הכיני את גופך לקיץ – כך תילחמי בסרטן העור

מה ההכנה הכי חשובה שצריך לעשות לקראת הקיץ? הקטנת הסיכון ללקות בסרטן העור. אם את חיננית כמוני – כדאי לך להכיר את שיטת האבחון של פרופסור עזיזי

כשהייתי תינוקת עוד עשו אמבטיות שמש בעירום מלא, חשבו שהשמש מביאה רק טוב.

כשהייתי ילדה כבר למדו שצריך להימרח ולהיזהר, במיוחד אלו מאיתנו בעלי נקודות החן. השאר עוד חשבו שהם יכולים למרוח קרם משזף ולהתמכר לקרני השמש בחוף.

IMGP1780

הבן שלי ואחת מנקודות החן שלו

כשהייתי נערה ההורים שלי כבר ידעו שאת החן יש לאבחן ולקחו אותי לרופא עור שבדק את נקודות החן הרבות שלי וביקש שיצלמו אחת מאלו שבגב, במצלמת הפילם הביתית, כדי לראות אם היא משתנה בעוד חצי שנה. הוא אמר שבגלל המיקום אני לא אוכל לעקוב אחריה בעצמי.

כשהייתי עלמה, אחרי האוניברסיטה, ברשות עצמי, כשכבר בגרתי וגרתי בדירה משלי, נזכרתי באותו מעמד והחלטתי ללכת שוב לרופא עור. את התמונה ההיא לא מצאתי בכלל.
הוא העיף בי מבט אחד וזירז אותי להוריד אצל כירורג פלסטי נקודת חן בבסיס הצוואר, ולחזור עליו עם התוצאות. כתבתי על זה בעבר, השנה היתה 2000, ולי היתה מלנומה.

כשחזרתי לרופא העור ההוא, ד"ר עמיחי בועז, וסיפרתי שזו היתה מלנומה, שעשו ניתוח וניתוח הרחבה, שהפנו לאונקולוג ועשו בדיקות וב"ה הכל תקין. הוא ביקש שאמצא מישהו שיצלם את כל גופי, ובמיוחד נקודות חן שהוא סימן, ואביא איתי את התמונות המפותחות (אז עוד היה עידן הפילם) לביקורת כל חצי שנה.

כשחלפו השנים, ועברתי דירה, המשכתי להגיע אליו אחת לחצי שנה (באורח פלא למרות שהתרחקתי מאוד גיליתי שד"ר עמיחי בועז מקבל אחת לשבוע גם קרוב למקום מגוריי החדש) ותמיד עם תמונות בידיי. פה ושם רופא העור או הכירורג הפלסטי החליטו להוריד ולשלוח לדגימה נקודה זו או אחרת. למזלי בכל אחד מעשרת הניתוחים המקומיים הללו התוצאות יצאו תקינות.

dafd2f_140b8619c7fe4b8b8e0215591fcada2e-mv2

דרמוסקופ בפעולה

ואז יום אחד הופתעתי כאשר התמונות נשארו באריזה, מהיום יש שיטה חדשה, מעין זכוכית מגדלת מיוחדת לרופאי עור שעוזרת לבחון האם נקודת החן צריכה באמת הורדה ודגימה. זכוכית דרמוסקופית. מאז המכשיר הזה כמעט שלא הורדו לי נקודות. בערך באותו הזמן גם למדתי שלא להקשיב למה שהכירורג רוצה להוריד, אלא רק לרופא העור. זה שלא מחזיק את הסכין בידו.

כל אותו זמן המשכתי גם במעקב אונקולוגי סדיר, אבל זה לפוסט אחר.

עם השנים מצאתי את עצמי מחליפה רופאי עור, כל פעם הגעתי למישהו אחר. סט התמונות הישן מתחילת שנות האלפיים נשכח בצד, לטובת הטכנולוגיה שמגלם בתוכו הדרמוסקופ.

בפסח האחרון הגעתי אל מרפאת ספוט-קליניק. מרפאת מומחים ברפואת עור המשלבת את שתי השיטות המוכרות לי לכדי שיטה חדשנית ביותר המבטיחה מעקב אמיתי אחרי נקודות החן, ומינימום ניתוחים מיותרים.

SPOT_LOGO

השיטה החדשנית של פרופ' אסתר עזיזי בנויה כאמור על שילוב בין צילום לבדיקת השינויים שמתרחשים בנקודות החן, ובין היכולות של הדרמוסקופ לראות את הדברים לעומק.

לאחר פגישה ראשונית בה שוחחנו אני ופרופ' אסתר עזיזי על ההיסטוריה שלי, עברנו לבדיקה הפיזית היסודית, שבמהלכה סימנה פרופ' אסתר עזיזי את כל 15 נקודות החן שלי שראויות למעקב מקרוב. היא סימנה אותן בעט על גופי, ממש כמו ד"ר עמיחי בועז בשנת אלפיים, וגם בטופס עם גוף סכמטי.

בשלב השני עברתי למעבדת הצילום שם צולמו כל חלקי גופי השונים באופן עקבי כך ששום חלק לא יקופח.

מעבדת מיפוי שומות

צילום: רמי זרנבר

אחרי צילום כללי זה, הטכנאית המקסימה (שגילתה לי כל כל הצלמות הן סטודנטיות לרפואה. מה שמקל על ההרגשה המקצועית פרופר בסיטואציה מביכה משהו) סימנה במחשב את כל הנקודות אחריהן רצתה פרופ' אסתר עזיזי לעקוב במיוחד. ואז צולמו נקודות אלה בצילום דרמוסקופי.

לאחר סיום הצילומים (שערכו אצלי זמן רב, 15 נקודות החן שלי זיכו אותי בתואר "חיננית בהחלט") בעוד אני התלבשתי, הטכנאית צרבה את הצילומים על שני דיסקים. האחד לי והשני למרפאה. ולאחר מכן מחקה אותם מהמחשב. כך שאין לאיש שום אפשרות לפרוץ ולהשיג את תמונותיי המביכות ביותר. בטופס ההתחייבות עליו חתמתי לפני הצילומים גם נכתב במפורש שביכולתי להורות בכל שלב למרפאה להשמיד את הדיסק ועליו התמונות.

ועכשיו מה?

עכשיו הביתה. אחרי שקבעתי תור לעוד חצי שנה, כדי לוודא האם אחת הנקודות השתנתה או גדלה. מכיוון שהנקודות מסומנות בצילומי הגוף המלאים קל יהיה לנו לאתרן, ותוכנת המחשב תדע להתאים כל צילום דרמוסקופי לנקודת החן הנכונה כך שנוכל לעקוב מקרוב אחר השינויים אם יהיו.

פרופ' אסתר עזיזי אומרת שהשיטה מפחיתה מאוד את מספר הניתוחים הנערכים מכיוון שהדייקנות עולה. ואני נוטה להאמין לה על סמך הנסיון הרב שצברתי בתחום עד כה.

אם אתן מעדיפות הסברים רפואיים יותר, הנה מפי המומחית עצמה:

[youtube trr3xDCM4uc nolink]

עד הסתיו והתור הבא שלי אני אמשיך להימרח בכל יום, להימנע ככל הניתן משמש, לחבוש כובע רחב שוליים בטיולים, וכמובן להימנע מאמבטיות שמש. וגם למנוע את כל אלו מילדיי, שירשו מצד אמא נטיה למלנומה ומצד אבא גנים ג'ינגים. את כל הטיפים האלה והאחרים אני מכירה בזכות האגודה למלחמה בסרטן, להם מייעצת פרופסור עזיזי.

 אז החודש, מאי, חודש המודעות למלנומה, אתן מוזמנות להכין את עצמכן באמת לקיץ ולסכנותיו, וללכת להיבדק במרפאת ספוט.

כדאי לכן לא לחכות מכיוון שספוט קליניק- המרכז לרפואת עור מציע הטבה לכבוד חודש המודעות לסרטן העור: הנחה בסך 20% מהמחירון לפונים לבדיקת אבחון מוקדם לסרטן העור – מלנומה. ההנחה תינתן לפונים עד סוף חודש מאי 2017.

כאמור בדיקת האבחון מבוצעת על ידי מיטב הרופאים המומחים לרפואת עור, בניהולה של פרופ' אסתר עזיזי.

ניתן ליצור קשר לפרטים או לקביעת תור באמצעות טלפון  03-6952499 או בדוא"ל info@spot-clinic.co.il