טיפול בהפרעות אכילה בינקות

בחורה עם מחשב נייד

הפרעות אכילה מקושרות עבור רובינו לאנורקסיה ובולימיה שמפתחות נערות ונשים אשר עסוקות באופן אינטנסיבי בדימוי הגוף שלהן. עם זאת, כל פסיכולוגית התפתחותית תוכל להעיד על קיומן של הפרעות אכילה כבר בגילאי הילדות ואפילו הינקות המוקדמת.

פסיכולוגית התפתחותית היא פסיכולוגית אשר עוסקת באבחון וטיפול בילדים בגיל הרך (0-6) ובהדרכה והכוונה של הוריהם. במסגרת תפקידה מטפלת פסיכולוגית התפתחותית בילדים צעירים אשר סובלים מעיכובים התפתחותיים, הפרעות התפתחותיות, הפרעות ייחודיות לגיל הרך והפרעות הנובעות מהזנה או התעללות בילדות.

הפרעות אכילה בינקות, כפי שתעיד כל פסיכולוגית התפתחותית, הן במרבית המקרים (בהנחה שנשללו גורמים רפואיים) הפרעות הנובעות מיחסי ההורה והילד. בינקות ובגיל הרך יכולותיו ושליטתו של הילד בחייו הן נמוכות ביותר, ואחד התחומים היחידם בהם יש לו שליטה הוא תחום האכילה. לכן, ילדים רבים מצהירים, מתקשרים ומנהלים מאבקי כוח באמצעות האכילה. הפרעות אכילה אשר יכולה פסיכולוגית התפתחותית לזהות הן סירוב לאכול, העלאת גירה ופיקה- בליעת דברים בלתי אכילים.

עם פניית ההורים לטיפול, ולאחר שנשללה האפשרות שבעיית האכילה נובעת מבעיה גופנית, תתמקד פסיכולוגית התפתחותית בזיהוי הגורמים להפרעה ובעריכת הכרות עם דפוסי ההאכלה בבית. במסגרת בירור זה תוכל הפסיכולוגית ההתפתחותית לסייע להורים בזיהוי תפיסות ובעיות ייחודיות להאכלה. לדוגמא, פסיכולוגית התפתחותית תוכל להצביע על כך שהילד מזהה כי סירוב לאכול הוא דרך מצויינת להשיג תשומת לב, או מתוך ניסיון להתנגד לחודרנות יתר של הוריו, ללא תלות באיכות האוכל, מה שאומר שגם אם אתם כהורים הייתם מעמידים לרשותו מטעמים שהוכנו בקפידה על ידי קייטרינג לאירועים קטנים, הילד היה ממאן לאכול. כמו כן, טיפול אצל פסיכולוגית התפתחותית יאפשר להורים לזהות תפיסות שגויות ובלתי רציונליות שלהם סביב האכלת הילד.

עם זיהוי ואבחון הגורמים לבעיית האכילה תציע הפסיכולוגית ההפתחותית תוכנית טיפולית אשר תתבסס בדרך כלל על הדרכת הורים ו/או טיפול דיאדי- טיפול בו משתתפים ההורה והילד ומאפשר חיזוק של הקשר ביניהם ועבודה על קשיים ספיציפיים המתגלים בו. למשל, פסיכולוגית התפתחותית תוכל לזהות כי בעת משחק משותף, ההורה חרד ביותר ואינו מאפשר לילד להתנסות בעצמו בדברים חדשים. דפוס זה עשוי להסביר את בררנות היתר של הילד וחששו לנסות מאכלים חדשים, ואת ניסיונותיו להגביר את תחושת העצמאות והשליטה שלו על ידי סירוב עיקש לאכול. במקביל, ההורים יקבלו הדרכה אשר תסייע להם לווסת את דפוסי ההאכלה, להציב גבולות ולהפחית את הלחץ סביב נושא האכילה.

חשוב להבין כי בעיות אכילה אצל תינוקות לא בהכרח מעידות על כישלון ההורים, לעובדה הורים אשר רכשו את חבילת לידה יקרה ומפנקת ביותר עבור ילדיהם ובנוסף קראו כל ספר הדרכה ולקחו חלק פעיל בכל פורום מוצרי תינוקות ברחבי האינטרנט עדיין הגיע לפגישה עם פסיכולוגית התפתחותית עקב בעיה עם תינוקם, דבר אשר מוכיח מעל כל צל של ספק שלעיתים בעיות פסיכולוגיות אצל תינוקות נגרמות גם אם המצב הוא אידאלי לגידולם.

דנה שמעוני
ככל שאנחנו גדלים, מתבגרים ומתפתחים, החיים מציבים בפנינו אתגרים חדשים. המסע שלי בחיים האלה מגוון ומלא צבעים, וכל שלב, כל גל, כל שביל חדש מזמן לי שיעור, אותו אני רוצה לחלוק אתכם, הגולשים.