לחיות בהרמוניה עם הטבע – חוויות מקיוטו – פוסט שלישי

בחורה עם מחשב נייד


הטבע ביפן מהווה מקור השראה לאורח החיים היפני וחיים בהרמוניה עם הטבע מהווים אלמנט מרכזי בתרבות היפנית, לפיכך גם כרך עירוני כמו קיוטו הוא מקום עתיר גנים. במחווה לטבע הפראי כל "גן יפני" מתוכנן בקפידה על מנת ליצור חוויה רב חושית ומכיל מגוון אלמנטים – מים, סלעים, טחבים, וסוגי צמחיה שונים. בחירת סוגי הצמחיה מתייחסת לעונות השנה, כך שהקומפוזיציות הצבעוניות משתנות בכל עונה. אנחנו הגענו עם תחילת הסתיו ולצד מגוון העצים הירוקים החלו להופיע עלים אדמדמים של סתיו.

תפיסת האסתטיקה היפנית נתמכת על העיקרון של "ללכת עם הטבע" ומרתק לראות איך בתהליך "הטיפוח" של הצמחים  האדם נמצא על מנת להשתלב עם הטבע ולעזור לצמחיה לשרוד ולהאריך ימים "בדרכה". אחת התופעות המרתקות שניתן לראות במקומות רבים היא שימוש במיומנות הקשירה והאריזה בה היפנים ידועים גם באסתטיקה של טיפוח הגנים. ענפי עצים וגזעים נעטפים ונקשרים בקשירות אסתטיות ומקבלים תמיכה על מנת להמשיך ולהתפתח, כאשר השילוב בין הטבעי ליד האדם נעשה בחומרים שמקורם בטבע ובאופן פשוט ושובה לב.

אחד המקומות בהם קשירת הענפים והתמיכה בצמיחה הותירו בי רושם עז היה במקדש בקמיאוקה בו התארחנו אצל קהילת האומוטו. בגן המקדש ניצב עץ עתיק. יפיפה. ענפי העץ, שמתמר לגובה, נשענים וקשורים לשורת תומכות בקומפוזיציה מרהיבה. בזמן הביקור שלנו התחולל באיזור טייפון בעוצמה שזקני יפן לא זוכרים כבר שלושים שנה. כל ענפי העצים נעו ברוחות העזות ורק העץ העתיק ניצב איתן, מלא עוצמה, מרשים עוד יותר במראהו המורכב.

בכל פינה אליה מגיעים ניתן לראות גנים מטופחים המשרים שקט ושלווה כאשר צוותי גננים מטפלים ומתחזקים את המראה המוקפד.

באחד המקדשים אליהם הגענו עמלה קבוצת גננים על עיצוב עצי האורן היפני. כל מחט זוכה לטיפול אישי, מלוטפת ומעוצבת על פי דרכה, כאשר הגננים משתלבים בענפי העץ ונראים כמו "פירות אדם" התלויים עליו.

היפנים מאמינים שהאלים נמצאים בכל מקום אבל מעדיפים מקומות שנותנים ביטוי לעוצמה וליופי של הטבע. במקדשים וסביב המקדשים מטופחים גנים יבשים של סלעים ואבנים, גני טחבים, חורשות במבוק ומגוון רב של סוגי צמחיה ליצירת סביבות "פשוטות", מלאות הוד והדר.

כשמתבוננים על יופיו של הטבע היפני ועל הקומפוזיציות והטקסטורות שהוא מציג, אפשר להבין בקלות רבה את האלים, כמו גם את ההערצה של היפנים אל הטבע והשימוש בחיקוי של האסתטיקה שלו.

באחת הגינות ראיתי שיח שכורסם על ידי מזיקים והעלים שלו נראו כמו משטחי תחרה. יומיים מאוחר יותר בביקור במוזיאון לקראפט מקומי ראיתי סט צלחות פורצלן שהזכירו לי את האסתטיקה המקרית של הטבע שבאה לידי ביטוי באותם עלים.

במדינה "הזוכה" לריבוי תופעות טבע כמו טייפונים, רעידות אדמה, התפרצויות הרי געש ומופעי עוצמה אחרים שלא ניתנים לשליטה על ידי האדם, ובמקביל מתברכת במגוון ייחודי של יערות, צמחים, ובעלי חיים, ניתן להבין את מקומו של הטבע כאלמנט מוביל בתרבות היפנית ואת הכבוד והסובלנות במערכת היחסים בין האדם והטבע.

יש קסם רב במקום בו הטבע מציץ מכל פינה, משולב בחיי היום יום ומעובד בפשטות ובדרכו של החומר. הדרך בה היפנים הולכים עם האסתטיקה של הטבע הופכת בקלות כמעט כל מקום לחוויה רוחנית, וכמעט כל אובייקט ל"יצירת אמנות". והשקט… השקט שהמקום השרה עלי… אני לא זוכרת את עצמי שנים כל כך שלווה, רגועה ומוקסמת. כבר אמרתי שאין ברירה ואצטרך לחזור לשם שוב?

.

פוסטים קודמים על יפן:

יפן – חוויות מקיוטו – פוסט ראשון

אוכל ביפן – חוויות מקיוטו – פוסט שני

הכל אנשים – חוויות מקיוטו – פוסט רביעי

על מקדשים ומשאלות לב – חוויות מקיוטו – פוסט חמישי

.

המשך יבוא…

.

.

מירב רהט
יוצרת, אוצרת, חוקרת, כותבת ומרצה אודות עיצוב-אמנות-תרבות ומגמות בעיצוב עכשווי. http://meravrahat.wordpress.com