הבלוג של מירב רהט

תוך כדי תנועה

יוצרת, אוצרת, חוקרת, כותבת ומרצה אודות עיצוב-אמנות-תרבות ומגמות בעיצוב עכשווי. http://meravrahat.wordpress.com

עדכונים:

פוסטים: 101

החל ממאי 2011

יחד עם פתיחת “שבוע הספר”, בו המילה הכתובה והכותבים זוכים לפוקוס, נפתחה תערוכה ששמה בחזית את מעצבי העטיפות – המאיירים והיוצרים העומדים מאחורי הדימוי הויזואלי המודפס על הכריכה. בתערוכה מוצגים זה מול זה עיצוב כריכה לספר שיצא לאור למול “גירסה סודית” – עיצוב עטיפה שלא התקבל. “100 ספרים. 200 עטיפות”

07/06/2013

.

בדצמבר 2012 עמד ירמי פינקוס – מאייר וסופר- על במת האודיטוריום במוזיאון ישראל, ובהרצאה תחת השם: “מילים אדומות: כתיבה כתהליך חזותי”, הוא שיתף את הקהל בנקודת המוצא החזותית שלו לתהליכי הכתיבה כסופר. פינקוס דיבר על כך שעבורו “כתיבה יוצאת מדימוי ודימוי הופך להיות טקסט”. בין השאר הוא חשף בפני הנוכחים דימויים מתהליך הכתיבה ובניית הדמויות של ספרו “בזעיר אנפין”. בתום תהליך הכתיבה, כאשר פינקוס התלבט כיצד “לארוז” את הטקסט, הוא אייר עשר גרסאות אפשריות לעטיפת הספר. שתיים מהן – איור מלנכולי של ילדה על צב ואיור של קבוצת אנשים טובלת בבריכה אפשר לראות בימים אלה בתערוכה “100 ספרים. 200 עטיפות” שמוצגת בחלל “הטרמינל לעיצוב” בבת ים.

דימויים מהרצאתו של פינקוס למול איורי עטיפת הספר

.

התערוכה, שנפתחה במקביל לפתיחת “שבוע הספר”, שמה בחזית את מעצבי העטיפות – המאיירים והיוצרים העומדים מאחורי האימאג’ הויזואלי המוצג על הכריכה. בתערוכה מוצבות זו מול זו כריכת ספר שיצא לאור למול “גירסה סודית” – עיצוב לעטיפה שלא התקבלה. לדוגמא, על עטיפת הספר המודפס של פינקוס מופיע איור של אנשים טובלים בבריכה. דווקא הגירסה שלא פורסמה – ילדה שרוכבת על צב – היתה הגרסה המועדפת עליו, אבל “בהוצאה חשבו שזה מדכדך מדי ולא הסכימו כי זה לא מוכר”.

יובל סער – מעצב, עיתונאי, מרצה ואוצר התערוכה – התייחס באחד הטקסטים שהוא כתב לסוגיית העטיפה: “ההחלטה מה להציג על העטיפה היא אחת ההחלטות הקשות בתהליך ההוצאה לאור של ספר חדש. הספר נכתב, עריכת התוכן והלשון הושלמו, המחיר נקבע וטקסט הגב נחתם. כעת נשאר רק להחליט איזה דימוי יתאים לסיפור העלילה, לתחושות שעולות במהלך הקריאה בספר ולז’אנר שאליו הוא משתייך. למשימה זו נקרא המעצב הגרפי, שנדרש לחשוב על הדימוי שיענה על כל הדרישות האלו ושיהיה אטרקטיווי, שימכור, שיגרום למבקר בחנות הספרים להיעצר ולהרים דווקא את הספר הזה, ושיהיה מקובל על המעורבים בתהליך ההוצאה לאור.


בתערוכה סער בוחר להציג את העטיפות מנותקות מהקשרן – אין תקציר של תכני הספרים, אין התייחסות לגודל ההדפסה בפועל. על ידי הגדלת דימויי העטיפה סער מציב את המאייר/מעצב בחזית ובוחן את השפה הויזואלית כמעט ללא הקשר תכני. בחירה זו מציבה את העטיפות כיצירות עצמאיות כאשר הדו שיח של המתבונן מתקיים בין שם הספר לדימוי החזותי. בנוסף סער “ממתיק סוד”. דרך גילוי  הגירסה המסחרית למול גירסה שנפסלה הוא מאפשר לקהל הרחב הצצה אל התהליכים שמאחורי הקלעים ו”חושף” את ה”סודות” של ההוצאה לאור.

לקחתי את ההזדמנות והתחלתי “להשוות”. מצאתי את עצמי עומדת ומחייכת חיוך גדול מול שתי הצעות כריכה ל”יאוש” (וולדימיר נבוקוב, הוצאת כתר, עיצוב: עדה רוטנברג) ; תוהה על הבדלי התחושה הריגשית למול  “עם רדת הערב” ( מייקל קנינגהם, הוצאת כתר, עיצוב: טליה בר) ; מתחברת לקולאז’ על כריכת “חיי נערות ונשים” (אליס מונרו, מחברות לספרות , עיצוב: עדה ורדי) ; חושבת על משמעותו הרבה של דו שיח בין שם הספר לדימוי למול “החתול של שרדינגר” (אילן עמית, אריה ניר, עיצוב: אורית אייזנברג) ; בוחנת את הבחירה בטיפוגרפיה למול אימאג’ חזותי ב”חי צומח דומם” (משה זונדר, הוצאת כתר, עיצוב: טליה בר).

באופן אישי אני חייבת להודות שבין העטיפות שתפסו את עיניי נטיתי להסכים עם הבחירות הויזואליות של ההוצאה לאור – פרט לספר אחד בו נטיתי דווקא לכיוון הגרסה שנותרה מאחור – אך ההזדמנות לראות את האפשרויות זו מול זו מרתקת ומעוררת למחשבה.

מימין העטיפה שנפסלה ומשמאל העטיפה שהתקבלה ופורסמה

.

סער, שהביא לתוך התערוכה גם את כישוריו כמראיין הפנה לכל אחד מהמעצבים סדרת שאלות. תשובותיהם של חלק מהמעצבים לאחת מהן – “אם היה יוצא לאור ספר שלי הייתי רוצה שעל העטיפה שלו יופיע…”, מחדדת את נושא התערוכה ומתקפת את הפער בין הפנטזיה היצירתית למציאות המסחרית.

הנה חמש תשובות שאהבתי במיוחד:

  • “כל דימוי שהוצאת הספרים היתה פוסלת בטענה שהוא לא שיווקי” (דקל בוברוב)
  • “פרי יצירה של סטודנטים. החדשנות, הגולמיות, חוסר המסחריות, היהירות, הצחוק וההנאה מאקספרימנט שלא מרוויחים או מפסידים עליו שום דבר משמעותי” (ירון שיין)
  • “לא הייתי רוצה שיופיע עלייו כלום, הייתי רוצה רק להתייחס לסוג החומר שיכרוך את הספר” (דוד חליבה)
  • “עטיפה טיפוגרפית, שיהיו בה צבע חמישי (רצוי זרחני), לכה סלקטיבית, הבלטות ואם אפשר אז גם חיתוך שטאנץ. בקיצור – כל מה שעולם הדפוס יודע לתת עם המון המון נצנצים” (נועה שניר)
  • “מראה” (אברהם קורנפלד)

.

.

“100 ספרים. 200 עטיפות” ;  אוצר: יובל סער

“טרמינל עיצוב”, רח’ אורט ישראל 33 בת-ים

א’-ד’ 10:00-16:00, ה’ 16:00-20:00, שבת 20:00-23:00
.

.

.


עוד מהבלוג של מירב רהט

תצוגה מקדימה

"חובת דיווח" - מאחורי הקלעים של תערוכת הפיסול של אריה בן טוב המוצגת בימים אלה בגלריה תירוש

. גילוי נאות ראשון - אריה בן טוב הוא אבא שלי ;  במהלך כל שנות ילדותי ונערותי אבא שלי היה איש צבא (התארים הנילווים לשמו בכותרת הפוסט הם חלק קטן מההיסטוריה האישית שלו) ומי שעבדו...

תצוגה מקדימה

"הלו הלו אבא"

. באותו בוקר קמתי בלי אוויר. את הנסיעה לבקו"ם העברתי בניסיון לשכנע את הבטן המתהפכת שאין לי שום סיבה לדאגה – ה"ילד" לא הולך לקרבי, הוא מתחיל קורס של לא מעט חודשים בסביבה בטוחה - הכל בסדר. ב-8:00 הורדתי אותו בכניסה לבסיס, נפרדתי...

תצוגה מקדימה

"למה מי מושלם? ..."

. בובות תצוגה בחלונות ראווה הן בדרך כלל בעלות פרופורציות גוף שמוגדרות כמושלמות אך כמעט ובלתי ניתנות למימוש בחיים האמיתיים. גם אופן ההצבה של הבובות בחלונות הראווה היא...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה