ויוה איטליה, ויוה ונציה, "ויוה ארטה ויוה" – 1

ביקור ב"ביתן ארוחת הבוקר" – פוסט ראשון ביחסים בין עיצוב לבין אמנות בתערוכות בביאנאלה בונציה.

.

ונציה. מבוך של סימטאות קטנות וציוריות. בדרך בין פלאציו גראסי (בו מוצגת חלק מתערוכת הענק של דמיאן הירסט) לקמפו סאן סטפנו אני נעצרת למול חלון ראווה דרכו נשקף מיצב עתיר פרטי עיצוב המוצג בחלל גלריה. נכנסתי. חיוך רחב נפרש על פני. שרפרפים עשויים חומרים שונים ובמגוון עיצובים מקיפים שולחנות ארוכים בדפוסים צבעוניים הניצבים במרכזם של שני חללי גלריה. על גבי השולחנות ערוכים כלי אוכל, כלי הגשה ואביזרים המשמשים בתהליכי הכנת מזון. אופן עיצוב האובייקטים – הנע בין עיצוב לפיסול, ואופן עיצוב החלל – כמעין ציור תלת מימדי לתוכו נכנסים המבקרים, שמים על השולחן (וסביבו) את סוגיית היחסים בין עיצוב לבין אמנות ואת מתיחת גבולות השימוש הקלאסיים.

A plus A Gallery  (merav) 3

מסחטת מיץ פיסולית, קערות מרק בעלות אוזניים, צלחות שהסיגריה של אחרי הארוחה מוטמעת כחלק אינטגראלי בתוכן, קרש חיתוך מפוסל בקפידה, סדרת מוטות עץ – צעצועים ללימון – חרוטים ומפוסלים, קערות עשויות עור הנראות כציורי פעולה.

A plus A Gallery  (merav)

בהתבוננות על רשימת המציגים הארוכה אני מגלה שמות דוגמת נטלי דה פסקיאר (Nathalie Du Pasquier)  וג'ורג' סוודן (George Sowden) שהשתייכו בעבר לקבוצת ממפיס האגדית  – קבוצת עיצוב איטלקית, פוסט מודרנית, שפעלה בתחילת שנות השמונים והותירה חותם בלתי נשכח על שדה העיצוב. לצידם אני מזהה את מרטינו גמפר (Martino Gamper) – מעצב בריטי בולט בסצינה של העיצוב העכשווי; את לוריס וליוויה (Loris & Livia) – זוג מעצבות שוויצריות צעירות שפועלות בלונדון; את ניקול וורמרס (Nicole Wermers) – אמנית גרמניה שברבות מעבודותיה נוכחת הסוגיה ביחסים בין עיצוב, אמנות תרבות ומקום (והיתה מועמדת לפרס טרנר היוקרתי בשנת 2015); ועוד. שילוב עבודותיהם של מקבץ היוצרים המרשים מבנה מיצב פונקציונאלי שנועד למזג בין עולמות העיצוב והאמנות, והמבקרים בגלריה מוזמנים להכנס באופן פיזי ותיאורטי לתוך הדיון על היחסים המורכבים בין הדיסציפלינות ואל השאלות סביב אמנות כחיים וחיים כאמנות ועם עיצוב-אמנות.

-the_breakfast_pavilion 2

Photography : Claudia Zalla

בטקסט אודות הפרוייקט כותבים האוצרים ש"באיטליה, ארוחת הבוקר היא אחד הרגעים החשובים ביותר של היום – זהו זמן חברתי כאשר חברים, עמיתים ומשפחות נפגשים לפני תחילת היום שלהם". בפתיחת התערוכה, במשך שלושה ימים עם פתיחת הביאנאלה בונציה 2017, התקיים בגלריה מיצג בו הוזמנו אמנים שונים (אנה סופי ברגר עם קלאודיה ברגר, אולף ניקולאי וניקול וורמרס) להכין ארוחות בוקר ייחודיות למבקרים ולארח את קהל המוזמנים שהגיע לגלריה סביב שולחנות ערוכים בכלים מעוצבים ובסביבה ציורית/פיסולית באופן בו המרחב השימושי הפך ציור בתנועה. החפצים ששימשו במופעי ארוחת הבוקר הפכו בו זמנית כלי רישום בידי היוצרים ואובייקטים שימושיים שעומדים למכירה במהלך התערוכה; והמזון שבחרו האמנים להגיש שימש מטפורה ותגובה לסוגיות של תרבות ומקום כמו גם ליחסים בין יחודי ויחידני ליומיומי. מה שהחל כמיצג והזדמנות לדיון סביב השולחן אודות יצירה עכשווית, הפך בתום ימי הפתיחה למיצב צבעוני ומשמח שניצב בימים אלה בחלל הגלריה ויוצג בה עד 4.9.2017.

the_breakfast_pavilion_ph_claudia_zalla-s

-the_breakfast_pavilion

 Photography : Claudia Zalla

.

A plus A Gallery היא גלריה אקספרימנטאלית המשמשת במה לתערוכות ופרוייקטים הבוחנים פורמטים שונים של תצוגה ומציפים שאלות אודות יצירה עכשווית. הגלריה, שפועלת משנת 1998, שימשה עד שנת 2014 כאתר הרשמי של הביתן הסלובני במהלך הביאנלה, וכחלל להצגת אמנים סלובניים בשאר השנה. משנת 2015 הגלריה פועלת כחלל אקספרימנטאלי ומוצגות בה תערוכות עכשוויות בהן נבחנים מדיומים חדשים בדיסציפלינות שונות של יצירה. למשל, בזמן שביקרתי בגלריה, בקומה העליונה – ששימשה מטבח עבור האמנים במיצג ארוחת הבוקר – הוצגו גם מספר אובייקטים מסדרת עבודות מתעתעת של  Kensuke Koike: "עמודי שיש" (שבפועל עשויים נייר) שהיוו חלק מתערוכת יחיד שקדמה למיצב הנוכחי.

Kensuke-Koike-Bigger-is-Better-2017-l

 To Wolf, Bigger is better, 2017  | צילומים מכאן

.

אז בקפיצה הבאה לונציה, בביאנאלה או בכל ביקור אחר – לכו לראות מה מוצג ב A plus A Gallery. זה בטח יהיה מעניין…

.

 :The Breakfast Pavilion Curated by
Marco Campardo ; Lorenzo Mason (M–L–XL) ; Luca Lo Pinto

.

.