד, כמעט כמעט בלי אמסטרדם, מי היה מאמין שזה אפשרי? קבלו הצעה למסלול שניסינו (וחזרנו בשלום ואפילו שמחים ומרוצים) ל-10 ימים מושלמים למדי באחת המדינות הכי מקסימות שיש לכדור הארץ הדי מחורבן שלנו להציע.

20160913_144937כן, אנשים אשכרה חיים ככה

איפה ישנים
מילה בכללי לגבי לינה בהולנד. פרט לאופציה המסורתית של בתי מלון, הולנד מציעה שלל אפשרויות לינה אחרות, כמו Airbnb או כפרי נופש, שההולנדים כנראה אוהבים במיוחד. יש ה-מ-ו-ן כפרי נופש בהולנד, בכל אחד מתקנים שונים, אבל קחו בחשבון שסיכוי גדול שלא תספיקו ליהנות מרובם. אחרי שבנינו מסלול והתייעצנו עם מנוסים מאיתנו, הבנו שעדיף לנו לפצל את השהות, כדי לצמצם נסיעות, ובדיעבד זו הייתה החלטה חכמה (נסו אתם לנסוע 3 שעות לכל כיוון עם בן 10, בת 8 ובן 4 עם קוצים בטוכעס).

בלילה הראשון, מפאת הגעה מאוחרת (הטיסה נוחתת לפנות בוקר), בחרנו בלילה במלון בקרבת שדה התעופה, כדי לא לטרטר את הילדים יותר מדי. היה קשה במיוחד למצוא מלון מתאים. חיפשנו משהו נעים, שיהיה נחמד להגיע אליו עם הילדים באמצע הלילה בלי לגלות ג’וקים בכל מיני פינות נסתרות, אבל לא רצינו לבזבז חצי מתקציב הלינה של הטיול על הלילה הזה. מכיוון שאנחנו משפחה עם 3 ילדים (מה לעשות, ככה יצא), בתי מלון רבים דרשו מאיתנו להזמין 2 חדרים, והמחירים הגיעו לכ-200 יורו ללילה (כשאנחנו יודעים שהשהות שלנו בחדר תהיה כ-6-7 שעות בסך הכל). בסופו של דבר, אחרי חיפושים רבים והתכתבויות עם שלל בתי מלון, איפשר לנו בטובו מלון Park Inn by Radisson, שממוקם במרחק 7 דקות נסיעה מהשדה להזמין חדר אחד לשלושתנו, ובא לציון גואל, ואנחנו מצאנו מנוחה אחרי הטיסה, ואימרו אמן. שתי מילים על המלון (כי בכל זאת באמת בקושי שהינו בו, ובטח שלא הספקנו לצלם מבעד לערפילי הלפנות בוקר שהיינו שרויים בהם) – נעים, נקי, נוח, החדר היה גדול מספיק כדי להכיל את כולנו בנוחות, וארוחת הבוקר הייתה בדיוק מה שהיינו צריכים אחרי לילה כמעט ללא שינה.

4 ימים ראשונים אנחנו ב-Landal Coldenhove, כפר נופש ששייך לרשת לנדל הפופולרית, אבל פחות מוכר בארץ (הישראלים לרוב אוהבים את אחיו, Landal Rabbit Hill), ומכיוון שאנחנו מגיעים בתקופה רגועה מבחינה תיירותית (תחילת ספטמבר, אחרי תחילת שנת הלימודים באירופה), המקום ריק יחסית, כמו כמעט כל מקום שנגיע אליו במהלך הטיול שלנו*. מבחינת מתקנים יש כאן כל מה שאנחנו צריכים ואף יותר – בריכת שחייה מחוממת עם מגלשת מים (תכל’ס די פושטי, אבל שוס היסטרי לילדים), מגרש שעשועים ענק מקורה, קיר טיפוס, מיני גולף, טרמפולינה, גן שעשועים, מגרשי ספורט, סופרמרקט (באופן מפתיע לא יקר בטירוף), מסעדות… בקיצור, הכל.

* זאת, אגב, היתה המלצה חמה לקבוע את הטיול לתקופות לא עמוסות בעליל עם מזג אוויר טוב, ע”ע תחילת ספטמבר, אם אתם יכולים, כמובן.

1גן השעשועים בכפר

אפשר לבלות בכפר שבוע בלי לצאת ממנו ובלי להשתעמם. אבל מכיוון שבאנו גם כדי לראות את הולנד, אנחנו מקדישים חצי יום לשהות בכפר פלוס עוד 2 ערבים, בהם הילדים לא קרסו אחרי הפעילות בחוץ, ובשאר הזמן אנחנו נהנים מהמדינה המקסימה והבאמת ידידותית הזאת (היידה קלישאות!).

4הבריכה המחוממת (ממש מחוממת, אפילו לקפאנים מקצוענים כמוני!)

שימו לב שרוב כפרי הנופש ההולנדיים מאפשרים להזמין שהיה רק מיום מסוים עד יום מסוים. כלומר, לא תוכלו בהכרח להגיע ביום ראשון, כי זאת הטיסה הכי זולה שמצאתם. לפני שאתם מזמינים טיסה ולינה, דאגו להצליב תאריכים ולוודא שהימים מסתדרים.

7חלק קטנטן ממגרש השעשועים המקורה

בחלק השני של הטיול אנחנו עוברים לכפר הנופש Resort De Rijp של רשת כפרי נופש אחרת, EuroParcs. הכפר ממוקם צפונית לאמסטרדם ומאפשר לנו לטייל באזור בלי נסיעות ארוכות מדי. הכפר יפהפה במיוחד, יושב ברובו על המים (משפחות עם ילדים קטנים, שימו לב כשאתם בוחרים את הבקתה. אנחנו בחרנו בכוונה בקתה על שפת המים, אבל אם יש לכם בנדיטים קטנטנים חובבי מים, אולי כדאי לשקול לבחור בקתה שלא ממוקמת ישירות על התעלה) וגם בו בריכת שחייה, מסעדה, חוף מלאכותי וגן שעשועים.

20160912_095954

רצה הגורל ועשינו טעות של מתחילים כשהזמנו את הבקתה – הזמנו בטעות שנה קדימה. ולצערנו גילינו את הטעות רק כשהגענו וביקשנו לקבל את הבקתה. מכיוון שהבקתות מהסוג שהזמנו היו תפוסות כולן, קיבלנו בקתה קטנה יותר, אבל עדיין נקייה למשעי עם תחושה שאנחנו הראשונים שמתארחים בה.

דה רייפ 1

20160910_112031החוף המלאכותי

החיסרון לעומת לנדל – הבקתות קרובות יחסית זו לזו, ואם בלנדל נהנינו מפרטיות מושלמת בין עצי היער שהכפר ממוקם בו, כאן גם הבקתות שקרובות זו לזו וגם פני השטח (חסרי צמחיה גבוהה כמעט לחלוטין), גרמו לכך שכל ישיבה שלנו בחצר הבקתה הרגישה כאילו אנחנו נכנסים לסלון של השכנים. חלק מהבקתות ממוקמות במרחקים גדולים יותר זו מזו ואם חשובה לכם הפרטיות, נסו לבחור אחת כזו (וגם לא לטעות בשנת ההזמנה…).

20160910_105928

בחלק האחרון של הטיול בחרנו באפשרות לינה מיוחדת – סירה! כן, כן, כזו שגם שטים בה בין העיירות הפוטוגניות וגם ישנים בה, אבל על הסירה הזאת נספר בפירוט בהמשך.

20160913_143544

המסלול
התכנון היה ארוך ומייגע. בכל זאת 2 מבוגרים ו-3 ילדים בגילאי 4, 8, 10 עם צרכים לחלוטין שונים זה מזה. אנחנו טבע, הם אטרקציות, אני צ’יפס (והרבה!!!), הם פנקייקים, אנחנו אמסטרדם (נו, מותר לאבא ואמא גם ליהנות לפעמים…), הם לאאאאא.

DSC_1346צ’יפס. מוטיב חוזר בטיול שלנו…

בקיצור, הרבה גורמים שהיינו צריכים לקחת בחשבון, כדי שכ-ו-ל-ם ייצאו מרוצים ונצליח לשמור על שלמות המשפחה (חשוב, לא?). בנוסף, היינו צריכים גם לג’נגל בין זמני הטיסות, זמני הכניסה והיציאה מהכפרים, זמני פתיחה של מקומות מסוימים שרצינו להגיע אליהם, נסיעות לא ארוכות מדי וכל שאר הטררם. באופן מפתיע, בסוף הצלחנו. אלוהי הטיולים היו לצידנו לגמרי, ופרט לקיטורים חולפים, הטיול הוכתר כהצלחה מסחררת. לפני שממשיכים למסלול, קבלו גם מפה ובה כל הנקודות שיצוינו כאן (וגם עוד כמה שלא הגענו אליהן בסופו של דבר, אבל אם אתם מגיעים, ספרו איך היה).

אמסטרדם 5

יום ראשון – אמסטרדם
מכיוון שידענו שביום הראשון נהיה עייפים, העדפנו לקחת אותו באיזי ולא להפיל על הילדים שלל אטרקציות. חוצמזה, ממש התגעגענו לאמסטרדם ורצינו לקפוץ להגיד שלום (ולאכול צ’יפס!). לא היו לנו יותר מדי תכנונים. ידענו שעם 3 ילדים שבקושי ישנו בלילה, חנויות הן מחוץ לתחום, ומהר מאוד הבנו שגם על מוזיאונים כדאי לוותר הפעם. רצינו רק להסתובב קצת על שפת התעלות ולעשות סיבוב ברחובות, שאנחנו מכירים כל כך טוב מהימים בהם אמסטרדם הייתה לנו לבית זמני.

אמסטרדם 1

הם ביקשו לראות את הארמון, והגדולים רצו גם לבקר בבית אנה פרנק. לבית אנה פרנק הזמנו כרטיסים מראש (חובה!), וסביב שעת הכניסה שהזמנו, תכננו את שאר היום בעיר. פתחנו בסיבוב וישבנו לאכול (צ’יפס, כמובן. מה אנחנו, חובבנים?) בככר מול הארמון. לפני שנסענו התלבטנו קשות לגבי בית אנה פרנק, מפאת גילם הצעיר יחסית של הילדים, אבל מכיוון שהבקשה לבקר שם הגיעה מהם, והם למדו על אנה פרנק בבית הספר, החלטנו שאחד מאיתנו ייקח אותם והשני ייקח בינתיים את הקטן לסיבוב. ברגע שעברנו בתוך הבית לחלק שבו היה מקום המסתור של המשפחה, הילדים הגיעו למסקנה שמיצינו את הביקור וכדאי לצאת מהר לפני שהנאצים חוזרים. החוויה הייתה לא קלה עבורם, למרות ההכנות, ולמרות שברגע שביקשו לצאת, לא התעכבנו והתחלנו לצאת מיד. בדיעבד ואחרי שיחות איתם, אני חושבת שההחלטה לקחת אותם לשם הייתה נכונה, אבל חשוב גם לדעת לצאת ברגע שהחוויה הופכת למעיקה עבור הילדים, וחשוב לשקול היטב האם הביקור מתאים לילדים הפרטיים שלכם.

אמסטרדם 4

המשכנו לעוד סיבובון בעיר, ישבנו לאכול פנקייקים (בכל זאת הולנד) והלכנו לאסוף את הרכב שהזמנו, כדי שנוכל לנסוע לכפר הנופש הראשון. בדרך לכפר הנופש עצרנו להצטיידות בסופר מקומי – אוכל לארוחת בוקר, מצרכים להכנת סנדוויצ’ים לימים הבאים (ראו טיפים בסוף הפוסט), פירות, ירקות, חטיפים וכל מיני מוצרים מקומיים שחייבים לטעום, כמו סטרופוואפלס, עוגיות מהממות בטעמן, והאחלסלאח (נראה אתכם אומרים את זה 3 פעמים ברצף בלי להתבלבל), שהן קצת כמו סוכריות צבעוניות שאנחנו שמים על עוגה, רק שההולנדים אוכלים אותן על לחם.

אמסטרדם 2

אמסטרדם 3

ויהי ערב ויהי בוקר יום שני.

יום שני – המוזיאון הפתוח בארנהיים

המוזיאון הפתוח בארנהיים הוא מעין פארק גדול בו אפשר לראות איך חיו ההולנדים בימים עברו – בתים מסורתיים, טחנות רוח, חנויות “עתיקות” וגם אנשים בלבוש מסורתי שמסתובבים ברחובות, מאיישים את החנויות ובתי המלאכה השונים ומשרים אווירה אותנטית.

2 3 20160906_141155embedded by Embedded Video

נשמע ונראה נפלא, נכון? אז זהו, שמבחינתנו זה היה דווקא היום החלש ביותר בטיול. הילדים שלנו התעניינו בעיקר ברכבת שנוסעת בין התחנות במוזיאון, בגן השעשועים ובמבוך הצמחייה (תכל’ס, באמת כיף גדול). שאר הזמן הם היו עסוקים בעיקר במי יצלם מה ואת מי וכמה ממתקים מותר להם לאכול. בעבר, כשהיו קטנים יותר, ביקרנו במוזיאון דומה בשבדיה (סקאנסן) והחוויה הייתה מושלמת. אולי העובדה שהם היו עדיין בהתרגשות של תחילת הטיול גרמה לכך, אבל בסופו של דבר היום הזה היה מעט מתיש עבורנו, ההורים.

ארנהיים 1

ארנהיים 2

ויהי ערב ויהי בוקר יום שלישי.

יום שלישי – “פארק האופניים”. שמורת Hoge Velue

בבוקר היום השלישי נסע האיש לפגישת עבודה, בעוד הילדים ואנוכי בילינו את חצי היום הראשון במתקני כפר הנופש. מהבריכה למגרש השעשועים החיצוני לחדר המשחקים המקורה לפינת הארנבונים וחוזר חלילה.

בצהריים התאחדנו ושמנו פעמינו אל שמורת Hoge Velue הידועה גם כ”פארק האופניים הלבנים”. הולנד, מה לעשות, לא בורכה בטבע מהמם ועוצר נשימה סטייל נורווגיה למשל. ככה זה, אף אחד לא מושלם. אבל גם בהולנד יש מספר שמורות טבע, ואחת החביבות שבהן היא Hoge Velue. בכניסה לפארק מחנים את הרכב ומצטיידים במקום בזוג אופניים לבנים (מחיר הכניסה כולל גם שימוש באופניים).

הוחה ולואה 1

יש אופניים למבוגרים, אופניים לילדים (ללא גלגלי עזר) ואופניים עם מושב לילדים. עכשיו נשאר רק לבחור את המסלול ולהתחיל לרכוב. כדאי, כמובן, לבחור ביום עם מזג אוויר נעים או לפחות לא גשום. אנחנו בחרנו במסלול שעובר דרך Jachthuis Sint Hubertus, מבנה יפהפה על שפת אגם, שם גם ישבנו לפיקניק אחר הצהריים שלנו.

בפארק תוכלו לבקר גם במוזיאון Kröller-Müller בו מוצג האוסף השני בגודלו בעולם של יצירותיו של ואן גוך. למוזיאון גם גן פסלים גדול, עם פסלים של אמנים כמו רודין והנרי מור.

הוחה ולואה 3

הוחה ולואה 2

ויהי ערב ויהי בוקר יום רביעי.

יום רביעי – אפטלינג

כנראה היום שהילדים (טוב, גם אני) ציפו לו הכי הרבה – יום שלם בפארק השעשועים אפטלינג! אין הרבה מה לומר על הפארק חוץ מזה שהוא מקסים ומופלא וכיפי מאוד.

הגענו ממש בפתיחה ונשארנו עד הסגירה והספקנו לעלות על כל המתקנים שרצינו. הסוד שלנו – באנו באמצע השבוע ביום חול רגיל ולא בקיץ. לא היו כמעט תורים, פרט לתור אחד או שניים, שהתקדמו גם הם מהר. בסך הכל חיכינו בתורים בכל היום הזה אולי רבע שעה.

אין ספק שזה היה אחד הימים הזכורים מהטיול והתמונה הזאת, 5 דקות אחרי שיצאנו מהפארק, מסכמת את היום בצורה נפלאה.

ויהי ערב ויהי בוקר יום חמישי.

יום חמישי – שוק הגבינות באלקמר וזאנסה סחאנס

היום החמישי היה היום בו הרגשנו הכי “תיירים”, כשביקרנו בשניים מתוך המקומות הכי תיירותיים כנראה בהולנד. יצאנו בבוקר עם כל פקלאותינו ונפרדנו לשלום מכפר הנופש לנדל. נבלה את שלושת הימים הבאים בכפר הנופש De Rijp. ציפתה לנו נסיעה ארוכה יחסית לאלקמר, ולמרבה הפלא היא עברה באופן רגוע למדי. שוק הגבינות המפורסם באלקמר מתקיים כבר כ-400 שנה ובשנים האחרונות הפך להיות מעין מופע תיירותי.

ביום בו אנחנו ביקרנו, השוק פעל במתכונת שונה מעט, מכיוון שהתקיים במקום גם שוק אוכל שנתי, ופרט להולנדים החביבים בביגוד המסורתי שמעבירים את הגבינות לשקילה ומחלקים טעימות גבינה, יכולנו ליהנות גם מטעימות אחרות (ממתק גבינה עם שוקולד, מישהו?).

אלקמר 1

אלקמר 2

אחרי שמיצינו את השוק, המשכנו לשיטוט קצר ברחובות אלקמר, שנראית כמו עיירונת הולנדית קסומה, שמשלבת בין רוגע לבין חיי עיר (נו, סוג של). אחרי פיקניק ארוחת צהריים על גדת אחת התעלות, המשכנו בדרכנו לזאנסה סחאנס, עוד אתר תיירותי מתוק.

זאנסה סחאנס היה אחד המקומות הכי מתוירים שראינו בהולנד. המון סינים וגם לא מעט ישראלים, שכמעט לא פגשנו עד אותו יום. המקום הוא מעין איגוד של מספר מוזיאונים קטנים ובתי מלאכה שמדגימים מלאכות הולנדיות עתיקות, והכל בינות לטחנות רוח מסורתיות.

מקום תיירותי נטו, אבל בהחלט יכול להעביר בכיף שעתיים-שלוש. אפשר לקנות בכניסה כרטיס שמקנה כניסה לחלק מהמוזיאונים וטחנות הרוח, אבל השיטוט חינמי לחלוטין ואין צורך לקנות כרטיס כדי לבקר, למשל, בחנות קבקבי העץ או בחנות הגבינות הענקית. מכיוון שהילדים היו כבר עייפים קלות אחרי שיטוטי הבוקר באלקמר, בחרנו להסתובב בלי מטרה מסוימת בזאנסה סחאנס וקינחנו בגלידה על גדת המים.

20160909_161105

ויהי ערב ויהי בוקר יום שישי.

בחלק ב’ נבקר בשוק הפשפשים המושלם בעולם, במסעדת הנזל וגרטל, באי הקסום טסל, בפארק השעשועים לינאוסהוף וגם נשיט בעצמנו יומיים וחצי סירה במבוך התעלות של הולנד. תבואו, יהיה מושלם!

טיפים לבינתיים (הכי חשוב!)
- ציידו כל ילד עם אזניות שמחוברות למוזיקה החביבה עליו. תודו לי אחרי שתחזרו.
- דאגו שתמיד יהיה להם באוטו משהו לאכול. אין דבר נורא יותר מילד רעב.
- צמצמו שהייה במסעדות (גם יקר, גם ממש לא כיף עם ילדים) – קנו או הכינו בערב הראשון כמה דברים שאפשר לדחוף לסנדוויץ’ וקחו איתכם כל יום סנדוויצ’ים, ירקות, פירות ונשנושים שיחזיקו עד אחה”צ. בערב אפשר להכין משהו קל בבקתה.
- הביאו מהארץ צידנית רכה, כזו שקל לקפל ולהכניס למזוודה, וקרחום או שניים. כל בוקר הכינו את האוכל להמשך היום בתוך הצידנית וכך הוא יישמר עד אחה”צ, גם אם חם (ותתפלאו, יכול להיות ממש חם בהולנד).
- אל תפחדו לשנות תכניות ברגע האחרון. אם אתם מרגישים שהילדים עייפים, כדאי לוותר על האתר הבא או לפחות להכניס מנוחה קצרה לפני כן.
- אל תתכננו יותר מדי פעילויות ליום אחד. פעילות שעל הנייר לוקחת 3 שעות יכולה לקחת כמעט יום שלם עם ילדים (אמא, יש לי פיפי. אבא, אני רעב. אפשר לנסוע שוב ברכבת? נו, אמא, בבקשה!).

למעבר לחלק ב’ של הולנד משפחתי >>>

עוד מהבלוג של נוודת

הולנד משפחתי - חלק ב'

עם אמסטרדם, פארק האופניים הלבנות, זאנסה סחאנס, אפטלינג ואלקמר מאחורינו, בחלק א' של הולנד משפחתי, אפשר להמשיך לחלק השני של הטיול, ובסופו הדובדבן שבקצפת...

פורסם לפני 4 months

רמלה - טיול עירוני קצר ונעים

מי היה מאמין שבמרחק 20 דקות מהבית, באמצע רמלה, לא ממש הטבע בהתגלמותו, נעביר חצי יום נעים ומקסים? בוקר שבת אחד, בעוד אנחנו חוככים בדעתנו איך נעביר את השבת הפעם, המליצה לי...