נצחון הרוח על החומר

בשנת 2010 אובחנה האמנית סוזנה שוגר כחולה במחלת ניוון שרירים (ALS). בהחלטה נחושה שהחלשות הגוף לא תגרור אחריה גם החלשות הנפש היא ניתבה את ההתמודדות עם המחלה לתוך יצירתה ובימים אלה היא מציגה תערוכה מרשימה, "Bones & Soul", בגלריה של המרכז לאמנויות במעלות. לנוסעים לצפון ולאוהבי אמנות – אל תפספסו…

בחורה עם מחשב נייד

.

את סוזנה שוגר פגשתי לראשונה ביפן. אישה יפה שנראית רחוקה משישים שנותיה. אמנית, פסלת, צלמת, שמתמודדת מזה מספר שנים עם מחלת שרירים ניוונית (ALS). לאורך ימים ארוכים של טיול פיזי, בהם על אף הקושי היא לא ויתרה על שום חוויה, ויחד עם צביקה, בן זוגה יוצא הדופן, היא הוכיחה על בסיס יומי שמבחינתה אין דבר העומד בפני הרצון. אותו רצון והחלטה נחושה שהחלשות הגוף לא תגרור אחריה גם החלשות הנפש, עומדים בבסיס התערוכה המרשימה  "Bones & Soul" אותה היא מציגה בימים אלה במרכז לאמנויות במעלות.

1

התערוכה, המהווה סוג של פורטרט עצמי, מצפינה לתוכה את סיפורה של סוזנה ואת תפיסת העולם הפילוסופית המניעה אותה. תחילתה של התערוכה כמו גם שם התערוכה נולדו כאשר יחד עם הופעת המחלה שברה סוזנה במהלך שנה אחת ובהפרש של חודשים ספורים בין שבר לשבר את שתי עצמות הירך ולאחר מכן את שתי ידיה. צילומי הרנטגן של העצמות השבורות שהטילו עליה מגבלות ודפוסי חיים חדשים, וייצוגים לעצמות אלה, נוכחים ברבות מהעבודות בתערוכה.

2

באובייקטים בהם משולבים צילומי רנטגן של האיברים שהיו שבורים, יחד עם ברזל ביניין, סוזנה מפגישה חומרי יסוד קונסטרוקטיביים אך בו זמנית משחררת אותם מההקשרים הפונקציונאליים שלהם.

8-1

.

ב"מעגל החיים", אובייקט שעשוי מאות עצמות עשויות מחומרי צמנט וגבס, המחוברות זו לזו בחוט ברזל דק ומוצבות במבנה ספיראלי, טכסי, היא קושרת בין האדם ליקום ולטבע דרך הצורה הספירלית המסמלת תנועה אין סופית.

3

.

המיצב המרכזי בתערוכה עשוי יריעות של חומר גיאו-סינטטי הבנויות כמו תאי כוורת. רצועות אלה מותקנות לרב במורדות מדרונות אדמה ובשולי כבישים על מנת לתמוך במבנה השטח ולמנוע התדלדלות שלו כתוצאה מסחף האדמה. מיצב זה מצפין לתוכו עוד חלק בפורטרט העצמי שלה.

5-1

ALS  היא מחלה של ניוון שרירים בה נפגעים תאי העצב המוטוריים שמפעילים את השרירים בגוף. כתוצאה מכך, לאורך הזמן, השרירים הולכים ונחלשים עד לשיתוק מוחלט שלהם. למול ההתדרדרות הלינארית שמיחסים למחלה ובמהלך שנועד לעצור את התקדמותה, פעם ביומיים, מתייצבת סוזנה לטיפול על ידי עקיצות של דבורים כאשר החומרים המופרשים מחזקים את גופה ומסייעים לה בהתמודדות.

בתערוכה סוזנה מציפה מערכת יחסים בין הטבע והאדם וקושרת בין חלת דבש וחלוקת התאים בכוורת הדבורים, שהחומרים אותם הן מפרישות תומכות את גופה, לבין המבנה הסינטטי, כאשר המסר של חוסר הכניעה לתהליכי הבליה המוטמע ביחסים ביניהם נוכח בעצמה הפיסולית של המיצב בחלל התערוכה.

6

בחלל אחר של התערוכה מוקרן סרט וידאו שמכניס את המבקר לתוך חיי היומיום של סוזנה דרך צילום מופשט של שגרת הטיפולים הכואבת.

בטקסט שכתבה נוגה מגדל, אוצרת התערוכה, היא כותבת: "סוזנה מנסה לחבר את האלמנטים הפנימיים שבתוכה ולהפכם למקור של אנרגיה חיובית בעלת מרקם אחיד, חזק וחיוני המסייע לה בהתמודדות היומיומית. היא מאחה את שברי עצמותיה ושברי רוחה בעזרת כח רצון ואופטימיות בלתי נלאים, אמונה עצמית חזקה, אהבת האדם והחיים".

SBP_1087

.

התערוכה "Bones & Soul" היא תערוכה עוצמתית ומרשימה גם בלי להכיר את סיפורה האישי של סוזנה שוגר ואת הרבדים העמוקים המוצפנים לתוך האובייקטים המוצגים בה. עם זאת, אין ספק שלאחר מפגש עם הסיפור העומד מאחורי הבחירות הקפדניות והמהות האסתטית המהווה ייצוג לדרך שעושה סוזנה, היא זוכה לערך מוסף כתערוכה מעוררת השראה המנכיחה את ניצחון הנפש על הגוף.

נוסעים לצפון? אל תפספסו.

4

.

.

סוזנה שוגר; Bones & Soul ; אוצרת: נוגה מגדל

הגלריה במרכז האמנויות ע"ש אפטר-ברר, מעלות תרשיחא, רח' בן גוריון 15, מעלות

נעילת התערוכה : 20.10.2015

.

צילומים: שרון בנטוב, מירב רהט

.

את טקסט התערוכה המלא שכתבה נוגה מגדל, אוצרת התערוכה, ניתן לקרוא כאן

 

מירב רהט
יוצרת, אוצרת, חוקרת, כותבת ומרצה אודות עיצוב-אמנות-תרבות ומגמות בעיצוב עכשווי. http://meravrahat.wordpress.com