דברים שלא ידעתם על אגסים, סגולותיו הבריאותיות וגם מתכונים קלים להכנה

לא תאמינו, אך ישראל נחשבת למעצמה בכל הנוגע לצריכת אגסים, כשמדי שנה כ-35 אלף טון אגסים נחטפים מהמדפים, האם שמעתם על אגסי בוסק ואגסי אנג'יו ומה ניתן להכין מהם?

גלילות סלמון עם אגסים ובצל ירוק. צילום: נדיה היבא

לרגל עונת האגסים (רק בחורף) ואירוע ההשקה של מועצת האגסים האמריקאית בישראל, המייצגת כ-1600 מגדלי אגסים בצפון מערב ארה"ב במדינות וושינגטון ואורגון, הוזמנתי להשתתף בסדנת בישול  שכולו על טהרת האגסים, בנוכחות יובל בר-נר והשף חגי לרנר.
באירוע פגשתי את נציג מועצת האגסים האמריקאי,את יובל בר-נר , איש האגסים, המייצג מזה שנים רבות את מועצת מגדלי האגסים האמריקאית בישראל, והמוכר לכולנו מתוכנית הבישול בערוץ האוכל שעוסקת באגסים, וגם והקשבתי להרצאתה המעניינת של ענבל אמיר, דיאטנית קלינית על יתרונותיו הרבים שיש לפרי האגס, והשף חגי לרנר שהכין לנו ארוחה טעימה שכולה על טהרת האגסים.

צילום: נדיה היבא.

לא תאמינו, אך ישראל נחשבת למעצמה בכל הנוגע לצריכת אגסים, כשמדי שנה כ-35 אלף טון אגסים נחטפים מהמדפים – מתוכם כ-25 אלף טון מגודלים בארץ והשאר מיובאים מאירופה ובעיקר מצפון מערב ארה"ב.
ממדינות כמו וושינגטון ואורגון לרגלי הרי הרוקיס המושלגים מתמחות בגידולי אגסים כמו אנג'ו ירוק ואדום ובוסק חום הפופולאריים בארץ. אלה אגסים עסיסיים מאד עם טעם קרמלי מתוק-חמצמץ מרווה ומשביע.
מועצת האגסים האמריקאית בישראל, מייצגת כ-1600 מגדלי אגסים בצפון מערב ארה"ב במדינות וושינגטון ואורגון. בארץ משווקים שלושה זנים פופולאריים במיוחד של אגסים אמריקאים: בוסק, אגס בצבע חום, השומר על צורתו גם במהלך בישול בטמפרטורות גבוהות ולכן מתאים לצלייה או אפייה, ואגסי האנג'ו הירוק והאדום, אגסים עזי טעם, עסיסיות ומתיקות.
בוסק, אגס בצבע חום, השומר על צורתו גם במהלך בישול בטמפרטורות גבוהות ,
ואגסי האנג'ו הירוק והאדום, אגסים עזי טעם, עסיסיות ומתיקות. צילום: נדיה היבא

כל מה שרציתם לדעת על בריאות וסגולות האגסים ולא העזתם לשאול:
זנים צבעים וטעם: קיימים כ-100 זנים שגדלים ברחבי העולם. אגסים, כמו בננות או אבוקדו, לא מבשילים על העץ. לאחר הקטיף יש להם תקופת הבשלה בטמפרטורת החדר של כשבוע עד 10 ימים. לכן הם נשמרים חודשים רבים באחסון באוויר מבוקר והם זמינים לאורך כל השנה.
בשראל כמה זני אגסים פופולאריים, במיוחד בעונת החורף, ובניהם אגסים אמריקאים: אגסי בוסק (Bosc), אגס בצבע חום, השומר על צורתו גם במהלך בישול בטמפרטורות גבוהות ולכן מתאים לצלייה או אפייה, ואגסי האנג'ו(Anjou) הירוק והאדום, אגסים עזי טעם, עסיסיות ומתיקות.
חיי מדף: את האגסים מומלץ לקנות כשהם קשים. מקשטים איתם את השולחן ובודקים מידי פעם את צוואר האגס. כשצוואר מתרכך מעט – סימן שאגס הבשיל וזה הזמן להכניס למקרר. חיי המדף של האגס הבשל קצרים יחסית – אגס בשל יישמר במקרר במיטבו כשבוע. אגסים שאינם בשלים יישמרו בקירור זמן רב יותר.
לשם הבשלה מואצת ניתן להכניס את האגס לשקית נייר בטמפרטורת החדר. לא כדאי לשמור או להבשיל אגסים בשקית ניילון אטומה כי הם מפרישים חומרים אשר גורמים להאצת ההבשלה מעבר לרצוי. לא רצוי לאחסן אגסים ליד מוצרי מזון בעלי ריח חזק מאחר והם סופגים ריחות.
מתחילים את האירוע עם קוקטייל טעים ומתקתק המכיל אגסים.
צילום: נדיה היבא

צורת אכילת אגס: אחד היתרונות הבולטים של האגס הוא שניתן וטעים לאכול אותו כמעט בכל צורה ושהוא משתלב ומשדרג מגוון רחב של מזונות: האגס נאכל בצורתו הטבעית, כליפתן, מיץ, פרי מיובש, משקאות אלכוהוליים, אפייה, בישול, צלייה, ריבות, עוגות, סלטים, בשר, עוף, דגים, משדרג דייסות קוואקר, גבינות, ואפילו שוקולד….ומשתלב טוב עם תבלינים כמו קינמון.
ערכו התזונתי: אגסים דלי קלוריות, באופן יחסי למנה: אגס בינוני מכיל בממוצע כ-108 קלוריות, עשיר במים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרליים, דל, ואפילו כמעט ללא שומן. שילוב אגסים, על כל צורותיהם בתזונה שלנו, מדומה לסיוע של תחנת כוח שאורזת בתוכה יתרונות רבים: ויטמינים, מינרלים, אנטיאוקסידנטים וסיבים תזונתיים אשור תורמים לבריאות שלנו, לתפקוד הגוף, הגנה מפני מחלות ואף מסייע לירידה במשקל.
ויטמינים ומינרלים: רק כדי לסבר את האוזן, באגס בינוני יש כ-24% מהצריכה היומית המומלצת של סיבים תזונתיים, כ -13% מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין C, 8% מהצריכה המומלצת של ויטמין K, 5% מהצריכה המומלצת של מגנזיום ואשלגן וכ-16% מהצריכה היומית המומלצת של נחושת. ויטמין C -ויטמין שהגוף שלנו אינו יכול לייצר אותו בעצמו והוא חיוני, בין השאר, לבניית קולגן בעור, לבריאות העצמות, לחיזוק המערכת החיסונית, והגנה מפני רדיקלים חופשיים.
פרו-ויטמין A: שזאת נגזרת של ויטמין A וחשוב לבריאות העור ולתהליך ריפוי פצעים בעור.ויטמין K שחשוב לבריאות הלב, ויחד עם ויטמין C יש להם תפקיד אנטי דלקתי. נחושת: לנחושת יש חלק בתפקוד מערכת החיסון, בעיקר אנטי דלקתי, בתפקוד של מערכת העצבים ובמטבוליזם של כולסטרול (שזה שם כולל של מערך הספיגה, פירוק, ייצור עצמי ופיקוח על נוכחות בדם ובתאים). אשלגן:  לאשלגן תפקיד חשוב בתהליך כיווץ השרירים במובן של תנועות בסיסיות שאנו עושים וחיוני לתפקוד שריר הלב.
משמאל יובל בר נר ושף חגי לרנר מתכננים לנו ארוחה מפנקת עם אגסים.
צילום: נדיה היבא

אנטי אוקסידנטים: אגס הוא מקור טוב לאנטיאוקסידנטים, הלא הם נוגדי חמצון: בעת אכילת מזון, תהליך הפירוק והעיכול, לעיתים מתרחשות ריאקציות כימיות בין שאריות פירוק המזון ומכאן שהתוצאה היא שנוצרות תרכובות שלא בהכרח טובות לנו והאנטיאוקסידנטים דואגים להתחבר אליהם ובכך לשלול את השפעתם השלילית שהוא נזק חמצוני.
הפלבנואידים: הם חומרי הצבע באגס, הם בעלי פעילות נוגדת חמצון חזקה ביותר ובנוסף, לוקחים חלק בפעילות אנטי ויראלית, אנטי דלקתית ואנטי סרטנית – ישנם מחקרים שמראים כי צריכת פירות שעשירים בפלבנואידים כמו אגסים, עשויים להגן מפני סרטן השד והשחלות. האנתוציאנין – אנטי אוקסידנט שמקנה לאגס האנג'ו את צבעו האדום – תורם לבריאות הלב ולחיזוק כלי הדם. ישנן הוכחות שתכולת האנתוציאנין באגס נלחמת בכמה סוגי סרטן: ריאה, קיבה, שלפוחית השתן ועשויה להפחית את הסיכון לסוכרת.
צריכה קבועה של אגסים ופירות אחרים תורמת להפחתת הסיכון לשבץ – מחקר בן 10 שנים בקרב למעלה מ-20,000 אנשים קבע כי כל אכילה של 25 גרם פרי כגון אגס, מידי יום, מוריד את הסיכון לשבץ ב-9%.
מחקר נוסף מ-2019 בקרב אנשים עם תסמונת מטבולית (שנוכחותה מנבאת מחלות לב, סוכרת ואף תמותה) הראה שאכילת 2 אגסים ביום למשך 12 שבועות הראה ירידה בלחץ דם.
יובל בר נר מכין לנו גלידה לקינוח על טהרת האגסים. צילום: נדיה היבא

סיבים תזונתיים:  אגסים הם מקור מצוין לסיבים מסיסים ולא מסיסים שחיוניים לבריאות העיכול, מסייעים בשמירת סדירות המעי ונותנים תחושת שובע לאורך זמן. סיבים לא מתפרקים ומתעכלים כמו שאר אבות המזון, יש פירוק חלקי במעי הגס ומכאן שתרומתם הקלורית היא פחותה ולפעמים אף אפסית. סיבים מסיסים משמשים כפרהביוטיקה שזהו בעצם המזון של אוכלוסיית החיידקים הבריאים במעי ומאפשר את שגשוגם לעומת פרוביוטיקה שהם החיידקים עצמם. סיבים גם עוזרים להקלה על עצירות, מאטים את זמן העיכול ובכך לגוף לוקח יותר זמן לפרק ולספוג מזון מה שעוזר לוויסות רמות הסוכר ובעקיפין מסייע למניעת סוכרת.
צריכת הפרי בשלמותו האנטיאוקסידנטים והסיבים התזונתיים במינון גבוה נמצאים בקליפת הפרי ולכן, ההמלצה הגורפת היא לאכול אגסים בשלמותם ובצורתם הטבעית , אך גם אם נאכל אגסים ללא הקליפה ו/או מבושלים או אפויים, עדיין קיימים יתרונות תזונתיים כפי שדיברנו עליהם (ויטמינים, מינרלים וכו….)
ענבל אמיר, דיאטנית קלינית. צילום: נדיה היבא

יתרונות האגס על פי הרפואה הסינית: לאגס יש השפעה על הלב, ריאות, מעי גס ושלפוחית השתן. עוזר במקרים של שיעול, מקל על מצבי ליחה, מרווה צמא, מווסת הפרשות שתן וצואה ונוגד רעילות של חומרים כמו אלכוהול.
החומרים והמידע באדיבות ענבל אמיר דיאטנית קלינית https://www.facebook.com/InbalAmirDiet/
הפקת מתכוני אגסים אמריקאים באדיבות יובל בר-נר והשף חגי לרנר
אגסים ודג בטמפורה עם אטריות זכוכית במעטפות חסה. צילום: נדיה היבא

מתכון להכנת אגסים ודג פריך בטמפורה עם אטריות זכוכית במעטפות חסה
4 מנות
300 גרם פילה דג ים
שמן לטיגון עמוק
לבלילה
200 גרם קמח
150מ"ל מים קרים
1 ביצה
מעט מלח ופלפל
חצי כפית אבקת אפיה
1 חסה אמריקאית
2 אגסים אמריקאים חתוכים "ז'וליין"
חופן עלי פטרוזיליה
חופן עלי נענע
50 גרם אטריות שעועית דקות
50 גרם בוטנים קלויים קצוצים
לרוטב
3 כפות רוטב דגים
2 כפות סוכר דמררה
1 שן שום כתושה
מיץ מליים/לימון אחד
חצי צ'ילי אדום קצוץ
אופן ההכנה
מכינים בלילה- טורפים את כל המרכיבים היטב עד קבלת בלילה חלקה, מכינים רוטב- מערבבים את כל המרכיבים עד המסת הסוכר. יוצקים מים רותחים על אטריות השעועית ומשהים למשך דקה, עד ריכוך. מסננים, שוטפים במים קרים ומסננים היטב. יוצקים כמה טיפות שמן, למניעת הידבקות. מחממים שמן לטיגון עמוק. חותכים את הדג לרצועות ברוחב אצבע. טובלים בבלילה ומטגנים בשמן עד הזהבה ופריכות. מפרקים את החסה ל"קעריות" ומניחים בתוכן מעט אטריות מבושלות וכמה מקלוני אגסים מעל מניחים רצועת דג מטוגנת. עלי נענע ופטרוזיליה. יוצקים רוטב ומפזרים מעט בוטנים קצוצים.
בורקס פתוח של אגסים, תרד וגבינת פטה. צילום: נדיה היבא

מתכון להכנת בורקס פתוח של אגסים, תרד וגבינת פטה
4 מנות
400 גרם בצק עלים מרודד, מופשר
2 אגסים אמריקאים
600 גרם תרד, שטוף וקצוץ גס
150 גרם גבינת פטה
1 בצל, קצוץ
שתי כפות שמן זית
מלח ופלפל
ביצה טרופה להברשה
אופן ההכנה
מטגנים את הבצל במחבת רחבה בשמן זית עד הזהבה קלה . מוסיפים את התרד ומבשלים כמה דקות עד אידוי כל הנוזלים וריכוך התרד. מצננים מעט. חותכים את בצק העלים למלבנים בגודל 10*5 ס"מ. חותכים את האגסים לחצאים, מוציאים את הליבה והגרעינים בעזרת סכין קטנה ופרסים כל חצי לפרוסות דקות.מניחים על כל מלבן בצק במרכזו מתערובת התרד המבושל, מעל 3 פרוסות אגס ומעט גבינת פטה מפוררת. מורחים את שולי הבצק בביצה טרופה. אופים בחום של 200 מעלות 20 דקות לערך, עד הזהבה עמוקה.
מרק שורשים וכרישה עם צ'יפס אגסים. צילום: נדיה היבא

צ'יפס אגסים למרק. מתאים גם כתוספת למנות אחרות. צילום: נדיה היבא

מתכון להכנת מרק שורשים וכרישה עם צ'יפס אגסים
6 מנות מרק
2 יח' שורש סלרי קלוף, חתוך לקוביות
2 יח' שורש פטרוזיליה, קלוף, חתוך לקוביות
2 יח' כרישה שטופה, פרוסה
שיניים קלופות מראש שום אחד
3 יח' תפו"א קלופים, חתוכים לקוביות
100 גרם חמאה
500 מ"ל חלב
300 מ"ל מים
מלח ופלפל
צ'יפס אגסים
4 אגסי בוסק אמריקאים
500 מ"ל מים
200 גרם סוכר
מיץ מחצי לימון
אופן ההכנה
מכינים צ'יפס אגסים– מרתיחים מים עם סוכר ומיץ לימון. פורסים את האגסים לאורכם דק במנדולינה. מעבירים לסירופ החם ומבשלים כמה דקות על סף רתיחה. מסננים את האגסים מהסירופ ומעבירים למגש מרופד בנייר אפיה. מייבשים בתנור בחום של 100 מעלות למשך שעתיים שלוש עד קבלת צ'יפס פריך. מגישים עם מעט גבינה כחולה לצד המרק.
מכינים מרק – ממיסים את החמאה בסיר בינוני. מטגנים בה את הכרישה והשום כמה דקות עד ריכוך. מוסיפים את השורשים, תפוחי האדמה, מלח ופלפל וממשיכים לטגן עוד כמה דקות. מוסיפים את החלב והמים. מביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה ומבשלים כחצי שעה לערך, עד שהירקות רכים. טוחנים את המרק למרקם חלק. טועמים ומתקנים תיבול במלח ופלפל. מגישים חם.
גלילות סלמון עם אגסים ובצל ירוק. צילום: נדיה היבא

מתכון להכנת גלילות סלמון עם אגסים ובצל ירוק
4 מנות
12 דפי אורז
300 גרם פילה סלמון טרי
2 מלפפונים
2 אגסי אנג׳ו אמריקאים
3 בצלים ירוקים
מעט רוטב הוי סין
שומשום קלוי
מעט שמן שומשום
אופן ההכנה
חותכים את הסלמון לרצועות. את המלפפונים והאגסים לז׳וליין ואת הבצל הירוק למקלונים גם כן.
טובלים את דפי האורז קלות במים פושרים ומניחים על משטח עבודה.
על כל דף, מורחים כפית רוטב הוי סין ומניחים מעל רצועת סלמון, שתי מקלוני אגס, שני מקלוני מלפפון, בצל ירוק ומגלגלים לרול פתוח או סגור. מברישים קלות בשמן שומשום ומפזרים מעט שומשום קלוי מעל. מגישים.
גולש עם אגסים על מצע אורז לבן. צילום: נדיה היבא

מתכון להכנת גולש עם אגסים
8 מנות
8 אגסי בוסק אמריקאים, חתוכים לרבעים.
2 קילו כתף (מס׳ 5), חתוך לקוביות בינוניות
4 גזרים קלופים, חתוכים גס
3 בצלים, קלופים חתוכים לרבעים
2 מקלות סלרי
2 עלי דפנה
4 גבעולי טימין
1 ראש שום חצוי
2 כפות פפריקה מתוקה
1 כפית פפריקה חריפה
1 פלפל חריף (לפי הטעם)
3 כפות רסק עגבניות
מלח ופלפל
מים
מעט שמן זית
אופן ההכנה
מתבלים את קוביות הבשר במלח ופלפל. בסיר רחב מחממים שמן זית וצורבים בו את קוביות הבשר במשך כמה דקות. מוציאים את הבשר מן הסיר. מוסיפים את הירקות החתוכים ועשבי התיבול ומטגנים עוד דקה או שתיים. מוסיפים את הפפריקות ועוד שתי כפות שמן זית ומטגנים מעט ולאחר מכן את רסק העגבניות. נזהרים שלא לחרוך אותו. מוסיפים לסיר חזרה את קוביות הבשר ומוסיפים מים כמעט עד כיסוי הבשר. מקרצפים היטב את תחתית הסיר בכף עץ. מכסים ומביאים לרתיחה. מבשלים על אש קטנה או בתנור בחום של 170 עד שקוביות הבשר רכות. מוסיפים לסיר את האגסים ומבשלים עוד 5-6 דקות. מגישים עם אורז לבן או פירה.
קינוח גלידת אגסים ב-5 דקות. צילום: נדיה היבא

עוגיות לגלידת אגסים – צילום נורית פלד

מתכון להכנת קינוח גלידת אגסים ב-5 דקות
6-8 מנות
6 אגסי אנג'ו אמריקאים ירוקים ובשלים חתוכים לקוביות
מיכל שמנת מתוקה להקצפה
כף גדושה של תרכיז לימון קפוא (פריגת ודומיו)
אופן ההכנה
חותכים את האגסים לקוביות בגודל שיכנסו למעבד מזון ומקפיאים אותם במקפיא.
מכניסים את האגסים הקפואים למעבד מזון ומרסקים. תוך כדי פעולת המעבד מוסיפים מיכל שמנת מתוקה וכף גדושה של תרכיז לימון קפוא. מעבדים עד לקבלת גלידה חלקה והומוגנית.
מגישים עם עוגייה או מקשטים בשוקולד חם.
איש האגסים – יובל בר נר. צילום: נדיה היבא

ולסיום : תכירו את איש האגסים החביב, יובל בר-נר, המייצג מזה שנים רבות את מועצת מגדלי האגסים האמריקאית בישראל, מוכר לכולנו מתוכנית הבישול בערוץ האוכל שעוסקת באגסים. בנוסף הוציא יובל בר-נר לאור ספר מתכוני אגסים מקוריים.
חיבתו והבנתו הרחבה בתחום האגסים משמשת את יובל בר-נר בתפקידו כנציג הרשמי של מועצת האגסים האמריקאית בישראל. מועצת האגסים הנו גוף המרכז כ-1600 מגדלי אגסים בצפון מערב ארה"ב במדינות וושינגטון ואורגון .
בארץ משווקים שלושה זנים פופולאריים במיוחד של אגסים אמריקאים: בוסק, אגס בצבע חלודה, השומר על צורתו גם במהלך בישול בטמפ' גבוהות ולכן מתאים לצלייה או אפייה. ואגסי האנג'ו הירוק והאדום, אגסים עזי טעם, עסיסיות ומתיקות.
איש האגסים, יובל בר נר עם השף חגי לרנר רוקחים לנו גלידה מהירה על בסיס אגסים ושמנת.
צילום: נדיה היבא

לאתר הבית ולמתכונים נוספים  www.usapears.co.il
ערכה וצילמה: נדיה היבא
עקבו אחרי גם ב:  
באינסטגרם 
בדף הפייסבוק : נדיה היבא
בקבוצה בפייסבוק : מה נשמע? מה חדש?!
במגזין סלונה: אופנה עיצוב טיפוח ולייף סטייל
במגזין סלונה: מנסה טועמת מטיילת וכותבת