גנב את הצגה

ח"כ שלמה מולה הפתיע בנאום פמיניסטי הכי לוחמני בישיבת הועדה לקידום נשים ואימהות בעולם התעסוקה שהקימה ח"כ אורית זוארץ. רשמים חיים

בחורה עם מחשב נייד

בסוף הדיון בוועדה בכנסת בניצוחה של חברת הכנסת אורית זוארץ מסיעת קדימה, זיהיתי את מי שהזמינה אותי מהפייסבוק להגיע לדיון – היא התגלתה כשונה קצת מהתמונה (יותר יפה).  מצאתי את עצמי בקפטריה החלבית הכנסת עם 4 נשים שזיהו אותי ככותבת סלונה. היו צהלות, חיוכים ופרגון. צחקנו, הכרנו זו את זו וראינו איך הכוח של האינטרנט קורם עור וגידים אל מול עינינו. שלא תבינו לרגע שמדובר פה בילדות בנות 16. כולן נשים בשלות, אמהות לילדים גדולים, שהספיקו, בדקה התשעים, לשים רגל ולהסתנן לעולם הזה של האינטרנט ואף להתמכר לעונג הזה.  (ראו בלוג "יש לי מאהב")

נפרדתי מהם. מאחר והייתי לפני נסיעה ארוכה הביתה – הלכתי לשירותים. היתה שם  עוד אחת מהוועדה. קיטרנו, איך תמיד יש תור ארוך אצל נשים לשירותים ואצל גברים לא. אמרתי שזה ככל הנראה אשמת גברים. הם בטח הארכיטקטים בבניינים אלה. ככה זה ברוב התיאטראות, בתי האופרה והקולנועים. תמיד נשים עומדות בתור ארוך לפיפי וגברים-  לא. בסוף השיחה הזו, בתור לשירותים בכנסת ישראל, החלפנו כרטיסי ביקור והתברר ששתינו תושבות רעננה. עוד יצא מזה שת"פ עסקי.

פלאש בק בזמן.

השעה 10.00, יום שני 21.6.10 הכנסת. ירושלים.

דיון בוועדה בענייני תעסוקת נשים של ח"כ אורית זוארץ

הנושא שעל הפרק – נשים בעמדות בכירות ודירקטוריונים

היה שם שולחן ישיבות גדול שבראשו חברת הכנסת אורית זוארץ, שמידי פעם התלחששה בדיסקרטיות עם שתי עוזרותיה הנאמנות, לימינה ישבה ורד סוויד, מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה.  היה אמור גם להגיע שרגא ברוש, יו"ר התאחדות התעשיינים שהבריז. במקומו הגיע נציג אחר מהתאחדות התעשיינים. איש גדול ורחב כתפיים במקטורן ועניבה. הגבר היחיד בחדר הישיבות. תעשיין, נצר לשושלת תעשיינים ותיקה – רן טוטנאור שמו.

אחת אחת עלו נציגות ארגונים העוסקים בענייני נשים, בתעסוקת נשים, בהכשרת דירקטוריות. היו נציגות מויצו, משדולת הנשים, ממועצות מקומיות ומהמגזר העסקי. התמונה שהציגו נראתה מעודדת. יותר ויותר נשים בעמדות מפתח, שקיפות, הצעות חוק לאפליה מתקנת. יפה. גם התעשיין רחב הכתפיים עלה לפודיום ופרש ערמה של נתונים יבשים שהתקשיתי לעקוב אחריהם. היה שגרתי. הנשים, כמו נשים, היו אדיבות. לא היו קריאות ביניים, או, חס וחלילה התלהמות. הטונים היו רגועים ורכים.

את  השלווה המנומסת הפר ללא כל התראה ובפתאומיות, חבר הכנסת שלמה מולה, (קדימה) ששעט פנימה לחדר בדרמטיות, ומה לעשות-  מיד גרם לי לחשוב על אובמה. לא רק בגלל גילו הצעיר וצבע עורו, אלא בעיקר בגלל שהוא מלא קסם, אנרגיה מתפרצת ומשדר עוצמה ואכפתיות. הועדה המנומנמת נעורה לחיים. אובמה מהדורת ישראל התנצל שהוא לא הגיע בתחילת הישיבה, כי ישב בוועדה אחרת. הוא נעמד מול הפודיום ופצח בנאום משולהב ומשלהב.

אף אחד מהנשים בחדר לא דיברה בכזה להט פמיניסטי. בכזו התכוונות ולוחמנות. אף אחד לא אמרה את הדברים בכזו בוטות ואכפתיות. בניגוד לכל המצגות הנעימות שהיציגו קודמותיו, דפק מולה על השולחן וקרא בקול רם: "קובעי המדיניות הולכים אחורה. זה לא סתם שגברים לא מקדמים נשים" זעק, "הגברים האלה פשוט מפחדים מנשים"  הדגיש שהוא מנפנף בתנועות ידיים חזקות. מולה ציין שיש הצעת חוק של ח"כ  ח"כ ציפי חוטובלי, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה (ליכוד) למתן תוספת תקציב למפלגה שיש בה יותר מ-40% נשים.

בשלב זה פנה הנואם המשולהב לקהלו הנשי המופתע, באצבע מאשימה: "אתם לא פטורות מאחריות לכל המצב הזה. תגידו שמי שלא תומכת בהצעות חוק כמו זו שמועלית עכשיו – לא תתמכו בה או בו, תתעקשו שכל שרה תיקח מנכ"לית ולא מנכ"ל ותרצו כמוני, שיום אחד נגיע לכך שנהיה מדינה נורמאלית שבה ראש הממשלה תוכל להיות אישה וכך גם ראש השב"כ ושרת הביטחון. אני בטוח שלמשמע התגשמות החזון שלי, יגידו  גברים מצו'איסטים שהמדינה מתמוטטת, הולכת לאבדון. אבל הם יתרגלו לרעיון". עוד דיבר מולה נוטף הכריזמה, על הצעת חוק שתחייב משרדי ממשלה בלפחות 40% מההנהלה – מנכ"ליות נשים.

אובמה-מולה סיים את הנאום: " אני מאמין במהפכות. גם במהפכת השוויון בין נשים לגברים". מחיאות כפים סוערות. פייד אאוט.

הגבר גנב את ההצגה.

אורית בראון אגמי
בלוגרית פעילה ובועטת. היתה עיתונאית שלושה עשורים. היום מלמדת ילדים ביפו ובשכונת התקווה תקשורת ואקטואליה.