איור בתלת מימד

שבוע האיור השני בתל אביב, שנפתח בסוף השבוע האחרון והופך מסורת, מסתמן כאחד האירועים היותר מהנים ומעניינים שקורים כאן. הצצה על קצה קצהו של המזלג…

204-L

אסף בן ארוש, "סנדלים באורגון", גלריה "מנשר", אוצר: עמית טרינין

.

שבוע האיור השני בתל אביב, שנפתח בסוף השבוע האחרון והופך מסורת, מסתמן כאחד האירועים היותר מהנים ומעניינים שקורים כאן. כ-40 תערוכות בהשתתפות של יותר מ-300 מאיירים מוצגות ברחבי העיר בגלריות ובחללי תצוגה, לצד סדנאות הרצאות ומגוון אירועים הפתוחים לקהל הרחב.

היוזמה, שהחלה בשנה שעברה (שבוע האיור 2014), נולדה בעקבות סדרת ראיונות ושיחות עם מאיירים שקיים יובל סער, אז, בין השאר, כתב העיצוב של עיתון הארץ ובעל מגאזין העיצוב והתרבות "פורטפוליו", לקראת תערוכת איור אותה הוא התכוון לאצור בבית האמנים בתל אביב. במהלך עבודתו  לתערוכה הבין סער שיש בידיו חומרים להרבה יותר מתערוכה אחת, והמהלך שהחל בקטן צמח לכ-20 תערוכות שהוצגו ברחבי העיר, כאשר מאות יוצרים ושוחרי איור שפקדו את האירועים הבהירו את הצורך והפוטנציאל הגלומים בנושא.

רגע אחרי נעילת שבוע האיור 2014 סער החל בהסקת מסקנות ובבניית תכניות לקראת הפעם הבאה, הזמין מי שרוצה לארגן תערוכה, הרצאה, מפגש או ארוע ליצור איתו קשר, ובימים אלה, בתמיכה של המחלקה לאמנות בעיריית תל אביב יפו ובחסות חברת  Wix  אפשר להנות מפרי עמלם של אוצרים ויוצרים המציגים במגוון תערוכות שבוע האיור 2015.

המחשבה על איור כדיסציפלינה דו מימדית, שנועדה לשרת טקסט, להנגיש מסר ולהתחשב בקהל יעד מאותגרת בלא מעט מהתערוכות המוצגות. השאלה האם מאייר הוא "נותן שירות" או "אמן" הפועל מתוך נבכי ליבו עולה גם היא בהתבוננות על לא מעט מן היצירות. בנוסף, ניתן לראות לא מעט עבודות בהן מתקיימת עבודה בזוגות או בקבוצות כמו גם שיתופי פעולה בין יוצרים מדיסציפלינות שונות שנועדו למתוח את גבולות היצירה בשדה האיור. מתוך המגוון הרב של תערוכות נפלאות וטכניקות עבודה מגוונות בחרתי להציץ אל שלוש תערוכות בהן היוצרים יצאו מהמדיום הדו מימדי השטוח לאיור תלת מימדי ובחנו את מערכת היחסים בין איור לבין חלל/אובייקט.

בינימין 1

העיסוק באיור שיוצא מדו מימד לתלת מימד עומד במהות התערוכה "חילופי דברים" של איתן אלוא, אלנה לרמן וענת ורשבסקי, בוגרי המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל. העבודה לתערוכה החלה מעיסוק ביציאה מהמרחב של דיפדוף בספר ובחיפוש אחרי דרכים לחוות איור בתלת מימד. כל אחד מהמשתתפים התייחס לאיור של סיפור במרחב התלת מימדי באופן שונה. אלוא יצר ספר מתקפל – קונצרטינה – שאופן התליה שלו בחלל הופכת אותו אובייקט פיסולי תלת מימדי שמגדיר טריטוריות, כאשר במקום שהקורא ידפדף בספר הקורא צריך לנוע סביב והספר "מפעיל" אותו. לרמן השתמשה בחלל כדף ואיירה איורים דו מימדיים אותם היא הציבה בחלל כקומפוזיציות תלת מימדיות בהן המבקר נכנס לתוך הציור, וורשבסקי יצרה אובייקטים תלת מימדיים אותם היא הציבה בחלל כאוסף רנדומאלי של סיטואציות שכל אחד יכול לשוטט ביניהן.

X

אחד האלמנטים העולים בדיון על איור הוא היחס לטקסט, גם כאן היוצרים עובדים בשלוש רמות אצל אלוא הטקסט והאיור משולבים יחד אצל לרמן כל הסיפור שהיא מספרת נסוב סביב מילה אחת – "קומי" , ואילו אצל ורשבסקי אין מילים והדמויות התלת מימדיות מזמינות כל אחד לקרוא ולספר לעצמו סיפור כפי שהוא רוצה.

XX

למרות שהחלל הקטן מורכב מעבודות של שלושה יוצרים וכל אחד מהם מתאפיין בשפה משל עצמו, התערוכה מעבירה תחושה של יצירה אחת  שלמה. ההישג נגזר מסט חוקים שהגדירו היוצרים לפני עבודתם – כולם היו צריכים להשתמש בפלטה צבעונית שהוגדרה מראש כמו גם לכלול בין האיורים ביטוי חזותי לסדרת מילים שהם הסכימו עליהן. כמו כן ניתן לראות שיתוף פעולה בניכוס דמויות בין היוצרים, למשל, בספרו של אלוא מופיעה דמות של חתן שנוכסה מדמותו של גבר שאיירה לרמן בעבודת הקיר שלה.

B

D

"חילופי דברים", איתן אלוא, אלנה לרמן וענת ורשבסקי , אוצרת: מירב סלומון, גלריה בינימין

.

בבית בינימיני מוצגת התערוכה "יותר שחור מעגול", בה מוצגים שלושה פרויקטים המפגישים בין איור לקרמיקה. פרויקט אחד של המאיירת והקרמיקאית איה עמיקם; פרוייקט שני פרי שיתוף פעולה בין המאייר גלעד סופר והקרמיקאית גלית סופר-מזרחי; ופרוייקט שלישי של המאיירת נעמה בנזימן והקרמיקאית מוריה אדר פלקסין. שלושת הפרויקטים עוסקים במפגש בין דו מימד ותלת מימד ובוחנים יחסים בין אובייקטים פיסוליים לבין דימוי נאראטיבי דרך מערכת היחסים בין צורה, חומר, נפח קו וצבע.

איה עמיקם מציגה מחזור חיים של עדרי פסלונים, שמתחיל בלבן הפוטנציאלי, עובר דרך קו ממושטר, ממשיך לקישוטיות צורנית ומסתיים באי קיום.

 9

 

ננ

גלעד סופר וגלית סופר מזרחי, אח ואחות, מציגים סדרה של יחידות זיכרון – כדורי חומר, שעליהם ייצוגים של זיכרונות משפחתיים משותפים, רשומים בעיפרון קרמי.

נננ

 gilad2

נעמה בנזימן ומוריה אדר פלקסין מציגות "מרחב פוטנציאלי"- אובייקטים המשלבים נייר וקרמיקה ליצירת דמויות וסיטואציות המתעתעות בין דו מימד לתלת מימד.

ננננ

בטקסט התערוכה, אותו כתבה נעמה בנזימן שגם אצרה אותה, היא מדברת על המניע לעבודות המוצגות בתערוכה: "לכאורה, העידן הדיגיטלי מאפשר למאיירים הפועלים כיום חשיפה בלתי מוגבלת למקורות השראה אינטרנטיים, חופש אמנותי נרחב ושליטה מוחלטת בתוצרי התהליך. שלא כמו בעבודה ידנית, המחשב מציע אין סוף תיקונים, ריטושים וליטושים, שאת עקבותיהם לא ניתן יהיה לזהות באיור המוגמר… כתב היד האישי של המאייר הופך נדיר יותר וקשה לזיהוי.

התערוכה "יותר שחור מעגול" מציגה מהלך הפוך. האיור כאן נובע מן החומר ומחויב אליו, כפוף למגבלות פיזיות ולאילוצים טכניים. באובייקטים המוצגים ניתן לזהות את עקבות תהליכי היצירה האיורית והקרמית. הכלים מכילים את טביעת ידה של האמנית שיצרה אותם ומנכיחים אותה. האיור אינו מאפשר תיקונים רבים ואינו נשלט במלואו; הוא נוצר למרות החשש לטעות, להרוס את הכלי, לצייר לא יפה. המגע עם העיפרון, המכחול והחומר יוצר אינטימיות, מנכיח את חד פעמיותה של הפעולה. המוצר הסופי אף הוא פגיע – ניתן למישוש, להחזקה, מתקמט ושביר".

moria_naama3

"יותר שחור מעגול", איה עמיקם, גלעד סופר, גלית סופר-מזרחי, נעמה בנזימן, מוריה אדר פלקסיןאוצרת: נעמה בנזימן, "בית בינימיני"

.

שיתוף פעולה בין יוצרים מדיסציפלינות שונות מתקיים גם  בגלריה של חנות העיצוב סאגה, בתערוכה "סאגה סינדיקט". התערוכה, פרוייקט של שיתוף פעולה בין מעצבי מוצר למאיירים שיזמו לרגל שבוע האיור ליאור ימין, הבעלים של חנויות העיצוב הישראלי "סאגה" ו"אסופה", והאדריכלית לימור יוסיפון-גולדמן, חושפת "שידוכים" בין  14 מעצבים/סטודיאות לעיצוב מוצר ל-14 מאיירים, שהוזמנו ליצור אובייקטים חדשים שיוולדו במפגש בין הדיסציפלינות.

לדוגמא, המעצב אבי פדידה והמאייר יואב פרי שיתפו פעולה ביצירת שולחן עגול המשלב מתכת ועץ עם שיבוץ של עור כאלמנט עיטורי.

1-1

סטודיו קאהן והמאייר ניב תשבי שאבו השראה מציורים וכלים מתקופות הבארוק, הרוקוקו והניאוקלאסיקה, ויצרו כד קרמי לבן מבריק עליו מאויירת סצינה אינטימית בצבעי שחור לבן וזהב.

10432987_10154159091952995_300428096796884779_n (1)

המעצבת הילה שמיע והמאייר מיקי מוטס ניהלו דו שיח בו פעם אחת שמיע הגיבה לאיורים של מוטס ויצרה טוטם שבנוי  משילוב של עץ, זכוכית ומתכת ופעם אחרת שמיע יצרה אובייקטים דמויי צבר ומוטס יצר סידרת איורים בהשראתם.

1-2

סטודיו מג'נטה והמאיירת ORI GAMI יצרו את ״מסעותיה של הולי בהרי ירושלים״  – סדרת אובייקטים מנירוסטה בהם משולבת דמות מאויירת בשם הולי שיצרה אורי גאמי, כאלמנט תלת מימדי המוצב בסיטואציות שונות

1-3

11988247_818521428245426_6586543190702814634_n

עוד עבודות ניתן לראות בגלריה במסגרת התערוכה. את רשימת השידוכים והמציגים ניתן לראות בהזמנה :

11846649_10153817396904026_995749468665815383_n

.

אחרי הצצה זו, על קצה קצהו של המזלג , אני ממליצה לכם לפנות זמן, לפתוח את מפת התערוכות והאירועים המצויינת והמפורטת של שבוע האיור ולפרגן לעצמכם רגעים של הנאה ונחת. התערוכות ממשיכות עד  12.9.2015. אירוע הנעילה יתקיים בשבת, 12.9, בשעה 20:00, בתערוכה "החיים עצמם" בבית האמנים בתל אביב .

שבוע האיור 2015 עוד לא הסתיים ואני כבר מחכה לשבוע האיור 2016…

.

כל הפרטים על התערוכות והאירועים באתר שבוע האיור: :http://www.illustrationweek.co.il/

.

צילומים: מירב רהט, גלעד סופר, שי בן אפרים, עידו אדן

.

מירב רהט
יוצרת, אוצרת, חוקרת, כותבת ומרצה אודות עיצוב-אמנות-תרבות ומגמות בעיצוב עכשווי. http://meravrahat.wordpress.com