הבלוג של מירב רהט

תוך כדי תנועה

יוצרת, אוצרת, חוקרת, כותבת ומרצה אודות עיצוב-אמנות-תרבות ומגמות בעיצוב עכשווי. http://meravrahat.wordpress.com

עדכונים:

פוסטים: 101

החל ממאי 2011

שדה העיצוב המקומי עתיר מעצבים מוכשרים אך יש בו מעט מאוד במות המאפשרות להם להציג את עשייתם. מה רבתה שמחתי כאשר גיליתי שאחת הקטגוריות בשדה – קטגוריה שזכתה לשם ‘עיצוב-אמנות’ – זוכה לייצוג מכובד בארבע תערוכות שנפתחו/נפתחות השבוע בגלריות בתל אביב ובהרצליה. נכון, בשתיים מהתערוכות אני מעורבת – פעם כיוצרת ופעם כאוצרת – אך פתיחתן במקביל של תערוכות נוספות יוצר מקבץ שממלא אותי תקווה שזו תחילתה של מגמה שתלך ותתעצם ושהבמות החדשות (והישנות) יניעו עוד מעצבים ליצור ולהציג עיצוב ייחודי.

הכותרת ‘עיצוב-אמנות’ – מחוברת בדרך כלל לעבודות בעלות אופי קונספטואלי ולאובייקטים יחידניים או סדרות מוגבלות, שעשייתן מונעת מתחומי העניין של המעצבים (בניגוד לפרקטיקה השגורה יותר בעולם העיצוב של היענות לדרישות של לקוח). תחת קטגוריה זו היוצרים משתמשים בעיצוב ככלי ביטוי אישי כמו גם כבסיס לנסיינות ולמתיחת גבולות של חומרים, טכנולוגיות ורעיונות, והיא מתאפיינת במעבר מייצור המוני ליצירה של אובייקטים יחידניים, סדרות מוגבלות ומיצבים ומיצגים חד פעמיים, ובשילוב של עבודת כפיים המותירה את חותמו של היוצר על היצירה.

בגלריה תירוש מוצגת תערוכה קבוצתית – ‘לכידת רחוב’ (אוצרת: שולמית נוס) –  בתערוכה מציגים דן ריזינגר – מבכירי וותיקי המעצבים הגרפיים בישראל,  Pilpeled – מעצב גרפי צעיר שפועל בסצינת חיי הלילה ואמנות הרחוב,  Dede - יוצר קונספטואלי הפועל במרחב הציבורי, ואריאל צוקרמן וערן שמשוביץ – מעצבי מוצר שמציגים בתערוכה פרטי ריהוט שנוצרו בהשפעת ובשיתוף האמנים האחרים.

התערוכה  נולדה בהמשך לפרוייקט של צוקרמן ושמשוביץ, בו הם יצרו אובייקטים שימושיים – שולחנות שידות – מפלטות עץ שנתלו ברחובות דרום תל אביב, וצויירו על ידי אמני רחוב. במהלך שעשו השניים הם הפכו את היצירות הדו מימדיות לאובייקטים תלת מימדיים, והכניסו את אמנות הרחוב אל הבית. הפעם הם יזמו שיתוף פעולה עם דן רייזינגר פילפלד ודדה, כאשר יצירתו של רייזינגר מקבלת אינטרפרטציה תלת מימדית בשולחן שיצרו השניים, עבודותיו של פילפלד מפורקות והופכות לסדרת אגרטלים ועבודה של דדה מפורקת והופכת לספסל. בטקסט שכתבה אוצרת התערוכה – שולמית נוס – היא כותבת: “התערוכה מציגה כמה מבטים של האמנות והעיצוב המאפיינים את היצירה והתרבות החזותית במרחב האורבני”.

תירוש 2

‘לכידת רחוב’, גלריה תירוש.  צילומים נגד כיוון השעון: דן ריזינגר, ערן שמשוביץ ואריאל צוקרמן בתגובה לרייזינגר ובשיתוף פילפלד, פילפלד 

.

דו שיח אחר בין עיצוב ואמנות ניתן לראות בתערוכה ‘ההופכי ההכרחי’ שנפתחה בדיוק באותו זמן ומוצגת בגלריה ‘גבירול’ בתל אביב. בתערוכה מוצגות עבודות של אורי בצון ומירב רהט (שלי). בצון פועל בשדה האמנות ואני פועלת בשדה העיצוב. מפגש בינינו הציף דימיון בשפה החומרית, הצורנית והתימטית המניעה את עשייתנו, והוביל לבחירה להציג תערוכה משותפת. האובייקטים בתערוכה נולדים מיחסים של ניגודים: נעדר-נוכח; קליל-מאסיבי; דו מימד-תלת מימד; שנינו בוחנים מהלכי ריקון של אובייקט כחלק מיצירה של תעתוע, משחקים בין דיסציפלינות ומטעינים לתוך המיצבים תכנים אישיים ופילוסופיים. בתערוכה אנחנו משוחחים זה עם זו דרך העבודות  ומציפים דיון על היחסים בין עיצוב ואמנות.

ההופכי ההכרחי2

‘ההופכי ההכרחי’ – אורי בצון | מירב רהט ,  גלריה ‘גבירול’.  צילומים נגד כיוון השעון: אובייקט חסר (בצון); נעדר-נוכח (רהט); רישומים בזמן (רהט); אובייקט חסר 2 (בצון)
hofchi-poster-print (1)

.

בגלריה פריסקופ – גלריה לעיצוב וניאו קראפט, שפותחת דלתותיה בפני המעצבים המקומיים ומאפשרת להם להציג עיצוב נסייני, אישי, ויחידני מזה 18 שנים – תציג הצורפת ניצה רונה את התערוכה ‘עד שתנוח דעתי’ (אוצרת: מירב רהט). רונה מגלה את היופי בדברים הפשוטים ומזקקת תחושות, מחשבות ורגעים בזמן לכדי אובייקטים. בתערוכה מציגה רונה שני מהלכים : באחד היא מזמינה את המבקרים להכנס ולהחשף לעולמות התוכן המניעים אותה דרך שלוש קבוצות של אובייקטים היוצרים חיבור בין סביבה, גוף ונפש; בשני, היא מאפשרת הצצה אל תהליך העבודה שלה דרך הצבת עמדת צורפות בה היא עובדת, בתוך חלל הגלריה, במהלך התערוכה. החיבור בין שני המהלכים מציף דו שיח המתקיים בשדה העיצוב בו נבחן הקשר בין עיסוק תיאורטי לביטוי פרקטי.

ניצה רונה

‘עד שתנוח דעתי’ | ניצה רונה,  ’פריסקופ’ , מימין לשמאל: ‘חמוקיים’, ‘נקודת מבט’ | צילום: הגר בן נתן11427228_10153476684462867_2209901687290556570_n

.

.

למול חללי הגלריות הללו, נפתח בימים אלה באופן רשמי חלל תצוגה ומכירה חדש המוקדש לעיצוב מקומי - ’סאגה’.  בחלל - פרי שיתוף פעולה בין ליאור ימין ומשפחת שקל - מוצעים למכירה פרטי ריהוט ואובייקטים ייחודיים שעיצבו מעצבים ישראליים ובמרכזו הוקדש מתחם מיוחד להצגת תערוכות יחיד שיושקו מידי חודשיים. הראשונים שקיבלו את הבמה הם סטודיו מג’נטה שמציגים בימים אלה מיצב צבעוני עתיר פרטים המשלב דפוסים גרפיים ופרטי ריהוט ייחודיים, שמאפשר הצצה לתערוכה שהציג הסטודיו במסגרת שבוע העיצוב של מילאנו- 2015. המהלך של ימין, שבימים אלה לומד אוצרות כחלק מלימודי התואר השני במדיניות ותיאוריה של אמנויות בבצלאל, מרחיב את מהות החלל מחנות לעיצוב מקומי לגלריה ומשלב בין הפן המסחרי לפן הקונספטואלי בעשייה המקומית.

 

סאגה-צילום איתי בנית2

סטודיו מג’נטה , ‘סאגה’ | צילום: איתי בנית

.

הדיון בין ‘אמנות’ לבין ‘עיצוב’, בין ‘קונספטואלי’ לבין ‘פרקטי’, בין ‘יצירה’ לבין ‘ייצור’, עולה בכל אחת מהתערוכות ומנכיח חלק ממגוון האפשרויות שמציע שדה העיצוב המקומי : גלריה ‘פריסקופ’ שהפכה ‘מוסד’ והוגדרה בזמנו “תחנת החובה של מעצבים ישראליים”; גלריה ‘תירוש’ שפותחת דלתותיה גם למעצבים מקומיים; ‘סאגה’ חלל לאמנות ועיצוב, שמשלבת תערוכות בחלל המסחרי; וגלריה ‘גבירול’ האוונגארדית.

כן ירבו !

.

פרטים נוספים אודות התערוכות:.

25.6-24.7גלריה תירוש , כיכר דה שליט, רחוב חבצלת השרון 35, הרצליה

‘לכידת רחוב’ | דן ריזינגר, Dede, Pilpeled, אריאל צוקרמן וערן שמשוביץ, אוצרת: שולמית נוס

שעות פתיחה של הגלריה: ימים א’-ה’ 10:00-18:00 ; שישי 10:00-14:00

.

25.6-10.7גלריה גבירול, רח’ אבן גבירול 106-108, תל אביב

‘ההופכי ההכרחי’ | אורי בצון, מירב רהט

שעות פתיחה של הגלריה: ימים ב’-ה’ 16:00-19:00 ; שישי-שבת 11:00-14:00 או בתיאום מראש

.

2.7-1.8גלריה פריסקופ, רח’ בן יהודה 176, תל אביב

‘עד שתנוח דעתי’ | ניצה רונה, אוצרת: מירב רהט

שעות פתיחה של הגלריה: ימים ב’-ה’ 12:00-20:00 ; שישי-שבת 11:00-15:00 או בתיאום מראש

.

9.7  סאגה חלל לאמנות ועיצוב, רח’ רבי פנחס 4, שוק הפשפשים יפו - פתיחה רשמית

סטודיו מג’נטה

שעות פתיחה : ימים א’-ו’ 10:00-16:00

.

.

עוד מהבלוג של מירב רהט

תצוגה מקדימה

"חובת דיווח" - מאחורי הקלעים של תערוכת הפיסול של אריה בן טוב המוצגת בימים אלה בגלריה תירוש

. גילוי נאות ראשון - אריה בן טוב הוא אבא שלי ;  במהלך כל שנות ילדותי ונערותי אבא שלי היה איש צבא (התארים הנילווים לשמו בכותרת הפוסט הם חלק קטן מההיסטוריה האישית שלו) ומי שעבדו...

תצוגה מקדימה

"הלו הלו אבא"

. באותו בוקר קמתי בלי אוויר. את הנסיעה לבקו"ם העברתי בניסיון לשכנע את הבטן המתהפכת שאין לי שום סיבה לדאגה – ה"ילד" לא הולך לקרבי, הוא מתחיל קורס של לא מעט חודשים בסביבה בטוחה - הכל בסדר. ב-8:00 הורדתי אותו בכניסה לבסיס, נפרדתי...

תצוגה מקדימה

"למה מי מושלם? ..."

. בובות תצוגה בחלונות ראווה הן בדרך כלל בעלות פרופורציות גוף שמוגדרות כמושלמות אך כמעט ובלתי ניתנות למימוש בחיים האמיתיים. גם אופן ההצבה של הבובות בחלונות הראווה היא...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה