הבלוג של מיקי הראל

mickyharel

אמנית, ציור/רישום/ שירה /מחשבות /כתיבת מאמרים לימודי עיצוב פנים, טכניון חיפה לימודי ציור מונטגומרי קולג' פנסילבניה ארה"ב . מדרשה לאמנות ברמת השרון מלמדת ציור סדנה וסטודיו בהרצליה ילידת הארץ תערוכות אחרונות בית... +עוד

אמנית, ציור/רישום/ שירה /מחשבות /כתיבת מאמרים לימודי עיצוב פנים, טכניון חיפה לימודי ציור מונטגומרי קולג' פנסילבניה ארה"ב . מדרשה לאמנות ברמת השרון מלמדת ציור סדנה וסטודיו בהרצליה ילידת הארץ תערוכות אחרונות בית האמנים ע"ש זריצקי,בתל אביב "קשור היטב דצמבר 2011 נובמבר- דצמבר 2012"שירה על אובייקטים" מרכז קהילתי טבריה 15 חיפה ובבית העם רוטשילד ת-א פוליטיקה, שמאל נשואה.

עדכונים:

פוסטים: 89

החל מדצמבר 2012

תערוכה של דורית פיגוביץ גודארד בגלריה בסיס . תערוכה מרתקת המותירה מקום לפיענוח אישי של הצופה בה. כללי המשחק פרומים ואין לה טקסט או נרטיב. כל אחד יכול להתחבר לתערוכה בדרכו או כפי שהמוצגים בה נוגעים בו. התערוכה יפה ואוצרת מתח גבוה בדיסוננס שבין השקט לזעקה…

31/12/2016

 

“פצועים קל” היא תערוכה רבת פנים, מעניינת ויפה של דורית פיגוביץ גודארד

מלכתחילה נסכה בי התערוכה תחושות סותרות של שקט עמום ושל זעקה רמה המשמשים בערבוביה לאורך הקירות, במיצבים על הרצפה ועל גבי כרכובים התלוים על הקירות.
דורית אינה משאירה דף כתוב או פרשנות כלשהי ליצירתה היא מניחה הכל פתוח לעיניו ומחשבותיו של הצופה. כך היא כמו זורעת דברים ללא קשר נרטיבי, משמעויות או הקשר פילוסופי פסיכולוגי גם לא ספרותי. למרות שמשתמשת בביטויים ספרותיים טקסטים של עגנון ספרים בעלי שמות מעידים אולי ותבליט מהמתולוגיה היוונית. אתאר את העבודות כפי שקבלו פני בכניסה לגלריה.
בקיר שמנגד לדלת צד את מבטי וגם אפשר לומר שגנב דעתי. רישום גדול ממדים, על גבי שמן תעשייתי בגוון מצהיב (מצע שיוצר התנגדות לכל מה שמונח עליו אם זה רישום או כל צבע על בסיס מים ודיו). רשומות בו שלש דמויות לבושות שמלות וידיהן פשוטות ומורות באצבען על המלה “מום” מכאן כבר לא יכלתי שלא לקשר דברים למילה הזו. (למרות שדורית אינה יוצרת הקשרים נרטיביים ברורים). משמאל תלוי מעיל שחור ולידו המשפט המקראי “כנף מעילך בידי” המעיד על מאבקם של שאול ודויד ומתחתין פסל תבליטי אפור המתאר את גרירת הקטור בידי אכילס מהמיתולוגיה היוונית. מקובל בפוסט מודרניזם לערב כך דברים אך הם בדרך כלל תלויי הקשר. דורית מנתקת עצמה מן התלות הזו. בשעה שהפוסט מודרניזם יצר את האוצר הכותב וממציא עלילות ונרטיבים ליצירת האמן , היא דוחה זאת מכל וכל ומעדיפה לכתוב שלש מלים בלבד, “שלום וכל טוב”. מלכתחילה זוהי מגמה חיובית כלפי הצופה. אני אתיר הכל. אתה הצופה תפענח כאוות נפשך את המוצגים שלפניך. כך מתירה את קצוות המשחק פרומים.
על אותו קיר זוג ידים גדומות מוצבות על כרכוב ואוחזות בכונכיית שמע גדולה ועל הרצפה מוצב פסל ראש על גבי כן העטוף נייר ממוחזר (אולי הגליל של הנייר הוא הכן) והנייר יוצר קונוס סביבו כמו אלומת אור. לאחריו דמות רשומה גדולה ולצידה כתם שחור ועליו נרשם “גשר הסטיקס” על פי המיתולוגיה היוונית חוצץ נהר הסטיקס בין ארץ החיים לבין השאול, משכן המתים. הנשמות מועברות מגדה אחת של הנהר לגדתו השניה בספינה אותה משיט פלגיאס.


סדרת צילומים בשחור לבן שבכל אחד מהם מופיעות ידים מפוסלות גדומות והן מחזיקות בפתקים עליהם רשומות אמירות כמו “חרון אף אכילס”, או “מדוזה”, “עבריינים” ועוד מדי פעם מופיעות מטבעות לצד הידים או בפני עצמן. הן אולי הדבר היחיד שיכול לתת תחושה של צלצול של מטבעות מתגלגלות וליצור איזה רעש דמיוני וטורד מנוחה. המטבעות שזורות לאורך כל התערוכה ולצידי כל מיצב כמעט, לעתים הן צבועות בזהב. (לא אכנס לפרשנות רבה על הכסף למעט העובדה שאסוציאציה של הון שלטון ואימפריאליזם כלכלי המשליטים סדר אחר בעולם ותוצאות עקובות מדם. כמו כן מטבעות המצופות זהב מזכירות את האוצר של המלך מידאס)
על גבי כרכוב הונחו שני גדמי “ספר היהודים” שנחתך והוטל בו המום, והוא עומד לעצמו כמחווה גרוטסקית, אירונית חזקה. בהמשך מיצב שנראה כלא שייך ומשום מקום ובו כרכובים קטנים עליהם מונחות חיות מוזהבות ומטבעות זהב ושעונים שיכולים להיות עוד פריט קיטץ’ המקובל בפוסט מודרניזם או אמירה אחרת על חניטה ועל – זמניות.  רישומים בדיו על נייר ומשוואות מתמטיות וכיווני הרוחות צפון , דרום מזרח ובאחרון “החורבן מאחורינו”. דפי סיפורים מאת עגנון מאוגדים “פנים אחרות” (אולי דיבור על דברים המשתמעים לשתי פנים). “בדמי ימיה” (“צירוף “בדמי ימיה” מתבסס על הפסוק התנ”כי “אֲנִי אָמַרְתִּי, בִּדְמִי יָמַי אֵלֵכָה” (ישעיהו לח י). היום מקובל להבין אותו במשמעות של “במיטב שנותיה” או “באמצע חייה”. * מילון השפה העברית) ציור גדול של כרכרה רומית עם רוכב וגופת אדם מאחוריה.נייר שמן תעשייתי מצהיב חיוור וגרפיט. רישום גדול וגדם יד האוחד בראש ולצידו כתובות המלים “מסירות נפש” ואחרון הוא ראש מסותת מגולף בעץ וכרכוב מאותו עץ .


מאחר ולא ניתן לנרטיב לשלוט בעבודות, אנסה לתת רק את תחושותי ממה שראיתי כשאני מבינה מראש שזו תובנה פרטית שלי. המלה מום ואצבעות המורות באני מאשים היו מאד חזקות עבורי ונתנו לי קו שהוביל אותי לאורך התערוכה , מאחר ורב מוצגיה הם גדמים של ידים , ראשים כרותים מצווארם. כנף מעיל וגרירת הקטור על ידי אכילס מתוך האיליאדה הפצוע שמוטל מכרכרה או נדרס על ידיה. כל אלו יוצרים קשר מסוים אבל לא הכרחי . כך גם הצבעוניות המורבידית והאמירה על גשר המתים , מסירות נפש ושאר אמירות שיכולות לדבר על צווי מדינה נפשעים , על מלחמות ותוצאותיהן כשפצועים קל היא התופעה הפחות קשה בכל אלו.


למעשה “מותירה דורית את המכלול כמקבץ של עבודות אוטונומיות. ולמרות שנראה כי המוצגים נקבצו באקראי יש בדברים שנינות גרוטסקית ומתריסה יש בהם שקט וחסכנות אך גם עודפות רבת פנים המעצימה את הפן המלאכותי והשרירותי של המכלול. כך גם כל מציאות שכבר תוארה ונלעסה נמחקת ומפנה מקומה לזו הבאה.” * (על פי שורות מהטקסט של הקטלוג.)
קשה לי שלא לחשוב על נרטיב החיים כאן ועכשיו בעידן הגלובלי ועם זאת גם על זמניות כמו בדבריו של קהלת : “הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת, הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל.  ג מַה-יִּתְרוֹן, לָאָדָם:  בְּכָל-עֲמָלוֹ–שֶׁיַּעֲמֹל, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ.  ד דּוֹר הֹלֵךְ וְדוֹר בָּא, וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמָדֶת.  ה וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ, וּבָא הַשָּׁמֶשׁ; וְאֶל-מְקוֹמוֹ–שׁוֹאֵף זוֹרֵחַ הוּא, שָׁם.  ו הוֹלֵךְ, אֶל-דָּרוֹם, וְסוֹבֵב, אֶל-צָפוֹן; סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ, וְעַל-סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ. “  “מַה-שֶּׁהָיָה, הוּא שֶׁיִּהְיֶה, וּמַה-שֶּׁנַּעֲשָׂה, הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה; וְאֵין כָּל-חָדָשׁ, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ.” *(תמך מנוקד – קהלת פרק א’מכון ממרה)

מכללת בסיס, רח’ משכית הרצליה פיתוח.

 

עוד מהבלוג של מיקי הראל

תצוגה מקדימה

I ROBOT

    אמש בגב האומה חזיתי במה שנתן השראה לסרטי מדע בדיוני רבים. הרובוט שנראה כבן אנוש, מושלם, יפה,  עור אחיד, קול אחיד ונבוב, יצור שיצקו בו דעת ובינה מלאכותית. והוא...

תגובות

פורסם לפני 5 years
תצוגה מקדימה

לאישה יפואית ערבייה תהיה נוכחות פורצת דרך ומיטיבה עם העיר הזאת

רשימת "עיר ללא גבולות" הרצה למועצת העיר תל -אביב היא רשימה שונה וייחודית רשימה מורכבת רחבה ומעניינת שנוצרה מתוך היכרות של אישים בעיר עם מפלגת דעם לאחר מערכת הבחירות...

תגובות

פורסם לפני 6 years

עבודה ותקווה – מה בין מפלגת דעם לבנגלדש.

12/12/2012 מיקי הראל הבוחרים במפלגות המרכז הם חסרי משקל, משום שאינם נוקטים עמדה אמתית ומצפונית. הם יודעים נגד מי הם נוקטים עמדה אבל לא בעד מי... אפשר לחוש בחוסר אמפתיה, אידאולוגיה או מצפון, רכיבים שנזרקו לפח האדישות. הם...

תגובות

פורסם לפני 7 years

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה