עוגת תפוזים גבוהה

עוגה אוורירית וקלה שטעימה אחת ממנה החזירה אותי לילדות, לאבא המקציף חלבונים בידו השרירית. עוגת ענני געגוע מבושמים ממרכיבים שיש בכל בית.

עוגת תפוזים 1
הכל התחיל במפגש בנות לכוס קפה, אצל חברתי חגית, בו טעמתי את העוגה הזו לראשונה.
כלומר לראשונה מזה 45 שנה.
זה ממש מדהים העניין הזה, טעמתי ומיד נזרקתי אחורה בזמן לילדות, לתקופה שבה היה להורים שלי לול מטילות. מדובר בשנות ה-60 ואני הייתי בת 3-4-5.
כסף לא היה לנו, אבל ביצים דווקא כן. כמובן שגם מיקסר לא היה ואפילו לא תנור אפייה. אבל מה, היה סיר פלא. ואני זוכרת את אבא שלי מקציף חלבונים בידו השרירית עד לקבלת הר מושלג, אליו אמא הייתה מחדירה בעדינות את תערובת הקמח והסוכר וקצת גרידת לימון או תפוז מהחצר, מאחדת בעדינות עם שאר המרכיבים ואופה, כלומר מבשלת, את העוגה בסיר פלא. כי סיר פלא כשמו כן הוא – סיר לאפייה על הכיריים. היתה מתקבלת עוגה  אוורירית וגבוהה שקראנו לה ״לייקח״ ממנו אכלנו פרוסות גדולות כל השבוע. שנים רבות לא ראיתי את הסיר הזה והייתי בטוחה שהוא עבר מן העולם, אולם לאחרונה נראה כי יש לו עדנה וזה מאד IN לחזור ולאפות בו עוגות ופשטידות. נראה לי שזה חלק מהטרנד של חזרה לדברים הפשוטים של פעם. 
נחזור לחגית ולעוגה. ברגע שטעמתי ביס מהעוגה הבנתי שאת זה אני חייבת להכין. הטעם והמרקם היו כל כך טובים ומילאו אותי בחמימות של ילדה קטנה. מיד ביקשתי מתכון.
אגב, עד לרגע זה לא ידעתי בכלל שאני אוהבת עוגת תפוזים.
חגית נעלמה לדקה וחזרה עם דף ועליו המתכון בכתב ידה. סיפרה שאתמול העתיקה מהמחשב לדף כדי לאפות והיום היא מעבירה אלי את הדף. תודה חגית. את נהדרת!
בסוף אותו שבוע הכנתי אותה. בדיוק לפי המתכון. בלי לנסות להחליף קמח לבן במלא ובלי להפחית בסוכר או בביצים. בקיצור בלי שינויים. התרגשתי!
והתוצאה… אוחחח… כל ביס במרקם של עננים. עננים מתוקים וריחניים. עננים של געגוע.
לפני שמתחילים כמה מילים על העוגה:
את העוגה הזו אופים בתנור, ולא מכינים בסיר פלא.
הסוד של גובה העוגה הזו נעוץ בתבנית. מדובר בתבנית אפייה עגולה עם חור במרכז ועם 3 רגליות. כשהעוגה יוצאת מהתנור הופכים רוצה ומעמידים על הרגליות. מתחכמים לגרביטציה. נותנים לעוגה להצטנן כשהיא הפוכה. העוגה נשארת גבוהה, אוורירית ויפה.
טיפ חשוב – אסור לשמן את התבנית לפני האפייה!
אם אין לכם תבנית כזו (אני קניתי ב״גרובשטיין״  ב-130₪, ממש לא זול! יתכן וניתן להשיג במחיר נמוך יותר, לא ניסיתי.), אין מה להתייאש ולחפש מתכון אחר. אפשר להכין בתבנית עגולה עם חור המכונה תבנית זר או בתבנית קוגלהוף. אני מניחה שהיא תצא טיפונת יותר נמוכה, אך עדיין תפוחה ואוורירית. כמובן ש אם משתמשים בתבנית רגילה, כלומר תבנית זר או קוגלהוף, יש לשמן את התבנית מראש.
עוגת תפוזים 2

עוגת תפוזים גבוהה

המרכיבים:
6 ביצים גדולות מופרדות
1.25 כוסות סוכר
2.25 כוסות קמח
1 שקית אבקת אפייה
1 שקית סוכר וניל
3/4 כוס שמן
1 כוס מיץ תפוזים טרי
גרידת תפוז מתפוז שלם
אופן ההכנה:
להקציף את החלבונים עם 1/2 כוס סוכר עד לקבלת (קצף גמיש).
לערבב בעזרת מטרפה בקערה נפרדת את שאר המרכיבים, כולל החלמונים.
לאחד באיטיות את 2 התערובות ולהעביר לתבנית*.
לאפות בתנור שחומם מראש ל-170 מעלות במשך 45 דקות. להוציא מהתנור ולהפוך את העוגה כך שתעמוד על הראש. מצננים את העוגה במצב ההפוך ואז מעבירים מרית מסביב לדפנות ומחלצים את העוגה היפיפייה הזו החוצה.
הערה:
* אני השתמשתי בתבנית המיוחדת עם הרגליים, זאת שלא משמנים. אם משתמשים בתבנית רגילה, כלומר תבנית זר או קוגלהוף, יש לשמן את התבנית מראש.
 
בתיאבון!
חיים וטעים!
אורלי כהן - חיים וטעים
אוהבת את החיים הטובים והטעימים: לבשל, לאפות, לצלם, לטעום, לטייל, לבלות, ליצור, לעצב, לשתף, לכתוב ולספר. יחד עם זאת, בריאות הגוף, הנפש והנשמה חשובים לי ואני משתדלת לשלב ביניהם. חיים וטעים זה המוטו שלי.