הבלוג של דורית הלפרין

mp4dorit

שלום, אני דורית. אמא לארבעה- שלישייה בני 7 (בן ושתי בנות) וקטנטונה בת 4. הבלוג שלי מוקדש להורות שלנו מנקודת המבט שלי. אני משתפת את חוויותיי כאם שכוללת עבודה, הרבה בישולים ואפייה, חוויות הגן ובית הספר, חופש גדול והורות לילדה... +עוד

שלום, אני דורית. אמא לארבעה- שלישייה בני 7 (בן ושתי בנות) וקטנטונה בת 4. הבלוג שלי מוקדש להורות שלנו מנקודת המבט שלי. אני משתפת את חוויותיי כאם שכוללת עבודה, הרבה בישולים ואפייה, חוויות הגן ובית הספר, חופש גדול והורות לילדה אלרגית ועוד ועוד- אם זה מעניין אותי ותופס אותי בבטן אני בטוחה שגם את/ה תמצא כאן משהו במיוחד בשבילך.

עדכונים:

פוסטים: 114

החל מנובמבר 2013

כשתאומים או שלישייה עומדים לעלות לכיתה אלף, זה לא רק מרגש, זה גם מעלה המון סימני שאלה- על מוכנות, על החלטות ועל התכוננות לקראת רגע משמעותי בחיי הילדים שלנו ובתפקידנו כהורים. באחד בספטמבר הילדים שלנו עולים לכיתה אלף. לקח לי זמן לכתוב על הנושא, בעיקר כי עד עכשיו הוא רק ריחף באוויר והשבוע הוא הופך להיות מוחשי יותר עם קבלת רשימת הקניות הראשונית וחודש אוגוסט… מה הן השאלות שעולות בקרב הורים לתאומים, מה התהיות וקצת על ההחלטות שאנחנו קיבלנו בדרך לבית ספר.

01/08/2016

אתמול התחלנו את ההכנות הרשמיות לקראת העלייה לכיתה א’. קיבלנו את רשימת המחברות עטיפות וציוד לילד ויצאנו לחנות לרכוש (*3). עד עכשיו הייתה תחושה שלהתחיל כיתה א’ עם שלושה ילדים בו זמנית זה בעצם כמו לצאת לרכוש ציוד לבית הספר לשלושה ילדים בגילאים וכיתות שונות. במידה רבה זה אכן כך, רק שפתאום רשימה אחת הופכת רלוונטית לשלושה ועצם המחשבה הזו נראית קצת פחות רלוונטית.

בדרך לכיתה אלף יש החלטות שהורים לתאומים ושלישיות צריכים לקבל באופן שתמיד ישאיר אותנו תוהים אם קיבלנו את ההחלטה הנכונה. החלטות שעבור ילד אחד יתקבלו באופן משלים ושלם, אצלנו מתקבלות באופן חצוי, לשון המאזניים המכריעה כמעט תמיד תשאיר את הצרכים של אחד הילדים במקום שהוא פחות מרכזי ממה שהיינו רוצים.

עליה לכיתה א או שנה נוספת בגן?
תאומים ושלישיות הם ילדים שנולדו באותו יום ולעתים קרובות בהפרש של דקות בלבד, אבל הם שני ילדים שונים, לא משנה כמה הם דומים זה לזה מבחינה חיצונית. אחד האופנים שבהם נמצא שוני הוא מידת המוכנות שלהם ללמידה בבית הספר. כך שאצלנו המסע לקראת כיתה א’ עם השלישייה התחיל לפני שנה. הם היו בגיל גבולי שבו אפשר להעלות לכיתה א’, או לבחור להשאיר שנה נוספת בגן. ההחלטה לא הייתה פשוטה ונראה שתמיד נתהה אם עשינו את הדבר הנכון או לא.

פיצול לא עמד כאפשרות- ההבדלים בין הילדים הם מינוריים, אין כאן קושי התפתחותי מוחלט או מגבלה רפואית שתכריע את הכף אלא קשיים ומוכנות רגשית ולכן כהורים האפשרויות הן בין נזק לאחד או נזק לאחר ומה שמכריע את הכף הוא מידת הנזק שתיגרם לכל אחד מהילדים בכל אחת מהאפשרויות. כהורים התפקיד שלנו הוא לעשות את הטוב ביותר עבור כל אחד מהילדים, אבל אין כזו אפשרות כשההבדלים הם מינוריים, כמו ברוב המקרים אצל תאומים.

שנה שעברה עמדה מולנו הדילמה- כולם בשביל אחד או אחד בשביל כולם. האם לפגוע באחד שיצטרך לעבוד פי חמש יותר קשה כדי להדביק את הפערים של חומר הלימוד בבית הספר או להשאיר את כולם עוד שנה בגן. התייעצנו עם הגננות, הפסיכולוגית של הגנים ועם הרבה הורים – כאלה שהעלו ילדים שהתלבטו לגביהם לכיתה אלף ואחרים שהחליטו להשאיר שנה נוספת בגן. ההחלטה שלנו התקבלה בסופו של דבר בעיקר על סמך שיחות עם הורים- מי שנשאר עוד שנה השתעמם לעתים לקראת סוף השנה בגן, מי שעלה לא מוכן לכיתה אלף (גם ילדים יחידים, אגב) פעמים רבות מצא את עצמו משלים פערים עד הכיתות הגבוהות ומרגיש פחות טוב מאחרים.

אנחנו בחרנו לתת לילדים שנה נוספת בגן. החלטה קשה וגם ההשלמה איתה בייחוד כשרואים את החברים שלהם הולכים לבית הספר ואנחנו לוקחים אותם לגן, אבל וזה אבל גדול- קיבלנו אותה על סמך הרע במיעוטו. בסופו של דבר הילדים זכו בעוד שנת ילדות מוחלטת, נקווה שהם ייאמצו את השנה הזו לליבם כשהם יוצאים עכשיו לדרך חדשה.

הפרדה בכיתות
החלטה חשובה נוספת לקראת כיתה א היא האם להפריד בין הילדים לכיתות שונות. בניגוד לדעה הרווחת, ההחלטה כן נתונה לשיקול ההורים ואין הוראה מפורשת להפריד בין אחים תאומים בבית הספר. מצד שני, דווקא כהורים שקיבלו החלטה להפריד בין הילדים כבר בגן אנחנו כן רואים את הייתרון בנפרדות. ביכולת לפתח את כישורי החברה בלי גב, או עם גב תומך ברקע ולא כל הזמן. יש חשיבות לכך שיהיה לילד משהו שהוא רק שלו- וכשהם במסגרת גנים שונה, או במסגרת כיתתית שונה זה מתאפשר יותר בקלות.

לקראת העלייה לבית הספר עמדנו שוב בפני החלטה תיאורטית כי היה ספק אם ייפתחו ביישוב שלנו שלוש כיתות והחלטנו הפעם לערב אותם בהחלטה. כשהעלינו את האפשרות שיהיו שתי כיתות ולא נוכל להפריד ביניהם שניים מאוד שמחו להתאחד ואחת הודיעה שהיא רוצה בנפרד ולא אכפת לה שהם יהיו ביחד. ההחלטה התקבלה. אבל… כאשר הודיעו שייפתחו שלוש כיתות שמחנו שנוכל להמשיך את ההפרדה.

בעינינו, למרות שתמיד התייחסנו לילדים כאל שלושה יותר מאשר כאל שלישייה, ולמרות שהם שונים מאוד במראה, באופי ובבחירת החברים, בעינינו דווקא בגילאים כל כך תחרותיים ובמסגרת שיש בה תחרות לא סמויה בין מי מצליח כמה ומה אנחנו מעדיפים להפחית את מידת התחרותיות איפה שאפשר.

ציונים- כשאחד מצליח יותר
אנחנו חיים בחברה מעודדת מצויינות. בעידן שבו יש הרבה תחומי הצטיינות, יש תחום אחד שבו כולנו גאים וזה גיליון הציונים של הילדים שלנו. מוקדם עדיין לומר, כי אלה תוכניות שעדיין לא עמדו במבחן, אבל- נכון לעכשיו אנחנו מעודדים מצויינות בתחומי העיניין של כל אחד מהילדים- מי מהם כישרון בנגינה, מי בציור ומי בפעילות גופנית ובעבודה עם חיות.

המטרה שלנו, כרגע תיאורטית אומנם, היא להפוך את הציון המוגמר לשולי ביחס למאמצים שהושקעו על ידם כדי להגיע לתוצאה. ברור שלכל אחד יהיו נקודות חוזקה וחולשה, אבל בסופו של דבר הכוח של אדם נקבע בהתמדה ובמאמץ שהוא משקיע כדי לעבור דווקא במקום שקשה לו, המוכנות להיכשל והכוחות לבקש עזרה הם מה שהופך כישלון להצלחה והם כלים חשובים להצלחה בכל תחום.

ארגון סביבת למידה בבית
האם להכין חדר למידה שמאפשר קביעת זמן עבודה בבית או לתת ללמידה להתרחש בכל מקום בבית ובלבד שהילד ירגיש בו נוח. הורים לתאומים ושלישיות נקלעים למצב עדין בו הילדים לומדים את אותו הדבר וצריכים להכין שיעורים באותו הנושא, לרוב בו זמנית. כשמארגנים סביבת למידה בבית חשוב לחשוב אם הלמידה תהיה בו זמנית עם כולם או בנפרד. האם כשהילד מתקשה לעומת אחיו העבודה מול האח שמצליח תעודד אותו לנסות יותר או תכבה את הרצון לנסות? האם ליצור את סביבת הלמידה לפני תחילת הלימודים, או להתארגן תוך כדי כשנכיר את צורכי הילדים טוב יותר הלכה למעשה? אנחנו בחרנו לחכות בינתיים.

באותו נושא עולה שאלה נוספת – במידה שילד אחד מתקשה האם פתרון של הבאת גורם חיצוני, שייאפשר למידה בסביבה שאינה הבית תעזור. עדיין מוקדם לומר, אבל המטרה שלנו היא למצוא נערה שתשב באופן קבוע, מעין חוג אם תרצו, עם מי שיתקשה כדי לאפשר להם סביבה נוחה ונייטרלית ללמידה. כזו שבה הם באמת יכולים לקבל יחס אישי.

נראה שהעלייה לבית הספר וכיתה א מעלה כל כך הרבה שאלות ככל שמתקרבים ל- 1 בספטמבר, וככל שאנחנו מתקרבים לשם יותר אנחנו מבינים שאולי בכל זאת במצבים מסויימים, השלושה שלנו, אוטוטו בני שבע, נפרדים ושונים ככל שיהיו הם שלישייה.

בפעם הבאה קצת על חוויית הקניות.

הצטיידות לכיתה א

הצטיידות לכיתה א

באהבה,

דורית הלפרין
תודה מראש על הלייק: https://www.facebook.com/tripletscansleep

עוד מהבלוג של דורית הלפרין

אמא אלרגית

כן. אנחנו משפחה אלרגית. החלטתי לכתוב דווקא היום על מה שקרה לנו, ועל תגובתה של דניאל לחשיפה הראשונה לבוטנים, כי היום אנחנו הולכות לאלרגולוג לבדיקה השלישית לאלרגיה, תוך כדי שאני מחזיקה אצבעות שהאלרגיה אולי עברה, אבל מתוך...

תצוגה מקדימה

על חוויית ההורות לפגים- נקודת מבט קצת אחרת

יש כמה תחנות שכל אישה בהריון עוברת- זה מתחיל מהשתנה על סטיק, מתקדם לבדיקות דם, בדיקות א.ס, סריקות, מי שפיר או לא וקורס הכנה ללידה.... הקורס תמיד כולל סיור בחדרי הלידה והסברים על הנהלים בחדרי הלידה והתפתחות של לידה, אבל עוד לא...

תגובות

פורסם לפני 6 years

מי אני, ואיך הגעתי להיות יועצת שינה

נריץ את העולם קדימה 33 שנים. אני נשואה קצת יותר מחצי שנה, עובדת כמדריכת פילאטיס ומרגישה על גג העולם. יש לנו אינסוף תוכניות על מה נעשה אחרי שנביא ילד לעולם ואיך נמשיך להתקדם כזוג וכזוג+ילד+ שני יורקשיירים שהיו לנו עד אז...

תגובות

פורסם לפני 6 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה