בין קראפט מסורתי לטכנולוגיה עכשווית

בתוך ימים של דאגה, חרדה ולא מעט יאוש, לאירועי תרבות שמותירים תקווה לעולם יפה יותר יש מקום משלהם בשמירה על שלומנו דרך שפיות יחסית. התערוכה "לכופף מוסכמות" של "סטודיו COZY", העוסקת במפגש בין קראפט וטכנולוגיה, מציעה כמה רגעים של נחת ואופטימיות שמאירים מעט את היומיום הקודר.

 ,

מכבש גדול. תבנית במבנה נוף טיפוגרפי. שני גברים בבגדי עבודה מנתבים ברגישות פעולת כיפוף כוחנית של פרוסות פורניר המונחות זו על זו. סגירה איטית ומבוקרת. שכבות הפורניר נעות ומתקבעות למתווה הנוף המורכב. זרם חשמלי עובר בין השכבות, מזרז את פעולת ההדבקה. מתוך עננת אדים דרמטית מגיח פריט עץ מכופף. קסם. מה שהיה לפני דקות לא ארוכות קבוצת יריעות פורניר שטוחות הופך למול עיני לאובייקט פיסולי מורכב.

כיפוף עץ הוא תהליך אוּמנותי הנשען על הבנת תכונות החומר והכוחות הפועלים עליו ובאופן מסורתי הוא משלב כלי עבודה ידניים, מלאכת כפיים ומימד של זמן. עבור יובל כרמל ואופיר זנדני, בני "סטודיו COZY", כיפוף עץ הוא הזדמנות לכופף מוסכמות ולבחון דרכי שימוש בטכנולוגיות חדשות כחלק מתהליכי עבודה שמותחים את גבולות החומר ואת אפשרויות העבודה איתו. בדיאלוג אותו מנהלים השניים בין עבודת הקראפט המסורתית לטכנולוגיות דיגיטאליות עכשוויות, הם מחפשים שפה חזותית המשמרת את תחושת מגע היד האנושית, ניתנת ליישום בתהליכי עבודה מהירים ומאפשרת מימוש בפס ייצור סדרתי. תהליך החיפוש שלהם מתקיים בשלוש סדרות של אובייקטים המוצגות בתערוכה, כל אחת מהן מציעה נקודת מבט קצת שונה על הדיאלוג בין קראפט וטכנולוגיה.

Cozy Decore at Periscop2- photo by Ido Eden

Wrinkles ו- Bloom העשויים שכבות של פורניר עץ מכופף החלו ממודלים פיזיים.  Wrinkles  נולדה מעשרות ניסיונות של קימוט ניירות; Bloom  צמח מניסיונות אריגה של יריעות פוליקרבונט בין מוטות מתכת שקיבעו את הצורה המורכבת והמחישו באופן ממשי את הכוחות הפועלים על החומר. במעבר למישור הדיגיטאלי הסקיצות החומריות תורגמו למודלים ממוחשבים תלת מימדיים וסביבם נבנו תבניות כבישה וירטואליות. קבצי המחשב הפכו סט הוראות לכרסומות (CNC) שיצרו מתווה שטח מדוייק בתבניות ממשיות. רגע לפני כבישתן של שכבות הפורניר חוזר ומתקיים המגע האנושי עם החומר כאשר כרמל וזנדני חוזרים במיומנות על סדרת פעולות של הדבקה, כבישה, שיחרור ועיבוד, ביצירה של "עבודת יד" בפס ייצור סדרתי.

COZY Wrinkles wooden long bowl_low resolution

Cozy_2-18.

COZY Wrinkles - wood bowl accompanied by Elanor - porcelain lamps_low resolution

אלנור – גופי תאורה מפורצלן – החלו כמודל תלת מימדי וירטואלי של פעולת אריגה שתוכננה במחשב. סביב המודל נבנה קובץ צורני של תבנית יציקה שפורקה וזכתה לתבניות נגטיב וירטואליות משל עצמה. מָעבר למהלך פיזי שכלל כירסום CNC, תבנית אם מסיליקון, תבנית גבס ויציקת פורצלן, הוביל לגופי פורצלן ממשיים. תיכנון ממוחשב מאפשר לשניים שליטה בעובי החומר באופן הממקסם את איכויות העברת האור של הפורצלן ומדגיש את טקסטורת האריגה של האובייקט. יכולת המשחק עם אופן ההצבה של היחידות פותחת מגוון רחב של אפשרויות לגופי תאורה המשרים תחושה של חמימות נעימה.

Cozy Decore at Periscop- photo by Ido Eden

לצד הפעולה עם חומרים מסורתיים מוצגת סדרת גופי תאורה המבוססת על אריגים בהדפסה תלת מימדית. גם כאן תהליך העיצוב מתחיל במישור הוירטואלי בתיכנון גיאומטריות תלת מימדיות גמישות בתכנת מחשב. פעולת הדפסה תלת מימדית בטכנולוגיית SLS, בה קרן ליזר מתיכה אבקת פלסטיק שכבה אחר שכבה על פי הוראות של קובץ ממוחשב, הופכת את התיכנון הוירטואלי ליריעות ממשיות כאשר כל אחת מהן מבוססת על חוליה אחת החוזרת ומשכפלת את עצמה שוב ושוב. הנגיעה האישית מוחזרת אל תוצרי הטכנולוגיה כאשר השניים הופכים את הטקסטילים שצמחו בהדפסה רציפה לחומר גלם ליצירת גופי תאורה, תוך ניצול פעולת המתיחה והנפילה של היריעות המאפשרות משחקי צורה, טקסטורה ושינויים בעוצמת ההארה.

Cozy_2-19

Cozy_2-21

תהליכי העבודה זוכים גם הם למקום של כבוד בגלריה. חשיפתם של שלבי כבישה, יציקה והדפסה תלת מימדית, מאפשרת הצצה לאופני השימוש בטכנולוגיות דיגיטאליות. טכנולוגיות אלה, המעבירות את הפעולות העמלניות לתוך המימד הוירטואלי, מעוררות למחשבה על אופני התימרון בין עבודת יד, מיכון תעשייתי וטכנולוגיות חדשניות ופותחות אינוונטאר חדש של צורות ואפשרויות שהכלים המסורתיים לא יכולים לקיים. כמו כן קשה להתעלם מהאסטתיקה שובת הלב של תבניות הכבישה והיציקה הניצבות בחלל ומתקיימות בו כאובייקטים פיסוליים בפני עצמן.

cozy 201

.

cozy 127

cozy 200s

כרמל וזנדני מוּבלים על ידי חשיבה תעשייתית ומנכסים טכנולוגיות עכשוויות ככלי למתיחת הגבולות ולקירוב הקראפט והחומרים המסורתיים לשדה העיצוב התעשייתי ולייצור סדרתי של אובייקטים אחידים. למולם הילה שמיע, בוגרת אותו מסלול הכשרה, פועלת בשדה העיצוב בשיטת עבודה המונעת מיצירת אובייקטים יחידניים. בתערוכה הזמינו כרמל וזנדני את שמיע להתארח ולהגיב ל-Wrinkles, שהייתה קערת העץ הראשונה שהם יצרו בלונה פארק הטכנולוגיות בו הם פועלים. שמיע משתמשת בתבנית הכבישה המקורית של "סטודיו COZY", אך מחליפה את שכבות הפורניר הכבושות ביריעות מתכת. במחווה לשפה של השניים היא בוחרת להכניס את המתכות לתבנית כל פעם במיקום אחר לצורך יצירת סדרת קערות, כל אחת ייחודית ויחידה, אותן ניתן לערום, לפרק ולחבר באופנים שונים כהשלכה של העבודה בתוך תבנית תעשייתית קבועה.

hila shamia

בחיפוש אחרי החותם האישי של היוצר, זה שמטעין את האובייקטים בערך של ייחודיות ו"חד פעמיות" והוגדר על ידי וולטר בינימין תחת מושג ה"הילה", שמיע פותחת פתח לשימוש בתבניות הקבועות ליצירת פס ייצור של אובייקטים יחידניים. למולה, בתקופה בה שדה העיצוב פונה לקראפט כשפה עם נגיעה אישית, ותערוכות כמו ""NYC Makers במוזיאון לאמנות ועיצוב בניו יורק[1] או "קיפולים" במוזיאון העיצוב בחולון[2] שמות בחזית את מלאכות היד ותהליכי היצירה המסורתיים, מצליחים כרמל וזנדני להטביע חותם של חום ותחושה של עבודת יד "חד פעמית" באובייקטים שתוכננו לייצור סדרתי.

בספר יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני כותב בינג'מין: "חד פעמיותה של יצירת האמנות  זהה עם היותה משוקעת בהקשר של מסורת. אולם מסורת זו עצמה היא מסכת חיה, פתוחה לשינויים ותמורות[3]". תהליכי העבודה של "סטודיו COZY" מעוררים למחשבה על תמורות אלה וממחישים כיצד המעבר מקראפט מסורתי ל"ניאו קראפט"- בו הטכנולוגיה הופכת הארכה של יד היוצר- מגדיר מחדש את מלאכת הכפיים ועבודת היד, משנה את השפה החזותית של אובייקטים, מאתגר את התרבות החומרית ומצמיח מסורות חדשות .

COZY AT PERISCOP

Cozy-6

.

צילומים: עידו עדן, מירב רהט

——————————————————————————————-

[1]   (NYC Makers: The MAD Biennial , Museum of Arts and Design NY curated by Jake Yuzna  (July 1- October 12, 2014
[2] קיפולים – ממלאכה מקומית לעיצוב עכשווי ; מוזיאון העיצוב חולון, אוצרים: לי אדלקורט, פיליפ פימאנו (03 יולי –  25 אוקטובר, 2014)
[3] בנימין, וולטר. "יצירת האמנות בעידן השיעתוק הטכני" ספריית הפועלים/הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1993, עמ' 27
 

.

.

"לכופף מוסכמות" ; אוצרות: שרי פארן, מירב רהט; גלריה פריסקופ, תל אביב ; 19.7-8.8.2014

הזמנה_פריסקופ_COZY Decor

.

.m

מירב רהט
יוצרת, אוצרת, חוקרת, כותבת ומרצה אודות עיצוב-אמנות-תרבות ומגמות בעיצוב עכשווי. http://meravrahat.wordpress.com