הבלוג של מירב רהט

תוך כדי תנועה

יוצרת, אוצרת, חוקרת, כותבת ומרצה אודות עיצוב-אמנות-תרבות ומגמות בעיצוב עכשווי. http://meravrahat.wordpress.com

עדכונים:

פוסטים: 99

החל ממאי 2011

בתערוכה “מצב חלל”, המוצגת בימים אלה בגלריה של בית בינימיני בתל אביב, מסיטים יוצרים מתחומי העיצוב פריטי קרמיקה שימושיים בעיצובם לחומר גלם ליצירת מיצבים קונספטואליים בחלל.

04/11/2013

בשנת 1913 לקח מרסל דושאן גלגל אופניים ושרפרף, הסיט את אופן ההצבה שלהם, חיבר אותם יחד לאובייקט המנטרל את השימוש המוכר, הפך את ה”חפצים” ל”יצירת אמנות” ושינה את פני האמנות. מאה שנה אחרי זוכה האקט של דושאן למחוות ותערוכות הבוחנות את מושג ה”רדי מייד” ואת המשמעות המשתנה של חפצים דרך יצירות העושות שימוש בהסטה של אובייקטים פונקציונאליים. במוזיאון חיפה אצרה רותי דירקטור תערוכה בשם “מן המוכן: 100 שנה לרדי־מייד”, במוזיאון ינקו דאדא בעין הוד אצרה רעיה זומר־טל  תערוכה בשם “Ready-Set-Go”. בימים אלה מוצגת בגלריה של בית בינימיני בתל אביב התערוכה “מצב חלל” הממשיכה את קו המחשבה הזה.

אוצרת התערוכה, שלומית באומן , פנתה למעצבים שפועלים עם קרמיקה וביקשה מהם לקחת כלים ומוצרים שהם יוצרים בסטודיו ולהסיט את אופן השימוש בהם. כל אחד מהיוצרים ניצל את ההזדמנות לבחון את האובייקטים אותם הוא מייצר מנקודת מבט חדשה ולהשתמש בחפצים הקיימים על מנת ליצור אמירה שנוגעת מעבר לפן השימושי של האובייקט.

טאלנטס דיזיין מציגים את “ceramic lipstick collection”  – מעגל מתעתע של צלחות קרמיקה הנראות כמו שברי חרס, צבועות בצבעים המיועדים לצביעת מכוניות ובגוונים עזים שתואמים קולקציית ליפסטיק עכשווית. בתוך המעגל, מסודרים בקומפוזיציות סיפוריות, ניצבים אובייקטים קרמיים מהקולקציה של טאלנטס באופן שהופך את המיצב לאיור צבעוני תלת מימדי בחלל.

נועם דובר ומיכל צדרבאום עושים שימוש בצלחות קרמיקה ישנות ליצירת משמעות חדשה. בסדרת צלחות התלויה על הקיר מופיעים שרידי טבע דומם. בבחירה הצורנית  של העיטורים הם משתמשים בצילומי בתים הרוסים מהפגזות בעזה ככלי שמכתיב את עיצוב הצלחת – סדרת חורים שנפערו בקירות הבתים, מהם נשקף הנוף המקומי, הועתקו על גבי הצלחות, כאשר כל צלחת מתכתבת עם “תמונת נוף” הנשקפת מתוך ההריסות – תליית הצלחות על הקיר הופכת אותן לתמונות נוף רבות רבדים.

סדרת צלחות נוספת, בשחור ולבן, מונחת על הרצפה ונותנת מבט מלמעלה על העיר המופגזת. כל אחת מהצלחות  מהווה מצע עבודה לטקסטורה גרפית בהתזת חול העוקבת אחרי קווי המתאר של תצלומי אויר מאיזור עזה בהם מסומנים הבתים שנפגעו. הטקסטורה המקורית של הצלחות שנראית כמו שרידי פיצוץ ועליה הגרפיקה בעלת המשמעות הופכת כל אחד מהפריטים לאובייקט רב משמעות, כאשר הקונטראסט בין האסתטיקה המינימאליסטית והעבודה המוקפדת, לסיפור המסתתר מאחורי כל אובייקט, מוביל למיצב בעל אמירה פוליטית חזקה.

סמי די לקח אובייקטים אמורפיים שהוא יוצר כצלחות, הפך אותן כך שצידן האחורי פונה קדימה וצידן המוזהב – שאמור להיות בחזית – פונה אל הקיר, ויצר מהן אובייקט דקורטיבי שנתלה על הקיר ונמשך גם על הרצפה. במהלך בלתי צפוי האובייקט התלוי שהיה כבד מדי נפל והסתדר בהצבה פיסולית אקראית. באופן אישי רגע לפני ששמעתי את כל הסיפור ראיתי בהצבה קומפוזיציה מקומית המתכתבת עם כבישי העיר והאספלט שנפתח כל יומיים מחדש לצרכי עבודות ושינויים.

יהונתן הופ מגיש את התרבות המקומית על צלחת. סדרת מזכרות מקומיות – מיניאטורות קרמיקה של שיכונים מקומיים, בתי באוהאוס ואתרים אחרים – מקבלת משמעות חדשה דרך הצבה של קבוצות הבתים ב”שכונות מתנה” שמתוכננות ו”נארזות” עבורינו על ידי יזמי בניה וקבלנים. על הצלחות שמגיש לנו הופ, בין האקלקטיקה הסיגנונית לאייקונים התרבותיים הוא פורש אמירות חברתיות שנועדו לעורר למחשבה על הערכים המקומיים.

בין קומות הגלריה, מחלון חדר המדרגות, נשקף נוף מקומי: גג עמוס דודי שמש, מזגנים חשופים, גריד אורבאני במגוון טקסטורות, המתקף את מראה שכונות המגורים המקומיות שהציב הופ באריזות המתנה שלו.

לצד החלון, חולש על העולים והיורדים, ניצב אגרטל אוריגאמי של סטודיו ארמדילו. בנות הסטודיו לא הסתפקו בהסטה של אופן ההצבה של האובייקט אלא הוסיפו לו ולשאר המוצרים אותם הן בחרו להציג בתערוכה עיניים מנייר עיתון. באמצעי הפשוט ביותר שמתכתב עם חומר הגלם שהיווה השראה לסדרת האוריגאמי, הן הופכות את האובייקטים שלהן, הניצבים בפינות שונות ברחבי הגלריה, לפריטים המעוררים למחשבה על מצלמות האבטחה והאח הגדול הצופה בנו בכל מקום ומוסיפות להסטה משימושי לפיסולי גם מימד סיפורי מתעתע.

דניאל זליג, שביום יום עוסקת ביצירת תכשיטים מקרמיקה, עושה שימוש בחלקים מהם מורכבת הקולקציה שלה ליצירת מיצב תלוי – “שנדלייר” של אלמנטים – המכיל סיפורים אישיים וסמלים בעלי משמעות שנטמעים בתוך הריבוי הצורני. מיקום ההצבה בחלל מתכתב עם החלון והנוף עתיר הפרטים הנשקף ממנו והופך את האובייקט חלק מהבלגאן הוויזואלי של דרום העיר.


לורי גולדשטיין משתמשת בסדרת כלים מהסטודיו והופכת את האובייקטים לקווי רישום של קו רקיע עירוני עתיר טקסטורות.

הכלים של איריס זהר מוכרים מבתי הקפה של מקס ברנר. זוהר שהאובייקטים בעיצובה נועדו לשרת מפגש בין אנשים, כמו גם להפוך מפגש בין אדם ואובייקט נעים ומפנק, בחרה הפעם להפגיש את החלק האחרון במשולש – כלי עם כלי. דרך חיתוך וחיבור מחדש היא בוחנת סוגי מפגש בין הפריטים, מוציאה אותם מהטריטוריה הפרקטית והופכת את הלוגו לאלמנט עיטורי .


סטודיו SYNC העוסקים בייצור כיורים, בחרו סדרת כיורי קרמיקה, “סחורה” שנועדה לשמש פעולה פשוטה יומיומית. דרך תליה שלהם באופן הפשוט ביותר כקומפוזיציה גרפית צבעונית תלת מימדית הם הופכים את האובייקטים השימושיים ל”ציור”. בעולמות התוכן האסוציאטיביים שלי, מעבר לחיבור ל”מזרקה” של דושאן שמגיעה רעיונית מאותו חדר שירותים, ראיתי חיבור לעבודותיו של וורנר פנטון, מעצב דני שאני אוהבת מאוד, ולעולם הצורני והצבעוני של שנות השישים שנועד למתוח את גבולות הדימיון.

Verner Panton

.

“מצב חלל, עיצוב קרמי”  - חפצים קרמים שימושיים במרחב;

24 אוקטובר – 14 דצמבר; בית בינימיני, רח’ העמל 17, ת”א;

אוצרת: שלומית באומן;

משתתפים: סטודיו ארמדילו (הדס קרוק וענת שטיין), לורי גולדשטיין, נועם דובר ומיכל צדרבאום, סמי די., יהונתן הופ, איריס זהר, דניאל זליג,  טאלנטס דיזיין, סטודיו Sync (יעל גרונר וארי טלברג)

.

צילומים: אילן עמיחי, מירב רהט

http://www.worldofdesigners.com/wp-content/uploads/2013/10/Verner_Panton_Flowerpot_Pendant_and_Table_Lamp_82v.jpg

http://www.chictip.com/wp-content/uploads/2012/07/yellowtrace_Verner-Panton-Interiors_12.jpeg

.

.

.

.

עוד מהבלוג של מירב רהט

תצוגה מקדימה

"חובת דיווח" - מאחורי הקלעים של תערוכת הפיסול של אריה בן טוב המוצגת בימים אלה בגלריה תירוש

. גילוי נאות ראשון - אריה בן טוב הוא אבא שלי ;  במהלך כל שנות ילדותי ונערותי אבא שלי היה איש צבא (התארים הנילווים לשמו בכותרת הפוסט הם חלק קטן מההיסטוריה האישית שלו) ומי שעבדו...

תצוגה מקדימה

"הלו הלו אבא"

. באותו בוקר קמתי בלי אוויר. את הנסיעה לבקו"ם העברתי בניסיון לשכנע את הבטן המתהפכת שאין לי שום סיבה לדאגה – ה"ילד" לא הולך לקרבי, הוא מתחיל קורס של לא מעט חודשים בסביבה בטוחה - הכל בסדר. ב-8:00 הורדתי אותו בכניסה לבסיס, נפרדתי...

תצוגה מקדימה

"למה מי מושלם? ..."

. בובות תצוגה בחלונות ראווה הן בדרך כלל בעלות פרופורציות גוף שמוגדרות כמושלמות אך כמעט ובלתי ניתנות למימוש בחיים האמיתיים. גם אופן ההצבה של הבובות בחלונות הראווה היא...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה