הבלוג של מירב בורשטיין Merav Burstein

meravbur

עדכונים:

פוסטים: 88

החל מיולי 2010

אשת חינוך, מרצה וסופרת ילדים, *עסקה בחינוך לגיל הרך מעל ארבעים שנה והדריכה מאות ילדים, הורים ומחנכים * מה שמעניק לה ידע רב בתחום הפדגוגי * ספרה הראשון עוסק בזכרונותיה של מחנכת, הפותח צוהר לנעשה במוסד גן הילדים *  כרמלה רואה במקצוע החינוך שליחות  שתפקידה עיצוב הדורות הבאים במדינה * אם לא הייתה אשת חינוך הייתה עוסקת בעבודה סוציאלית, בשל נטייתה הטבעית לסייע ולעזור לזולת. * לדבריה של כרמלה  גן הילדים עבר שינויים שבעקבותיהם נוספו מטלות על הצוות  החינוכי, אך יחד עם זה לא הקצו כל המשאבים כדי להתמודד בצורה נאותה איתם *

מנסיונה ולאור מה שקורה בשטח, החינוך בגילאי 3 חודשים ועד 3 שנים, פרוץ לחלוטין ונדרש פיקוח מקצועי של גוף מוסמך * אינה מתנגדת לגנים “און ליין” כל עוד זה לא בא על חשבון הזמן של הילדים *

זוהי כרמלה וישניאק, סבתא לנכדה שמשיקה בימים אלה את ספר ביכוריה “הקיפוד שרצה ללמוד לרקוד” ( הוצאת “אופיר ביכורים). שמציינת : ” כתבי היד שלי לילדים עוסקים בנושאים שעניינם על סדר היום בגיל הרך. נושאים שהעסיקו אותי בעבודתי בגני ילדים.”

‏‏cover-kipod-lirkod - עותק

 ”הצטבר אצלי ידע פדגוגי העוסק בתחום החינוך לגיל הרך וחשבתי לנכון שהוא עשוי לשמש לעזר לאנשי מקצוע. בתחום סיפורי הילדים, מניסיוני  למדתי כי יש צורך בסיפורים העוסקים בדיאלוג ובפתרון בעיות בגיל הרך, מצאתי כי האנשת בעלי חיים יוצרת דינמיקה התורמת רבות להבנתם של הילדים את הסיפור”. משתפת כרמלה וישניאק, אשר בימים אלה משיקה את ספרה לילדים “הקיפוד  שרצה ללמוד רקוד” (“אופיר ביכורים”).

 כרמלה, 65, נשואה אם לשתיים וסבתא לנכדה, בעלת תואר שני בהתמחות בגיל הרך מאוניברסיטת חיפה, עסקה בחינוך לגיל הרך מעל ארבעים שנה והדריכה מאות ילדים, הורים ומחנכים. בשנות עבודתה הרבות מילאה מגוון תפקידי חינוך והוראה בתחום הגיל הרך. סִפרה  הראשון “זיכרונותיה של מחנכת בגן הילדים” הפגיש את הקורא עם ההוויה החינוכית של גן הילדים וכלל מעקב אחר התאקלמותם של ילדים בגן.

 ספרה החדש לילדים  מספר על טנגו, קיפוד קטן וחמוד, אשר רוצה ללמוד לרקוד. הוא מנסה להצטרף בכל פעם לחיה אחרת ולרקוד עמה. למרבה הצער, טנגו  אינו מצליח בשלב זה ללמוד לרקוד, וזאת מפני שהשותפים שלו לריקוד לא מספיק מתחשבים בו. הג’ירפה ארוכת הצוואר והרגליים מסתירה אותו בתנועותיה, הפילה עם החדק הארוך אותו מפילה, הפרפר מתעלם מקיומו, ודווקא הנמלה  הקטנטנה השתדלה ללמד אותו לרקוד. אך לבסוף היא יצאה נפסדת, שכן הציקו והפריעו לה קוציו של הקיפוד לנוע בחופשיות ברחבת המחול, בהמשך מבין הקיפוד כי כדי לרקוד בשניים יש לגלות סובלנות והתחשבות ולהכיר במגבלות האחר.

 ידע פדגוגי נרחב הינו כר פורה לספרי הדרכה וספרי ילדים. “כתבתי את הספר זיכרונותיה של מחנכת לגיל הרך-המיועד למחנכות ומחנכים בגיל זה ,כמו כן לכל הורה שיש לו ילד או עתיד להכניס ילד למערכת החינוך הממלכתית. הספר פותח אשנב  רחב  בצורה ישירה ובלתי אמצעית אל הנעשה בתוך מוסד גן הילדים עם מבט על המערך המורכב הזה. תוך שימת דגש על בעיות וקשיים ודרכי התמודדות.” אומרת כרמלה.

 את ההשראה לספר למבוגרים שאבה מתוך החוויות הרבות שצברה במהלך עבודתה. כתיבת ספר הילדים  הוא תוצר של מפגש עם  מאות ילדים  והכרתם למעלה מ-40 שנה.

באמתחתה של כרמלה עוד כתבי יד העוסקים בנושאים שעניינם  על סדר היום בגיל הרך. נושאים שנתקלה בם בהם  בעבודתה בגני ילדים.

 החינוך כשליחות. לעסוק בחינוך ובמיוחד עם ילדי הגיל הרך כרמלה רואה כזכות גדולה. ואם לא הייתה עוסקת בחינוך הייתה בוחרת לעסוק בעבודה סוציאלית זאת מתוך רצון לעזור לאחר, לתמוך

“יש לי הזכות ללוות מחנכות לגיל הרך בדרכן המקצועית, ולהחדיר בהן את האמונה ביכולות הילד ואת הגאווה המקצועית להוביל למקום ראוי ומתאים יותר. ” מציינת כרמלה.

 הסתגלות לשינויים במוסד גן הילדים.  מוסד גן הילדים לבש ופשט צורות במהלך השנים. לגננות נוספו מטלות נוספות ורבות, אך לא נוספו להן כל המשאבים הדרושים כדי להשיגם, כך סוברת כרמלה. דבר המקשה על עבודתו של הצוות .

כרמלה :  ”מוסד גן הילדים כיום מקיים פעילויות עם בית הספר,  במסגרת תכנית מעברים. גן הילדים אימץ מבית הספר את נושא תכניות לימודים, נושא ההערכה, היעדים, וההישגים המדידים. יש תכניות לימודים שונות כגון: באוריינות לשונית ומתמטית שלהם יעדים מדידים שיש לעמוד בהם. דברים אלו לפני שנים לא היו חלק מתוכנית העבודה של המחנכת לגיל הרך”.

 על הנושא הזה כתבה כרמלה בספרה הראשון “זיכרונותיה של מחנכת לגיל הרך”.”בהתקרבות זו בין שני המוסדות החינוכיים קרי: גני ילדים ובתי הספר לא רק גן הילדים אימץ לחיקו תחומים מבית הספר אלא, גם בית הספר אימץ לחיקו מגן הילדים נושאים כגון: העבודה בקבוצות, הלמידה דרך משחק ובחצרות של ילדי כיתות א-ב  בבתי ספר שונים רואים מתקני חצר כנהוג בגני ילדים, גם חצר פעילה היא למידה מגני הילדים.”. כרמלה מוסיפה.

 מי יישמור על ילדי הגן ?!.  כל מה שקשור לחינוך במסגרות טרום ממלכתיות [פעוטונים פרטיים} מדאיג מאוד את כרמלה. לדעתה ולאור נסיונה, תחום זה פרוץ חסר הדרכה ופיקוח, אין אחידות קריטריונים, הורים אינם יודעים מה לשאול בבואם לחפש מסגרת עבור ילדיהם, זה המקום היחיד שאפשר לעבוד בו רק עם תעודת לידה, אין צורך בשום הכשרה ואפילו לא המינימלית.

כרמלה : “אני חושבת שטוב שהמערכת תיקח אחריות על הגילאים משלושה חודשים ועד שלוש שנים, איך יתכן? בכל מקצוע אחר יש צורך בהכשרה מקצועית. אבל כשמדובר בילדים רכים חסרי ישע שם מותר הכול. איך אפשר להפקיר גלאים אלה? זוהי בכייה לדורות. נזקים של גיל זה באים לביטויי בהמשך.”

 “גנים “און ליין”- ילדים תחת  מצלמות ושידורים חיים להורים – כל עוד זה לא על חשבון הילדים”. כרמלה לא מביעה התנגדות למתן דיווחים מהנעשה בגן “און ליין” להורים כל עוד זה במינון הנכון. לטענתה, כניסת המצלמות לגני הילדים ועדכון ההורים און ליין בשטף הפעילויות הנעשות בשטח הגן לא פעם בא על חשבון זמן מחנך- ילד. ולא זו בלבד גם עלול לפגוע במרקם היחסים שבין ההורים לצוות החינוכי, ההורים בינם לבין עצמם ועוד.

אולם, כאשר מדובר בגנים פרטיים שאין לעובדות הכשרה חינוכית ואין פיקוח והדרכה, סוברת כרמלה שהמצלמות מהוות את הפיקוח. לאור מה שאנחנו שומעים על מעשי התעללות מצד עובדת-מטפלת זה הכרח שאין לגנותו. “איש אינו אוהב לעבוד במקום שבו  באופן קבוע מביטים למעלה מ-70 זוגות עיניים על העובד וכמובן ההתקשרות של ההורים במהלך היום אל הגן בעקבות מה שהם ראו עלול לשבש את סדר היום במוסד החינוכי, לגזול זמן  יקר מחנך –ילד במקום לפעול עם הילדים איש הצוות מנהל את קבוצת וואטס אפ או מגיב להורים וכ”ו ואף לגרום למתחים מיותרים בין ההורים וצוות החינוכי מאחר והורים לעיתים  יכולים לפרש סיטואציה שראו לא בעיניים של איש מקצוע, ולהסיק מסקנות שגויות העלולות להוביל לשיח לא רצוי”.

 כרמלה מוסיפה : “”בלי ספק לעיתים המצלמות יכולות לשבש התנהלות מסוימת או את תגובות הצוות. אם במקומות אלה היו  לצוות המוסד הדרכה ופיקוח תוך גנית באופן רציף וקבוע לא הייתה הצדקה למצלמות “. זאת ועוד העברת מידע ותמונות און ליין אין בהם  בעיה  אם זה נעשה על ידי אדם נוסף שאינו מצוות המטפלים או אם זה נעשה מיד לאחר יום העבודה ולא תוך כדי, אם זה נעשה און ליין בוודאי מתבקשת השאלה  על חשבון איזה זמן או פעילות זה מתבצע? ומה יכולנו לעשות בזמן זה ולא עשינו? תמיד יש ולעשות את המאזן- לשקול עלות מול תועלת .

 חלומות ושאיפות. מעבר לחלום להוציא לאור כתבי יד נוספים, היא שואפת/חולמת   לראות את המסגרות הטרום ממלכתיות תחת  פיקוח מוסמך ומקצועי. קליטת הילדים במערכת מפוקחת ובה צוותים שקיבלו הכשרה  מקצועית מתאימה ואשר יזכו בהדרכה תוך גנית על רצף שנתי ויהיו תחת פיקוח מתאים.

 כרמלה : “יש לכבד את הגיל הרך ולהעניק לו יחס הוגן ונכון. מצופה מהמדינה והרשויות השונות לטיפול הולם בנושא, עד היום טרם זכיתי לראות דיון ראוי לשמו בוועדת הכנסת בעניין התעללות בפעוטות חסרי ישע, שבו ישנן מסקנות אופרטיביות מחייבות. לצערנו הרב אנו עדים  למקרי התעללות לא פעם וכל מקרה אחד כזה הוא מחריד ביותר שיש להקים בגינו צעקה גדולה.”

עוד מהבלוג של מירב בורשטיין Merav Burstein

תצוגה מקדימה

לב רטוב

משמשת כמנהלת מערך שרות בחברה קבלנית מובילה  * בעלת תואר שני בלימודי  משפט * בגרות והתבגרות הבעירו בה צורך לומר "בקול רם" ולחשוף "פתקים" שכתבה במהלך השנים על מערכות יחסים,...

תצוגה מקדימה

על אבות ובנים...יחסים ושרירים

פסיכותרפיסט גופני ומטפל יציבה מומחה בליווי תהליכי גוף ונפש * למעלה מ- 10 שנים משמש כמדריך כושר, וחדרי כושר הם סביבה טבעית עבורו * תאונת אופנוע, פגיעה בגב ותהליך שיקום ארוך...

תגובות

פורסם לפני 4 years
תצוגה מקדימה

קצין וג'נטלמן

גיוס מקורות והפעלתם, עצירת מבוקשים וסיכול פעולות טרור, מצגי שווא, יחס קרבה ושנאה, בגידה באמון, נאמנות כפולה, יחסי חברות עם ערביי ישראל ועם לבנונים, הם חלק מתוך תסריט חייו של אריאל רוניס ששימש כרכז ומנהל בשב"כ והיום משיק את...

תגובות

טופ 20 - בלוגים

מתחברים לסלונה

הכתבות הנקראות ביותר

אסור לפספס

בחזרה למעלה