אוהבים צילום?

גיחה לנמל יפו בימי חג הסוכות תאפשר לכם ליהנות מפסטיבל הצילום הבינלאומי #2, לבקר במגוון תערוכות של צלמים מקומיים ובינלאומיים, ולהשתתף בהרצאות ואירועים ייחודיים. על קצה המזלג לתוך הפסטיבל:

בחורה עם מחשב נייד

.

חול המועד סוכות ידוע כזמן של פסטיבלים. מדרום הארץ ועד צפונה ניתן למצוא מגוון רחב של אפשרויות לבילויים אטרקטיביים ואירועי תרבות המזמינים את "המוני בית ישראל" לצאת מהבית/סוכה ולקחת חלק בפעילויות השונות. אחד האירועים הוא פסטיבל הצילום הבינלאומי  #2 שמתקיים בימים אלה בנמל יפו (הפסטיבל הראשון נערך בשנת 2009 במתחם התחנה בתל אביב).

בתכניית הפסטיבל כתוב שהאירוע "מחבר בין צלמים אמנים ומקצועיים מהארץ ומהעולם" ו"שואף להנגיש את אהבת הצילום לקהל הרחב ולחובבי הצילום בכלל". הפקה מרשימה, מגוון תערוכות של צלמים ישראלים ובינלאומיים סביב ובחללי המבנים של הנמל הציורי ומבחר הרצאות ופעילויות מצפות למבקרים "אוהבי צילום", כמו גם למי שרוצים להיחשף לתחום.

מכון שפילמן, שמשמש אחד מנותני החסויות לאירוע,  מציג בפסטיבל מספר פרוייקטים המאפשרים הצצה לפעילויות ולתפיסת המחקר של המכון. סדרת צילומים ומיצב שיקופיות של האמנית הגרמניה ברברה פרובסט – "מה באמת קרה שם" – מעוררת למחשבה על נקודת המבט, אופני ראייה ותפיסה, ומערכת היחסים בין אובייקט צופה ומרחב. "חשיפה כפולה" –  שישה סירטוני וידאו (9 דק' כ"א) הדנים ביצירות מאוסף המכון –  מאפשרים הצצה לעולמם של שישה יוצרים ישראליים, לתהליכי העבודה שלהם ולאינטרפרטציות של אוצרים ותיאורטיקנים על עבודת היוצרים ומקומה בהתבוננות רחבה יותר.  "ללא כותרת (דורה מאר)" – עבודת וידאו של רמי מימון מנהלת דו שיח בין וידאו וסטילס, ו"LUMA" – סרטון וידאו המציע הצצה לתערוכה המוצגת בימים אלה במכון.

בחלל הצמוד מוצגות זו לצד זו שתי תערוכות מעניינות. הראשונה, של צלם מגנום אנטואן ד'יאגטה, פורשת קומפוזיציה של מאות תמונות המתעדות סקס, זנות, התמכרויות ואובססיות שצילם ד'יאגטה בהסתובבותו ברחבי העולם. השניה –  "מרוחקים" – תערוכת צילום קוריאני עכשווי – מאפשרת הצצה לעבודתם של צלמים בולטים בסצנת הצילום הקוריאנית והעבודות המוצגות בה פואטיות ומעוררות למחשבה. (צלמים: Kyungwoo Chun, Debbie Han, Hyo Bae Chang, Mee Yoon Jeong, Myoung Ho Lee,  Kyung Soo Kim, Suntag Noh)

אנטואן ג'יאטה

הצעה לדרכי התבוננות שונות על צילום ישראלי עכשווי ניתן לראות בתערוכה "צלם-אוצר", בה  14 צלמים מחליפים כובע ואוצרים תערוכות. בכל תערוכה מציג האוצר מקבץ עבודות של יוצרים מקומיים דרכן הוא יוצר חיבורים אמנותיים ואישיים. (התערוכה מתחלקת בין החלל העליון של "מחסן 1 " וממשיכה בחלל נוסף ב"מחסן 2" . אוצרים: אבי גנור, אבי פיטשון, אוריאל סיני, אייל לנדסמן, אלדד רפאלי, אנה ים, בועז ארד, גיא כושי ויריב פיין, גלעד אופיר, דוד רובינגר, פליקס לופה, רמי מימון ושי זכאי.).

צלם – אוצר: מבנים| גלעד אופיר רבקה פוטושבצקי;  under the skin 2 | אלדד רפאלי

פרוייקט מקומי יפיפה ומרגש הוא התערוכה "דייגים" של הצלמים נטע אלונים ותומי הרפז –  סדרת פורטרטים המאפשרת הצצה לדמותם של הדייגים שחיים ופועלים במקום. חלל התצוגה – מסדרון המחסנים של הדייגים – הופך לאחד החללים המעניינים בגין השילוב בין "כלי העבודה" לצילומים המנציחים את הדמויות הפועלות בו. בנוסף, הצגת התערוכה משתלבת עם פרוייקט קודם שנעשה בחלל  בו אויירו דלתות מחסני הדייגים בפורטרטים ומתכונים נבחרים של בעלי המחסנים.

תערוכה מעניינת נוספת, אך מפוספסת בגין אופן ההצבה שלה, היא תערוכת "צלמי רחוב" – אלה הלוכדים ומתעדים את הרגעים היום יומיים שלעיתים מתחמקים מעיינינו. בתערוכה מופיעות עבודות של צלמים בינלאומיים מקבוצת "in-public" לצד צלמים ישראליים דוגמת אלכס ליבק, פליקס לופה, אייל ביינהקר ושגיא קורטלר ("סטריט גנג"). כל צלם מיוצג על ידי סטריפ מודפס עליו מוצגות מספר עבודות נבחרות. העומס הויזואלי מקשה על ההנאה מפריימים קסומים ש"משוטטי הרחוב" תופסים במצלמתם וחבל.

ביום הביקור שלי בפסטיבל התקיים מפגש עם ריצ'ארד בארם שאפשר הצצה אל תהליכי המחשבה והעבודה ב"צילום רחוב" באופן כללי ובעבודתו שלו בפרט. כשהוא נשאל מה המשמעות של הצגת צילום מהסוג הזה, הסביר בארם שרובינו פשוט חולפים על פני הסיטואציות המצולמות הללו ולא שמים אליהן לב. דרך הקפאת הרגעים הוא מזמין את כולם להתבונן ולאתר את הרגעים המיוחדים בתוך היומ-יומי, להיות רגישים לסובב אותנו ולתפוס את הרגע המושלם בו הקומפוזיציה מסתדרת וקורה משהו שהופך "לקיחת תמונה" ל"צילום".

תערוכות נוספות שניתן לראות במסגרת הפסטיבל הן  אייקוני רוק משנות ה-60-70 שמציגה גלריה מינוטאור; "יוני המנחם" – צילומי סטילס מ-40 שנים של קולנוע ישראלי; "מרחב משתנה" – תערוכת צילומי ענק המוצגים על מבני הנמל; "צלמים מבטיחים" –  10 צלמים שעושים את צעדיהם הראשונים בתחום הצילום ונבחרו על ידי ועדה מקומית להציג את עבודותיהם במסגרת הפסטיבל; "הארץ שלנו" –  צילומי אנשים מקהילת קווקז ועוד.

פסטיבל הצילום יתקיים עד יום שני 8.10.2012.  את רשימת התערוכות המלאה ופרטים לגבי שעות הפתיחה, התערוכות וההרצאות ניתן למצוא באתר הפסטיבל: http://www.photographyfestival.co.il/festival2/schedule/%D7%99%D7%95%Dz7%9D%20%D7%A9%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99-2.10/974,1134

פיצויי חלקי למי שלא היה במפגש עם ריצ'ארד בארם ניתן למצוא בראיון איתו: http://leicaliker.com/tag/richard-bram-street-photography/ . וזה הלינק לאתר "צילום רחוב" של קבוצת in-public אליה משתייך ריצ'ארד בארם : http://www.in-public.com/

.

ביציאה מחללי התצוגה אל הנמל רגע לפני ירידת החושך הציג הטבע תמונת קיטש יפיפיה. התבוננתי, לחצתי על המצלמה שאיתי, הקפאתי זיכרון עמום למראה שניבט למולי וחשבתי לעצמי שעם או בלי פסטיבל – נמל יפו הוא מקום יפיפה שתמיד שווה ביקור.


.

.

.